Hankinnat

Mulle mies osti esikoisesta komsiopallon. On perinteinen lappalaisten 'bola'. On itsestä kivempi kuin bola kun on kotimainen :)

Mulla on käynyt niin että ne vaatteet mitkä jäi ekalla tytöllä käyttämättä on ollu seuraavalle just ne parhaat ja taas ekan suurimmat suosikit ei oo yhtään käyny tokalle. On niin eri väriset, näköiset ja muotoiset lapset! Joten enää ei harmita et tuli säästettyä ne hukkaostokset :D

Nyt pitää kyllä googlata toi komsiopallo!

Onko jollain kokemusta tai kuuloja Nord activen vaunuista? Kaksplussasta pistivät silmään ja piti mennään netistä tutkailemaan. Hinta alle 600 ja tuntui pikavilauksella olevan ainakin näin ensikertalaisen silmään kaikki tarvittava, jopa travelsystem! Tuo pyöreä alareuna on kyllä omaan makuun ruma, mutta jos muuten olis hyvät niin sen kestäis :D

Ei ole kokemusta, mutta koppa näytti ihan hyvältä, mittoja en katsonut, mutta kuvista näytti vähän ehkä ahtaalta? Kuva tietty voi hämätä. Ratasosa taas olisi itselle ainakin vähän enemmän nounou. Muoviselta näytti jalkatuki ja istuimen pituus sellaiselta, että rattaat saisi vaihtaa toisiin nopeasti kun loppuisi lapselta tila kesken. Olisiko lähemmäs 600 euroa sen arvoinen hankinta, että saisi pistää ne kiertoon suht reippaasti kun lapsi kasvaa? :) Miten kestäisi jalkatuki mahdolliset uhmaraivarit tai kun lapsi yrittää salaa kiivetä kotona rattaiden kyytiin. Entäs tuo tavarakori, onko teillä auto, että riittää pienempikin tavarakori ettei ole tarvetta suuremmalle? :) Ja koska merkki on tuntematon ja tosiaan näyttävät hieman muovisilta, niin veikkaan että jälleenmyynti arvo on aika pieni sitten kun ne kiertoon haluaa laittaa...
En halua olla negatiivinen, mutta yritän vain saada sulle vähän muitakin näkökulmia :)
Välillä ne käytetyt, jotka maksaa saman verran kuin nuo uutena, on se parempi vaihtoehto kun haluaa hyvää ja kestävää, muttei ole varaa tai ei halua pistää liikaa rahaa vaunuihin. :) Vaikka tuntuuhan se itsestä kivalta kun on ihan uudet vaunut, mutta käytettyjäkin on tosi hyvä kuntoisia ja hyvin pidettyjä kun vain katsoo ja etsii hyvät.
Kannattaa tietenkin käydä noita testaamassa jos pystyy ja testaamassa myös muitakin eikä vain yhtä. Sitten on helpompi vertailla vaunuja ja löytää itselle juuri se paras vaihtoehto vaunuviidakosta :D

Juuri tuollaista analyysia toivoinki!! Noissa oli ominaisuudet joita kaipaisin, mutta muuten kun en vaunuista tajua hölkäsen pöläystän niin ensikertalaisena ei osaa tuollaisia asioita katsoa, kun esim tuo muovinen jalkatuki, istuimen pituus. Tavarakorilta en tosiaan paljon vaadi kun kaikki kaupat on naapurissa ja iltaisin pääsee autolla isompaan markettiin. Muuten haluaisin juuri yhdistelmät, kevyet ja näppärät (bussissa tulee mentyä), mutta pitkäänkin matkaa taitavat.

Ja tosiaan kyllä kerralla haluaisin kunnon vaunut joita ei heti tarttisi vaihtaa. Myymälään olen arka menemään katselemaan, kun en sillätavalla myyjiin luota, kun oletan vaan että ne myy mulle mitä vaan mitä haluaa kun muhun tietämättömänä uppoaa kaikki :D Käytettynä olen myös vaunuja katsellut, mutta niissä taas en osaa katsoa niitä oleellisia asioita eli esim. Mistä ne kuluu, mistä tietää että on vielä hyväkuntoiset ja ns. hintansa väärtit. Onneksi on vielä puoli vuotta aikaa :D

Mä ite kattelen aina vaunuja ja muitakin tarvikkeita uutena ja tutkailen ja vertailen ja sit ku oon löytänyt itseäni miellyttävät (yleensä aloitan etsimisen omista suosikkimerkeistä esim. Emmaljunga ) ni katon löytyykö käytettynä!:)

Fifu mitä ominaisuuksia kaipaat vaunuilta? Noin niin kuin ranskalaisilla viivoilla -tyylillä :D

Meillä toisen ja kolmannen lapsen ikäero oli niin suuri, että jouduttiin hankkimaan kaikki tavarat kuin olis esikoinen kyseessä.
Vaunuasiassa päädyttiin ostamaan emmaljungan city crossit pelkästään vaan ratasistuimella ja jalkapeitteellä. Ei kantokasseja tai vaununkoppaa ollenkaan. Pehmeässä kantokassissa ei ollut järkeä kun meillä ei ollut mitään tarvetta kantaa sillä vauvaa mihinkään ja koska vauva syntyi maaliskuussa, niin arvelutti miten se topattu karvapussi toimisi kesällä. Vaununkoppa taas maksoi 300€ eikä mielestäni ollut mikään komustus. Mies olisi ostanut mitä vain olisin halunnut, mutta itse kun olen niin pihi, niin halusin selvitä järkiratkaisulla mahdollisimman laadukkaasti ja edukkaasti, niin että kiesit on ominaisuuksiltaan sellaiset joita tarvitaan. Mies ei myöskään halunnut ostaa käytettyjä.
Missään vaiheessa ei kaivattu vaunuosaa ja nyt ollaan todella tyytyväisiä kun kova koppa ei ole riesana viemässä tilaa varastossa.
Vaunuostoksilla myyjät oli kauhuissaan ja suurinpiirtein vaati ostamaan joko kantokopan tai erillisen vaununkopan. Kukaan ei tuntunut käsittävän, että pelkällä kuomurattaalla pärjää. "Kyllä vauvalla jompi kumpi TÄYTYY olla!" oli kaikkien myyjien vakiolause. Saatiin rattaat ostettua kun valehdeltiin, ettei olla päätetty vaununkopan väriä vielä ja haetaan se myöhemmin.
Rattaiden jalkapeite on ollut hyvä ostos. Sillä saa lapsen tuulensuojaan koko rattaiden käyttöiän ajan ja oli suht edukas, jotain 70-80€. Sen käyttökausi on myöskin pidempi kuin untuva/toppapussien. Talvella lisälämmikkkeenä äp-makuupussi tai lampaantaljapussi. Emmaljungiin päädyttiin osittain myös siksi, että niissä pysyy kyydissä ilman valjaita. Osa rattaiden istuimista on niin matalalaitaisia tai muuten muotoilultaan sellaisia, että koko ajan on oltava remmit kiinni, ettei niistä putoa.

Meillä on ollu periaatteena, että roinaa ostetaan sitä mukaa kun käyttötarvetta ilmenee. Sitteriä esim. ei olla vielä tarvittu, katsotaan tarviiko tämän tulevan neljännen kanssakaan.

Tuntuu, että noilla lasten tarvikkeilla rahastetaan ihan sikana. Mietin esim stokken syöttötuolia hintaan 250€. Saman asian ajaa ikean tuoli 16,90. Meillä olis menny raha stokkessa hukkaan kun 2 v. pallero ei suostu istumaan enää muussa kuin tavallisessa tuolissa, oli se sitten kyläpaikan stokke tai kotona ikean muovituoli.
Suurin osa lastenturhakeliikkeiden valikoimista on todellakin turhakkeita. Meillä on ollut varsinaisista lastentarvikkeista hyötykäytössä kantoliinat, rattaat, turvaistuimet, syöttötuoli, itkuhälyyttimet, potta, hoitoalusta pesukoneen päällä, rintapumppu ja imetysliivit ja -paidat. Kolmannen lapsen kohdalla lelukaari osoittautui kehittäväksi ja tarpeelliseksi. Kaksi lasta on hyötyneet taaperokärrystä. Ei nyt äkkiä tule mieleen mitä muuta oltais tarvittu...yks lapsi nukkui pinnasängyssä.... varsinkin esikoista odottava huom. Malttia niihin tarvikehankintoihin!

Voi kääk... pitää varmaan tehdä retki johonkin lastentarvikeliikkeeseen, käydä läpi valikoimaa ja miettiä ummikkona tulevia tarpeita :/ Sitten kun kaupasta löytyy esim. hyvät vaunut/rattaat, niin täytyy etsiä, löytyisikö käytettynä sitten vastaavia tai samanlaisia. Nyt kun tämä keskenmenon mahdollisuus lakkasi suurelta osin ahdistamasta, kuvaan astuu hankinta-ahdistus :D Onneksi on vielä aikaa. Pitää vaan erikseen sitten lähteä isommille kylille, jos meinaa jotakin kauppaa löytää. Verkkokaupoista en uskalla tilata, kun en tiedä mistään vauvoihin liittyvistä tavaroista mitään, pitää saada jotakin näppituntumaa esim. just vaunuihin/rattaisiin.

Vipe, nuo näyttää kyllä kivoilta mun asiantuntemattomaan silmään, täytyy pistää muistiin tuo ostopaikka, kun hintakaan ei ollut paha :)

Jaha no aletaanpas listaamaan :D Näitä kriteerejä olen kerännyt nettiä lueskelemalalla, omia käyttötarkoituksia miettiessä ja vähän muiden vaunuja lykkäillessä. En tiä onko mitään järkeä näis :D

Eli yhdistelmät taitaa olla se järkevin valinta. Niistä kantokopista en ymmärrä mitään, kun niitäkin on erilaisia. Säädettävä selkänoja, hyvät vyöt. Haluaisin että sitä työntöaisan puolta pystyy vaihtamaan. Työntöaisa pitää olla myös hyvin säädettävä kun meillä on miehen kanssa yli 20 cm pituuseroa. Kääntyvät etupyörät. Pyörien materiaaleista en kans ymmärrä mitään, toiset puoltaa toista ja toiset toista. Pääasiassa kaupungissa tulee kuljettua, mutta myös pitempiä lenkkejä.

Kokonaisuutena pitäisi olla kevyet ja näppärät, bussiin pitäisi saada vaunut nostettua ja jarrut pitäisi olla myös hyvät että pysyy bussissa paikallaan! Kuitenkin myös autolla tulee liikuttua, joten travelsystem ja helppo kasaus olisi toiveissa. Autossa meillä on kyllä hyvin tilaa vaunuille. Mutta travelsystem on varmaan se mistä voisin luopua tällä hetkellä, jos jostain luopua pitää.
Hmmh...mitäs vielä! :D Tää on jotenkin niin ahdistavan paljon mun mukavuusalueen ulkopuolella, kun en ymmärrä näistä mitään!

Mä tässä just mietin tuota et aikoinaan jotenkin automaattisesti päädyin yhdistelmärattaisiin, oli kova koppa ja ratasistuin. Ratas semmonen et pienenä pakko olla vöissä ettei putoa (lapsi ei suostunut olemaan) ja sitten alkoikin jo pää osua kuomuun.. Nyt ostin toiselle lapselle vähän isompana Oran Terrat, siis ei yhdistelmärattaat vaan pelkät rattaat jotka on selkeästi tilavammat. Ne oli uutena 250€, hyvä kuomu ja jalkapeite löytyy ja saa makuuasentoon, tosi karvalakit että vaikea kuvitella miten ne hajoais :D Jalka ei pitkällä miehelläkään osu työntäessä rattaaseen ja aisan korkeutta voi säätää mutta toki noissa ei ole kääntyviä etupyöriä (autossa on kauppakäyttöön matkikset ja niissä kääntyvät pyörät). Mietin et jos olisin tiennyt, en ois ostanut ollenkaan yhdistelmiä vaan just käytettynä ihan pelkät vaunut travelsystemillä sitä vauva-aikaa varten ja sit sen jälkeen noi rattaat + matkikset.

Mä olisin myös halunnut käytetyt vaunut ja sitten vauva-ajan jälkeen valinnut rattaat, niin sais sovittaa lasta niihin ja tietäis paremmin mitä tarvitsee. Mies ei halunnut käytettyä, koska "hänen lapsi ansaitsee vain parasta". Mä ajattelen noin kun on kyse turvaistuimista, (pyöräily)kypäristä, patjoista ja kengistä.
Mutta meillä mennään pelkillä rattailla tän tulevankin vauvan kanssa. Ja jos tulee katmapäälle, niin sitten kipastaan kauppaan hakemaan se vaunuosa kun tohon runkoon niitä kuitenkin saa.

Nyt on esikoisen emmaljungan super nitrot on myyty ja tilalle ajattelin hommata tuplarattaat jotka saa käyttöön myös pelkästn yhdellä lapsella. Meillä pelkkien tuplien käyttöikä jää melko lyhyeksi joten siksi tuollaiset löydettävä. Harkinnassa babyjogger city select tai bugaboo donkey. Onko muilla jotain muita ehdottaa jotka sais tupliksi ja yksöisrattaiksi? :happy: Phil & tedsejä en halua.

Takaisin