Hankinnat

me saatiin tytön synnyttyä miehen veljen perheeltä ikean hoitotaso, joka kiinnitetään seinään. sitä käytän vieläkin ja on ollut tosi kätevä :) hoitotason saa taivutettua kiinni seinään ja siinä on taskuja, joissa säilytän harsot, sinkkivoiteet ym. alle mahtuu pyykkikone ja kuivausrumpu ja suihkun jälkeen voi vaihtaa vauvalle vaipan siinä, jolloin hän ei ehdi palella matkalla makkariin. meillä oli hoitoalustakin (ilman mitään pöytää) ja aluksi vaihdettiin sen päällä vaippa, mutta tuon hoitotason tulon jälkeen se jäi käyttämättömäksi ja lähti siskolleni.
 
Minä en ole vauvalle hankkinut vielä muuta kuin turvakaukalon kun niin halvalla sain. Vaikka mieli tekisi jo ostella vaikka ja mitä!:p Mutta päätin odotella sinne rakenneultraan ennen kuin alan kunnolla ostelemaan. Jotenkin asia tuntuu varmemmalta sen jälkeen, vaikka onhan sen vaavin jo pari kertaa nähnyt ja kuullut :) ja saahan silloin toivottavasti vielä tietää, että ostellako sitten sinistä vaiko punaista.. Minulle tämä on ensimmäinen lapsi, joten mitään minulla ei ennestään ole. Kaverilta ostan pinnasängyn ja muut tarvittavat katselen kirppareilta yms.. Itselleni ostin eilen ensimmäiset mammafarkut :) Ultran jälkeen lähden kyllä innolla kiertelemään kirppareita! :grin
 
mä tyttöä odottaessa pelasin vaatteiden suhteen ns. varman päälle tai siis otin vastaan sukupuolineutraaleja vaatteita. kielsin ketään ostamasta vaaleanpunaista kun vielä 4d:n jälkeen olin 100varma et poika tulee. toisin kuitenkin kävi ja meidän tyttö käyttää vieläki myös perinteisiä poikavärejä ja sit tietty vaaleanpunaisia ja muita tyttövärejä. mulla on sillai sattunu hyvä tuuri et miehen veljen lapset on pari vuotta vanhempia ja sieltä ollaan saatu vaatteita ja leluja ja tosiaan suurin osa vauvatavaroistaki on sieltä, ei vaan palautettu tytön jälkeen kun haluttiin yrittää vielä yhtä :)
 
Mä oon kanssa ollu ostamatta mitään sillä ajatuksella että rakenneultran jälkeen jo uskaltaa. Tänään kuitenki käytiin vaunukaupoilla tarkastelemassa tilannetta, ja ai että teki mieli ostaa repästä yhet... Siinä olis tullu kaukalot ja kaikki samaan pakettiin tarjoushintaan. Ihan hinnoissaan noi tavarat kuitenki on, joten toistaseks itsehillintä vielä piti. Pari viikkoa rakenneultraan ja sen jälkeen mua ei kyllä pitele enää mikään! :wink
 
Mulla on nyt iskenyt ihan hillitön shoppailun himo. Facebookin kirppareilta oon jotakin pientä nyt ostanut. Ostin semmoisen retron hymynaamahelistimen, vanhan äp:n makuupussin, jonka aion päällystää uudelleen vauvaa varten, yhdet popin housut (unesex väriset) ja sit oon esikoiselle ostanut jo aikaisemmin välikausivaatetta ja nyt löysin takkiin passelin pipon.
Mullahan ei ole ollut mitään selkeää tyttö tai poikaoloa tämän raskauden aikana missään vaiheessa, eikä ole vieläkään. Mut jostain kumman syystä mun katse kiinnittyy koko ajan noihin tyttöjen vaatteisiin. Tekis NIIIIIIIIIN mieli ostaa kaikkea ihanaa, mutta kyllä mä kuitenkin odotan ensin sen rakenneultran ja katotaan sit, mitä siellä näkyy, uskallanko sen jälkeenkään ostella vielä mitään muuta kuin unisex vaatteita. Pojalle meillä oiskin jo aika hyvästi kaikkea, vaikka osan olenkin antanut jo pois. On se kiva kuitenkin ostaa toisellekin jotain omaa, ettei ihan kaikki oo sentään isoveljeltä perittyä. :)
 
Tällä ei ole hankittu vielä tulevalle vaaville mitään, mustakin jotenkin tuntuu niin epätodelliselta vielä koko asukas tuolla masussa kun ei sitä vieläkään tunne eikä kuule. Rakenneultrakin on vasta kuukauden päästä niin ei nääkään sitä ennen että miten siellä masussa menee. :sad001
Meillä on vielä kaiken hyvän lisäks alkamassa TOSI iso remontti ja kaikki ylimääränen tavara on laitettava laatikoihin ja ullakolle säilöön. Sit kun ei tiedä kuin kauan remontti kestää niin ei oo tarvetta tavaroita vielä edes haaveilla. Ja vauvanhuonetta ei ole vielä edes olemassa kun sekin on sit remontin alla seuraavaks.. Mielenkiintoista aikaa kun joutuu ens viikosta asti elämään ilman keittiötä/olohuonetta. :confused: Hermot ei ainakaan lepää.
 
Täällä oli joskus aikaisemminkin keskustelua aiheesta tuplarattaat. Mulla on nyt olevinaan kamala ongelma, hankkiako tuplat vai pärjättäiskö ilman. Lapsille tulee 2,5 vuotta ikäeroa ja poitsu on aika reipas kävelemäänkin, mutta jotenkin mua suuresti epäilyttää silti se reippaus sitten tosi tilanteessa. Luultavasti niitä tilanteita ei kuitenkaan kovin usein tule, että pitäisi päästä jonnekin kauemmas. Olin aikoinut ostaa meidän nykyisiin emmaljungiin sisaristuimen, mutta ilmeisesti niitä ei enään ole myynnissä?!!!? Ainakin näin päättelin pikaisen googlettelun perusteella. Seisomalauta varmaankin hommataan ja se varmasti on vauvan nukutus ja puistoilureissuilla ihan riittävä, kun ei kilometriä kauemmas kotoa tarvitse poistua. Meiltä löytyy myös manduca kantoreppu, johon saa tarvittaessa kumman tahansa lapsen. Noiden emmaljungien lisäksi löytyy matkarattaat, joita voi myös käyttää kummankin lapsen tarpeisiin. Selkänoja ei nyt ihan täysin makuuasentoon mene, mutta ihan riittävästi kuitenkin (lähes täysin) vauvaa ajatellen.
Hankalaa.... ja jos nyt päädyn niihin tupliin niin niidenhän pitäis sitten olla sellaiset, johon saa vauvalle kantokopan, erilliset kuomut (koska esikoinen ei tykkää kuomusta ja vauva sitä tarvitsee) ja mielellään peräkkäin istuttava malli. Onkohan semmoisia olemassakaan...
 
Tässä nettikauppoja selailessani aloin miettimään, että mitähän kaikkea sitä tarvitsee vauvan tulon myötä.. No vaatteiden lisäksi isommat hankinnat on selvillä. Pinnasänky on tiedossa, vaunut hankinnassa, turvakaukalo on, hoitopöytä pitäisi löytää.. Mutta minullehan tämä on ensimmäinen lapsi, enkä siis oikein tiedä mitä kaikkea tarkalleen on hyvä olla. Mitä kaikkea on hyvä hankkia/minkä olette kokeneet tarpeelliseksi? Nettikaupat tuntuu olevan pullollaan tavaroita ja osa sellaisia joista en ole koskaan edes kuullutkaan.. o_O Siksi ehkä aloinkin miettimään tarvitsenko todella noin paljon tavaraa..en kai minä kohta vauvaakaan löytäisi moisen tavaran paljouden seasta.. :grin
 
Millier: Toki se vähän riippuu tilanteesta ja ihmisestäkin, mitä tarvitsee. Pitkälle pääsee jo sillä, että on vauvalle sänky, vaunut, turvakaukalo (jos matkustelee autolla) joku paikka, missä vaipat vaihtaa, harsoja (niitä ei voi koskaan olla liikaa) vaippoja (ihan aluksi 1 kokoisia ja sit jonkun ajan päästä 2 kokoisia) vaatteita, perus puhdistus välineen (vanupuikkoja, vanulappuja, joku vartalo rasva, sinkkivoide on hyvä vaippaihottumaan) varmuuden vuoksi kannattaa kotiin varata muutama törppö korvikemaitoa, tutti, tuttipullo, itse koin sitterin hyväksi hankinnaksi ja meillä ihan perus emman sitteri. Imetyksen tueksi en itse hankkinut etukäteen mitään muuta kuin liivinsuojia. Enkä tarvinnut esim. rintakumeja missään vaiheessa. Lansinoh voidetta voin suositella, se auttaa kipeisiin ja haavautuneisiin rinnanpäihin. Varalta kannattaa varata myös keräkaalia jääkaappiin, siitäkin voi olla apua alussa ja varsinkin jos rintatulehdus uhkaa. Imetystyynykin mulla oli, mutta ei ollut mun juttu. Ihan tavallinen tyyny oli paljon parempi ja ilman pärjäsi oikein hyvin. Talvivauvalle fleecepeitto oli kova sana. Niin ja ammekin hommattiin vauvalle heti alkuunsa ja noin kerran-kaks viikossa käytettiin kylvyssä ihan ekoina viikkoina. Myöhemmin sit useemminkin ja ammeelle oli käyttöä pitkään ja vieläkin tuo 2-vee siinä välillä tykkää loiskia.

Kysykää ihan vapaasti. Voin ainakin kertoa oman mielipiteeni kyseisen tavaran tarpeellisuudesta.
 
Joo, Millier, sitä tavaraahan on. Mut suurimman osan tarpeellisuus selviää vasta sit kun sitä oikeesti tarvii.
Eli kannattaa ostaa vasta sit kun tietää tarpeen, sinne kauppaanhan pääsee vauvan syntymän jälkeenkin.
Tossa Maikkien tekstissä oli kyllä aika hyvin lueteltuna asiat mitä oikeesti tarvii. Varsinkin toi kommentti noista harsoliinoista; niitä todella tarvii paljon :)
Meiän tytöllä ei ollut vaippaihottumaa, joten sinkkivoiteella me taas ei tehty mitään. Mutta sitä kyllä tosi usein vauvoilla on.
 
Itse asiassa ei meilläkään ollut vaippaihottumaa, mut sit muutaman kerran, kun oli jostain syystä esim. kakka ollut vähän pidempään vaipassa ja takamus helotti ihan punaisena, niin tuo sinkkivoide pelasti tilanteen. Muuten kyllä kaikit talkit, vauvaöljyt sun muut on yhä käyttämättömänä kaapissa.
 
Mistä hienoja poikien vaatteita löytäis? Oon koittanut mennä kakki perusliikkeet läpi... Onko tietoa jotain nettikauppaa? Etsinnässä sellaisia tyylikkäitä ja söpöjä vaatteita, maanläheisin värein. Ja ihan sininenkin kelpaa :)
Ois ihana löytää jotain kivoja neuleita myös, kun syksyn puolelle ajoittuu vauvan ekat kuukaudet :)
 
Mulla on nyt ryöstääntynyt vaatehankinnat lapasesta. Heti ultran jälkeen piti päästä fb-kirpparilta parit pinkit potkarit ostamaan ja olen ostanut muutaman neutraalimmankin vaatteen. Lisäksi ostin jo aikaisemmin vuoden 2011 äp:n makuupussin, jonka aion päällystää uudelleen. Oon mä kyllä vastaavasti myynytkin jotain esikoisen vanhoja vaatteita.
 
Niin ja minkäkokoista vaatetta pitäs ostaa? Ja minkä verran mitäkin kokoa? Onko ne 50cm ihan turhan pieniä, että kannattaako niitä kuinka paljon hamstrata kaappiin? Meillä tällä hetkellä näyttäisi pieni poika tulossa, mutta mistäs tuota tietää jos syntyy paljonkin yli laskettunajan tai saan vielä raskaudiabeteksen ja se kasvaakin isoks :D Toisaalta taas voihan se syntyä tosi pienenkin. Mutta mihin kokoihin pitäis varautua? Ja mikä se määrä on, että pärjää?

Sitten en ymmärrä miks, niitä harsoja menis niin paljon? :D imetys/puklu liinaks ja unirätiks hieman isommalle? Ja mikä se määrä sit niis on?

Täällä yks tumpelo :grin
 
Ja onko semmoinen kylvetys tuki, vai mikä nyt onkaan nimeltään tarpeellinen? Ollaan ajateltu, että kylvetys olis miehen homma :)
 
mun tyttö oli syntyessään 53cm ja käytti vain tosi vähän aikaa 56cm vaatteita ja 50cm ei ollenkaan. mulla oli 56cm vaatteita vain ihan muutama, kun aika äkkiä päästiin siirtymään 62cm vaatteisiin, joita hän käytti aika kauan. samoin 68cm vaatteet meni vain vähän aikaa ja sit vaihdettiinkin 74cm vaatteisiin ja niin edelleen. ehkä noi 56cm vaatteet on järkevimmät et niitä voi olla vähän enemmänki, itse en nähtävästi isoja vauvoja tekevänä aio hankkia 50cm vaatteita.

meillä ei ollut kylvetystukea, mutta nyt kun ammeesta puhutaan, suosittelen ehdottomasti tulpallista ammetta, mikäli ei halua tulvaa kylppäriinsä :) tulpaillisen saa tyhjättyä helposti ilman vedenpaisumusta.

itse en osaa vielä hankkia pojalle vaatteita, yritin keskiviikkona katsella kapp ahlista, mut mun silmiin osui vain tyttöjen vaatteita. saan varmasti siskolta pojan vaatteita ja äitiyspakkauksen aion taas ottaa, joten niillä pärjätään aluksi. sit varmaan osaan ostaa, kunhan vauva syntyy ja tiedän, millaisiin haluan hänet pukea :)

muöks. vuoden 2011 ä-pakkauksessa tuli viisi unirättiä, jotka oli ihan liian vähän. sain miehen veljen perheeltä varmaan saman määrän lisää rättejä ja ostin itse viisi rättiä ja se määrä riitti. sitä puklua, kun saattaa toisilla vauvoilla tulla ja paljon ja rätti on kätsy levittää vaipanvaihtoalustaksi ja laittaa aurinkosuojaksi jnejne. unirättinä me ei käytetty, vaan tyttö haali pehmolelun kainaloon.
 
Muokattu viimeksi:
Mä en oo vieläkään hankkinut ku vasta 2 bodya, 2 tuttia ja tuttipullon :D pitäis varmaan alkaa kohta kunnolla kattelee ja eiköhän kevätaleistakin löydä kivoja vaatteita :)
 
Kiitos della. Jos mä nyt tässä vaiheessa hommaisin pääasiassa noita 56 cm vaatteita sinne 74cm asti. Ja sitten siitä isommat vasta kun isompia tarttee. :) vaikeita vaan hahmottaa, noita määriä, mitä tarvii minkäkin verran! Ja kai noita harsoja sit hankin sen 10kpl, vaikka en oikein tiedäkkään, että tuullanko me niitä käyttämään, kuinka paljon. Kaupoissa on myös paljon huppareita tai hupullisia sisähaalareita, onko ne käytännöllisiä? Periaatteessahan sitä huppua pitää sitten pitää päässä aina, että ei paina vauvan selkää...

Mä haluaisin jo aika hyvissä ajoissa löytää kaikki vaatteet, että ei käy niin näitten mun supistusten kans, että jään vuodelepoon raskauden edetessä ja sit vauvalle ei olis vaatteita ollenkaan :D mies kyllä sano, että kyllähän se voi sit vaatteita käydä ostamas, jos nyt niin kävisi, että mun kunto vaan huononee.. Mutta oon niin tarkka vaatteista, että haluan ne kyllä ite ostaa ;D
 
Takaisin
Top