Hankinnat vauvaa varten

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sinsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nää on paljolti niin makuasioita. Mä metsästin kissojen ja koirien kanssa sellasia terällisiä housuja. Esikoisella olikin sit niin iso jalkaterä, että ne oli pieniä, ja sit potki niin, että oli jalat samassa puntissa. Housut ja sukat oli paljon enemmän mun makuun.

Vaatteista tuli mieleen, että käytittekö jotain tietynlaista pyykinpesuainetta vauvan vaatteille? Käytin jotain herkän ihon pyykkiaineita. Nyt oon niin ihastunut pyykkitabletteihin, mut niitä ei ole herkälle iholle :(

Mä oon käyttänyt perus sertoa. Alkuun jotain hajustamatonta, mutta musta tuntui, että pyykit jäi sillä jotenkin likaisen hajuiseksi.

Mä vierastan muutenkin hajustettuja pesuaineita, mutta erityisesti lapsen iholle en niitä halua. Koen, että hajustamaton nestemäinen on kaikkein paras ja jättää vähiten pesuainejäämiä ja käytän sitä kaikessa pyykissä.

Harsoja kannattaa kyllä tosiaan olla etukäteen ainakin muutama. Ostaa sitten lisää, jos onkin kova pulauttelija. Meillä oli juurikin semmonen tuo neiti, että harsoa kului ja vaatteita sai vaihtaa, kun paluupostilla tuli aina reippaasti maitoa takaspäin. Tykkäsin käyttää harsoja myös päänalusena yöllä.

Mutta muutoin nuo vaatteet on niin makuasioita ja näkee vasta sitten lapsen tultua mitä tarvii ja kuinka paljon. Ja koot voi jäädä tosi nopeesti pieneksi tai sitten meneekin joku suht pieni koko monta kuukautta. Kyllä jokainen osaa sitten tilanteen mukaan sopeutua :)

Meillä oli harsopyykkiä paljon siksikin että multa tuli niin reilusti aluksi maitoa että vuorasin aina rinnanaluksen harsoilla imettäessä.

Me käytetään lv:n herkkäihoisille tarkoitettua pesuainetta..tosin siks että poika on niin allerginen ja atoopikko, niin ei sitte vaatteet aiheuta iho-oireita. Huuhteluaineena on ihan vaan etikka.
Mä esikolle hankin paljon harsoja, mut ne jäi aika vähälle käytölle..oikeestaan imettäessä oli vaan "suojana" kun maitoo lensi.

Meillä on perintönä saatu varmaan 100 harsoa, kun miehen veljen iho ei sietäny niitä kertakäyttövaippoja, mitä 30v sitten oli. Meiltä vois vaikka joku Treen seutulainen niitä saadakin, jos ei arista sitä, että niitä on joskus käytetty vaippoina :p Vaipoista puheen ollen, suosittelen lämpimästi kestovaippojen hommaamista. Jotkut sanoo, että se on raskasta, mutta mun mielestä oli melkein helpompaa aina säännöllisin väliajoin pyörittää vaippapyykki, kun vahdata, että vaipat riittää ja roskis joskus tyhjenee. Meillä oli sellasia muistaakseni totbot-merkkisiä all-in-one kestovaippoja, jotka toimi meillä vastasyntyneestä johonkin 9kk paikkeille (periaatteessa raja tais olla jopa 15kg asti). Sillon alko pissat olla niin isoja, että ei enää imeny tarpeeks nopeesti, vaan housut kastu. Toi kestovaippailu on melkosen vaikea homma, koska niitä eri vaihtoehtoja on ihan miljoona, mutta mun mielestä on ehdottomasti selvittämisen arvoinen asia. Se määrä, mitä vaipparoskaa tulee yheltä lapselta, on ihan älytön. Tässäkään asiassa ei tietenkään kannata olla mikään fundamentalisti, vaan niitä kertakäyttövaippoja voi käyttää esim. reissussa ja öisin.

Mä myös oon kestovaippojen puolestapuhuja. Tykästyin siihen Myllymuksujen Muksu-vaippaan, mikä tuli näytteenä ä-pakkauksessa. Se all-in-one -versio. Niitä me sitten ostettiin lisää ja lapsella edelleen reilu vuosikkaana se isoin koko käytössä. Vaikuttais vielä melko pitkään mahtuvan. Meillä alotettiin pottaharjottelut heti kun neiti oppi potalla istumaan, niin saadaan jonkin verran pissoja niinkin, ettei kaikki tuu enää vaippaan, ja tuntuu että kestot kannustaa siihenkin paremmin meitä vanhempia, kun vaippaa on pakko vaihtaa useemmin kuin kerttiksiä. Kerttikset on kuitenkin käytössä unilla ja jos lähetään kylään. Jos vaan piipahdetaan ulkona niin sillon saatetaan mennä kestolla, etenkin jos pissa tulee pottaan ennen lähtöä.

Kyllähän se alkuun vaati opettelua, mutta nopeesti pääsi kestoilusta jyvälle. Oltiin kyllä alkuun itellemme armollisia ja ehkä joku kuus viikkoa alussa mentiin pelkillä kerttiksillä, koska tuntu liian paljolta opetella olee vastasyntyneen kanssa jälkivuotojen ja -kipujen keskellä ja vielä tissittelyyn tottumiset siihen päälle, niin koettiin kestovaipat liian isoksi uudeksi jutuksi siihen päälle, mutta heti kun muihin juttuihin totuttiin niin otettiin pikkuhiljaa kestot käyttöön. Peseminen on musta kanssa helpompaa kuin se roskien kanssa plaraaminen ja jatkuva vaippakaupoilla käyminen.

Meillä myös iso läjä harsoja, valkoisia käytettiin peppualustana vaipanvaihdossa ja värillisiä imetyksessä, kuolaliinana ym. Pysy kivasti erillään. Meillä esikko ei puklaillut ollenkaan.

Mä myönnän, etten edes kokeillut kestoilua, vaan ihan kertiksillä on menty.

Mä oon kestoilua miettiny mutta tullu siihen tulokseen että taidetaan meillä mennä kertakäyttöisillä... :D jotenkin tuntuu hankalalta, mutta tääkin on varmaan aika yksilöllistä et kuka mistäki tykkää

Mäkään en kokeillu kestovaippoja koskaan. Ei oo mun juttu. Nuo nykyvaipat on vaan niin helppoja ja hyviä. Mutta hyvä, että toiset tykkää, onhan se ekologisempaa. Onneks lapsi oppi aika nopeesti pottailun, ni ei sit tarvinnu kantaa niitä enää kaupasta. Olin kyllä niin onnellinen kun vaipparuljanssi loppu. Ja kohta se taas alkaa... :)
Niin kuin tuo imetys, puklailu ja pyykkiruljanssi :)

Ainakin Tampereella ja varmaan muuallakin on olemassa kestovaippayhdistys, josta voi vuokrata vaippapaketin testattavaks. Se sisältää paljon erilaisia vaippoja, joita voi kokeilla ja ihmetellä ilman, että tarvii pistää rahaa likoon.

Meilläkin menty kertakäyttöisillä. Tuntui jotenki niin valtavalta se tietomäärä ja just mikä sitten sopii kellekin. Meillä myös pyykinkuivatustilat aika olemattomat eikä oo kuivuria niin oisin helisemässä sen vaippapyykin kanssa.

Itse vähän vieroksun ehkä ajatusta kestovaipoista. Kun pieni kone ja kohtuullisen pienet kuivatustilat.. Tuntuu ajatuksena ainakin helpommalle kertakäyttöiset.

Meilläkin oli vaan yks huojuva metrin levynen pyykkiteline + kokoontaitettava pyykkiteline kaverina ja ihan hyvin pärjäs :) Ite vaan aattelen niin, että niillä tahoilla, jotka hankkii kaikki ne luonnonvarat, mitä noihin vaippoihinkin tarvitaan, ei oikeasti ole mitään oikeutta kajota niihin varoihin. Vaikka ne jonkun paperin perusteella omistais sen maan, niin ei kellään ole oikeasi ollut, mitään oikeutta antaa sitä niiden omistukseen, kun se on pala maapalloa ja kaikkien sen elävien omostuksessa. Se, että joku antaa mulle rahaa niin, että mä voin ostaa niitä vaippoja, jotka joku on ilman mitään oikeaa oikeutusta tehnyt, ei tarkoita sitä, että mulla ois silti oikeutta kajota niihin. Tähän, kun vielä lisätään se, että näistä kertakäyttövaipoista pääsee iloitsemaan vielä lapsen lapsenlapsenlapsetkin, ei tee meidän kertakäyttövaippojen käytöstä mulle ainakaan yhtään helpompaa, kun kestovaipat :S Mutta me ei saatu enää vaan kestovaippoja tällä kaverilla toimimaan, vaikka kokeiltiin isompiakin, joten nyt sit vaan kärvistelen huonon oman tunnon kanssa, kun tuotetaan hajoamatonta jätettä tuonne luontoon ja käytetään luonnonvaroja, joihin meillä ei oo oikeutta. Ehkäpä tuo kohta oppii kuivaksi :)

Meillä on myös ykkössyynä tähän pääasialliseen kestoiluun tuo ekologisempi kulutus, mutta iso syy on myös se, että kestot tulee HUOMATTAVASTI halvemmaksi. Kertainvestointina se kyllä kirpasee, mutta tosi nopeesti on maksanu ittensä takasin. Etenkin jos vielä löytää hyväkuntosia vaippoja kirppikseltä. Lisäksi noi on siitä hyviä, että niitä pystyy helposti vielä ainakin toisella lapsella käyttämään. Kerttisvaippoihin kun saa kyllä hyvän summan rahaa palamaan!

Noitten ekologisuuden ja taloudellisuuden lisäksi musta tuntuu paremmalta laittaa oikeeta kangasta lapseni peppua vasten, kuin hautoa niitä kemikaaleja, joita vaipoissa on jotta ne ois niin imukykysiä, lapsen herkkää ihoa vasten. Yövaipat kun on noita Muumin kerttiksiä (jotka on lukemani perusteella vähemmän kovia kemikaaleja sisältäviä) niin jo siitä tulee välillä paha mieli. Mutta onneksi lapsen ihoa voi myös suojata esim jojobaöljyllä.

Kovasti pauhaan kestojen puolesta, mutta tietenkin jokainen tekee valintansa itse omista lähtökohdistaan. Ja kun vauva-arki voi olla hyvinkin rankkaa, niin täytyy siinä olla kuitenkin itselleen armollinen ja tehdä asioista mahdollisimman helppoa itselle tilanteen niin vaatiessa, koska kyllä tietenkin hyväntuulinen ja mielenterveytensä säilyttävä vanhempi on lapselle paljon tärkeämpi asia, kuin hengailla eko-vaipoissa samalla kun äiti repii hermorauniona hiuksia päästään :)

Mulla vähän houkuttaa toi kestoilu ajatuksena. Mut saa nähdä onks siinä mitään tolkkua sit oikeesti arjessa. Jos se luontevasti käy, niin ilman muuta, mutta en aio ruoskia itteäni jos joutuu taipumaan kertakäyttösiin. Kuten joku mainitsikin, niin ehdotonhan ei tarvi olla. Kestoilee vaikka vaan kotipäivät, sit jos tuntuu, niin just kyläreissut yms menee kertakäyttösillä. Vähentää se jo sitä jätteen määrää osittain ainakin... :)

Meillä kestoilusta ei tulisi mitään, kun oon niin saamaton pyykinpesun kanssa..en todellakaan jaksa joka päivä pyykkiä pestä.

Kestoliivinsuojat oli mukavat, kun esikon aikaan kokeilin. Niitä tarttis hankkia jostain tai tehdä. Tuntu paljon mukavemmalta ihoo vasten ja ei näy niin paljo paidan läpi.

Mä tein itse läjän kestoliivinsuojuksia, mutta olis pitäny pistää enemmän imua niihin. Alun maitotulvassa käytin kertakäyttösiä, joita pitikin sit olla koko ajan vaihtamassa. Sitten, kun maidontulo tasaantui, käytin niitä tekemiäni kestoja ja ne riitti hyvin. Jospa otyais nyt projektiksi tehdä niitä lisää,mutta tosiaan enemmän imevää väliin.

Takaisin