Hankinnat

Vielä pariviikkoa sitten olin myös kovin huolissani että onko pikkusia vaatteita tarpeeksi mutta kun veljien vaimot antoivat vaatepakettinsa, taitaa pikkuinen joutua vaihtamaan vaatteet pariin kertaan päivässä että ehtisi kaikkia käyttää :-D

Täällä ei oo vaateita paljoa mut otin vähän ja neutraaleja kun jos on tyttö niin esikoisen jäliltä on vaik miten paljon vaatetta ja jos onkin poika niin veljen vaimo sano et heiltä saa sit heidän vuoden vanhan pojan entiset vaatteet :) et hommattu silleen et pärjää ekat viikot :)

Ja hei täällä on kaikki muu hommattu enää vaan korvikeet pitäs hommata :) ja ne ostan vast enskuun loppussa :)

Mekin ollaan saatu / ostettu aika paljon käytettyjä vaatteita. Pienen vauvan toppahaalaria meillä ole ja juuri mietin, että pitäisikö sellainen ostaa ? Meillä on sellainen karvainen kaukolopussi / haalari, jonka ajattelin ottaa sairaalaan mukaan. Vauva pääsee sen kanssa sitten kotiin. Pitää varmaan perustaa joku vauvanvaatekirpputori, jos niitä vaatteita tulee joka puolelta. Tuntuu olevan aika paljon pieniä poikavauvoja lähipiirissä. Lauantaina sain juuri serkulta kassillisen vauvan vaatteita, missä oli 62 cm karvahaalari ja samankokoinen puuvillahaalari, mutta kaikki varsinaiset toppahaalarit meillä on koko 68-74 cm. Eli ovat liian isoja vauvalle tänä talvena.

Riippuu varmaan aika paljon missä kulkee vauvan kanssa. Mulla on sekä lämpöpussi että 62cm haalari. En tykkää jos täytyy kantaa lasta niin käyttää pussia ja meidän lähipiirissä on pikkuisilla palanut käämit jos hukuttaa ne liian isoihin vaatteisiin ja tempperamenttistä munkin masuasukista luvattiin. Mietin et pitäiskö ostaa vielä ihan 50/56 haalarikin. Mutta toisaalta tammikuussa pitää mahtua vaatetta reilusti allekin että en tiiä. :)

Saa nähdä millanen talvi täällä Helsingissä tulee taas olemaan.. Mennäänkö koko talvi plussan puolella ja ilman lunta! :/

Ei sitä tiedä näistä Etelä-Suomen talvista. Täällä Turun seudulla ainakin sataa nyt vettä kaatamalla. Jos olisi pakkasta, niin lunta voisi tulla aika paljon.

Joo täällä tullu vettä kans koko päivän ja tuuli ollu ihan järkyttävä. Ikkunat vaa helisee! :S

Meillä ostetaan haalari sitten tarpeen mukaan. Vauva kulkee kuitenkin ulkona todennäköisimmin vaunuissa ja jos sylissä kulkeekin niin sit on kantoliinassa minun takin sisällä jolloin ei toppahaalaria tarvita. Mutta pientä tuskin tulee liukkailla säillä sylissä kuljetettua liinan kanssa tai ilman. Autoreissut taas matkustaa turvakaukalossa sisältä autoon ja päinvastoin. Tuolla nuorimmaisella joka syntyi marraskuun puolivälissä oli 62cm toppahaalari ja se oli iso oikeastaan koko talven. Mut noissahan on kokoeroja tosi paljon merkeistä ym riippuen.

Mä oon myös miettinyt ostaisinko pienemmän toppahaalarin kuin tuo 62, jos oikeasti on niin pieni kuin arviot näyttää. Ja äiti on sanonut et jos on periny mun kasvugeenit niin se 62 on sopiva vasta joskus kesällä/syksyllä :D saan kyllä ystävältä takaisin 50cm puvun, mutta sillä pärjää lähinnä autossa lämpöpussin sisällä ja ehkä vaunuissa makuupussissa tai peiton alla. Ei muistaakseni ollut kovin toppainen puku. Mut sen näkee sitten kun vauva syntyy, en etukäteen viitsi ostella kovin paljon kun tuota tavaraa kuitenkin löytyy ja saa vaikka lainaksi jos tarvitsee :)

Mä oon ostanu tollasen 56kokoa olevan toppahaalarin. :)

Entä milloin olette alkaneet nukuttamaan vauvoja ulkona? Jos ajattelee, että ensin pari viikkoa välttää liiallista ulkoilua niin sen jälkeen? Kuitenkin maaliskuun alkukin voi olla aika kylmä, oletteko nukuttaneet 1-2kk vanhaa vielä pihalla?

Meillä on helppoa nykyisessä talossa "ulkona nukuttaminen" ku yks osa taloa, ns. Pohjois-siipi, on kylmää varastotilaa tällä hetkellä. Siel ennen muinoin ollu kauppa. Siellä on hyvä nukuttaa vauvaa rattaissa aluksi ja kovemmilla pakkasilla, kun siel lämpötila maks -5 tai 0 astetta :)

Meillä ei ole kumpikaan nukkunut ulkona. Itseasiassa esikoinen nukkui vaunuissa vain niiden liikkuessa ja silloinkin"äärimmäisessä hädässä". Nuorempi ei ole nukkunut kuin kerran ja senkin kun ikää oli lähemmäs 3v ja istui. Mutta näillähän on noita refluksivaivoja ym eli eivät ole muutenkaan nukkuneet kunnolla ja ihan vaaka-asennossa vasta isona.

Perhevalmennuksessa sanottiin, että yli 2 viikkoista vauvaa voi totuttaa ulkona nukkumiseen 15-20 min. päivässä. -10 astetta on kuulemma pakkasraja, jolloin ei enää kannata ulkoilla vauvan kanssa tai nukuttaa ulkona.

Täällä sanottiin vielä 1veestäki että pakkasraja on -10 astetta, kyllä meillä tuhistiin pihalla makeesti kylmemmälläki, koko talven ympäri :)

Juu ja huomioida kannattaa sekin, että vaunuissa ei ole sisällä niin kylmä kuin ulkona kun vaunut suojaa hyvin. Lämpömittari vauvan pään viereen auttaa vähän arvioimaan.

Nojoo sanovat -10 olevan raja, mutta ihan oikeesti. Eihän täällä voi asua sisälläkään koko vuotta kun suomessa ollaan. Ihan pienen kanssa täytyy ottaa varovasti ja jollain rajoilla, mutta tollanen vuoden ikäinen menee kyllä (ja sitä nuorempikin) yli kymmenessä pakkasasteessa.

Tosiaan mietin vain sellaisa +/- 1kk ikäistä, että miten on toimittu.. Täytyy tosiaan vaikka yhet unet päivässä pistää alkuun jos ei ole liian kylmä.

En tiiä oonko jotenkin vanhanaikainen vai mitä, mutta musta lasten kuuluu nukkua pihalla jos mahdollista. Ja se helpottaa jos osaavat nukkua rattaissa, ainakin kesällä liikkumista.

Juu kyllä mie ainaki aion koittaa pihalle nukkumaan niin pian ku mahollista, jos mahollistuu.

Takaisin