Hankinnat vauvaa varten

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sinsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin haaveilen bolakorusta.. Pakko varmaan hankkia sit kun vatsa alkaa kunnolla pyöristymään :) En sit tiedä, miten käytännöllinen se on.

Onko kukaan aikonut hankkia babyboxia? Mä kävin hakemassa omani eilen (vähän ajoissa, mut malttamaton kun on ja se oli ilmainen) :grin Siellä oli body, tuttipullo, joku liina, kuolalappu, pari vaippaa ja sit jotain alelappusia ja vauvan syntymä -vihkonen. Kiva kyllä kun ilmaiseksi saa.

Mulla on bola-koru, esikoista odottaessa se oli eka asia, jonka ostin nt-ultran jälkeen. Enköhän mä pian ota sen käyttöön, vaikkei vauva vielä kuulekaan. Mutta itelle se on semmonen tärkeä juttu jo aikaisemminkin. :)

Bola-korun hankintaa olen miettinyt ja varmasti tulen hankkineeksi, jos tämä raskaus etenee :) Ja babyboxinkin meinaan noutaa sitten myöhemmin, mutta aikanaan kyllä.

Kaikki aikanaan ja yks asia kerrallaan :D noita oon miettiny mutta en pidä kiirettä, onhan tässä syyskuuhun aikaa ja huomisen jälkeen ollaan viisaampia sen suhteen että kannattaako edes

Bola oli kyllä ihana. En tiedä kuuliko toi mukula sitä, mutta äidille oli kiva :D Saatanpa jopa hankkia uuden tälle piltille sitten. Jotenkin on sellanen olo, että se ois kiva olla raskauskohtanen, kun ei mikään muu oikein jää symboliksi siitä ajasta, mitä nyt joku lapsi vaan :p

Tuosta tulikin jotenkin muuten mieleen, että on olemassa sellasia raskausmahan kipsimuotti tms. settejä, jolla saa raskausmahansa talteen. Niitä voi sit maalatakin kuinka lystää. Ite en oo sellasta tehny, enkä varmaankaan tee, mutta ehkä jotakuta kiinnostaa :D

Esikoista odottaessa sain lahjaksi työkaverilta bolakorun, siinä vaan oli liian lyhyt ketju et vauva tuskin sitä kuuli.

Esikoisesta haettiin babybox ja silloin siinä oli body, kuolalappu, cd, vaippoja, avaimenperä ja mainoslappusia. Varmaan tälle toisellekin vois sitte hakee, mut vasta myöhemmin.

Oletteko jo alkaneet miettiä että minkälaiset vaunut meinaatte tulevalle hankkia? :)

Me ollaan miehen kanssa yritetty katsella, mutta ollaan ihan pyörällä päästä jo.
Muutamat asiat on kyllä selvinnyt että mitä välttämättä haluamme vaunuilta, mutta näin ensikertalaisina ei meillä ole hajuakaan mitkä on laadukkaat ja mitkä oikeasti olisivat hyvät meidän tarpeisiin :rolleyes:

Onneksi on aikaa pohtia :grin

Muakin kiinnosti kovasti kestovaippailu ennen lapsen syntymää. Syntymän jälkeen kuitenkin kävi pian selväksi, että energiat ei vaan riitä mihinkään ylimääräisiin kokeiluihin ja siihen vaippojen pesuun. Kertiksillä ollaankin sitten menty tähän asti. Jotenkin epäilen, että kahden lapsen kanssa elämä ei ole ainakaan yhtään sen helpompaa, joten aion olla jatkossakin itselleni armollinen... :)

Soseita tein aluksi itse, mutta kun niitä alkoi mennä vähän suurempia määriä, niin kaikkea en enää jaksanut tehdä itse. Mun mielestä ne purkkiruoat on ihan puhdasta hyvää ruokaa. Edelleen käytän niitä hätävarana ja reissussa. Mun mielestä ei kannata turhaan ottaa paineita näistä jutuista, aika näyttää sitten mihin energiat riittää! Äidin pitää jalsaa niin paljon muutakin kuin pyykin pesua ja soseiden tekoa. :)

Mä jotenkin tahtoisin ajatella, että nykypäivänä vauvan ruokasoseet on kohtuullisen laadukkaita (saa tarvittavat ravinteet, ei ole ylimääräisiä lisäaineita yms. liikaa..) ja vaipatkin olisi mahdollisimman hyviä.

Pelp, mustakin oli aluksi hankala miettiä millaiset vaunut olis hyvät. Loppujen lopuksi ostin yhen kaverin vanhat ja on ne palvelleet hyvin, mutta ei ne kyllä ihan optimit meidän käyttöön ole. Kannattaa käydä jossain lastentarvikeliikkeessä kokeilemassa ja kuulemassa erilaisia vaihtoehtoja ja jos on tuttuja. joilla on lapsia, niin kysellä myös heiltä (meidän täällä olevien lisäksi) että mitkä ominaisuudet ovat heille olleet tärkeitä ja mitkä ehkä vähemmän tarpeellisia.

Tässä muutamia asioita, joita kannattaa miettiä:

Oma ja miehen (jos tulee aktiivisesti käyttämään vaunuja) kannattaa huomioida, ja työntökorkeuden muokattavuus, jos siihen on tarvetta ja on erimittaisia työntäjiä. Myös kopan/istuinosan korkeus on yksi huomioitava tekijä, erityisesti jos on itse pitkä. Millaisessa maastossa rattaita on tarkoitus lykkiä, onko pääasiassa kaupunkiympäristöä vai myös epätasaisemmassa maastossa (renkaiden koko ja "joustavuus"). Myös jos on tarkoitus käyttää paljon pienissä tiloissa (esim. kaupoissa) niin kääntyvät etupyörät on näppärät. Jos on tarvetta pakata usein autoon, ja saada sinne vielä jotain muutakin mahtumaan, on hyvä huomioida minkä kokoiseksi rattaat menevät kokoontaitettuna. Rattaiden koko yleensäkin jos liikkuu paljon julkisilla on ehkä yksi huomioitava tekijä. Haluaako erillisen kopan vai istuinosan päällelaitettavan puolipehmeän kantopussin. Jos on aikomus yrittää saada useampia lapsia pienellä ikäerolla, kannattaa ehkä myös harkita sellaisia rattaita, joista saa muutettua tuplat (esim. Phil&Tedsin eri mallit, Baby Jogger City Select) mutta ainahan voi yksiköt myydä/jäädä odottamaan aikaa, jolloin tarvii taas enää yhden lapsen rattaat ja ostaa tuplat vasta sitten, jos niille tulee tarvetta.

Käytettynä saa paljon rattaita, eli jos ei halua ihan uutena ostaa, niin kannattaa katsella Toria tai Facebookissa on sellainenkin ryhmä kuin Lastenvaunuhullut ja lisäksi monelle vaunumerkille on erikseen oma kirppisryhmänsä FB:ssa. Uutena jos ostaa, niin ulkomailta tilaten saattaa saada edullisemmin, eli niitäkin kannattaa vertailla.

Joku muukin pointti mulla oli vielä mielessä mutta se katosi, tulen kirjoittamaan sen kun palautuu mieleen :)

Mikä babyboxi, mistä niitä saa? Ja bolakoru. Oon ihan pihalla. Vaunuja mäkin oon jo alkanut miettiin, eikä mitään hajua. Monella vissiin vaunut ja matkarattaat erikseen. Onkohan noi koskaan alessa?

Babybox.fi josta saa sen tilattua ja sitten sen voi noutaa lähimmästä lastentarvike-myymälästä. Meniköhän se niin? Mutta googleta babybox :)

http://www.raskauskeiju.fi/kehikko_bolat

Bolakoru on sellanen vaimeasti helisevä pallo ja sitä on käytetty jossain kulttuureissa viestimään vauvalle mahanläpi. Sitten kun vauva syntyy niin pitäisi sitten rauhottua siihen ääneen kun on tuttu samalla tavalla kun äidin sydämenlyönnit. Tiedä sitten kuinka oikeesti toimii, mutta onhan nuo nyt kauniita ja kaunis muisto raskausajasta.

Tosta babyboxista mäkään en ole kuullu ennen. Täytyy googlettaa.

Meidän "vaatimuksia" vaunuille:

Ilmakumi renkaat
Kevyet (asutaan hisittömässä talossa toisessa kerroksessa)
Pehmeä kantopussi
Heittoaisa ja työntö aisan korkeus säätö

Emme liiku oikeastaan koskaan yleisillä, ja kasatessa ei ole välttämätöntä että menisi pieneen tilaan (pitäisi melkeinpä vaunujen kuin vaunujen mahtua volvo V70 takakonttiin)
Harvemmin kuljemme epätasoisessa maastossa, jalkakäytäviä riittämiin mutta talvella auraus välillä heikon puoleista joten lumi hangessa pitäisi myös kulkea.

Olemme myös miettineet kuomurattaita mihin olisi mahdollista ostaa pehmeä kantopussi, mutta heikosti on löytynyt kuomurattaita missä selkänojan saisi täysin vaakatasoon :sad001

Niin ja hinta max. 600€

Tuon bolakorun olen ajatellu kyllä hankkia kanssa, sitten kun se vatsa alkaa kunnolla kasvaa. Ajatuksena niin kaunis, ja samalla aarre sinne raskausajan muistojen "laatikkoon". Ihan sama toimiiko, symbolisesti vaan tykkään siitä. :)

Äitini ehti jo hankkia meille lahjaksi tuon bola korun, on kivan näköinen ja otankin vähän myöhemmin sen käyttöön toimi tai ei :) Mies on vähän skeptinen tuon suhteen mutta olkoot..

Meillä on brion happyt ja ollaan tykätty. Me ollaan molemmat pitkiä, niin esimerkiksi emmaljungat oli liian matalan tuntuiset ja pisimmällä säädölläkin työntöaisa tuntui lyhyeltä. Happyissa meillä on säädettävä työntöaisa, iso ilmakumipyörät, kova kantokoppa. Heittoaisan olisin halunnut, mutta sitä noissa ei ole, mutta eipä se loppuviimeks iso homma ollu kääntää runkoa. Alkuun vauva oli aina sillain, että näin vaunuihin ja nyt isomman taaperon kanssa lapsi on kasvot menosuuntaan. Kovin iso koppa noissa ei ole, mutta meidän poika mahtui toppavaatteineenkin hyvin ekana talvena. Aika isot ovat kasassakin ja painavat, mutta toisaalta me ei kuljeta julkisilla ja autonperään nuo kyllä jaksaa hyvin nostaa. Meillä kävi hyvä tuuri, kun nuo oli edellisvuoden väriä,niin eivät maksaneet ku 499 e. Lyhyen matkan ja puistorattaina meillä on brion ponyt, ne ostin torista käytettynä. Nyt pitäis löytää edullisesti isopyöräiset tuplat, että pääsee täällä landella lenkkeilemään. :D

Takaisin