Hankinnat

Riittävä vaippojen määrä riippuu varmaan aika pitkälti siitä kuinka usein pesee ja kuivattaako narulla vai kuivurissa ja tietty vaippojen kuivumisnopeudesta koska sekin vaihtelee.. Mä olen tosiaan kestoillut vaan osittain, koska meidän perheessä lapset on ns niskapaskojia ja ripuloivat niin jaksaminen ei täyteen kestoiluun riitä. Mulla on varmaan 15-20 vaippaa ollut ja jos ei ole ollut puhtaita niin on laitettu kertakäyttövaippa :D Ja jos reissuun lähdettiin kestovaipalla niin mukana oli joku hedelmäpussi tms mihin saattoi vaipan pakata tiiviisti, mutta huuhdoin joka tapauksessa kakkavaipan heti. Ei sellaista kyläpaikkaa olekaan missä ei vettä olisi saatavilla ;) Vaipoillehan voi myös ommella (tai ostaa) PUL-materiaalista (samaa kun suurimmassa osassa vaippoja se päällinen on) oman pussukan jossa säilyttää/kuljettaa likavaippoja ja sit nakkaa vaan pussin aina samaan pesuun vaippojen kanssa.

Harmittaa kun en nyt saa millään päähäni mikä se meidän suosikki AIO-vaippamalli oli ja vaipatkin on anoppilassa varastoituna vielä.. Mutta muita merkkejä mistä meillä tykättiin oli Bitti Tutto, Bumgenius ja taskuvaipoista Fuzzi bunz ja Myllymuksujen vaippa joita oli myös äitiyspakkauksessa ainakin vuosina 2011 ja 2012 muistaakseni. Osa meidän vaipoista on sellaisia joita saa neppareilla säädettyä periaatteessa koko vaippaiän sopiviksi ja siinä mielessä edullisempia vaikka hankintahinta olikin vähän kalliimpi kuin ns yhden koon vaipoissa. Se kuinka helppoa se sopivaksi säätäminen on onkin sit toinen juttu, mutta toisaalta säätövara on aina hyvä asia kun lapset on kuitenkin yksilöitä.

Niin ja mä tykkään käyttää vaippoja joissa vauvan peppua vasten tulee materiaali joka pysyy pintakuivana. Monethan tykkää käyttää etenkin ihan pienillä harsoja ja villahousuja, mutta itse en koe tuota yhdistelmää ollenkaan omakseni. Tavallaan toivon kestovaipalta mahdollisimman lähelle samoja ominaisuuksia kuin kertakäyttöisiltäkin.

Niin ja pesuasiaan vielä sen verran, että taskuvaipoissa (imuja laitetaan taskuun sellainen määrä kun on tarpeen) imut kuivuvat myös todella eri tahtiin. Jos imut ovat valmiiksi muotoiltuja eli sellaisia kuin nykyisessä äitiyspakkauksessa niin kuivuminen kestää kauemmin kuin sellaisissa imuissa jotka taitellaan taskun sisään. Esimerkiksi Myllymuksuilla on niitä taiteltavia imuja. Ja imujahan voi helposti tehdä itse (kuten toki vaippojakin jos taitoa löytyy) ihan vaikka vanhoista froteepyyhkeistä. Vaan mielikuvitus on rajana ;)

Mariel2016 hyvän värisiä!

ForestFairy, tänään näin lastenturvassa myynnissä noita sun mainitsemia Difraxin tuttipulloja ja vielä kahdessa koossa. Tulit heti mun mieleen ja ostin sit sellaisen sun innoittamana :happy:.

Mä ostin ainun venttiili pulloja pari tänään kokeilu mielessä :) mutta silti aijon tilata lisäksi noita Difraxin pulloja kun jotenkin usko niihin on niin kova...

Mä kans aattelin kokeilla kestoilua tai ainakin osakestoilua :) Vaippoja oon kattellu vaikka kuinka paljon ja kaikkia paitsi villahousuvaippoja haluan kokeilla. Täl hetkel kestoja ei ole kuin 6 vaippaa joista yksi on jonkun ite tekemä ja siinä ei kyl oo mitään PUL-materiaalia vaan ihan puuvillainen päälliskangas ja sit kaks tosi vanhaa muumi-kestoa jotka nekin sen verran kuluneita et taitavat tarvita kuorivaipan kaveriks. Mutta tarkotus siis hankkia lisää jossai vaiheessa. Mä kans oon kuullu jostain et noin 20 vaippaa on sellai määrä jolla pärjää.

Kuin myös Bettie, aijon kokeilla. Ystäväni kestoilee muutaman kuukauden ikäisen vauvansa kanssa ja sanoi myyvänsä mulle todella edullisesti ne vaipat jos haluan ja haluanhan minä. Jos vaan onnistuu niin kannattaa kyllä pyytää demoesitys kestoilusta, sillä eihän se loppupeleissä oo mitään ydinfysiikkaa, termistöä on vaan paljon. Kertikset sitten siihen kylkeen jos just esim. viettää kesällä päivää ulkona tms, helppouden takia.

Mies on tänään kattellu vaunuja torista ja oli kuulemma yhdet emmaljungat hyväkuntoiset osunut silmään (yhdistelmät) 250€ mullekin piti näyttää niin olikin jo hävinny ilmotus sieltä. Sanoin miehelle että ei mikään ihme että jos kerta on ollu vielä emmaljungat ja noin halvalla lähteny et menevät heti.

Mutta sinne tulee lisää varmasti hyviä "tarjouksia" :D
Meillä on tässä ainakin 2kk aikaa kyttäillä! :)

Pitäisiköhän ruveta aktivoitumaan hankinnoissa.. koko ajan vain ajattelen, että kyllä tässä aikaa on, mutta ei sitä niin hirveästi ole enää. Muutaman satunnaisen vaatteen olen ostanut. Äitiyspakkausta odottelen. Vaunut, kaukalo ja hoitoalusta on. Ahdistaa jotenkin kun en tiedä mitä tarvitaan enkä viitsi turhaakaan kamaa hankkia. Enkä koskaan muka kerkeä kirppareille kiertelemään. No ehkä sitten kun mammaloma alkaa. Uutena en viitsisi juuri mitään ostella edes. Olen miettinyt tarvitsemmeko välttämättä itkuhälytintä. Lapsen synnyttyä tulemme asumaan kerrostalossa, jossa lapsi voi nukkua parvekkeella. Jos ei ole hälytintä niin juoksenko sitten parvekkeella neuroottisena. :arghh: Tiedän, että vauvantarvikebisnes on kovaa ja menenkin ihan sekaisin siiitä, että mitä on oikeasti hyödyllistä hankkia. Mun pesänrakennusvietti ei oo selvästi vielä käynnistynyt..:grin

Mulla se on kait just käynnistynyt, tosin ei siinä mielessä et pitäs tai olis hinku hankkia vauvalle kaikkea, vaan ihan sisustus ja säilytystilan lisäämismielessä. Vauvalle en oo juuri mitää ostanu; 2 bodya ja kesäks shortsihaalarin, lisäks ollaa saatu vähän vaatteita ja muutama kestovaippa ja äitiyspakkaus ja siinä se onkii.

Mut nyt haluisin eteiseen sellasen säilytyslokerikon, jossa ois sitte jokaselle muksulle oma laatikko pipoille ja käsineille ku ei tonne meiän hattuhyllyyn mahu riittävän montaa koria. Ja isompi pyykkiteline kans tarvitaan, sellai ois kiva mihin vois saada kaks koneellista kuivumaan, ku ei tohon nykyseen mahu ku just ja just koneellinen. Lisäks tekee mieli hankkiutua ylimääräsest eroon. Taas ois keräykseen muutama kassillinen vaatteita. Lisäks tuolt vaatehuoneest vois osasta pöytäliinoja ja lakanoita hankkiutua eroon. Ja sit on sitä pikkusälää armottoman paljon, ja siitä ja lelukaaoksesta onkii kaikkein vaikein luopua. Tietää vaa et niitä leluja tulee jossai vaihees kauheesti lisää ku on nyt poika tulossa ja ennesään tyttöjä. Lisäks meiän esikko on tosi tarkka, joten huomaa kyl jos joku lelu tekee katoamistempun, ei välttämättä heti mut kuitenkin. Varasto on myös tupaten täynnä ja siel esim. 2 putkitelkkaria jotka joutais pienjäteasemalle ja sinne vois viedä paljon muutakin. Pitäs vaa saada joltain auto, peräkärry ja kuski lainaks. Ja ois aika kiva vaihtaa järjestystäkii :grin

Bettie, ne ikeassa myytävät kangaslokerikot on tosi käteviä minusta. Siis ne jotka saa vaatetangosta roikkumaan. Meillä on eteisessä yksi kaulahuiveille, hanskoille jne ja lisäksi mulla on omassa kaapissa vielä kaksi ohuemmille huiveille, pikkukengille jne.

lelluu, kyllä ihan hyvin kerkeää hankkimaan tarvittavat. Ja olen ajatellut, että jos jotain uupuu niin voihan sitä vauvan syntymän jälkeen täydentää. Eli jos harkitset itkuhälytintä niin voithan ostaa sen sitten jos todella huomaat juoksevasi parvekkeella neuroottisena :grin. Nekään ei kuitenkaan ilmaisia ole ja peli ei tuskin ole menetetty vaikka ostaisit sen myöhemmin :)

Ajattelin pitää tarvikkeiden määrän minimissä ja hankkia nuo perus. Mutta en osta vielä kaappeja täyteen pulloja ja muita 1-2 enempää. Pitää sitten mennä hakemaan lissää jos ei vaikka imetys suju tms.

Meillä ei myöskään ole hankittu valmiiksi niitä joita ilman uskon pärjäävämme edes hetken. Poikkeuksen tekee yksi tuttipullo ja kaksi tetraa korviketta jotka olen joka kerta halunnut olevan varalla. Noilla kuitenkin pärjää hädän tullen sen aikaa että saa lisää vaikka huoltoasemalta ;) Kahdella edellisellä lapsella nuo korvikkeet ovat tulleet käyttöön vasta maitoaltistuksessa (allergisia ovat) ja tuttipullokin vasta useamman kuukauden iässä kun ovat harjoitelleet pullosta juomista mun poissaoloa varten lypsetyllä maidolla. Lasken nuo siis meillä turhakkeiksi jotka hankin vain omia hermojani varten ;)

Mä oon tänään tehnyt inventaariota kylppärissä ja laskin, että kun äitiyspakkauksessa tuli kuumemittari niin meillä on nyt yhteensä viisi kuumemittaria! Jokohan nuo alkais riittää :D Lapsen kanssa tosin korvakuumemittari vois olla kätevä; mitä sanoo kokeneemmat?

Asiasta kolmanteen: onko turvakaukalon kankaat tarpeen pestä ennen kuin kaukalo otetaan käyttöön? Meillä siis uusi kaukalo.

Me ei olla pesty turvakaukalon eikä rattaiden kankaita kun tarpeen mukaan.

Meiltä löytyy kans varmaan 10 kuumemittaria :D Korvamittari on ihan kätevä, mutta vain hyvin harvat sopii pienen lapsen korvaan (tai aikuisen jolla on pieni korvakäytävä) niin, että saisi luotettavan tuloksen. Tästä syystä meillä luotetaan ihan tavallisiin kainalomittareihin.

Ne uudet digitaaliset on todella nopeita, joten varmaan saa ihan sellaisellakin. Joo Aphrael sama homma tavaroiden kanssa. Ei olla ostettu edes sänkyä ja ei varmaan vielä ostetakaan. Nukutetaan vauva laatikossa ja/tai rattaiden mukana tulleessa kovassa kehdossa, jossa asianmukaiset patjat yms. Toimii myös matkasänkynä. Ja onhan meillä kaikenmaailman vieraspatjat, joten eiköhän tuo nyt nukkumaan pääse ajattelen :grin. Oon muutenkin vähän tämmönen "katsotaan ny ja sovelletaan sitten"- tyylinen ihminen, joten katsotaan nyt :wink

Meilläkin puuttuu vielä pinnasänky...Ystävältä saisin käytetyn sellaisen. Makuuhuoneeseen aion hankkia uuden vaatekaapin,johon saisi kaikki vauvan vaatteet ja kamat säilytykseen. Kaappitilasta pulaa vanhassa talossa, missä ei ole kiinteitä kaappeja.

Takaisin