Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuikkis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
CItrus, en mäkään ikinä mitään neulomista ole oppinut. Ja muistan kyllä missä olin, kun niitä harjoiteltiin koulussa. Olin siinä luokan edessä kuulemassa opettajan haukkuja vinoista käsitöistä. :mad: Pitäköön neulomisensa.

Vasta aikuisiällä olen hetkittäin uskaltanut taas innostua käsitöistä, mutta ei riitä kärsivällisyys eikä keskittymiskyky... :confused: Olisihan se ihana tehdä joku nuttu pojalle, mutta parempi jättää ne hommat osaaville sukulaistädeille. :wink

citrus en mä koulus oppin vaa kotona itsenäisest suunnillee kaiken mitä tiedän ja osaan :) mein suvus on vaa porukka sellast et käsityöt on kova sana, mun serkku, täti, edesmennyt mummi... ite opettelin jo ennen koulua tekeen sitä sun tätä, äippä opetti perusneulomisen eli silmukoiden luonnin, oikean ja nurjan loput oon opetellu neulonta/virkkauskirjaa lukemalla :)

niinpä. mut antakaaha vähä neuvoja ku siitä on niin kaua ku joutun osteleen vaatteit ni mitähä kokoi mun kannattas hankkia neidille ja tartteeko mitää paksua mein talvilämpötiloilla...

Google neuvoo. Ihan alusta olen aikuisena monta taitoa opetellut, mitkä ei ole lapsena kiinnostanut. Perusneulominen tai peruslastenvaatteiden ompelu ei ole mitään rakettitiedettä. Väitän että kuka tahansa oppii perustaidot jos haluaa. Opuksia on kirjasto pullollaan.
Niin se on vauvankin kanssa. Kaikki asiat, imetyksestä lähtien on itse opeteltava, ja helppoa ei aina ole, mutta mikä fiilis, sitten kun onnistuu!!
Kaikkien ei tarvitse olla huippuhyviä. Välttävilläkin taidoilla saa aikaiseksi yhtä sun toista, kun ei kiirehdi :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kyseessä on Libero-kassi. Sisältö voi vaihdella toisinaan.
En suosittele käyttämään pesuaineita vastasyntyneellä. Ihan pelkkä vesipesu riittää!
Itse hankin kotiin mm. sinkkivoidetta, talkkia, perusvoidetta jne. Koska kassin sisältöön ei voi täysin luottaa eikä saatavuuteenkaan.

Citrus: Monessa sairaalassa on Pampersin ja/tai Liberon lahjapakkauksia, jotka saa mukaansa. Niissä on sitä sun tätä tarviketta. Mm. hoitoöljyä, pesuainetta, pari vaippaa. Mut en oo kuullu, et mikään sairaala omaan piikkiin antais mitää kotiin.

Miul on kaikki tarvittava ostettu. Jopa varmuuden vuoksi äidinmaidonkorvikettakin jo kaapissa. Edellis kerralla jouduin vkon-kaks pumppaaman maidon ja heittämään lavuaariin, ku oli verta seassa (nännit oli niin auki). Joten kaikkeen varauduttu.

Vaatteista sen verran, että esikoinen oli sen verran iso ettei 50cm menny alkuunkaan ja ne 56cm häthätää. Joten sen koon vaatteita ostelin ihan vain muutamia kappaleita varuiks. Aattelin, että 62 koon housunlahkeita ja hihoja voi tarvittaessa vähän käärästä. Toppapuvun ostin kokoa 62/68, sellasen mistä saa vetoketjuilla jalkaosan joko pussiksi tai lahkeiksi.
Vaippoja osyin pienen paketin kokoa 1 ja ison paketin kokoa 2. Esikolle ei menny 1 koko ja sillo piti sairaalasta kotiuduttua käydä ensimmäisenä kaupasta isompia vaippoja. Nyt pelaan varman päälle. :)

Miusta tuo "sääntö, että 1 päällä, 1 puhdas, 1 pesussa ei oikein päde. Käytännössä meinais, että joka pvä pitäis pestä ja jos sattuu olemaan kova pulauttelija, ni vaatteita tarvii vaihtaa useamman kerran päivässä.

Ei noiden lahjapakkausten sisältöjen varaan kannata jättää. :) Niis voi olla satunnaisesti mitä vaan tai sit ei juuri mitään ja kun kaikista sairaaloista ei ees saa kyseisiä pakkauksia.
Ceridal ja sinkkivoide oli meillä kovassa käytössä. Talkkia en ikinä tarvinnu. Neuvolantäti kerto aikanaa, että jollai vauvalla oli ollu hirmuset vaippaihottumat eikä mikää ollu auttanu kunnes kokeilivat tavan perunajauhoa. Myöhemmin kuulin parilta äitiltä, että olivat kanssa käyttäneet perunajauhoja hyvin tuloksin. Omakohtaistakokemusta ei oo.
Miun tyty synty pari vkoa lasketun ajan jälkeen ja oli tosi kuiva ihoinen (yleistä, kun menee la.n yli) ja Ceridalilla voitelin koko vauvan joka aamu.

Juuri olin tulossa sanomaan tuota perunajauhoa. Sitä ihan yleisestikin käytetään talkin sijasta, toimii ja on edullisempaa. :p Sinkkirasva on aika ehdoton minusta, auttaa nopeasti. Meillä ei sitä kyllä pienenä oikeastaan tarvittu, mutta tällä hetkellä ihan päivittäisessä käytössä esikoisella.

Minä en oo vielä hankiinu ollenkaan rasvoja tai öljyjä, onneks ne vielä ehtii. Kaikki muu alkaakin olla jo ostettuna.

Joko ootte pessy pienet vaatteet? Minun tekis mieli alottaa se urakka, mutta tuntuu liian aikaselta! Pinnasänkykin meillä on jo makkarissa, kun saatiin se kavereilta ja ne halus siitä pian eroon. Tekis mieli siihenkin jo lakanat pestä ja laitella pienen peti valmiiksi. Ehkä maltan kuitenki vielä hetken. :)

Mun mielestä vauva ei tarvitse mitään rasvoja. Vauvan iho ei kaipaa lusäkosteutusta yleensä, eikä yhtään ylimääräistä kemikaalia. Eikä tosiaankaan mitään pesuaineita.
Oliiviöljyä käytän vaippa-alueen puhdistamiseen, jos ei ole pesumahdollisuutta, kun en halua käyttää kosteuspyyhkeitä.
Mutta tietty kukin tavallaan tässäkin asiassa :)

Samoin vauvaa ei kannata pestä liian usein. Pelkkä vesikin kuivattaa vauvan herkkää ihoa, ja vauva kun ei juuri "likastu".. Monet suotta/turhaan hinkkaa pikkustaan , mutta tässäkin on suurta mielipide eroa, niin äideissä kuin neuvoloissa. Kukin tavallaan mutta itselle ollut toimiva vinkki vitonen!

Ihan mielenkiinnosta, ei riitaa haastaen, mitä Rosita käytät esimerkiksi kakan polttamaan takapuoleen? Siis sellaiseen tosi ärtyneeseen, punoittavaan, jopa rikkoutuneeseen ihoon?

Ei varmaan normi iholle tarviikaan, mutta jos on aivan rutikuiva, ni ennemmin laitan sen öljyn kuin annan mennä ihon rikki. Itellä ja tytöllä atopia, ni tiiän kuinka inhottava kutiava kuiva iho on.

Meilläkin on atoopikko perhe, mutta vauvana ei ole iho mennyt vielä rikki. Isompana vasta. Kaikilla vauvoilla iho on välillä tosi pintakuiva, kun uusiutuu, mutta yleensä sitä ei tarvitse eikä kuuluisikaan rasvata. Hilseily on normaalia. Neuvolassa kyllä neuvovat muuta. Terve iho tulee nopeasti riippuvaiseksi rasvasta, jos sitä laitetaan aina kun iho vähänkin kuivuu. Atooppinen iho on eri juttu.
Tottahan ihottumaista ihoa pitää kosteuttaa ja rasvata, mutta silloinkin miettisin mikä sen aiheuttaa. Äidin ruokavalio, korvike vai mikä..
Ei ole koskaan ollut kakan polttamia, mutta kookosöljyä varmaan kokeilisin oliiviöljyn lisäksi ja perunajauhoja, ja sitten toki muita jos ei tokenisi.
Kestovaippoja kun käyttää, niin niiden imuteho menee kaikista tököteistä tosi huonoksi.
Iho-oireita on meidän vauvoille tullut korvikkeista ja gluteenista ennen vuoden ikää, mutta iho on tosi nopeasti rauhoittunut, kun em tuotteet on jätetty pois.
Ennemmin öljyä sisäisesti, kuin tököttejä ulkoisesti. Siis jos se vain on mahdollista :)

Olen laittanut vauvan kylpyveteen muutaman tipan babyöljyä , yliaikais vauvoilla kun on todella kuiva iho. Se myös auttaa saamaan karstan pois päänahasta. Talkkia olen myös joutunut käyttämään mun michelinvauvojen ihopoimuihin :p kesävauvoja ovat olleet ja moninkertaiset makkarat on pitänyt talkita jottei iho hikoilisi rikki. Nyt talvella ehkä pärjää vähemmällä. .sinkkivoide on myös ollut loistava ensiapu kun pylly punoittanut, en tosin ole pitkäaikaisesti käyttänyt mitään voiteita.
No asiasta kuudenteen,saina aivan ihanan lahjan työkaverilta tänään:Heartred

Liitteet

• 20141007_175507.jpg
    20141007_175507.jpg
    388.5 KB · Katsottu: 38
Mä tunnen olevani niin myöhässä kaikkien hankitojen kanssa. :confused: Tänään piti hakea pinnasänky ja lipasto vauvakamoille mutta puihin meni, kun ruotsalaisen huonekalujätin tarjonta oli suoraan sanottuna kuraa. Lastentarvikekaupat oli jo kiinni ja lipastoja ei jaksettu enää edes miettiä sen enempää. Ensi viikolla uusi yritys.

Mitään öljyjä tai muuta pikkutilpehööriä ei olla ehditty juuri miettiäkään. Ajattelin, että sitten äitiysloman alkaessa ehdin tuollaiset hankkia.

Aiemmista kommenteistani poiketen uskaltauduin hankkimaan hahtuvavillalankaa ja aloin neulomaan villapöksyjä. Saattaa olla tulossa jopa ihan käytettävät pökät, kun keskittyy tekemiseensä ja pysyttelee ainaoikeassa. :wink

Takaisin