Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Heiri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me ollaan mietitty Ora Saaga-vaunuja, kun niissä on vähän suomalaisuuttakin mukana. Oon vaan alkanu pohtimaan, että onko Saaga-vaunut sitten muuten yhtään paremmat, kuin vaikka Taiga-vaunut? Onko kenelläkään ennestään kokemusta Oran vaunuista tai onko kuullut vaikka joltain kaverilta kehuja/haukkuja? Mitkä on hyviä puolia ja mitkä huonoja?

Ei ole kokemusta Oran vaunuista, mutta ite olen tykästynyt enemmän tohon Taigaan eniten ja jos se musta on kiinni, niin sellaiset meille varmaan tulee. Paitsi tietysti ensin pitää käydä liikkeessä vähän työntelemässä jne., mikä sitten lopulta ratkaisee valinnan. Mutta siis siksi lähinnä muistaakseni (en jaksa nyt uudestaan selata niitä ominaisuuksia...) siksi, että ensinnäkin Taigat on hippasen edullisemmat ja niissä on heittoaisa. En tosiaan nyt muista oliko muuta, koska tuon heittoaisan ehdottomasti halusin. Taigassa tosin ei sitten ollut sitä integroitua aurinkosuojaa, mutta se ei mua häiritse, koska on kerta talvivauva, niin talvella tuskin tulee liian kuuma vaikka nostaakin sen pehmusteen siihen tuulensuojaksi, jolloin suojaa myös auringolta ja kun on tosiaan tuo heittoaisa niin sillä saa nopsaan käännettyä suuntaa. Kesällä on sitten uudet kujeet [:)] Mutta mun mielestä aika hurja hintaero Saagalla ja Taigalla, vaikka en muista että Saagat olis ainakaan paperilla vaikuttaneet mitenkään todella paljon paremmilta. Niin ja olikohan niin, että Taigat oli hiukan pienemmät vaikka isot ovatkin, mahtuu paremmin autoon.

Mulla myös tuo suomalaiset olot huomioon ottava valmistaminen pisti heti silmään ja muutenkin vaikuttivat tukevilta, ei mitkään rimpulat. Mutta katsotaan jahka päästään hipelöimään.

EDIT. Etin noita käyttäjäkommentteja netistä sillon ku bongasin noi vaunut, aika vähän löyty ylipäätään, mutta niissäkin vähissä ainoa miinus oli iso koko, mutta silti tätäkin mieltä olleet sanoivat, että näppärät työnnellä koosta huolimatta. Mutta tosiaan, tosi vähän löysin mitään sillon.

Nyt lähti kyl mullakin vähän mopo käsistä. [:D] Reissusta tuli mukana iso kasa kirppari-vaatteita, hoitoalusta, ja sattupa käteen sellanen anti-colic tuttipullokin... Paljon muutakin tuli hypisteltyy mut sain lopulta itteeni niskasta kiinne [:D] Vaikkakin, kaverini jonka luona oltiin kyläilemäs, joka löytyy syyskuisista, tuumas et parempi se on alkaa vähitellen keräileen niitä tavaroita hyvissä ajoin ettei käy niinkun hänelle ja huomata näin muutamaa kk:tta ennen la:a et puuttuu melkein kaikki tavarat jos vaatteita nyt löytyykin.... [:D]
Mutta mutta, viimisel viikolla rakenneultraan, jos sais isännänkin taivuteltuu ottaan selvää sukupuolesta ni vois sit alkaa katteleen niitä "oikeen värisiä" vaatteita ja tavaroita [:)] Keltasta ja vihreetä tuli katteltuu kirppiksiltä, vähän jotain vaaleen ruskeeta/beigee, vaik en mä kyl todellakaan tule huoliin kaikkii loppuja tavaroita ja vaatteita sit vaaleen sinisenä tai punasena [:D]

Mä odotan ihan malttamattomana sitä, että saan äitiyspakkauksen kotiin. Elokuussa kai sen saan. Siinäkin tulee jo kaikenlaista mukana. Sisko anto vinkiksi, että älä osta yhtään vaatetta (ellet välttämättä halua) koska äippäpakkauksessa tulee sen verran ja häneltä saan heidän lasten vanhoja ja sitten sukulaiset kuitenkin ostelee/antaa vaatteita... Yritän noudattaa siskon neuvoa ja keskittyä muiden tavaroiden hommailuun kun tuo budjetti ei kovin hyvä ole.

Eli meille on nyt ostettuna: Kantoreppu (Manduca); Jalusta turvakaukaloon, turvakaukalo tulee siskolta (Britax römer baby safe plus isofix); sitteri siskolta. Muuta ei vielä olla ostettu. Sisko sanoi, ettei vielä ole varma ehtiikö heidän pinnasänky vapautua kun nuorin on nyt 1 v 4 kk. Meidän on kuitenkin pakko saada pinnasänky alusta asti eläinten takia. No, se ehditään vielä. Sitten vaunut puuttuu, ajattelin tosiaan noita Oran vaunuja, mutta pitää vielä "koeajaa". Kunnon hoitoalusta pitää hommata + muita vaipanvaihtotarvikkeita. Hirveästi muuta ei ole tullut vielä mieleen hankittavaksi. Me ei aiota antaa vauvalle tuttia mikäli se syntyy täysiaikaisena. Tuttipulloakaan ei anneta jos mun oma maito vaan riittää. Sisko tätäkin suositteli kun he ovat tehneet niin ja todenneet pääsevänsä paljon helpommalla ja lapsetkaan eivät ole tuttia/tuttipulloa kaivanneet. Ai niin, itkuhälärit pitää ostaa...

^juu, mäkin olen kuullut Manducasta pelkkää hyvää. Jaksaa kuulemma selän kipeytymättä hyvin kantaa ja lapsellakin on ergonominen asento. Manduca oli meidän eka hankinta ja se odottelee nyt tuolla kaapissa.

Ollaan ajateltu, että rakenneultran jälkeen aletaan katsella vaunuja vähän konkreettisemmin. Mennään joihinkin liikkeisiin kokeilemaan jne. Hyvissä ajoin varmaan myöskin hankitaan ne. On jotenkin se pelko, että jos loppuajasta vaikka voi tosi huonosti tai jotain ja sit ei jaksakaan... Pinnasängyn hankintaa lykätään kyllä mahdollisimman pitkään. Kytätään vielä, että jos siskon kuopuksen pinnasänky ehtis vapautua... Muuten katotaan joku huuto.netistä varmaankin.

Minä sitten ostin tuplarattaat huutonetistä, kun halvalla sain... Nuo ovat nyt olleet käytössä vähän aikaa ja muuten ihan hyvät, mutta epäilen etteivät talviaikaan täällä metsässä auraamattomilla teillä kulje. No ensi talvena vauva tietenkin nukkuukin vaunuissa (meidän vaunut vetelevät viimeisiään nekin, kai pitäisi koittaa huutaa yksösvaunutkin........) joten eiköhän selvitä vaunuilla ja pulkalla kevääseen. Muuten nuo rattaat ovat oikein kivat.

[font="trebuchet ms"]heis...

sain tässä autonistuimen ilmasiks..hyvä kuntoinen...sit sain yhdistelmät, joista pitäis vain yksi juttu ommella, muuten tosi hyvä kuntoiset...
löysin eilen kirpputorilta ihanan fleecepuvun tulokkaalle...ah..odotan niin innolla...sit sain villatossut mun kummilta...sanoi että rupeaakin sitten kutomaan kaikkea vauvalle [:D] hyvä sillä itse en osaa [:D]

Nyt, kun lapsetkin tietävät tulokkaasta niin vähän tahtoo mopo karkailla käsistä, nuo kun aina ehdottelevat kaikkea kivaa vauvanlelua tai tosi ihania vaatteita (esim. eräs nallehaalari......) nähdessään, että ostetaan - tosin ensin aina sanovat, että ostetaan Matille tuollainen, mutta kun vastaan tuon olevan jo liian iso noihin niin sitten ehdottavat, että sille tulevalle vauvalle. Tiukkana yritän pysyä, kun ei tässä isossa perheessä tuota rahaa niin älyttömästi hassattavaksi asti ole.

Pinnasängyn muuten tenavat hajoittivat viime viikolla ja sanoinkin, että nyt kun raijasin sen pois huoneesta, jossa se on viimeiset 8v seissyt lähes tyhjän panttina (kakkonen taisi jossain vaiheessa muutaman kuukauden siinä nukkua, muuten meillä on ollut perhepeti) että uutta ei kyllä tule. Meillä kun kaikki ovat aina nukkuneet päiväunensa ulkona.

Minäkin kovasti haluaisin jo ostella kaikenlaista, mutta mitä? Kun olen lähipiirini nuorin (ja ainut raskaana oleva) eikä sukuakaan juuri ole, en ole oikeastaan vauvaa livenä edes nähnyt.. Saati sitten hoitanut.. Eikä äitikään ole kertomassa... Apua tunnen itseni niin uusavuttomaksi...[:(] No rattaat on kyllä itsestään selvyys että hankitaan, mutta niiden aika on vasta talvella..

Olen käynyt katselemassa vaatteita, mutta minkä kokoisia niitä pitää ostaa? Toiset sanovat, että ihan pienimpiä ja toiset taas että ei kannata niitä pienimpiä ostaa kun ei tiedä mahtuuko ne edes syntyessään päälle saati sitten sen jälkeen... Entäs sitten kun jostain kuulin että vauvan vaatteet pitäis pesun jälkeen silittää että pöpöt kuolee, onko näin?

No tutteja tarvitaan luultavasti myös, pienimpiä mitä kaupasta saa..?

Ostoinnostus on suuri, mutta en haluais hamstrata kauheesti kaikkea turhaa.. Nooh, jospas sitä sitten seuraavilta jo osais, on nimittäin mieheni kanssa haaveena suurperhe (ainakin 5lasta jos voin saada).
Annettakoon tämä tietämättömyys minulle anteeksi, onhan tämä vasta esikoiseni [:)]

Hyvä kuiku, käytä samaa kikkaa kuin minä ja mitä käytettiin ennen kuulema aina eli:
osta sit vasta kun saat äippäpakkauksen.. ja pelkällä pakkauksellakin pärjää tosi pitkälle.
Huonekalut on asia erikseen jne. Ja hoitopöytä esim, sekään ei ole pakollinen..
Nykymaailma on niin omituinen että oikein kannustetaan ostaa kaikkea turhaa ja paljon. Ja vielä niin aikaisin. Oikeesti tässä vaiheessakaan missä minä olen niin ei mitään tarttisi edes ostaa vielä.
Tutit, vaatteet: ne tulee pakkauksessa.
Itse en osta mitään vaatteita tms kun tulee suvulta ja pakkauksesta. Ainoastaan vaunut ja autonistuin. Sänky ja muutkin saadaan. Olen viimeinen joka vauvoja tekee tyyliin niin kaiken saan niin helpolla.
Ps. tuttiahan ei ole pakko edes käyttää.. oma valinta.

Niin joo ja silitys, en tiedä pöpöistä mutta ovatpahan pitkäikäisempiä.. vaikka vauvanvaatteitten ei kai sitä tartte edes ollakaan kun ei se kuluta niitä edes paljoa [:D]

Hei, tuolla jossain toisessa kuussa oli hyvä lista kerättynä hankittavista asioista tai mitä ainakin kannattaa harkita hankittavaksi!!! Oisko ollu marraskuisissa?? Voisin linkittää sen tänne, kun jaksan ettiä.  Mutta käykää kattomassa, jos mietityttää mitä ostaa.

Vaatteista, itse olen ostanut ihan pari 56cm juttua, oisko peräti vaan yks vaatekerta, pääasiassa siitä isompia. Ainuttakaan 50cm en ole ostanut, enkä osta. Jos käykin sitten niin, että syntyy tosi pikkusena (en usko) tai sen verran ennen aikojaan, että on luonnollisesti vielä pikkuruinen, niin sitten mies saa luvan käydä ostamassa parit vaatekerrat sillä aikaa kun me ollaan vaavin kanssa laitoksella. Vähälläkin vaatemäärällä varmasti pärjää, ohjeena on kolme vaatekertaa: yksi päällä, yksi pesussa, yksi kuivumassa. Mutta mua tuo vähän epäilyttää. En jaksa uskoa, että pyykkiä tulisi koko ajan koneellista, että oikeasti ehtisi pitää tuolla tavalla. Ainakaan jos on aina vaan se yks vaatekerta siellä pestävänä. Tietty jos käsin pesasee. Ei meillä ainakaan päivittäin riitä paljoa pestävää omastakaan takaa. Ehkä herään sitten todellisuuteen, kun se vauva on täällä :) Mutta itse siis haluan sen verran noita vaatteita, ettei ihan paria bodya ja muutamaa kestovaippaa tarvi päivittäin pestä. Kauheeta kulutusta sekin. Mutta kuten sanottua, ei itelläkään ole oikeasti kokemusta, joten kaikki nämä mun ajatukset perustuu arvailulle. Voihan olla niinkin, että vaipat on huippuja, mitään ei ikinä tule läpi ja pyykkiäkään ei olis jatkuvasti. Hieman epäilen tätä :)

Kauheeta selitystä taas, vaikka ei mitään tietoa ole [:D] Kuhan auoin päätäni nyt teille, kun muuten en ole aiheesta aukonut kenellekään vielä. Asia on nyt pois systeemistäni [:D]

Niin joo, kun vauhtiin pääsin. Meille ei hoitopöytää tule. Meillä on sen verran laskutilaa kodinhoitohuoneessa, että sinne vaan alusta. Joo. Tulipa sekin nyt kerrottua.

Mä olen miettinyt käyttää ainakin osittain samaa periaatetta kuin Ang1. Eli vaatteiden osalta odotan, että saan äippäpakkauksen ja olen penkonut siskolta saamani vaatteet. Sitten ostan puuttuvia vaatteita. En ehkä joudu niitä ollenkaan ostamaan. 56 cm on varmaan pienimmät mitä ostan, tosin äitiyspakkauksessahan tulee joitakin ihan 50 cm vaatteita.

Muiden juttujen kohdalla yritän vähän kyttäillä tarjouksia jne. Pinnasänky, kunnon hoitoalusta (meillekään ei tule hoitopöytää), yhdistelmävaunut jne. puuttuu vielä. Turvakaukalo ja sitteri saadaan siskolta. Rakenneultran jälkeen luulen, että aktivoidun näiden isompien juttujen hankintojen kanssa.

Onko äitiyspakkauksessa nykyään 50cm vaatteita? Minulla tuo on kolmesta otettuna (nelosesta en ottanut, kun en pitänyt vuoden 2008 pakkauksesta ja perustarvikkeet oli kuitenkin) ja aina pienin koko on ollut 60cm. Nyt ajattelin tuon taas ottaa, kun ne vaipat ovat kuulemma nykyään ihan hyviä ja muutenkin tuo miellyttää silmääni enemmän kuin parin vuoden takainen.

Noita 50cm vaatteita ei tosiaan normikokoisena syntyvä vauva tarvitse pitkään (jos ollenkaan), meillä niitä on keskosen jäljiltä aika kasa mutta muilla ovat olleet käytössä varmaan korkeintaan pari kolme viikkoa.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100502155308EH tuossa äippäpakkaus kuvina ja joo oli siellä muutama 50cm.

Me mennään meemi kyllä niin samoina koko ajan, ihan samat asiat kummallakin näissä hankinnoissakin.
Rakenneultran jälkeen juurikin luulen että mua saa aika paljon pidellä etten lähde heti hoitopöytä ja turvakaukalo kaupoille. (Sänky, vaunut, sitteri kertaa kaks, itkuhällärit saadaan lähes uutena).

Eilen meinasin hurahtaa pienen pieniin kenkiin [:D]  Sit hetken mietin ja laitoin kengät hyllyyn ja ajattelin tulevaa rakenneultraa..

Kiiitos kaikille! [:)] 

Vähän helpottaa kun tietää suunnilleen mitä hankkia ja kai se arki sitten opettaa.. Mulla ois rakenneultra elokuun lopussa niin jos siihen asti sinnittelis ja sitten antais periksi ja kävis ostaan jotain kivaa :) Joka paikassa vaan niin suuret valikoimat vauvoille kaikkea mahdollista, että saa nähdä miten sitä osaa valita monen ihanan väliltä [:D]

Kertookahan te, joilla kokemusta / tietoa on: Pärjääkö vastasyntynyt sen äitiyspakkauksen toppahaalarin kanssa? (koko 68-74 cm) Vain onko se ihan järjettömän iso? Vauvahan ei siinä vaiheessa juuri liiku, mutta "hukkuuko" se sinne? Greippi laittoikin kommenttia jo tästä asiasta, mutta mielelläni kuulen muidenkin mielipiteitä.

Meillä tosiaan budjetti sen verran tiukka, että "turhaan" en haluaisi mitään ostella...

kysyin samaa monen lapsen äidiltä, kälyltäni, joka sanoi että pärjää ja hienosti. Muutenkin sanoi että äpakkauksella pärjää todella pitkälle! 

Siis just tänään töissä mietiskelin tota haalaria! Ku mulle tuli yhtäkkiä mieleen, että kai sen kaula-aukon saa vuorattua niin, ettei kylmä ilma pääse sisälle. Lahkeet ja hihat voi surutta sitoa vaikka ponnarilla umpeen ja noilla töppösillä ja tumpuillakin varmaan saa, mutta tota kaulaa aloin miettiä. Että tarviiko sinne sulloa joku hurja kaulaliina viritelmä tms. Millanen se haalari nyt edes oli, täytyy käydä taas kattoo :)

tulin nyt huutelee marraskuisista. [:)] Ihan vauvoillahan ei perjaattessa oo kaulaa, tai siis on mutta sinne se jää leuan alle ettei kaulahuivii tarvita. Ja sit isompana kannattaa hommata sellanen kauluri. Niitä saa ihan pikkusiikin, esim. tarjoustalostakin sai ihan sellasen sulosen vauvakoon (siis tosi tosi pienen). On paljon turvallisempi kuin kaulahuivi.

Takaisin