Mun 4v poika tykkää pinkistä, ja ihan mielellään ottaa vastaan isosiskon pieniä vaatteita. Vähän alkaa joskus vastustaa, kun ne on "tyttöjen vaatteita", mutta jos on mieluinen vaate niin kyllä kelpaa. En siis pakota ottamaan käyttöön. Pitää jos tahtoo.
Yksi päivä puki siskon vanhan, pinkin, Kaja -paidan hoitoon. Kun tykkää kovasti Ryhmä Hausta.
Hoidossa eteisessä toinen poika sitten nauroi, että "Sulla on tyttöpaita! Hassua!"
Sanoin tälle pojalle napakasti, että mitäs väliä sillä muka on. Hiljeni äkkiä.
Ikävää, että joillakin on selkeästi poika ja tyttö vaatteet ja värit.
En poikavauvalle itsekään pukisi röyhelöitä, sen verran tahtoo kuitenkin luonne olla vanhoillinen. Mutta kun osaa oman mielipiteensä sanoa, niin miksei :)
Mun mielestä voisi pienten lasten vaatteet muutenkin olla kaupoissa ihan vaan koon mukaan, ilman mitään sukupuolijaottelua.
Noh, mun 5-vee tyttö on kans Ryhmä Hau -fani, ja hänen suosikkihahmonsa on Vainu/Chase. Uusimpaan lastenvaatetilaukseen sitten ujutin matkaan sinisen yökkärikokoinaisuuden tällä koirahahmolla... poikien osastolle se kai menisi, mutta minusta on tärkeämpää et lapsi itse tykkää. Yritän olla itse lannistamatta lasta, on se kuitenkin tärkeää tietää mistä tykkää ja mitä haluaa, ja jos se sitten ympäristössä herättää outoja kommentteja niin ne on sitten kestettävä. Se on individualismin hinta. Sininen on hänen lempivärinsä ja fanittaa hahmoista kovasti miespuolisia johtajahahmoja, leikkii sujuvasti niin kaivureilla ja leegoilla, kuin figuureillakin. Saapa nähdä mitä hänestä isona tulee, mutta veikkaan ettei se perus naisen muottiin uppoa.
Toinen tyttäreni on sitten Prinsessa, ihan perinteinen sellainen. Kulkee pinkissä ja röyhelössä, fanittaa Skyetä/Kajaa, ja rakastaa nukkeleikkejä. Ja saa sen tietysti tehdä, hän on hyvä ja hieno omana persoonanaan. Hän on myös kovin nirso vaatteidensa suhteen, aika moni mun mielestä hieno vaate ei ole kelvannut hänelle.
Mutta tuohon ajatukseen että lapsen voisi tietentahtoen kasvattaa tykkäämään jostain... Olen sitä mieltä että se tulee lapsen sisältä. Eli turha tuntea syyllisyyttä lapsen valinnoista, olivatpa ne mitä vain. Se miten vanhemmat sen hyväksyvät on sitten eri juttu. Toki tässä voi katsoa peiliin että kun olen itse lukenut teknisemmältä alalta tutkinnon, ajan autoa (maalla nyt on "pakko" jos haluaa päästä yhtään mihinkään yksin), juon kahvia, ... ja näköjään rakennan Legoillakin (kun tyttäreni niitä kovasti synttärilahjaksi saivat), että tätä taustaa vasten tunnistan ehkä helpommin tyttöjen rajanylitykset poikien tontille ja sallin ne. Ja olen minä pari kertaa ujuttanut poikani lukemistoon ja peleihin tyttöjenkin suosikkeja (Soturikissat, Sims)... ja nyt murkkuiässä hän on huomannut että hänellä on aiheita joista jutella tyttöjen kanssa. :)
Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan ja kasvatan lasta siihen suuntaan kun hän haluaa kasvaa. Minusta on etu että lapsella on vähän jalka myös vastakkaisen sukupuolen tontilla, vaikkapa jo sillä että on erisukupuolen sisarus, hänellä on mahdollisuus aikuisena ymmärtää paremmin sitten vastakkaista sukupuolta.