Hankinnat

Onko kellään kokemusta Ikean unipusseista? Paljon ovat ainakin halvempia kuin muualta ostettavat... Tosin ei ole mitään merkintöjä siitä kuinka lämmin pussi on... Onko pienimmät ihan ok vastasyntyneelle? Materiaali näytti ainakin olevan 100% puuvillaa.
 
Meillä on ollut käytössä noin 7 kk iästä alkaen kun peiton alla ei enää pysytty. Mallina on öisellä vilukissalla ollut se sellainen raidallinen, jossa merkintä 'extra lämmin'. Meillä kuitenkin ihan normi huonelämmöt ja keskuslämmitys. Joinain öinä pieni haluaa tästä huolimatta ohuen lisäpeiton päälleen ja joskus taas (varsinkin nukkumaan käydessä ennen kuin kunnolla rauhoittuu) hikoaa. Tuo nukkuu siis melko paljon paikallaan, mutta peitto potkitaan pois. Hyvin ovat kestäneet pesua (pesen 60C, ei kuivausrumpua) ja jokaöistä käyttöä, nyt vaan alkavat ne isommatkin käydä pieneksi. Kerralla meillä on ollut yhtä kokoa kierrossa kaksi, koska se kuivattelu kestää ja vahinkoja sattuu.
 
Eka kierros kirppiksellä tehty ja muutamia pienen pieniä vaatteita lähti mukaan. Olen ajatellut, että pienet vaatteet ois sama hommata kirpparilta, kun seuraavaa käyttäjää ei ole varmaan tulossa. Mulla on vaan tekemistä tän ajatuksen kans, kun kaikki on mun mielestä niin nyppysiä ja muotonsa menettäneitä. Pitänee jaksaa vain penkoa, että löytää ne hyvät yksilöt
 
Eka kierros kirppiksellä tehty ja muutamia pienen pieniä vaatteita lähti mukaan. Olen ajatellut, että pienet vaatteet ois sama hommata kirpparilta, kun seuraavaa käyttäjää ei ole varmaan tulossa. Mulla on vaan tekemistä tän ajatuksen kans, kun kaikki on mun mielestä niin nyppysiä ja muotonsa menettäneitä. Pitänee jaksaa vain penkoa, että löytää ne hyvät yksilöt

Jos lähellä on Vadelmatarha-ketjun lastenvaatekirppis, suosittelen käymään. Ite oon ainakin tehnyt tosi hyviä löytöjä. Toki kulahtaneita myös löytyy...
 
Nonih, nyt on helpompi hengittää! Kaikki isot ostokset on tehty!

Ikeasta haettiin jo viime viikolla hoitopöytä lipastolla, kun tajusin että vaikka pöytätilaa oliskin tulokkaalle, niin en saa niitä vaatteita mihinkään järkevästi laitettua. Eilen illalla sitten miehen kanssa laitettiin tilaus eBay.de:n kautta menemään. Tarkoitus oli ostaa vain vaunut, mutta siellä oli tarjolla 3 in 1 paketteja, eli vaunukoppa, istumaosa, ja turvakaukalo jotka sai kaikki kiinni samaan runkoon, ja näiden lisäksi tuli hillitön määrä rompetta kuten sääskiverkosta aurinkovarjoon (ihan niinku meidän leveyksillä sellaisia tarvitsisi)... Ja hinta oli uudella paketilla sama, kuin Torissa pyytävät 5v vaunulla. Laskin huvikseni (ja miestä lohduttaakseni) et jos suomalaisesta kivijalkakaupasta olis käynyt ostamassa kaikki samat tuotteet suunnilleen saman laatuisina ja samoilla ominaisuuksilla, hintalappu olis ollut 3x. Ainoa mikä tässä on tuntunut haastavalta, on että kaikki tilaukseen liittyvä on hoidettu saksaksi, ja minä en ole eläissäni lukenut kuin vuoden saksaa... Mutta äkkiä sen ydinsanaston hoksaa.

Nyt sitten vain odotellaan. Kaverilta on tulossa vielä paketillinen lasten vaatteita, ja pikkuisen oma ÄP on joskus vielä tulossa... Mutta muutenpa isot jutut on jo takana. En nyt muista suorilta et mitä kaikkea ÄP:ssä oli tavaroita, mutta voi olla et joutuu vielä parsimaan pikkuostoksia. Luulen et rintakumi tulee olemaan must! (esikoiseni järsi nänninpäät rikki, imetin sisulla ja rintakumilla sen jälkeen... oma äitini hankki minulle rintakumin samalla reissulla kun nouti meidät sairaalasta, koska hänen mielestään se oli välttämätöntä. Ja hyvin tiesikin!) Lanoliinia nyt ainakin tarvitsen, talkkia vauvan pepulle... Ne nyt oli ainakin sellaista mitä muistan silloin 8v sitten tarvinneeni.

Noh, tässä on vielä hyvin aikaa miettiä puutelistaa, ennen kuin dedis 26.7. on edessä,.. jos pikkuinen nyt sinne asti malttaa odotella. :)
 
Missä kirppiksellä kävit Auris? Mä oon tykännyt meidän suunnalla eniten Malmin Velmukirppiksestä ja Kumpulan Vekarakirppiksestä. Molemmissa on välillä oikein hyväkuntoistakin tavaraa, just Vekaralta tarttui mukaan muutama tavara, jossa oli kaupan laput vielä kiinni. :) Mä ostan nykyisin ison osan lastenvaatteista kirppikseltä, mutta oon myös tarkka, että vaatteiden pitää olla siistejä. Kyllä niitä löytyy! :)
 
Hyviä vinkkejä ja ajatuksia, kiitos listanneille!

Me ollaan melkein saatu kaikki mitä meillä nyt on.

Vielä pitäis hankkia kantoreppu (pitäis jaksaa lähteä sovittamaan, ettei tule ostettua sellaista joka ei säädy itselle sopivaksi, oon aika pieni), kylpyamme (ajateltiin sellasta Stokken kokoon taitettavaa) ja sit joku purulelu ja leikkimatto vähän kutkuttelis, mut voihan tuo olla, ettei ole ollenkaan lattialla kellivää tyyppiä o_O
 
Munkin pitäisi vähän vertailla noita kantoreppuja et mikä olis hyvä. Onko muilla kokemuksia? Esikoisen aikaan meillä oli Ergobaby mut se jäi lähes käyttämättä, oli hankala pukea ja tuntui liian läysältä jolloin tuin aina vauvaa toisela kädellä. Ergonominen se toki oli mut se ei nyt riittänyt. Sit meillä oli kantopussi mut sekin jäi lähes käyttämättä. Aina kun ei voi tietää missä vauva sit oikeesti viihtyy.
 
Esikoisen aikaan meillä tais olla Babybjornin reppu, ja sitten pari kantoliinaa. Esikoinen ei tykännyt olla kannettuna, lattialla viuhtominen itsekseen oli paljon hauskempaa. Reppu jäi aikalailla käyttämättä, kuten liinatkin. Taitaa olla taas vauvakohtainen juttu, joka pitää sitten jokaisen opetella omansa kanssa.
 
Minä myös tilasin Manducan, toki omaa käyttökokemusta ei vielä ole mutta luin netistä/lehdistä vertailuja ja kokemuksia ja tuohon sitten niiden perusteella päädyin :)

onko muuten joku hankkinut vauvalle unipesää? oon pohdiskellut että ostaisiko vai eikö, että onkohan sille tarvetta.. Meillä vauva tulee nukkumaan pinnasängyssä ja tietenkin välillä meidän vieressä imetyksien takia. Onko jollain kokemusta että onkohan tuommoisesta pesästä hyötyä esim. kun vauva nukkuu vanhempien sängyssä tai tuoko se turvallisuuden tunnetta vauvalle isossa pinnasängyssä? :)
 
Inkivääri kävin just Vekarakirppiksellä ja kyllähän siellä tavaraa oli, muutamia ihan just uusiakin. Kävin vain just sunnuntaina, kun parhaat oli varmasti jo mennyt niin kova kuhina siellä kävi. Tuon Malmin kirppiksen just bongasin netistä ja se ois kohtuu lähellä, pitää käydä kattomassa, nyt kun vielä suosittelitkin, samoten minipoppoo. Sinne me on viety myyntiin joskus tavaraa.

Manduca oli joskus meilläkin ja tykkäsin! Vauvan sai hyvään asentoon ja toimi myös isommalla. Ajattelin, että vois hankkia nytkin. Aluksi meillä oli joku babybjörn tai vastaava ja en siitä tykännyt yhtään.

Leikkialusta hankitaan ja tarpeeksi iso. Meillä lapsia on pidetty paljon lattialla ja kunnollinen alusta oli tosi kovassa käytössä ja hyvin viihtyivät. Sitteri pitänee hankkia myös, mutta jos tuleva baby on yhtä aikaisin liikkuvaa sorttia kuin vanhemmat lapset ei sitä kyllä kauan tarvita. Just kattelin nuorimman kuvia jossa oli sitterissä 4 kk ikäisenä, muistin että eihän se siinä pysynyt, nousi vaan istumaan :D
 
Meillä vauvelia tulee nukkumaan pinnasängyssä äp:n sisällä niin ei oo liikaa tilaa riehua..:)
 
Meillä vauvelia tulee nukkumaan pinnasängyssä äp:n sisällä niin ei oo liikaa tilaa riehua..:)

Sama!

Ymmärrän et jotkut on perhepedinkin kannattajia mut meillä se ei tuu kyseeseen useasta syystä:
- 120 cm levee sänky jossa nukkuu kaks pitkää aikuista ja kaks leveesti nukkuvaa lämpöhakuista kissaa
- olen itse niin levoton nukkuja että en herää koskaan edes kissan päälle kierähtäessäni vaikka kissa parkuisi ahdinkoaan.
- vauva putoaisi sängystä jos nukahtaisin vahingossakin vauva vierellä, koska sänky tosiaan on aika kapea kahden aikuisenkin nukkua.

En usko olevani sen huonompi äiti jos nukutan lapseni alusta lähtien omassa sängyssään ja nousen yöllä vuoteen viereiseen nojatuoliin syöttämään.

Kävin tuossa eräänä päivänä keskustelua aiheesta, ja tuli olo että omaa ajatustani lapsen nukkumapaikasta pidettiin kamalana, koska viereenhän se lapsi on ehdottomasti otettava ja vietessä syötettävä. Kuulemma tissi suuhun ja unta kaaliin niin omat unet ei keskeydy ja jaksaa olla hyvä äiti kun on levännyt ja virkeä.
Haluan uskoa että lapsi tai oma vireystila ei kärsi tuosta poikkeavasta yösyöttötavasta mitenkään..
 
Mun linjana on kyl ollu toi et katotaan kuka sieltä tulee ja sit sen mukaan hankitaan joko lattiatarvikkeita tai kanto tarvikkeita. Mut itellä on niin liikkuva elämäntapa, et joku kantojärjestelmä pitää ostaa. Olisin muuten ehdottomasti Manducan kannalla (siinä jotenkin kaikki palikat kuulostaa hyvältä) mut luin jostain et lantiovyö ei ehkä säädy tarpeeks pieneksi jos on pieni kantaja...

Niin, ja joo sellainen pesä meillä on kans. Sellainen "reppuna"kannettava itseasiassa, odotan innolla pääseväni sitä kokeilemaan.
 
Meillä mies on levoton nukkuja, joten ei voida edes ajatella vauvaa väliin. Isompikin on alusta saakka nukkunut omassa sängyssään ja niin saa tämä pienempikin tehdä.
 
Pinkkis, oon niin samaa mieltä tuosta nukkumapaikka-asiasta. Meillä myös vauva tulee nukkumaan omassa sängyssään, aion imettää sängyssä vauva vierellä mutta aion nostaa vauvan nukkumaan aina omaan sänkyynsä. Olen todella huono nukkuja, ja jo koirien ollessa pieniä heräilin monta kertaa yössä hysteerisenä että enhän vain ole kierähtänyt nukkuessa koiran päälle vaikka koirat pentuina eivät yleensä edes meidän sängyssä nukkuneet.. Tiedän että oman mielenrauhani ja yöunieni takaamiseksi on paras että vauva nukkuu omassa sängyssään. Ja nykyään nuo kaksi koiraa nukkuu sängyssämme joten ahdasta myös on.. :D Ärsyttävää jatkuvasti kuulla miten meidän tulevia nukkumisjärjestelyjä kommentoidaan tyyliin "niinhän sää nyt kuvittelet mutta sitte huomaat kyllä että siinä se vauva nukkuu aina vieressä", no mutta kun ei nuku. Silläkin tuota unipesää olen miettinyt, että jotta uskaltaisin antaa vauvan köllötellä sängyssä välissämme edes joskus niin haluaisin että siinä joku tuommoinen "turva" olisi..
 
Meillä kans tulee nukkumaan omassa sängyssä, ahdistaa pelkkä ajatuskin että pieni nukkuis vieressä! Mä tein ite unipesän :)
 
Ärsyttävää jatkuvasti kuulla miten meidän tulevia nukkumisjärjestelyjä kommentoidaan tyyliin "niinhän sää nyt kuvittelet mutta sitte huomaat kyllä että siinä se vauva nukkuu aina vieressä", no mutta kun ei nuku.

Tää on niiiiiiion tuttu tunne, itseänikin ihan suututtaa kun joku sanoo noin "nyt vaan sanot noin ja lässynlää ootappa ku sit ku ja sit ku ja mut ku ja äidinvaisto pitää sut pois vauvan päältä ja liirum laarum"
No entäs ne äidit jotka ovat nukkuessaan tukehduttaneet vauvan? Entäs jos meidän toinen kissa tulee nukkumaan vauvan pään päälle, kas kun se nukkuu välillä minunkin pääni päällä. Ei, kissoilta ei suljeta 50-neliöisessä asunnossa makkarin ovea, niiden reviiri pienenee puolella ja en jaksa sitä jatkuvaa oven takana huutamista joka siamilaisesta lähtee. Tiedän toki tuttavapiirissä ihmisiä joilla kaikki lapset nukkuu vieressä, mut itse en siihen ole ryhtymässä. Kautta aikain on vauvoilla ollut turvallinen olo nukkuessaan myös ihan omassa sängyssä, se turvallisuuden tunne tulee tarpeisiin vastaamisen kautta eikä siitä, millaiset nukkumisjärjestelyt on tehty.
 
Takaisin
Top