Hankinnat

Mä hankin edelliselle vauvakirjaksi sen tatun ja patun vauvakirjan. Kirjakaupassa selasin monenlaisia kirjoja, mutta ei oikein ollut mieleisiä. Monissa oli korostuneesti korostettu kastetilaisuutta, enkä halunnut sellaista kun ei kerran pidetty ristäisiä. Jotkut kirjat jatkiuvat 10 v saakka eikä mulla riitä mielenkiinto täyttää kirjaa niin kauaa. Tatun ja patun kirja oli osittain rasti ruutuun meiningillä täytettävä ja oli sopivalla huumorilla höystetty, niin se sopii mun luonteen laatuun.

Mä selasin kirjakaupassa vauvakirjoja, mut kaikissa oli jotain mistä en tykännyt ja en osannut päättää. Pari ihan kivaa oli joista otin kuvan. Ostan varmaan myöhemmin, kun saan miehen ostoksille mukaan.

Meillä on esikoisella Martta Wendelinin kuvituksilla oleva Vauvakulta-vauvakirja. Saman tilasin kakkoselle, ihan vain että on samanlaiset.
Kuvat kauniita, hyvin tilaa valokuville ja kivoja kohtia mitä täyttää. Olisin kuitenkin näin jälkikäteen halunnut enemmän rasti ruutuun tyylisiä juttuja, mutta näillä mennään. Varmasti heillä molenmilla on hauska näitäkin raapustuksia lukea vanhempana ja vertailla omia vauva-aikojaan :D

Leikkimaton ostin kakkoselle valmiikisi :)
Esikoisenkin on vielä tallessa mutta vähän erilaisen halusin nyt tällä kertaa. Eka hankinta tehty!

Minä myös nyt sitten tein ensimmäisen hankinnan, vaikka niin vannoin, etten mitään osta ennen rakenneultraa... ei ollut nyt kuitenkaan tärkeimmästä päästä, mutta tuli vastaan mielestäni edullisella hinnalla (30 euroa) Stokken Tripp Trapp -syöttötuoli, tosin ilman pehmusteita, mutta niitä saa uutenakin n. 40 euron hintaan, voi sitten jossain vaiheessa ostaa nekin. Tuolissa ei ollut juuri mitään käytön jälkiä edes :)

Kaari, eipä niitä pehmusteita välttämättä edes tarvitse. Meillä tää viimenen lapsi oli niin läski että en edes uskaltanut kokeilla mahtuisko triptrappiin, pehmusteiden kanssa olis salettiin jäänyt kiinni tuoliin. Se tuntuu niin ahtaalta.

Hyvä löytö tuo tuoli. Voit myydä sen viidellä kympillä eteenpäin kun ette enää tarvi ite.

Juu HoosiAnna, jotenkin se tila näytti siinä suht pieneltä, kun se "etukaari" on siinä paikoillaan. Katsotaan nyt miten sen kanssa sitten aikanaan käy :)

Mäkin ostin jo yhden Tripp Trapin 40 eurolla ja sain pehmusteet kaupanpäälle :) Vielä kun toisen löytäisi yhtä edullisesti. Toiset pehmusteet löysin jo kirppikseltä 6 eurolla. New born setit ostin molempiin uusina.

Mä ostin vauvakirjan nimeltään Kulta pieni, vauvan oma kirja tää on ihan super hyvä paljon tulee juttuja jo raskausajalta. Kannattaa ehdottomasti käydä hypistelemässä jossain kirjakaupassa!

Meinaatteko hankkia vakuutusta vauvalle ennen syntymää? Senhän saa rakenneultran jälkeen käydä ottamassa.
Mä en vaan muista enää mitä ehtoja siinä on, että saako tällein 40v. enää ihan ilmoitusluontoisesti, vaikka kaikki olis kunnossa.
Meillä aiemmilla lapsilla kaikilla on ne ollut otettuna ennakkoon, mutta luovuttu niistä sitten vuosien mittaan kun tarvetta niille ei ole ollut.

Otin vähän selvää, tosin vain Lähitapiolasta, kun on muutenkin kaikki vakuutukset siellä. Ennen lapsen syntymää otettavassa varausvakuutuksessa oli, että äidin pitää olla alle 43-vuotias, eli sitä en minä enää voi ainakaan Lähitapiolasta ottaa. Sairauskuluvakuutus lapselle taisi olla minullekin vielä mahdollinen. Eli taitaa jäädä erilliset lapsen vakuutukset ottamatta.

Lapsellehan saa vakuutuksen 2 kk syntymän jälkeenkin, mutta silloin siihen vaikuttaa lapsen terveys. Jos on joku vamma tai sairaus, niin kaikki maailman ehdot ja rajoitukset pukkaa päälle, jolloin vakuutus saattaa olla melko turha. Ennen syntymää vaikuttaa vaan äidin terveys ja vauvan vointi / terveys rakenneultran aikaan.

Me ei kyllä otettu minkäänlaista vakuutusta esikoiselle ja onni onnettomuudessa, sellaista ei oo tarvittukkaan.
Mutta kyllä nyt vähän on alkanut mietityttää että täytyisikö kuitenkin.. Joten mielelläni minäkin kuulisin mihin ootte päätynyt. :)

En tiedä sitten vaikuttaisiko se, että munasolu ei ole mun, eli voisko sen ennen syntymää otettavan vakuutuksen saada äidin iästä huolimatta. Epäilen kyllä että ei, on ne vakuutusyhtiöt niin tarkkoja kaikesta. Taitaisi olla helpointa soittaa vakuutusyhtiöille ja selvittää, kuin yrittää lukea kymmeniä sivuja ehtoja ja tuoteselosteita...

Ai niin, tätäkin pitää alkaa miettimään!
Onkohan kaksosraskaus este saada tuota vakuutusta jo raskausaikana?

Kyllä olis tarkoitus ottaa, esikoiselle otettiin myös. Enkä usko että kaksosraskaus olis este saada vakuutusta. Äidin terveys tietysti vaikuttaa kuten jos raskausdiabetes on todettu niin ei vissiin saa vakuutusta (jos oikein ymmärsin?)

Esikoisesta tutkailtiin ja pohjolan vakuutus oli ainoa järkevä mitä vastaan tuli. Tapiolan ainakin muistan että oli ihan käsittämättömän kallis. Rajoituksista en tiedä sanoa että onko millaisia. Kannattanee vaan tehdä se tarjouspyyntö vakyhtiön sivuilla, sillähän hinta ja rajoitukset selviää. Tosin että ihan järkyttäväähän niitä on vertailla keskenään yms, että ei niistä meinaa ottaa mitään selvää :/ uskon että mennään pohjolaan tämänkin kerran. Esikoisen ekana vuonna jäätiin ns plussalle, nyt toisena vuotena ei ole vielä omavastuusta selvitty, joka on 100e/vakuutuskausi. Haluan ottaa vakuutuksen nimenomaan et jos olisikin jotain synnynnäistä ongelmaa, syntyis liian aikaisin tms. Siitähän voi sitten myöhemmin luopua jos/kun tuntuu siltä

Laskeskelin joskus, että kyllä sillä rahalla, mitä vakuutus maksaa vuodessa käyttää lasta pari kertaa yksityiselläkin jos tarvii. Jotenkin haluaisin uskoa, että julkinen terveydenhuolto toimii ja lasten sairaudet hoidetaan ajallaan vaikkei mitään vakuutuksia olekaan. Mut toki vakuutus korvaa jotain vanhempien tulonmenetyksiä ym. mitä julkinen sektori ei huomioi.

Laskeskelin joskus, että kyllä sillä rahalla, mitä vakuutus maksaa vuodessa käyttää lasta pari kertaa yksityiselläkin jos tarvii. Jotenkin haluaisin uskoa, että julkinen terveydenhuolto toimii ja lasten sairaudet hoidetaan ajallaan vaikkei mitään vakuutuksia olekaan. Mut toki vakuutus korvaa jotain vanhempien tulonmenetyksiä ym. mitä julkinen sektori ei huomioi.

Näin mekin silloin ajateltiin ja kyllä olisi nyt mennyt vakuutukseen rahaa vaan ns "hukkaan".
Eihän toki koskaan voi oikein etukäteen tietää onko lapsi terve jne. Meillä ei oo koskaan oltu vielä kipeinä (paitsi rokotuksista)

Me kun esikoiselle hommattiin lähitapiolasta vauvavakuutus (täältä saimme parhaan tarjouksen ja lisäksi saa s-ryhmän bonukset :D ) niin muistaakseni tietoja täytettäessä kysyttiin tietysti äidin terveydentila ja lisäksi kysyttiin raskausdiabeteksestä (jos en väärin muista ja taisin tätä vielä hiukan ihmetellä että miksi...)

Takaisin