Hankinnat vauvaa varten

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sinsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä tosiaan tutkin jossain vaiheessa netissä jo rattaita, mutta luovutin. Tulin siihen tulokseen, että joskus myöhemmin mennä vaan johonkin liikkeeseen tutkimaan :D

Se liikkeessä vierailu on mustakin hyvä juttu, kummasti kaventaa vaihtoehtoja kun on nähny livenä ja pystyny ees siellä kaupassa vähän kokeilemaan. Mutta on se ihan hyvä juttu joitain speksejä miettiä etukäteen jo ennen liikkeessä käyntiä, kun kuitenkin myyjä siellä kysyy, että ootteko jo miettineet minkälaiset haluaisit.

Aika monella on tosiaan matkarattaat erikseen, jotkut pieneen tilaan menevät (meilläkin), mutta ei se välttämätöntä oo. Varsinkaan jos ne ainoat rattaat on sellaiset, että on suht näppärä ottaa mukaan. Riippuu niin monesta tekijästä, mikä kellekin toimii :) Itse jossain vaiheessa mietin molempien myyntiä ja tilalle joidenkin vähän tukevampien matkarattaiden ostoa, jotka olis meidän käytössä riittäneet ainoina. Nytkin varmaan ois tarkoitus jossain kohtaa myydä sekä yhdistelmät että matkarattaat ja hommata pelkät tuplat tilalle, kun suunnitelmissa olisi sellaiset joita voi käyttää myös yksiköinä, niin ei varmaankan tarvittais kuin ne, oli sitten liikkeellä yhden tai kahden lapsen kanssa, tai enää sittenkin kun enää toinen tarvii rattaita.

Mä oon töiden puolesta päässy tutustuun lastenvaunuihin ja mm. siihen, millanen pohjaratkaisu talossa on toimiva lasten kanssa :D mutta vaunuista opittua: Tarvitaan kääntyvät etupyörät, säädettävä aisa, tilava tavarakori ja helppo muokkautuvuus. Ja jos tuplia tarttee niin ei ikinä niitä missä lapset istuu peräkkäin, kamala ohjata semmosia :D

Ai vitsi emmä tienny että noita bola-koruja on noin paljon erilaisia! Oon kuvitellu että ne on vaan sellasia hopeisia palloja... Pitänee harkita ostamista.

Mies ei oo vielä innostunu miettimään hankintoja, se on just sellanen että varmaan vasta sit ku ollaan lähössä synnyttämään ni se huomaa että jaa pitäsköhän ostaa rattaat! ja säntää kauppaan. 5min ja se tulee ulos rattaiden kans ja that's it :D Voin vaan kuvitella,.. ehkä mä saan taottua sille järkeä päähän aiemminB)
Kiva kun jaatte tosiaan tietoa ja vinkkejä noista rattaista nyt esimerkiks, ei mullakaan ole juuri mitään aavistustakaan mitä niitten ostossa pitäs ottaa huomioon. Ollaan menossa huhtikuussa tampereelle viikonlopuks reissuun, niin ehkä siellä tulee sit jossain käytyä testaamassa jo.

Mun työmatkan varrella on lastentarvikeliike, ja mua naurattaa aina ku meen siitä ohi ku näyteikkunassa on Mutsy-merkkiset vaunut :joyful: se on vaan jotenki nii hauska! (ja on ne ihan nätitkin, turkoosi-mustat, hinta tarjouksessa 699e...)

Ai niin, nyt muistin vielä yhen pointin vaunujutuista. Osaan rattaista saa joko saman valmistajan tai joidenkin tiettyjen merkkien turvakaukalon kiinni, eli ns. travel systemiksi. Meillä ei ollu, mutta moni tuttu on kehunu. Esim. just jotain kauppareissua varten, ei tarvi ottaa vauvaa kaukalosta pois ollenkaan (lähinnä siis jotain muuta kuin ruokakauppaa ajatellen, siellähän kaukalon voi pistää ostoskärryihin. Monella kyllä sielläkin näkyy sekä ostoskärryt, että rattaat, joko ihan kopalla/kantokassilla tai sitten tuolla kaukalosysteemillä.)

Lilja87, minunkin mielestä se Mutsy oli tosi hauska merkin nimi! Ja niiden rattaita jopa vähän harkittiin, vaikutti ihan hyvältä, niissä mm. on se koppa ja istuinosa vähän korkeammalla kuin monissa. Mutta sitten päädyttiin siihen budjettiratkaisuun eli kaverilta ostettuihin, jotka siis ihan hyvät, vaikkei kyllä täydelliset. Tavallaan tekis näihin toisiin panostaa sitten kunnolla kun kerta tarvitsee uusia :)

Kääntyvät etupyörät, mutta ei ihan pienet, on mun mielestä ehdottomat. Mutta se on tottumiskysymys! Aisan korkeus tietty pitää olla säädettävissä. Hyvä jousitus on plussaa. Keveyskin on mun mielestä plussaa ja se että menee pieneen tilaan kokoontaitettuna. Liikkeessä kokeilemalla voi aika hyvin karsia sellaiset, mitkä ei tunnu mukavilta käytössä. Kannattaa kyllä käyttää siihen aikaa, että löytyy ne itselle sopivimmat vaunut. :)

Esikoinen kun synty joulukuussa niin mulle oli tärkee etenkin talvivauvan kanssa, että renkaat on leveet ja isot ja jousitus on hyvä. Lisäksi halusin yhdistelmävaunut, tosin pelkät vaunut on varmaan harvinaisempia nykyään. Mulle ei oikeen sovi semmoset, missä on kääntyvät etupyörät. Ne tuntuu musta semmosilta venkuloilta :D Mutta omat vaunumme löydettiin hyväkuntosina kahella sataa huuto.netistä ja tyytyväinen oon ollu :) Nyt pitää kyllä varmaan hankkia ne tuplat.

Meidän yhdistelmärattaat esikoisella ja tulokkaalle on Hartan Topline S. Niihin saa myös kaukalon, jos on adapteri. Olen ollut kärryihin erittäin tyytyväinen ja voin lämpimästi suositella. Ollaan käytetty niitä kolmevuotiaalla vieläkin. Tosin nykyään tosi harvoin. Mutta pitkään ovat siis palvelleet ja toimineet kaikissa tilanteissa ja tarpeissamme. On meillä ollu myös matkarattaat, jota käytetty aika vähän.

Kääntyvät etupyöräthän saa aina lukittua. Hartaneissa on tosi tukevat lumihangessakin. Kun sitten menee kauppaan ja avaa lukituksen kärry pyörähtää melkein paikallaan ja on ihan upeasti toiminut pikkukaupoissakin.
Hartaneissa voi myös lumihangessa kääntää aisan niin, että voi työntää isot renkaat edellä.

Jee, päästään näkemään, mitä pitää sisällään pakkaus :) meinaatteko muut ottaa pakkauksen vaiko rahat? :>

Jee kyttäilinkin vasta muutama päivä sitten et miltä se näyttää, mut ei ollukaan vielä julkaistu. Pakkaus siis otetaan kyllä meille :)

Mä otan rahat, kun esikoisen jäljiltä löytyy kaikki tarpeellinen, silloin otettiin pakkaus. Tää kun syntyy vielä samaan aikaan, ku esikoinen ni luulis vaatteiden olevan suht oikeen kokosia oikeeseen aikaan. :) Mutta se pakkaus on kyllä niin hyvä juttu, esikoista odottaville etenkin. Voi sitä tunnetta, kun pääsi hypistelemään niitä pieniä vaatteita.

Mekin otetaan ehdottomasti pakkaus, kun ensimmäinen tulossa. Kun tarvii kaiken :)

Mä otan pakkauksen, vaikka kaikki esikonkin kamat ja vaatteet on vielä tallessa. Haluun vaan kuitenkin lapsille omat pakkauksensa :)

Mä koitin kestoja mutta jotenki ei vaan lähteny. Niissä ennakkoajatuksena oli just se luonnollisuus, mutta itse asiassa ainakin ne mun oli täyttä muovia (pul, microfleece jne) eikä missään tapauksessa siis kemikaalittomampia kuin joutsenmerkityt kertsit jotka täälläpäin ainakin menee vielä käytettyinä poltettavaksi eli energianlähteeksi. Joutsenmerkityillähän on tiukat tuotteen elinkaarikriteerit joten pidän niitä ekologisena vaihtoehtona. En oikein osaa sanoa mikä kaikki kestoissa eniten pisti vastaan, mutta jotenkin petyin enkä halunnutkaan sit käyttää niitä vaikka löysin sinällään toimivan ja aika helppokäyttöisen kokonaisuuden. Kertseillä on ihokin pysyny parempana täällä mutta näähän on yksilöllisiä juttuja, jokainen listaa omat plussat ja miinukset ja valitsee :) Mun mielestä "sekakäyttö"kin on kyllä kaikin puolin ok!

Esikon kanssa oli maito ykkösruokaa yksivuotiaaksi ja lisänä sormiruokailu, mitään kaupan ruokia ei oo suostunut syömään tai soseita. Nykyään sit tavallinen kotiruoka ja reissulla/hätävarana kaupan ruuat. Ne kyllä uppoaa aika huonosti mutta en varsinaisesti ihmettele, oon maistanu kaikkia mitä oon ostanu ja niiden maku on kyllä poikkeuksetta joko kuvottava tai tosi kuvottava.. :p Puurot ja hedelmäsoseet on maultaan ihan hyviä. Epäilen ettei niiden vitamiinipitoisuus voi olla kovin hyvä jos säilyvyys on useamman vuoden joten pidän niitä samalla tavalla hyvänä vaihtoehtoina ku purkkihernaria, tietyissä tilanteissa pätevää murkinaa mutta ihan hyvä syödä muutakin :D Eipä sillä, purkkiruuallakin tiedetään terveitä lapsia kasvaneen :)

Bola tekis mieli hankkia.. mut en tiiä meniskö itellä oikeesti hermo semmoseen kilinään.. Miten te joilla on ollu, koitteko oikeesti rauhoittavana vai tuntuiko jonkun ajan päästä ettei jaksais kuunnella? Ainakaan sitä ei voi käyttää ennen ku tieto raskaudesta on julkinen :woot:

Vaunut! Mä päädyin Teutonian prestige malliin. Tilasin saksasta kovan vaunukopan ja yhdistelmäratasistuimen, siis semmoset vanhanaikaiset vaunut ja rattaat erikseen. Rattaisiin olis vaihtoehtoisesti voinu ottaa pehmeän kopan mikä tulee ratasosan päälle. Rattaisiin kesä- ja talvipussin, talvipussi on lammasta ja on kyllä ollu lämmin päiväunikäytössä kovemmillaki pakkasilla. Ei ole kääntyvät etupyörät mikä oli mun kriteeri :grin En tykkää siitä vempuloivasta fiiliksestä ja kun ei olla niin paljon kauppaksekuksissa yms pyöritty.. näppärästi mielestäni kääntyy vaikka ei tietty niin näppärästi kuin kääntyisi kääntyvillä pyörillä. Turvaistuinadapteri oli alkuun kätevä!

Heittoaisa on kätevä esim pienessä hississä tai jos haluaa kääntää kesken matkan lapsen itseen/menosuuntaan päin.
Nämä on tämän tyyppisistä kevyimpiä mutta tietty ei mitkään kaikista kevyimmät, kasaan taittuu helposti ja tilaa vie semi vähän.
Ilmakumirenkaat ja jousitus sopii aurmattomille ja epätasaisille teille.
Yleisesti helpot ja hyvät säädöt, saa täysin makuuasentoon. Ainoa miinus selkänojan säätöportaiden vähyydestä, itse olisin kaivannut paria väliasentoa.

Näitä voin oman käyttökokemuksen perusteella lämpimästi suositella, mutta ensisijaiseen kaupunkikäyttöön ei oo optimaalinen. Hinta oli siellä suolaisen puolella.

Tuo pakkausjuttu onkin visainen! Kun kaikki jutut sieltä jo löytyy.. pitää sännätä tiistaina kuvia tutkimaan!

Ai se julkistetaan tiistaina, kiva kun kerroit Minis! Mietin kanssa tässä joskus että koskahan :) Ei olla vielä päätetty mitä tehdään pakkauksen kanssa. Esikoiselta otettiin, ihan jo tunnemielessä :) Silloin en käyny ees vakoilemassa mitä siihen kuuluu vaan näin kaikki kuosit ja muut ekan kerran silloin kun oltiin pakkaus haettu ja avattiin se <3 Jo aiemmin ajattelin, että jos tulee toinen lapsi, niin ehkä katsoisin ensin millainen sen vuoden pakkaus on, ennen kuin päätän otanko. Nyt ei ole tarvetta pitää itseä pimennossa sisällön suhteen :) Tämän tulokkaan LA on muutenkin niin lähellä esikoisen, että aika pitkälti pärjätään alku samoilla vaatteilla, ainakin jos on myös poika. Ja se onkin toinen asia, joka voi vaikuttaa pakkauspäätökseen: kummalle uusi pakkaus sitten omasta mielestä paremmin sopii ja kumpaa meille rakenneultrassa povataan. Eli varmaankin teen päätöksen otanko pakkauksena vai rahana vasta rakenneultran jälkeen. Rahallekin varmasti olisi käyttöä, kun tuplien hankinta lienee edessä.

Mitenhän noissa pakkauksissa toi jakelu meni, kun nehän kuitenkin jakaa vanhat pakkaukset loppuun ennen kuin uutta ruvetaan jakelee? Niin jos heti kun on mahdollista tilaa paketin nii onkohan sillon vielä vanhat jaossa..?

Takaisin