Hankinnat

Emmaljungan super viikingit :D

HoosiAnna aika identtistä meidän kans :D Miten vastasyntynyt niis rattaissa matkustaa, ne saa ihan makuuasentoon? Ju tulee semmosta "seinämää" ympärille? Oon kans miettinyt voisko noita Terroja käyttää vastasyntyneelläkin makuuasennossa ja pussi sisään. Ainoo miinus siinä että ei saa kasvot työntäjään päin, mikä mun mielestä on tärkew.

Nyt on esikoisen emmaljungan super nitrot on myyty ja tilalle ajattelin hommata tuplarattaat jotka saa käyttöön myös pelkästn yhdellä lapsella. Meillä pelkkien tuplien käyttöikä jää melko lyhyeksi joten siksi tuollaiset löydettävä. Harkinnassa babyjogger city select tai bugaboo donkey. Onko muilla jotain muita ehdottaa jotka sais tupliksi ja yksöisrattaiksi? :happy: Phil & tedsejä en halua.

Ootko huomannut uusimmat phil and teds voyager sisarusrattaat?:) vähän city selectin tyyliset mutta ulkonäkö miellyttää itseäni enemmän:) itellä nimittäin ihan samanlaiset etsinnässä, eli sisarusrattaat joita voi käyttää myös singlenä .. oon hirveesti vertaillu, haluisin emmaljungan super vikingit mut häiritsee ku kaikki osat pitää irroittaa enne ku saa kasaan....

Mulla just oli ne super nitrot enkä halua niitä vastasyntyneelle, kun on aika surkea jousitus.

Noi voyagerit on kyllä kivemmat mutta en halua tuota tavaratila istuinta vaan kaksi kunnollista istuinta. Kaverilla oli p&t ja pienin oli tavaratilassa ja esikoinen nousi pois kyydistä ja nepä kippas heti, kun tulivat takapainotteiset ja pienin oli vielä alle 10kg. Ite en halua sitä riskiä ottaa, että kippaisivat.

City selecteissä mietityttää jousituksen tai ilmakumi renkaiden puute :sad001

Noissa double vikingeissä joutu kans irrottaan mutta oikeasti ei kyllä ollut vaivalloista vaikka vähän epäilytti kyseinen ominaisuus. Ne irtos ja kiinnitty tosi helposti ja oli kevyet niin ei ollu oikeesti mikään hirvee projekti. Vaunukoppa mahtui myös oleen kiinni kasatessa, istuimet vaan irrotin.

Meillä on nyt emmaljungat ni tiiän että ne on tosi helpot irrotella osat toisistaan ja muuta mut silti tuntuu vähän vaivalloiselta, ku on sitten muissa merkeissä malleja jotka menevät ensinnäkin pienempään tilaan ja lisäks ei tarvii irrotella osia. :)

Hei semmoinen vinkkinä niille, jotka ei aio ottaa äitiyspakkausta vaan rahan. Kannattaa kuitenkin ottaa pakkaus ja myydä se vaikka ulkomaille, siitä voi saada parhaimmillaan 400 euroa tai hyvällä tuurilla enemmänkin. Kotimaassakin varmasti löytyy ostajia kalliimmalla kuin mitä se vaihtoehtoinen rahakorvaus on.

Selkänoja tosiaan kun menee rattaissa makuuasentoon ja makuupussista tulee seinämät. Sinänsä kun ratasistuin ei ole yhtään avarampi kuin vaunukaan, niin ei siihen mitään kummempaa pesämäisyyttä tarvitse. Noissa emmaljungan rattaissa kun on niin korkeat laidat, niin ei tarvitse putoamistakaan pelätä.
Työntösuunnan vaihto on ainakin mulle tärkeä ominaisuus. Heittoaisaa ei tarvitse, kunhan vähintään työkaluilla saisi istuimen käännettyä. Heittoaisa ainoana konstina kääntää istuimen suuntaa saattaa olla huono ratkaisu. Koska rattaiden painopiste ja jousitus on suunniteltu yhdestä suunnasta työnnettäväksi, niin aisaa kääntämällä rattaita joutuu työntämään väärinpäin jolloin ne saattaa tuntua raskailta ja kömpelöiltä. Kääntyvistä etupyöristäkin tulee takapyörät. Jos istuinta voi kääntää sen irrottamalla ja lisänä on heittoaisa erikoistilanteisiin, niin se on parempi.
Ulkomitoiltaan sirot ja painoltaan kevyet rattaat ei myöskään ole aina käsiteltäessä ketterimmät ja kevyen tuntuiset työntää. Ihan omakohtaisen kokemuksen kautta huomattu. Olin kaverin kanssa liikenteessä ja heillä oli kevyen ja siron oloiset kääntyvillä etupyörillä varustetut kärryt. Kaveri katseli meidän ison ja raskaan oloisia rattaita ja kysäsi, että enkö kaipaa kevyempiä ja ketterämpiä rattaita. Sanoin, ettei ne tunnu painavilta. Vaihdettiin kokeeksi työntäjää ja kaveri yllättyi kun meidän rattaat oli kevyemmät ja helpommin ohjattavat kuin heidän rattaat. Meillä ei siis ole kääntyviä etupyöriä.
Kannattaa käydä liikkeessä kokeilemassa haluamiaan kärryjä, vaikka netistä tilaisikin. Joissain lastentarvikeliikkeissä on sellaisia vauvaa mukaelevia painoja. Niitä kyytiin laittamalla saa realistisemman työntökokemuksen.

Mä sain ekan lapsen lähes 18 vuotta sitten. Silloin oli helppoa olla vaunuostoksilla. Vaihtoehtoja oli käytännössä vain brio ja emmaljunga. Teutonia oli uusi tuttavuus, mutta hinnat ihan hirvittävät. Työntöaisojen säädöt puuttuivat lähes kaikista malleista ja joku heittoaisa sai silmät pyörimään päässä ihmetyksestä. Ensimmäiset ilmakumipyörät oli juuri saapuneet kauppoihin ja voi hirvitys minkä näköiset ne oli siellä valkoisten umpikumien seassa. Siis mustat vaunun renkaat!!!??!! Kolme vuotta myöhemmin kun olin helsingin keskustan stokkalla ja siellä lastenhoitohuoneessa oli meidän lisäksi ehkä 6-7 muuta äitiä vauvoineen, niin oltiinkin jo ainoat umpikumiset. Vähän se nolotti.

Siis ihan tori.fiissäkö noita pakkauksia kaupitellaan, vai mitä myyntikanavia niille on?

Ite otetaan rahana, koska viimeksi pettymys pakkauksen tuotteisiin oli niin kova. Vaatteet aivan ala-arvoista laatua ja ne iänikuiset potkuhousut joita pakkaus on pullollaan jäi käyttämättä. Kynsisaksia ei pysty vasenkätinen käyttämään kun ne vaan liiskaa ja repii kynnet.
Ainoat mitkä oli hyvät, niin makuupussi, toppapuku, talvipoipo, villahaalari, yks yöpuku, pyyhe, kestovaippa ja harsot. Noi tamineet olis saanu reippaasti alle satasella, vaikka uutenakin hankkis. Toppapukuja myydään käyttämättömänä kirppiksellä joka vuosi viidellä eurolla.
Mä toivon, että sellasta pa*kaa ei päätyisi ulkomaalaisten käsiin, luulevat meitä vielä ihan idiooteiksi. Ja mieti sitä pettymystä kun on maksanut itsensä kipeäksi ja saakin ison laatikollisen pa*kaa.
Ekan pakkauksen sain vuonna 99 ja lähes kaikki tavarat olivat hyviä ja vaatteet samaa laatua kuin kaupassakin myytiin. Nyt nää valmistajat tekee ilmeisesti erikseen pakkaukseen halvalla voitot maksimoidakseen totaalipa*koja kledjuja, sillä en kaupasta löytänyt niin huonoja materiaaleja esim. pikkuset-tuotemerkiltä, mitä pakkauksessa oli. Yhdetkin puolipotkuhousut oli puoli tuntia ollu jalassa ja kun nosti vauvan syliin, niin housut jäi sänkyyn ja pelkkä vauva nousi ylös. Niissä kankaissa ei ollut laisinkaan joustoa, venyivät muttei palautuneet.
Kiitos, mutta meille mielummin rahana!

No nyt on tuplat hankittu. Meillä on neljät vaunut yhteensä :D näin käy kun ei mieti sen tarkemmin... No ei oikeesti.. Tai no.. :D

Siis ekat firkonin yhdistelmät ostin satasella kaverilta ja samaan hintaan vielä turvaistuimen. Ovat isot ja painavat, mutta niillä on pääasiassa menty.

Brion matkarattaat ostettiin ekan kaupassa käynnin jälkeen kun todettiin että ei todellakaan aleta kanniskelemaan sitä painavaa kaukaloa. Koko setti käytettynä sitä vanhempaa mallia maksoi muistaakseni 160 e ja on aina autossa matkassa. Erityisesti kaukaloiässä oli ihan loistojuttu, nykyisin enemmän jos lähdetään keskustaan tms pitemmille jäljille, että ei kaupan ostoskärryt ole käytössä. Huonoa noissa on kovat muovirenkaat, eivät siis toimi talvella tai epätasaisella alustalla kovin hyvin.

Tutulta saatiin tuossa muutama kk sitten teutonian iänvanhat rattaat ilmaseksi. Ne on kevyemmät kuin nuo firkonit, joten siksi nyt enemmän käytössä. Firkonit on siirtyneet pelkästään päiväunikäyttöön terassilla.

Uusimpana nyt uutta tulokasta ajatellen hankittiin gracon tuplat. Maksoi 100 e, käytetyt, suht vanhat käsittääkseni, ainakin parilla omistajalla olleet, huippusiistit. Saa nähdä minkä verran niillä lopulta on sitten käyttöä, mutta eiköhän noista omansa saa pois aikanaan.

Me ei ihan valtavan paljon rattailla kuljeta, joten ei ole niiden hankintaan ihan hirveästä ajatusta tai rahaa panostettu. Mutta näin yhden lapsen ja useamman vaunun kokemuksella sanoisin että olennaista on renkaat (ei kovia muovisia), se että aisan saa kahteen suuntaan (vauvana haluan nähdä lapsen koko ajan, nykyäänkin tykkään jutella lapselle ja viihtyy vielä äidin naamaa katsellen), keveys (oikea paino tai muuten vaan kevyet käyttää). Siinäpä ne tärkeimmät minusta.

Niin ja edelleen ihmettelen ettei kaikissa vaunuissa ole käsijarrua vakiovarusteena (niinkuin polkupyörässä).

Jos tiedätte käyttävänne paljon rattaita, niin käyttäkää aikaa oikeiden ominaisuuksien ja mallien vertailuun! Esikon kanssa tein sen virheen että en osannut enkä myöskään jaksanut perehtyä erilaisiin vaunuihin. Nyt sitten harmittaa kun uudestaan vaunujen etsintä operaatio edessä.

Ensimmäiset yhdistelmävaunut (ora) ostettiin käytettynä alle satasella. Jälkikäteen ajateltuna todella jämäkät mutta kookkaat vaunut. Käytössä oli ensimmäiset 5kk jonka jälkeen ratasosan kankaat alkoivat olla monesta kohtaa jo niin rempsallaan ja nepparit umpikuluneet että roskiin lensi. Iso plussa isoista ilmakumi renkaista ja kovasta tavaratilasta jonne mahtui helposti kaksikin täyttä kauppakassia. Isosta tavara määrästä huolimatta ei tuntunut raskaalta työntää kun vain renkaissa oli hyvin ilmaa.

Sen jälkeen käyttöön löytyi torista 150e maksavat emmaljunga scooter rattaat. Ratasosan sai mukavasti puolimakaavaan asentoon, johon 5kk ikäisen uskalsi jo laittaa makaamaan. Paljon kehuja olin kuullut näistä etukäteen ja samaa mieltä että ihanat rattaat. Todella kevyet työntää. Renkaat täyskumiset ja leveät, ei heilu eikä huoju. Miinusta vaan etteivät ole parhaat rattaat metsikössä menemisessä.

Emme omista autoa, joten liikutaan rattailla paljon ja melkein päivittäin. Itse en koe tärkeäksi saako ratasosan suuntaa vaihdettua vai ei. Esikko on aina katsellut mieluummin ihmisvilinää tai nukkuu matkatessa.

Tällaiset ovat meidän kokemukset rattaista. Nyt sitten mietinnässä että ostaako tuplat vai ei. Ostaako uudet yhdistelmät ja niihin seisomalaudan vai ei. Valintoja valintoja..

Sellaisen vinkit kuulin vasta että jos vaikeuksia löytää omanlaisensa vaunuja niin fbssä on vaunuhullut (tai jokin vastaavan niminen) ryhmä missä keskustelua/ omakohtaista kokemuksia näistä vaunuasioista.

^tuttu ryhmä ollut jo jokusen vuoden, siis tuo lastenvaunuhullut :D Sinne tuli vaan ihmisryntäys eikä enää vastaa nimitystään yhtään ja jossain kohti eivät ottaneet sisään ketään ellei ollut kaveri jo sisällä siellä ja jotain muuta ehtoa oli myös. En tiedä ovatko poistaneet jo tuon kun ei tule tiedostoja kovin usein luettua :)

No voi kökkö. Oon jo nyt tuhlannut tunteja ja tunteja erivaihtoehtojen etsimiseen ja vertailuun. Toisten kokemuksista olisi kyllä paljon apua tässä vaiheessa. :)

Onko kellään kokemusta tilaamisesta ulkomailta lasten tarvikejutuissa ?

Mä halusin alunperin heittoaisan rattaisiin, mutta vaihtoehtona oli yleensä joko se tai kääntyvät etupyörät. Otin sit kääntyvillä pyörillä, eikä heittoaisalle kyllä ois käyttöä ollukaan, se ei ees toimi hyvin kääntyvien pyörien kans (vaikka ne sais lukittuakin) .

Mush meillä on hyviä kokemuksia ulkomailta tilaamisesta. Esikoiselle ostettiin kakkos istuin kikiweltistä, kun oli 300€ halvempi kuin silloin suomesta ostettuna :happy:

Meillä on esikoisella kahdet rattaat, toiset on ABC:n yhdistelmät ja toiset Britaxin matkarattaat. Vaikka tuo ABC onki halpismerkki niin oon ollut tyytyväinen noihin meidän rattaisiin. Mulle ehdoton ominaisuus on ollut isot renkaat peruslenkeillä. Matkarattaissa on kääntyvät eturenkaat ja ne on hyvät kyllä kaupungilla kulkiessa, mutta pitempään suoraan mennessä ohjattavuus kärsii vaikka saakin lukittua. Oon myös tykännyt heittoaisasta, että saa suunnan vaihdettua jos paistaa silmiin tai tuulee väärästä suunnasta. Vaunuihin on saatavilla niin paljon eri ominaisuuksia ja joku mikä on aivan ehdoton toiselle, saattaa olla toiselle turhake - kuten oikeastaan kaikissa lastentarvikkeissa. :)

Oon tilannut yhdistelmärattaat, turvaistuimia ja jopa sängyn sellaisesta saksalaisesta nettikaupasta kuin babyonlineshop.de ja toimitukset sun muut sujuneet luvatusti ja hyvin.

Mä aion hankkia Oot niin ihana- vauvakirjat vauvoille, ellei vastaan tule joku vielä ihanampi kirja :)

Meillä esikoisella Oppi&Ilo Minun Kirjani. Voipi olla, että samanlaisen saa kuopuskin jos vain vielä noita löytyy :)

Takaisin