Hankinnat vauvaa varten

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sinsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Suski, ei niitä onneksi joka päivä tarviikaan pestä, meilläkin menee useimmiten kolme päivää väliä, mutta se on maksimiaika suostuksien mukaan :)

Pyykkiä tulee muutenkin niin paljon, et kolme päivää säilöä likasena kestovaippoja ei houkuta..ja en saisi aikaseks ees kolmen päivän välein pestyä..hyvä jos kerran viikossa jaksan pestä..joten kertakäyttöset toimii meillä paremmin.

Niinhän se on, että kaikki ei sovi kaikille! Mä ajattelin asian niin, että koska en tosiaan pyykinpesua muutenkaan rakasta, niin käytän senkin liikenevän ajan mieluummin johonkin muuhun. Näitä asioita riittää, jokaisen pitää vaan valita itselle sopivimmat tavat. Imetys/pulloruokinta, kestoilu/kertikset, itsetehty ruoka/purkkisoseet, tutti/tutittomuus jne jne. :)

Vähän samoilla linjoilla kuin ainakin Sannis ja Minis :) eli kestoilu kiinnostaa, mutta toimiiko se meillä, sen näkee vasta myöhemmin. Mua kyllä kiinnostaisi opetella kestojen ompelua, samallahan tulis niitä liivinsuojuksiakin!

Samalla mietin, et valmisruokaa en missään nimessä halua lapselle syöttää, kun en sitä itsekään suostu syömään. Toivottavasti on energiaa puuhastella omia sapuskoita. Vissiin moni tekee isomman setin ja sit pakastaa.

Minis, mä oon melko huono tekee ruokaa, sen puolen yleensä hoitaa mies (kokki kun on!), mutta kummasti sitä jaksoi omalle muksulle vääntää sapuskoja. Ja makujakin testailtiin hyvin laajasti perusperunoista ja -porkkanoista aina ruusukaaleihin ja myskikurpitsoihin. En tiiä johtuuko tuosta, että neiti on tottunu jo heti alkuunsa erilaisiin makuihin vai onko tuo likka vaan luonteeltaan semmonen, mutta esim eilen sai tortillaa, jossa oli parikin uutta tuttavuutta, kuten kurkkusalaatti, niin hienosti upposi! :D Koen, ettei purkkiruoissa oo yhtä paljon eri makuja ja koostumuskin on eri kuin itsetehdyssä, mutta pari kertaa on kyllä ollu ihan pelastus, että noita purkkiruokiakin on hätävarana ollu!

Mutta ei se ruokien teko tosiaan niin hurjan iso rasti oo kun tekee ison satsin ja pakastaa :)

Mä myös tein ruuat itse, poika on ollut alusta asti hyvä syömään. Ennakkoluuloton ja paakkuisemmatkin ruuat meni. Tein isommat satsit kerralla ja pakastin, aluksi jääpalamuotteihin ja myöhemmin isompiin purkkeihin. Hedelmäsoseita sai purkista, mutta niistäkin vain niitä, joissa ei ole lisättyä sokeria. Reissussa on annettu valmisruokia, mutta niistäkin on vaan muutama maku, joita suostuu syömään. Nykyään syö tietenkin samaa, kuin me aikuiset, mutta vieläkin teen jotain pakastimeen, kun joskus esim. lounaaksi mä syön vaan voileivän.

Minä tein kanssa pääasiallisesti itse mutta ajoittain myös kotona syötiin/syödään purkkiruokaa, jos ei ollut valmista tai itse kipeänä tms. Tien päällä, huoltsikoilla jne, yleensä aina sitten purkkiruokaa. Nykyään sellaisissakin voi tilata lastenannoksen kun on jo kohta 1,5v mittarissa. Mutta koen että oli hyvä etten totuttanut ihan PELKKÄÄN itsetehtyyn ruokaan niin saattoi sitten reissussa/kylässä/ravintolassa (kun söi vielä pääasiassa soseita) jne turvautua purkkiinkin, jotka on helpompi kuljettaa mukana. Minäkin tein tosiaan aina ison satsin kerralla ja pakastin, hyviä ohjeita oli mm. Sosetehdas-nimisessä blogissa. Soseiden sivussa ja edelleenkin on myös sormiruokailtu, esim itsetehdyt porkkanaletut on suurta herkkua, samoin mandariinit. Hedelmä- ja marjasoseet on meillä aina kaupasta mutta hedelmiä sai ja saa myös käsin syödä. Smoothiet (Ella's kitchen, Semper, Pirkka jne) on myös olleet suurta herkkua ja helppoja välipaloja mukaan otettavaksi, lisäksi tilasin vastaavia uudelleenkäytettäviä ja pestäviä pusseja ja olen tehnyt kotonakin niihin smoothieita.

Meillä alkuun poika ei suostunut syömään mitään muuta, kun itsetehtyjä soseita. Olipa kiva lähteä viikon sukuloimisreissulle, kun piti raahata mukana kylmälaukullinen ruokia ja tunkea niitä kylässä pakastimeen. Mutta myöhemmin tosiaan oppi joitain purkkimössöjä syömään, ne on kyllä korvaamattomia ottaa mukaan.

Meillä myös osin sormiruokailtu, jälkkäriksi ja välipalaksi hedelmiä enimmäkseen. Hyvä muistutus nuo smoothiet! Muistatko Eleanora mistä oot tilannut noita pusseja?

Meillä poika söis mitä vaan, mut kaupan valmisruuat ei käy allergioiden takia...tai no pelkkä maissisose käy... ite on siis ollut pakko tehdä kaikki ruuat, eikä se nyt niin työlästä ole. Alkuun pakastin jääpalamuotissa soseita, mut nyt kun syö jo kunnolla niin pakastan pilttipurkeissa.
Toivon kyllä että kakkonen ei olisi sitten ihan niin allerginen, et edes hedelmä ja marjasoseet kävis. Pojalle kun ei käy mikään marja ja hedelmistäkin vaan banaani.

Mua pelottaa, että meille tulee allergialapsi.. Kummallakin allergioita ja itsellä aika pahojakin ollut varsinkin lapsena. Mutta se on sen ajan murhe!

Meillä meni omatekoiset soseet ja kaupan soseet, joten syömispuoli oli ainakin helppoa aina tilanteen mukaan, jos vähän muissa asioissa oli sitten vaikeuksia.

Vaippa-asiaan palaan vielä sen verran, että käytettiin yleensä aina pamperseja ja liberoja sen mukaan miten tarjouksia oli. Niissä kun säästää kantamalla tarjouspaketteja satsin. Ja esim. Pampersin yövaipat oli musta parhaita. Pyllyihottumia ei ollut ja harvoin tarvittiin pyllyrasvoja tai talkkeja.
Mutta isovanhempieni luona meillä oli niitä kehuttuja muumivaippoja ja aina tuolla ollessa piti ottaa pyllyrasvat käyttöön. Joskus pylly meni tosi pahaksikin. Mun mielestä oli selkeästi syy noissa vaipoissa ja loppujen lopuksi käytin siellä niitä vain osan päivästä. Noissa liberoossa ja pamperseissa on vissiin jotain pyllyä suojaavia hoitoaineita.
Mutta niin kuin sanoin, ihanaa, että toiset jaksavat olla ekologisia. Me reissattiin myös aika paljon esikoisen kanssa, joten senkin puolesta tuo kestovaippailu ei ehkä innostanut. Juu ja reissujenkin vuoksi en taida olla aina niin ekologinen ;) mut ei huolta mä kierrätän ja mietin ostoksiani monissa muissa asioissa :)

Mua pelottaa, että meille tulee allergialapsi.. Kummallakin allergioita ja itsellä aika pahojakin ollut varsinkin lapsena. Mutta se on sen ajan murhe!
Meidän perheessä on ihan sama tilanne, mutta muksu ei oo allerginen millekään! Onnea matkaan, että teillä käy sama tuuri. Ja onnea myös meille, että toisellakin on sama onni matkassa. Muistan omasta lapsuudesta, miten inhottavaa se erityisruokavalion kanssa pelaaminen on, niin tästä allergiattomuuden lahjasta osaa olla niin kiitollinen.

Cinderella, muistelen lukeneeni, että Pampersissa on jotain voidetta, mutta Liberossa ei mun mielestä oo. Mutta itelle ne ainakin tuntuu vaan pelottavilta ylimääräsiltä kemikaaleilta. Erityisesti pelottaa ne mömmöt, jotka imee sen nesteen itseensä. Mutta nää on vaan mun ajatuksia ja muut tekee tietty omat päätöksensä :)

Vältän minäkin viimeseen asti kemikaalijuttuja niin itseni kuin lapseni kohdalla, mutta toisaalta ne on tätä nykymaailmaa ja kaikelta ei vaan voi välttää. Jostain syystä musta tuntu pahemmalle laittaa apteekin rasvoja poikani atooppiselle iholle kuin vaippoja. Ja pyllyssähän tuo atopiakaan ei vaivannu. Kaksivuotiaana atopia oli ohi. Eniten pelkään kaikkea suun kautta otettavaa lääkettä ja niissä olevia aineita kuin ihoa vasten tai iholle laitetettavia. Koska iho on kuitenkin sellainen suojaava elin ihmisillä, täynnä puolustavia bakteereja. Paitsi silloin kun iho on rikki niin kuin atopiassa.

Meidän pojalle taas ei pampersit sopinu yhtään, tuli tosi paha vaippaihottuma, vaikka muuten iho on aina ollut siisti. Liberot on meidän suosikkeja, taaperolla päivällä housu- ja yöllä teippivaippa.

Olipa mukava lukea näistä kestoiluista ja sosejutuista. Itsellä koko yritysajan pyöriny mielessä miten haluaa tehdä asiat, ja koska tunnustaudun muillakin elämän alueilla "ituhippeilyyn" taipuvaiseksi, niin on tavoitteena mahdollisimman paljon kestoilla ja tehdä itse sekä kierrättää. Mutta tiedostan, että nää ajatukset on aika maailmaa syleileviä ja idealistisia ja on hyvinkin todennäköistä, että kun homma todella alkaa niin ei välttämättä mennä ihan suunnitellulla kaavalla. Veikkaan alun olevan aika kaoottista. Olen siis päättänyt, että ekat kuukaudet mennäät kertiksillä jä yritetään pysyä hengissä :wacky: Sitten kun on energiaa ja innostusta niin rupean pikkuhiljaa kokeilemaan kestoja. Onneksi ystäväpiirissä niitä on paljon menestyksellisesti käytetty ja varmasti tulee sekä käytännön neuvoja että materiaaleja.

Olen jo muutaman vuoden venyttänyt bamixin ostamista sillä verukkeella että sitten kun on vauvasoseet niin sitten saan ostaa sen. Nyt olen pärjäillyti vielä vanhoilla keinoilla. Toki sitä ei taida tarvita heti synnäriltä tultaessa...voi olla että tulee silti hankittua jo aiemmin ihan itselle palkinnoksi.

Yksi asia mistä olen myös haaveillut yritysaikana on sellainen bola koru. Siinä ideassa ja symboliikassa on jotain mikä vetoaa tosi paljon. Olen luvannut itselleni että kun lähestytään puoliväliä niin sellasen saan. Varmaan kuljen reteenä maha eellä palloa pompotellen sitten kun vihdoin sellasen saan :rolleyes:

Takaisin