Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo ensikertalaisena muistan että oli vaikeaa arvioida mitä kaikkea tarvitsee ja mitä olisi vain kiva olla. Meillä helpotti että saatiin lainaksi unipesä, sitteri ja kantoreppu ja esikoinen ei tykännyt niistä yhtään jten olisivat olleet täysin turhia ostoksia. No tietty nyt seuraavan kanssa niin kiinnostaa kokeilla tykkäisikö tämä olla sitterissä, mutta tiedän ettei ainakaan kannata ostaa uutena.

Jos tulee tyttö niin ostaisin muutamia tyttömäisiä vaatteita joka koossa ja sitten pitäisi myös katsoa pitääkö vuodenaikaa ottaa huomioon kun esikoinen oli elokuinen niin eroaa melkein kokonainen vaatekoko mihin vuodenaikaan meillä on vaatteita. Mutta vaatteet on helppo ostaa vauvan syntymänkin jälkeen. Isot tavarat ja sellaiset mitä saa ainoastaan lastentarvikeliikkeistä mitkä eivät sijaitse aina helposti saavutettavissa niin on mielestäni hyvä hankkia ennen syntymää.

Joo ensikertalaisena muistan että oli vaikeaa arvioida mitä kaikkea tarvitsee ja mitä olisi vain kiva olla. Meillä helpotti että saatiin lainaksi unipesä, sitteri ja kantoreppu ja esikoinen ei tykännyt niistä yhtään jten olisivat olleet täysin turhia ostoksia. No tietty nyt seuraavan kanssa niin kiinnostaa kokeilla tykkäisikö tämä olla sitterissä, mutta tiedän ettei ainakaan kannata ostaa uutena.

Jos tulee tyttö niin ostaisin muutamia tyttömäisiä vaatteita joka koossa ja sitten pitäisi myös katsoa pitääkö vuodenaikaa ottaa huomioon kun esikoinen oli elokuinen niin eroaa melkein kokonainen vaatekoko mihin vuodenaikaan meillä on vaatteita. Mutta vaatteet on helppo ostaa vauvan syntymänkin jälkeen. Isot tavarat ja sellaiset mitä saa ainoastaan lastentarvikeliikkeistä mitkä eivät sijaitse aina helposti saavutettavissa niin on mielestäni hyvä hankkia ennen syntymää.
Meillä kans elokuisia niin tarvii sit jotain ulkovaatetta eri koossa ostaa.

Yks mitä tiedän, että en tule tarvitsemaan on imetystyyny. Kuopukselle hankin, en oikeastaan edes tiedä miksi koska neljän isoimman kanssa olin pärjännyt ilman😂 Ja ihan turhanpanttina oli meillä, yks teineistä tais ottaa sänkyynsä sen lopulta 😂

Ja vaipparoskis on toinen. Kahteen kertaan oon sellasen hankkinut ja käytännössä ollut sit turha...

Yks mitä tiedän, että en tule tarvitsemaan on imetystyyny. Kuopukselle hankin, en oikeastaan edes tiedä miksi koska neljän isoimman kanssa olin pärjännyt ilman😂 Ja ihan turhanpanttina oli meillä, yks teineistä tais ottaa sänkyynsä sen lopulta 😂

Ja vaipparoskis on toinen. Kahteen kertaan oon sellasen hankkinut ja käytännössä ollut sit turha...
Joo, kumpaakaan en ole minäkään käyttänyt 👍

Meillä on vaipparoskiksena iso tavallinen poljinroskis ja ihan hyvin on pitänyt hajut sisällään.

Me saatiin esikoisen aikaan suurin osa tavaroista ja vaatteista sukulaisilta ja kavereilta käytettyinä ja koettiin, että ainoastaan unipesä oli turha. Olisin ehkä muuten käyttänytkin sitä mutta mies sanoi, että lapsia on tukehtunut sellaisiin kun ovat nukkuneet kasvot unipesän reunaa vasten (en tiedä mihin pohjasi väitteensä) ja hysteerisenä en sit uskaltanut laittaa vauvaa sellaiseen. Sitteriä meillä ei ollut eikä oltais tarvittukaan mutta sen sijaan meillä oli Trip trapin päälle newborn set missä vauva pystyi pötköttelemään ja katselemaan mun touhuja koirien innokkaiden pusujen ulottumattomissa.

Joo meillä kanssa tavallinen poljinroskis. Ehkä vähän joskus kylppärissä haisee mutta niin saattaa muutenkin haista jos joku on käynyt 💩 niin eipä ole meitä haitannut. Kallis vaipparoskis olisi ollut rahan haaskausta.

Imetystyyny on kanssa sellainen mitä en edes ole ajatellut että voisi tarvita

Nyt kun raskaudesta kertonut avoimesti, niin huomaa että joutuu alkamaan jo toppuuttelemaan ettei kaikkea turhaa roinaa kantautuisi talo täyteen 🙈 saadaan siis läheisiltä hyvin paljon tavaraa, kuten arvelinkin. Ostoslistalla käytännössä vaan ne rattaat ja turvakaukalo, jonka jälkimmäisen haluan uutena ja rattaat juuri omaan käyttöön sopivat.

Haluaisin kokeilla kestovaippoja, niin niitä pitäisi jostain haalia isompi kasa erilaisia kokeiltavaksi. Jotain rintapumppuja, sittereitä jne. mietin että ei kannata vielä edes ostaa, kun eihän niitä välttämättä tarvitse edes. Ja ylipäätään ollaan pidetty rakenneultraa rajana, ennenkuin ostetaan yhtään mitään 😊

Joo me esikoisen kanssa yritettiin imettämistä mutta muutaman päivän jälkeen joko tilattiin Verkkokaupasta tunnin tilauksella ja puoliso haki vai olisiko hän Prismasta hakenut. Oli hyvä rintapumppu vaikka ei ollut mitä luulin (luulin että suurin osa pumpuista pysyy rinnoissa kiinni eikä tarvii pitää käsollään kiinni, eli johtui minun tietämättömyydestä). Sen verran kallis kone että jos imetys olisi sujunut ongelmitta niin olisi ollut aikamoinen rahan haaskaus.

Joidenkin asioiden hankintaa varten pitää odottaa että lapsi on syntynyt jotta tietää tarviiko niitä vai ei

Toisaalta monet pumppaa myös jotta vauvalle on ruokaa siksi aikaa, kun äiti lähtee käymään jossain. Meillä ei kans imetys onnistunut vaikka miten yritettiin ja sit pumppasin muutaman kerran päivässä jotta vauva kuitenkin saisi korvikkeen ohella myös rintamaitoa, kunnes sit se maidon tulokin alkoi ehtymään niin et siirryttiin kokonaan korvikkeeseen. Pumppu on kuitenkin edelleen tallessa ja veikkaan, että sille tulee nytkin käyttöä riippumatta siitä miten imetys lähtee sujumaan.

Toisaalta monet pumppaa myös jotta vauvalle on ruokaa siksi aikaa, kun äiti lähtee käymään jossain. Meillä ei kans imetys onnistunut vaikka miten yritettiin ja sit pumppasin muutaman kerran päivässä jotta vauva kuitenkin saisi korvikkeen ohella myös rintamaitoa, kunnes sit se maidon tulokin alkoi ehtymään niin et siirryttiin kokonaan korvikkeeseen. Pumppu on kuitenkin edelleen tallessa ja veikkaan, että sille tulee nytkin käyttöä riippumatta siitä miten imetys lähtee sujumaan.
Meillä just sama. Yritin tehopumppausta että sais maidon nousee mutta enimmillään sain maratonpituisesta pumppauksesta 70ml niin ei siitä oikein tullut mitään. Lapsesta tuli hyvä korvikselapsi ja katotaan onko seuravan kanssa tarve rintapumpulle

Mä oon viidestä neljää imettänyt. Esikoinen on korvikkeella kasvanut ja ihan hyvä siitä tuli😂

Pumppu on ollut käytössä kaikkien kanssa, lähinnä sen vuoksi, että saan maitoa pakkaseen ja voin poistua kotoa. Toisen kanssa halusin niin kovasti, että imetys onnistuu etten jättänyt/halunnut pulloa antaa. No, sitten ei sitä ottanut ollenkaan. Muiden kanssa oon päättänyt, että myös pullolle opetetaan koska mun pää hajoaa jos en pääse esim urheilemaan. Jos se nyt pilaisi imetyksen niin sitten pilaa🤷

Mutta, mä aion nyt hankkia rintapumpun jonka saa liiveihin jne. Siihen meinaan nyt panostaa.

Mulla oli esikoisen kanssa niin runsas maidontulo että mulle riitti pelkkä alipainepumppu/maidonkerääjä jota pidin aina toisessa rinnassa kun toisesta imetin. Kerran kokeilin sähköpumppua mutta en sitten taas sille herunut. Eli varmaan lähden tälläkin kertaa ensin pelkällä alipainepumpulla kokeilemaan ja vasta tarvittaessa ostan sähköisen. Lisäksi esikoinen söi myös korviketta jostain 5kk eteenpäin pikkuhiljaa tissimaidon lisäksi.

Saatiin vaunut ostettua ihan tajuttoman edullisesti, ja nyt oon alkanut silmäillä vaatteita, kun ihan kaikkee en voi itse tehdä... Mutta tänään oli vissiin rakenneultran jäljiltä hormonit niin tapissa että Prismassa en voinut vastustaa pientä bodya siinä Finlaysonin pesukarhukuosissa. 😂 Oli sentään alessa!

Kakkosen kanssa oli pumppu käytössä. Helpotti paineen tunnetta rinnoissa, kun maitoa tuli niin paljon. Pääsin myös sitten helpommin vaikka pitemmälle kävelylenkille itsekseni kaikessa rauhassa, kun kotona oli evästä valmiina pikkuiselle.
Tällä kertaa ostan pumpun, jos se alkaa näyttää tarpeelliselta. Maidonkerääjä voisi kyllä olla hyvä ostos heti alkuun.

Kakkosen kanssa oli pumppu käytössä. Helpotti paineen tunnetta rinnoissa, kun maitoa tuli niin paljon. Pääsin myös sitten helpommin vaikka pitemmälle kävelylenkille itsekseni kaikessa rauhassa, kun kotona oli evästä valmiina pikkuiselle.
Tällä kertaa ostan pumpun, jos se alkaa näyttää tarpeelliselta. Maidonkerääjä voisi kyllä olla hyvä ostos heti alkuun.
Toi maidonkerääjä vois kyllä olla edullinen hankinta ennen vauvan tuloa, ei ois iso menetys vaikka ei imetys onnistuisikaan!

Täytyy jossain vaiheessa jaksaa käydä ostaa muutama pikkusälä ennen kuin vauva syntyy: otsakuumemittari, kynsisakset ja digitaalinen kylpymittari.

Esikoisen kanssa jo haaveilin otsakuumemittarista mutta en jaksanut nähdä vaivaa selvittää mikä olisi luotettava.

Toiset kynsisakset tulisi mökille niin ei tarvitsisi roudata edestakaisin.

Äitiyspakkauksessa tullut kylpymittari hajosi heti parin kuukauden jälkeen. Nyt kun ei ole kylpymittaria niin ajattelin että samalla vaivalla hankkii digitaalisen niin ei tarvii tiirustella lukemaa.

Toivon jospa nämä kolme saisi kaikki Prismasta, täytyy vaan jaksaa käydä etsimässä oikea hylly, eli liikunnaksihan se menee 😅 Ja näiden takia en aio ottaa äitiyspakkauksen vaan rahan. En halua toista kainalomittaria tai kylpymittaria joka hajoaa ja -22 äitiyspakkauksessa ei tainnut olla kuin kahdet vaatteet mitkä tuli käyttöön, muut ovat käyttämättöminä. Esikoisen kanssa ostin jo toisen samanlaisen makuupussin kun se oli tarjouksessa.

Sitten kun kaivan kellarista vauvavaatteet ja katson ne läpi niin näkee tarviiko jotain yksittäistä vaatekappaletta hankkia jos esikoinen kulutti jotain puhki, muutoin kaikki esikoisen vaatteet menee tälle seuraavalle.

Pari kylpypyyhettä pitäisi ostaa että on riittävästi kahdelle lapselle. Esikoinen kun olisi tarkoitus siirtyä lastensänkyyn niin ei tarvii pinnasänkyyn ostella mitään vaan vain esikoiselle sänky, patja, peitto ja lakanat.

Onko jollain suosituksia rintapumpusta?

Haluan ehdottomasti liiveihin tulevan hands freen. Ja kyllä, haluan ostaa etukäteen. Olen herunut pumpulle aina hyvin ja jopa luovuttanut, joten uskallan hankkia etukäteen.

Turvaistuin pikkuiselle hankittu. 😊 Täällä on lähistöllä yks hyvä kirppis, josta oon aiemmin bongannut bodyja ym. alkaen ihan pienestä koosta. Sinne meinaan suunnata seuraavaksi. Mies kuikuilee torin sivuja, jos löytyisi sopivia vaunuja.

En tiedä onko ihan hullua ostaa rintapumppu ekan kanssa etukäteen, mutta toive on niin kova, että puolisokin pääsisi osallistumaan syöttöihin ja minä pääsisin takaisin treenien pariin jälkitarkastuksen jälkeen. Mitä ootte kokeneemmat mieltä? Ehdottomasti haluaisin hands free -maallisen liiveihin laitettavan. Kai sen saa myytyä jos ei itsellä tulisikaan käyttöön?

Muuten alkaa olla kaikki pienemmät hankinnat tehtynä, just ostin torista tosi hyväkuntoisen sitterin, pitkään haaveilemani najell sleepcarrier ostettu. Pinnasänky, syöttötuoli new born-osalla, vaatteet, vaippalaukku, kantoreppu, amme, leikkimatto. Vielä puuttuu rasvoja, kuumemittari ja vaipparoskis, kohinalaite, hoitoalusta ja itkuhälytin. Isommista hankinnoista vaunut ja turvapaikaksi edelleen ostamatta 🥲

Isommat lapset jo 12 ja 9 uuden tulokkaan tullessa, niin mitään ei stocken tuolia lukuunottamatta ole tallessa 😅

Mutta rattaiden kanssa joku sellainen starttipaketti, missä tulee kaikki osat kerralla voisi olla jepa. Ja tällä kertaa mietin, että pinnasängyn ostoa voisi lykätä ja hankkia nyt ensin rottinkisen kehdon tai sitten saa nukkua äitiyslaatikossa. Näkee sitten..

Takaisin