Haaveena esikoinen

Heippa! Ajattelin tulla tänne kertomaan tämän kierron kuulumiset pitkästä aikaa. Hetki ollut taukoa täältä kokonaan, mutta oon keskittyny nyt vain muihin juttuihin.

Viime kierto veny 40 päiväiseksi todennäköisesti myöhästyneen ovulaation takia, joten jännitin vähän tätäki kiertoa. Kuitenki ovulaatio tuli ihan aikanaan kp 16-18 aikavälillä limojen perusteella. Nyt tosiaan kp 23 ja fiilikset on tosi neutraalit. En usko, että nyt tästä kierrosta tärppää, koska stressitekijöitä ollut tosi paljon koko kierron ajan ja mitään oireitakaan ei ole (toki en niitä myöskään oleta vielä dpo max 7😅). Ekaa kertaa tuntuu myös ihan seesteiseltä vaikka uusi kierto todennäköisesti häämöttää jo kulman takana.

Viime aikoina lapsiaihe on noussut puolison kanssa enemmän esille. Jopa nimistä ollaan puhuttu sekä siitä kumpaa sukupuolta toivotaan ehkä enemmän lapselle. Lapsia on myös ollut ympärillä tosi paljon ja vähän väliä tunnun törmäävän vauva-aiheeseen jossain yhteydessä. Toissapäivänä selvisi myös yhden kaverin raskausuutinen, josta tulin todella onnelliseksi☺️

Viime aikoina on myös alettu puolison kanssa puhumaan enemmän talon ostamisesta. Hänen vanhempansa sponttaanisti kysyi ollaanko mietitty talon ostoa, ja molemmilla meni pasmat aivan sekasin siitä kysymyksestä ku ei heille oltu mitään moisesta puhuttu. Toki pitkän aikatähtäimen asiahan se on, kun mullakin opintoja vielä pari vuotta jäljellä. Silti molemmilla halu olis kova jo muuttaa omakotitaloon ja toivottavasti loppuelämän kotiin. Olen myös tehnyt puolisolle selväksi, että meillä on 6 vuotta aikaa siihen, että olen 30-vuotias, jolloin haluaisin olla jo perheellinen ja asua oikeassa talossa.

Tämmöisiä mietintöjä tästä kierrosta. Seurailen sivusta pääosin ja välillä saatan päivitellä! Tsemppiä jokaiselle ja ihanaa alkavaa kesää❤️

Heips taas!! Nopeampaa ku oletinkaan tulevani takasin🫣

En yhä edelleenkään usko, että tästä kierrosta tärppäis, mutta haluan nyt johonki kirjata myös ylös omia tuntemuksia ja ehkä myöski saada jottain vertaistukea tms.

Tänään kp28. Menkkamaisia kipuja alko ilmaantumaan ehkä joskus keskiviikon tienoilla (kp25/dpo 7-8) ja jatkuu yhä edelleen. Ne kattaa alaselkäkivun ja masukrampit. Tulin omille vanhemmilleni torstaina ja unohdin ottaa kuukautissuojia mukaan joten kävin niitä eilen ostamassa sitten ku oletin kipujen perusteella menkkojen alkavan viimeistään tänään. Eipä ole kuitenkaan alkanut. Toki vielä pari päivää aikaa alkaa, että ollaan oikeissa aikatauluissa. Eilen mulla alko nenä vuotamaan ja nenän limakalvot on kuivunu niin, että verta tulee vähän väliä. Lisäksi aivastelen aivan jatkuvalla syötöllä. Nämä voi laittaa tietenkin jonkun siitepölyallergian tms piikkiin vaikka ei mulla ennen ole siitepöly allergisoinut😅 myös päätä särkenyt eilen ja tänään melkolailla, mutta sillekkin voin äkkiäkin keksiä useampia selityksiä.

Jep jep, nuo on ihan semmosia järjellä selitettävissä olevia asioita, mutta tänään oltiin menossa äidin kanssa autolla kauppaan ja jotenkin kyynärvarsi osu rintoihin ja oikein säpsähin ku teki kipeämpää ku normaalisti. Monellehan rintojen arkuus on merkki lähestyvistä menkoista, mutta mulla ei ole vuosiin koskenut rintoihin ennen menkkoja, ainakaan näin huomattavasti.

Eli iso jep jep, en olis yhtään toivonu enempää menkkoja ennakoivia oireita. Ja nythän voisin alkaa jännittämään olisiko menkat kuitenkin myöhässä ja plussa pärähtäis testiin, mutta en. En nyt halua tuottaa itelleni isoa pettymystä uskomalla ja toivomalla parasta… #ikuinenpessimisti

Hei! Tulin vielä kerran päivittämään tilannetta kun edellisestä kerrasta on muutama kuukausi ja ainakin itse olisin aikoinaan halunnut kuulla kuulumisia ja kokemuksia tänne aiemmin kirjoittaneilta.

Laitan kuitenkin kuulumiset spoilerin sisään jos ei tällä hetkellä ole halua lukea raskaudesta tai vauvan syntymästä!

Kirjoittelin siis tänne aktiivisesti viime keväänä ja kesänä kun oli yritetty vauvaa 1,5 vuotta ja aloitettiin yksityisellä puolella hoitoja kun julkisella oli niin pitkä jonotus enkä jaksanut enää odotella. Taustalla PCOS ja välillä ovuloimattomia kiertoja. Viime kesänä letrozol-kierrosta tuli kysta joka sekoitti kiertoa entisestään ja olin ihan maani myynyt että tuleeko tästä ikinä mitään, mutta heti kun kysta poistui, tuli joku super-ovis ja tärppäsi viimein. Lopulta julkisen lapsettomuuspolin ensikäynti olisi tullut samalle päivälle kuin raskauden varhaisultra.

Koko raskauden ajan olin enemmän tai vähemmän huolissaan että meneehän kaikki hyvin, mutta niin vaan meni kaikki nappiin! Meidän pieni tyttö syntyi vähän etuajassa 36+6 maaliskuun lopussa! 🥳 Vaikuttaa kaikin puolin olevan terve tapaus, nyt on 2kk ikää (tai lasketusta ajasta laskettuna 5 viikkoa). Synnytys lähti käyntiin vesien menolla ja eteni joutuisasti, 13 tunnin päästä oli vauva maailmassa. Synnytys ylipäätään meni tosi hyvin ja on periaatteessa aika normaali olo, mitä nyt keho on eri muotoinen kuin ennen raskautta.

Mulla ei ollut vauvoista mitään kokemusta niin tässä onkin ollut opeteltavaa. Vauva-arki vastasyntyneen kanssa on kyllä ehdottomasti rankinta mitä olen ikinä kokenut. Unet on vähissä, neidillä menossa kiukkuviikot 6-8 (vauvan ehkä itkuisimmat viikot), omasta ajasta tai ylipäätään rauhasta voi vaan haaveilla ja hormonit vielä vaikuttaa mielialaan niin että ei pääse täysillä iloitsemaan, mutta silti pieni tarvitsee sua kellon ympäri joka päivä. Meillä ei ole turvaverkkoa samalla paikkakunnalla, mikä tekee tästä erityisen rankkaa (molempien vanhemmat toki käyneet muutaman kerran visiiteillä ja tarjonneet silloin apua kokkaukseen ja siivoukseen). Mulla on aivan jäätävä väsymys jatkuvasti eikä hirveesti muuta jaksa tehdä kuin selviytyä päivä kerrallaan. Unta ja omaa aikaa sekä ihan vaan puolison kanssa yhteistä aikaa on ehdottomasti ikävä.

Mutta samalla tiedetään että tämä on väliaikainen vaihe ja pikkuhiljaa pieni kasvaa ja kehittyy. Onneksi mies hoitaa kaupassa käynnin, siivouksen ja ruoanlaiton kun oma energia on vähän kortilla ja myös hereillä ja vapaalla ollessaan vaihtaa vaipat ja viihdyttää sekä nukuttaa vauvaa niin saan välillä hengähtää. Tässä se parisuhteen vahvuus on tulikokeessa ja hyvin näyttää kestävän! 💪 Mikä on hyvä, koska niitä rankkoja vaiheita tulee kuulemma aina vaan uudestaan eteen (uniregressio, uhmaikä, jne). Mä elän tällä hetkellä 3 tunnin sykleissä ja imetän vuorokauden ympäri (mulla on vähän ongelmia ylituotannon kanssa niin en tällä hetkellä vielä voi pumppailla että mies voisi ottaa syöttövuoroja) mutta kyllä ne yöunet siitä lopulta joskus pitenee. Joku päivä vauva saa syödäkseen ilman minua, ajatella!!

Kaikesta tästä väsymyksestä ja hektisestä vauva-arjesta huolimatta ollaan niin onnekkaita että esikoishaave viimein toteutui ja vaikka ei olla vauvaihmisiä, ollaan (täysin objektiivisesti) sitä mieltä että meillä on maailman söpöin vauva. Tässä se nyt nukkuu sylissä, uskomatonta! Ei malteta odottaa että pieni vähän kasvaa ja tulee enemmän vuorovaikutusta (esim hymyä, jokeltelua, naurua; sosiaalisen hymyn pitäisi ilmaantua ihan lähiaikoina, tulee kuulemma ennenaikaisilla enemmän lasketun ajan kuin syntymän mukaan eli noin 6-12 viikkoa lasketusta ajasta). Ja että tulevaisuudessa päästään leikkimään ja lukemaan ja liikkumaan yhdessä. 🥰 Kyllä se tästä! Onhan se jännää että elämä on mennyt ihan mullin mallin useammaksi vuodeksi, mutta rakennetaan sitä sitten uudelleen kun aika on.

Halusin tuoda tänne vähän positiivista (ja toisaalta myös realistista) tarinaa kun tiedän miten rankkaa se on kun ei tärppää ja olen itsekin sitä tässä samassa ketjussa harmitellut. Oli tuttuja nimiä viime sivuilla! Spottasin että @Sinertävää on joulukuisten ryhmässä, valtavasti onnea!! ♥️ Ja pidän myös @Elliania peukkuja jos vastoinkäymisistä huolimatta osuisi tuuri kohdalle 🤞 Ihanaa kun olet täällä tsemppailemassa! 😊 Ja tsemppiä myös uusille, onnea matkaan @Jenspaaa !

Nyt toivotan plussatuulia kaikille! Ja hedelmällistä kesää 🍀

@Feronia Kiitos kun tulit kertomaan kuulumisia ❤️ 😍 Ihanaa, että teillä meni kaikki hyvin ja saitte kauan kaivatun pikkuisen. Alku on varmasti hyvin rankkaa ja aivan uusi elämänvaihe tuo omat haasteensa. Ihanaa lukea miten olette tässä miehen kanssa yhdessä ja tuette toisianne! Kaikkea hyvää teille! 😊 Toivottavasti me muutkin tullaan täältä perässä.

@Emri Ihana kuulla! 😊 Nyt toivotaan, että testipäivänä tulee odotettu tulos 🤞🏻🤞🏻

Sama, itsekin kirjoitellut vain vähän ja muissa ketjuissa kuin tässä. Meillä menossa nyt yk 16 ja dpo 5. Letrot ja cyclot on apuna. Jostain syystä aloitin tässä kierrossa cyclot vahingossa 2 päivää liian aikaisin, nyt toivon, ettei se haittaa, kun ovis ilmeisesti ehti kuitenkin tapahtua 😬

Mitä muille kuuluu?

Tänne en päivittänytkään. Tein plussa testin viikko sitten maanantaina, viivat on todella hyvin vahvistuneet, mutta yhtään luottoa että kaikki menisi hyvin ei oo. 🙄 Oon jo valmistautunut kuulemaan ultrassa kuinka kuollut alkio jo tai liian pieni taas. 💔 Ultran varasin tänään 12 päivä kesäkuulle, jolloin olisi menossa 7+1. Katsotaan saadaanko me koskaan esikoista... Pitäisi totta kai olla iloinen plussasta, mutta jos totta puhutaan tämä viikko mennyt täynnä stressiä ja ahdistusta vaan. Ilosta ei tietoakaan. Toki arvasinhan mä että tälleen se menee jos saan plussan vielä.

Tänne en päivittänytkään. Tein plussa testin viikko sitten maanantaina, viivat on todella hyvin vahvistuneet, mutta yhtään luottoa että kaikki menisi hyvin ei oo. 🙄 Oon jo valmistautunut kuulemaan ultrassa kuinka kuollut alkio jo tai liian pieni taas. 💔 Ultran varasin tänään 12 päivä kesäkuulle, jolloin olisi menossa 7+1. Katsotaan saadaanko me koskaan esikoista... Pitäisi totta kai olla iloinen plussasta, mutta jos totta puhutaan tämä viikko mennyt täynnä stressiä ja ahdistusta vaan. Ilosta ei tietoakaan. Toki arvasinhan mä että tälleen se menee jos saan plussan vielä.
Ei ihme, et mieli suojaa sua, kun teillä on ollut niin paljon menetyksiä. Varmasti on vaikea luottaa, että kaikki voi mennä hyvinkin. Sitä me kaikki toivotaan teille kovasti 🤞🏻🤞🏻

@Feronia
Ihanaa kuulla kuulumisia 😍 Ja joo, meillä lopulta mentiin IVF:ään ja ihka ensimmäinen tuoresiirto päätti jäädä kiinni, huomenna on neuvola ultra (entinen niskaturvotus ultra). 🥹 Jännittää kyllä pirusti.

@Emri
Mahtavaa kuulla sieltäkin hyviä uutisia, varsinkin kun sulla IVF:ät menneet vaikeimman mukaan❤️

@Kali
Toivottavasti nyt olisi teidän vuoro. Kuinka pitkä sulla oli pisin raskauden kesto ennen tätä nykyistä?

@Feronia
Ihanaa kuulla kuulumisia 😍 Ja joo, meillä lopulta mentiin IVF:ään ja ihka ensimmäinen tuoresiirto päätti jäädä kiinni, huomenna on neuvola ultra (entinen niskaturvotus ultra). 🥹 Jännittää kyllä pirusti.

@Emri
Mahtavaa kuulla sieltäkin hyviä uutisia, varsinkin kun sulla IVF:ät menneet vaikeimman mukaan❤️

@Kali
Toivottavasti nyt olisi teidän vuoro. Kuinka pitkä sulla oli pisin raskauden kesto ennen tätä nykyistä?
No se on vähän vaikea juttu, kun 6+0 koossa oli kaksosista toinen kun kävin viikoilla 6+6 ultrassa. Ja oli kuollut lähes samassa koossa mitä kävin 8+2 ultrassa uudestaan kun intuitio sanoi ettei kaikki hyvin. Eka keskenmeno alkoi spontaanisti vuotamaan samoilla viikoilla eli 6+0. Eli toisaalta 6+0 kokoon on edenneet raskaudet maximissaan. Laskisin varmaan 6+0 pisimmäksi.

No se on vähän vaikea juttu, kun 6+0 koossa oli kaksosista toinen kun kävin viikoilla 6+6 ultrassa. Ja oli kuollut lähes samassa koossa mitä kävin 8+2 ultrassa uudestaan kun intuitio sanoi ettei kaikki hyvin. Eka keskenmeno alkoi spontaanisti vuotamaan samoilla viikoilla eli 6+0. Eli toisaalta 6+0 kokoon on edenneet raskaudet maximissaan. Laskisin varmaan 6+0 pisimmäksi.
No se on hyvä että ultra on sitten 7+1 niin pääset pahimman yli ensin. Tuntuu että 6+0 - 6+6 käy jokin karsinta, huomasin omastakin ryhmästä että porukkaa alkoi tippumaan 🙁 Muista ettei keskenmenot ole sun syytä tai johdu siitä että tekisit jotain väärin. ❤️

@Feronia Ihanaa, että tulit kertomaan kuulumisia! Hassua ajatella, kun vain täällä foorumilla on tullut kirjoiteltua, mutta sinun kirjoittelujasi oli kerinnyt tulla jo ikävä! Sinun kanssa on tullut aina niin hyvin juttuun täällä ja jotenkin tosi samalla aaltopituudella🩷 Ihanaa, että te saitte oman pikkunyyttinne, vaikka varmasti on myös tosi väsyttävää ja rankkaa, kun on vähäiset turvaverkot 🩷 Hurjasti onnea ja myös voimia uuteen elämänvaiheeseen 🩷

Voin vaan kuvitella, miten väsyttävää on, kun noin pienellä poppoolla hoitamassa lasta 🥹 Nostan hattua teille täällä! Minulla myös turvaverkot hupenee harmiksi, kun läheisin ystäväni, jonka kanssa yritettiin samaan aikaan pari vuotta sitten (hänellä on nyt kaksi lasta) muuttaa kesällä vuosiksi takaisin omaan kotimaahansa. Häneen kun aina on voinut ja voi luottaa ihan kaikissa tilanteissa 🥹🩷 Eli jännää siis jos itsellä tärppäisi, eikä olisi enää häntä vierellä kaikissa myötä- ja vastoinkäymisissä lapsiasioiden suhteen, vaikka olenkin tervetullut heidän luokseen tuhansien kilometrien päähän 🥹 Kunpa sinulla löytyisi uusia punoksia turvaverkkoon ☀️

Minä olen väsähtänyt tähän jatkuvaan toivon ja surun väliseen vuoristorataan. Tosi monia esteitä on saatu raivattua pois tieltä, mutta meillä on nyt lapsettomuuttakin isompia terveydellisiä haasteita lähipiirissä niin yrittäminen tapahtuu silloin kun tämä elämäntilanne sen meille sallii. Olen siksi ehkä enemmän vain tsemppaillut muita, vaikka välillä toiveikkuus herääkin (kahden viikon odotus oviksen jälkeen kröhöm). Tunne lapsettomuudesta on ja pysyy, mutta koitan rakentaa identiteettiä ja elämän tarkoitusta niiden asioiden varaan joita minulla on sen sijaan, että keskittyisin vain siihen mitä ei ole 🥹 Urarintamalla alkaa nyt uusi inspiroiva, haastava ja upea vaihe, johon en aiemmin uskaltanut lähteä, kun ajattelin, että mitä jos raskaana ollaankin. Olen siis alkanut jonkin verran orientoitumaan toisaalle, jossain vatsan pohjalla kuitenkin tunne siitä, että toivoa vielä on, ehkä vielä jokin päivä. Sitten vasta luovutan toiveesta kokonaan jos joskus menopaussi iskee 🤣🥲💛

Täältä hurjasti onnitteluja sinne ja paljon lämpöisiä ajatuksia, terveyttä sinulle ja vauvallesi, koko perheelle 💛

Hyvää huomenta tänne! Herättiin puolison töiden takia ennen neljää ja hän kun lähti töihin niin mie tein ekat testit tähän kiertoon. Olo ollu mitä erikoisin ja olen jo aiemmin kertonutkin siitä, mutta nyt tuli vahva intuitio, että pittää tehä ja varmistaa. Molemmat viivat tuli reilusti testiajan sisällä aika vaaleasta pissasta. Vähän pelottaa ku dpo on kuitenki 12-14 ja nuin vaalea viiva🫣 ajattelin ostaa vielä yhen pc:n paketin ja seurata sen kahden tikun verran vahvistumista. Muutoin jätän tämän vain ”herran haltuun” eli en turhaa nyt stressaile, vaan odotellaan ensi helmikuuta.

Miehellehän se pitäis kertoa, se on asia mitä jännitän. Vaikka ollaanki menty tjot -ajatuksella ja tieto on ollut, että voi tulla. Haluaisin yllättää hänet tänään ku tulee töistä semmosella laatikolla, missä olis semmonen digitaalinen testi missä lukee raskaana ja siellä olis joku kiva body sisällä, mutta uhmaanko vain kohtaloa, jos nyt menen ja ostan bodyn?!? Ja joo tiiän, että moni vaan näyttää testiä ja kertoo, mutta mie tiiän puolisoni ja hän pitäis tuomosesta yllätyksestä enemmän.

IMG_5382.jpeg

Takaisin