Haaveena esikoinen

@Kali oot ihan super vahva ihminen, muista se aina!!! Oot joutunu kokemaan tosi paljon negatiivisia asioita, ja oon niistä hurjan pahoillani. Ymmärrän turhautumisen ja synkät ajatukset, ja ymmärrän todellaki että jaat niitä tänne etkä välttämättä kumppanille niitä synkimpiä. Me ollaan täällä sitä varten, että voidaan kuunnella ja tukea❤️

Mulla tuntu aivan samalta, että tämä vauvakuume vie mennessään ja muserrun vaan jokasen negatiivisen testin jälkeen ja uuden kierron alkaessa. Rehellisesti sanottuna väsyin jo muutaman hassun kerran jälkeen siihen, että toivoin ja uskoin enemmän, mitä mulle lopulta tarjottiin. Se romutti minun mieltä tosi paljon jo niinki lyhyessä ajassa. Joten kyllä, uskon että uit todella syvissä vesissä, enkä hetkeäkään toivois sitä, mutta me jokainen ollaan vain ihmisiä. Meillä on oikeus omiin tunteisiin, mutta vaikka ne voi olla vaikeita, niin me ei saada antaa niille kuitenkaan liikaa valtaa. Meän pittää muistaa myös elämässä hyvät asiat, kuten meän kumppanit, jotka rakastaa meitä ja haluaa luoda perheen meän kanssa. Vaikka elämä ei tunnu aina reilulta niin se vie meitä kuitenki eteenpäin. On epäreilua, että meän kaikki toiveet ei heti täyty, mutta haluan uskoa, että kaikella on tarkotus (vaikka sillä hetkellä tuntuiski, että elämä heittelee meille vain p*skaa nenän eteen).

Jos nyt tuntuu siltä, että vauvakuume meinaa viedä mennessään, niin muista että myös sulla on lupa hengähtää, antaa ajatusten tuultua ja rentoutua. Se, että koet kuormittumisen tunteita, ei välttämättä auta raskautumiseen, mutta ymmärrän myös sen, että on vaikea päästää siitä irti edes yhden kierron ajaksi.

Se, että sanot että vihaat itteäs tai omaa kehoa ja että pelkäät ettet kohta enää tunnista itteäs, niin haluan vaan sanoa, että se tie on tosi vaikea. En näitten asioitten tiimoilta ole siinä tilanteessa ollu, mutta olen ite syyllistäny paljon itteäni muitten asioitten tiimoilta ja kadottanu arvostuksen itteäni kohtaan. Meni vuosia ja menee vieläki, että ollaan takasin siinä pisteessä, että arvostan omaa itteäni.

Älä luovu toivosta, mutta älä myöskään muserra itteäs liikaa. Puhuminen auttaa toisia, toisia ei. Jos sinua helpottaa tänne kirjottaminen, niin kannustan siihen❤️

Mä en jaksa uskoa että kaikella on tarkoituksensa. Mä en todellakaan halua edes uskoa että mut on tarkoitettu joku universumi mikä lie että koen 6 menetystä. Periaatteessa 7 koska 1 niistä keskenmenoista oli kaksosraskaus.... Elämä vaan nyt on paskempaa toisille kuin muille. Jos jotain universumi "tekee" niin vittuilee mulle. Tai sitten mut on ihan oikeasti tarkoitettu vaan kärsimään. 🙃

Varsinkin nyt kun mies pudotti pommin pari päivää sitten että pitäisikö yrittää enään muutama kierto, koska hän sanoi myös ettei näe järkeä mm hakeutua lapsettomuushoitoihin/tutkimuksiin sittenkään.

//Se lainaus star wars elokuvista, en nyt muista mikä suomennos mutta "we seem to be made to suffer it's our lot in life." Ehkä se on mun tarkoitus...

@Zebra Joo! Minullakin on ravintoloista tosi hyviä kokemuksia ja mieluusti menenkin ulos syömään ystävien kanssa niin heidän ei tarvitse miettiä minun kryptistä ruokavaliotani. Se on kaikista stressittömintä, vaikka siinä meneekin enemmän rahaa.

Joo siis yleensä ne tuputtajat on ihmisiä, joilla ei ole ollenkaan (tiedettyjä) ruokarajoitteita itsellään tai kellään läheisellä. Ehkä se on vaan se, etteivät he oikeasti ymmärrä sitä, miten kivuliasta itselle sopimattomien ruoka-aineiden syöminen voi olla jälkeenpäin. En usko siis, että ilkeyttään niin tekevät. Ennemminkin vain tietämättömyyttään🥹 Kumppani on tehnyt sen huomion, että Suomessa otetaan erikoisruokavaliot paljon tarkemmin huomioon kuin täällä Keski-Euroopassa. Ehkä siis kulttuuriympäristö myös vaikuttaa. Ehkä myös täällä on ihmisillä eri allergioita kuin Suomessa. En tiedä.

Pahin oli, kun olin raskaana ja kyseessä oli riskiraskaus. En olisi halunnut vielä kertoa raskaudesta kenellekään, mutta yhteiset ruokahetket (täällä ne voi kestää tunteja putkeen jatkuen koko illan) pakotti kertomaan järjestäjälle, kun en voinut syödä osaa niistäkään ruoista, mitä aiemmin ennen raskautta oli pystynyt syömään saati sitten juomaan paikallisten viinitilojen viinejä. Lopulta tilanne päätyi siihen, että kyseinen herrashenkilö unohti pitää raskauteni salassa ja töräytti koko pöytäseurueen yli minulle, että ”älä ylensyö, ei ole hyväksi vauvallesi” ottaessani lisää ruokaa ja kokonainen seurue sai tietää riskiraskaudestani ennen kuin keskeytynyt keskenmeno virallisesti viikkoa myöhemmin todettiin. Tekisi mieli vain kadota kaikista illanvietoista jos vielä joskus onnistun raskaaksi tulemaan, kun menee niin vaikeaksi. Kulttuurisesti se olisi täällä tosin erittäin epäkohteliasta. Olisi kiva, jos oma keho olisi vain helpompi ja ei olisi mitään rajoitteita. Saisi navigoida vain raskausruokavalion kanssa jos nyt vielä onnistuisikin.

@Sinertävää Tosi mielenkiintoinen tuo linkkaamasi lehtinen. Luin sen kokonaan ja tulin siihen lopputulemaan, ettei ole ihmekään, että on vaikeaa luovia allergioiden viidakossa. Niin moni asia vaikuttaa! 🙃 Ja hihi tuo ”lapsettomuuden harrastaminen” on kyllä niin hyvin sanottu. Sitä koittaa pitää huolen, että on aikaa monille muillekin harrastuksille niin tämä yksi ei valtaa mielessä liiaksi alaa 🤭 Onneksi monet muista harrastuksista on linjassa lapsettomuusharrastuksen kanssa. Esim vaikkapa tämä aiemmin mainitsemani pilates, kun sillä arvotkin paranee🤭😄

Mä en jaksa uskoa että kaikella on tarkoituksensa. Mä en todellakaan halua edes uskoa että mut on tarkoitettu joku universumi mikä lie että koen 6 menetystä. Periaatteessa 7 koska 1 niistä keskenmenoista oli kaksosraskaus.... Elämä vaan nyt on paskempaa toisille kuin muille. Jos jotain universumi "tekee" niin vittuilee mulle. Tai sitten mut on ihan oikeasti tarkoitettu vaan kärsimään. 🙃

Varsinkin nyt kun mies pudotti pommin pari päivää sitten että pitäisikö yrittää enään muutama kierto, koska hän sanoi myös ettei näe järkeä mm hakeutua lapsettomuushoitoihin/tutkimuksiin sittenkään.

//Se lainaus star wars elokuvista, en nyt muista mikä suomennos mutta "we seem to be made to suffer it's our lot in life." Ehkä se on mun tarkoitus...
Mä en ainakaan usko, että oot joutunut kokemaan tuon kaiken jonkin suuremman tarkoituksen takia. Se on ihan huuhaata — miksi yhdelle olisi tarkoitettu nuo kokemukset ja toiselle sitten taas syntyy lapsia haluttu määrä ja itselle sopivana aikana.

Toivon tosi kovasti, että tulisit nyt seuraavien kuukausien aikana raskaaksi ja lugesteroni auttais pikkukaveria pysymään kyydissä. ❤️ Tiedän, ettei mun toivominen auta eikä varmaan lohdutakaan, mutta toivon silti. Ei kenenkään ole tarkoitettu kokea tuollaista kuin sä, etkä oo tehnyt mitään ansaitases tuollaista — ei kukaan ansaitse noita kokemuksia. ❤️

@Kali Voimia 🤍 Varmasti todella väsyttävää ja kuluttavaa. Kuulostaa siltä, että olette nyt molemmat tosi väsyneitä kaikkien vastoinkäymisten jälkeen, eikä ihmekään, kun on tapahtunut niin paljon niin lyhyessä ajassa. Tulee vastoinkäymisten epätasaisesta jakautumisesta eri ihmisille mieleen Viitasen Piian ”Jos yhtä pyytää saisin”-kappale. Voisit ehkä tykätä 🥰

@Zebra Joo! Minullakin on ravintoloista tosi hyviä kokemuksia ja mieluusti menenkin ulos syömään ystävien kanssa niin heidän ei tarvitse miettiä minun kryptistä ruokavaliotani. Se on kaikista stressittömintä, vaikka siinä meneekin enemmän rahaa.

Joo siis yleensä ne tuputtajat on ihmisiä, joilla ei ole ollenkaan (tiedettyjä) ruokarajoitteita itsellään tai kellään läheisellä. Ehkä se on vaan se, etteivät he oikeasti ymmärrä sitä, miten kivuliasta itselle sopimattomien ruoka-aineiden syöminen voi olla jälkeenpäin. En usko siis, että ilkeyttään niin tekevät. Ennemminkin vain tietämättömyyttään🥹 Kumppani on tehnyt sen huomion, että Suomessa otetaan erikoisruokavaliot paljon tarkemmin huomioon kuin täällä Keski-Euroopassa. Ehkä siis kulttuuriympäristö myös vaikuttaa. Ehkä myös täällä on ihmisillä eri allergioita kuin Suomessa. En tiedä.

Pahin oli, kun olin raskaana ja kyseessä oli riskiraskaus. En olisi halunnut vielä kertoa raskaudesta kenellekään, mutta yhteiset ruokahetket (täällä ne voi kestää tunteja putkeen jatkuen koko illan) pakotti kertomaan järjestäjälle, kun en voinut syödä osaa niistäkään ruoista, mitä aiemmin ennen raskautta oli pystynyt syömään saati sitten juomaan paikallisten viinitilojen viinejä. Lopulta tilanne päätyi siihen, että kyseinen herrashenkilö unohti pitää raskauteni salassa ja töräytti koko pöytäseurueen yli minulle, että ”älä ylensyö, ei ole hyväksi vauvallesi” ottaessani lisää ruokaa ja kokonainen seurue sai tietää riskiraskaudestani ennen kuin keskeytynyt keskenmeno virallisesti viikkoa myöhemmin todettiin. Tekisi mieli vain kadota kaikista illanvietoista jos vielä joskus onnistun raskaaksi tulemaan, kun menee niin vaikeaksi. Kulttuurisesti se olisi täällä tosin erittäin epäkohteliasta. Olisi kiva, jos oma keho olisi vain helpompi ja ei olisi mitään rajoitteita. Saisi navigoida vain raskausruokavalion kanssa jos nyt vielä onnistuisikin.

@Sinertävää Tosi mielenkiintoinen tuo linkkaamasi lehtinen. Luin sen kokonaan ja tulin siihen lopputulemaan, ettei ole ihmekään, että on vaikeaa luovia allergioiden viidakossa. Niin moni asia vaikuttaa! 🙃 Ja hihi tuo ”lapsettomuuden harrastaminen” on kyllä niin hyvin sanottu. Sitä koittaa pitää huolen, että on aikaa monille muillekin harrastuksille niin tämä yksi ei valtaa mielessä liiaksi alaa 🤭 Onneksi monet muista harrastuksista on linjassa lapsettomuusharrastuksen kanssa. Esim vaikkapa tämä aiemmin mainitsemani pilates, kun sillä arvotkin paranee🤭😄

Siis apua!! Ihan hirveä tuo "herrasmiehen" lipsautus 😭 Ja sitten vielä kävi se ikävin asia... Oon niin pahoillani tuostakin kokemuksesta. Niin herkkä ja intiimi asia ja sitten se onkin vastoin omaa tahtoa kaikkien paikalla olevien tiedossa. Ja sitten menetyksen joutuu jakamaan taas vastoin tahtoaan.

Kyllähän osa varmasti on kulttuurijuttuja ja selittyy osin sillä. Keski-Euroopassa tosiaan ei varmasti olla niin perillä ruokayliherkkyyksistä ja allergioista eikä niiden kanssa olla niin sensitiivisiä.

Miehen yksi työkaveri on kaukoidästä ja hän oli koko elämänsä kärsinyt hirveistä mahakivuista. Tää työkaveri oli aivan ihmeissään ja tietysti todella iloinen ja helpottunut, kun täällä Suomessa ei maha enää kipeytynytkään sillä tavalla. Hän sai vasta täällä tietää, ettei hänen mahansa kestä tulisia mausteita. Nehän on niin olennainen osa hänen kotimaansa ruokakulttuuria, ettei asia tullut siellä ilmi. Mä olenkin aina myös huonosti tulisuutta sietävänä miettinyt, et kai pakosti sielläkin maissa on sellaisia ihmisiä, joille ei tulinen ruoka käy, ja miettinyt kuinka haastavaa se mahtaa siellä olla. Kaikki ruoka pitää varmaan tehdä aika pitkälti itse ja ravintoloissa syöminen olla haastavaa.

@Zebra Onpa upeaa, että hänen vatsakipujen syyt löytyi! ☺️😄 Ja joo näiden lipsautuksien ja muiden vastaavien vuoksi tosi moni kyselee meidän lapsiasioista. Jopa kampaajalla käydessä kampaaja (joka tuntee järjestäjäpariskunnan) otti puheeksi lasten hankkimisen ja toivoi kovasti, että tytär tulisi 🙈 Lapsettomuus on nyt niin monen tiedossa näiden tilanteiden vuoksi, etten jaksa enää edes salata, kun kaikki tietää joka tapauksessa.

Oma napaa vähän🫣

Vaikka aktiivinen yrittäminen on meillä tauolla niin tarkkailen silti omaa kehoa. On ollu hyvin eriskummallinen ja tavallisesta poikkeava. Nyt on kp17 ja minusta tuntuu, että ovulaatiota ei ole mailla eikä halmeilla😅 en ole ennenkään tikutellu sitä, vaan päätelly limoista, mutta nyt ei ole mitään. Menkkojen jälkeen ollu lähes yhtä kuivaa ku saharassa konsanaan, että en nyt tiiä mikä homma ja mikä tätä kiertoa sotkee. Tämän kierron menkat oli myös tosi normaalista poikkeavat, että en tiiä voiko tämä kuivakausi johtua nyt niistä sitte ku neki oli tosi niukat🙄

Oma napaa vähän🫣

Vaikka aktiivinen yrittäminen on meillä tauolla niin tarkkailen silti omaa kehoa. On ollu hyvin eriskummallinen ja tavallisesta poikkeava. Nyt on kp17 ja minusta tuntuu, että ovulaatiota ei ole mailla eikä halmeilla😅 en ole ennenkään tikutellu sitä, vaan päätelly limoista, mutta nyt ei ole mitään. Menkkojen jälkeen ollu lähes yhtä kuivaa ku saharassa konsanaan, että en nyt tiiä mikä homma ja mikä tätä kiertoa sotkee. Tämän kierron menkat oli myös tosi normaalista poikkeavat, että en tiiä voiko tämä kuivakausi johtua nyt niistä sitte ku neki oli tosi niukat🙄
Mulla samanlainen tilanne, viime menkat tosi lyhyet ja niukat. Sen jälkeen ovistestit tummui, mut en löytäny huippua enkä enää saanut lisää ovistestejä kun ei kaupoissa ollut. Raskaustestin tehnyt pariin kertaa, negoja kaikki. Myöskään normaaleja runsaita ovislimoja ei oo ollut? Että mikähän meininki meillä on menossa? 😅

@Zebra no hyvä etten oo ainoa! Mulla kans raskaustestit negoja silloin niitten niukkojen ja kivuttomien menkkojen jälkeen😅

@Kesäheinä85 voiskohan olla oikeestikki tosta kyse🫣 ku sen ripsiteknikkona tiiän, että kevät vaikuttaa ainaki ripsien kasvuun ym., mutten ikinä ole kuullu tämmöstä teoriaa😁

@Zebra no hyvä etten oo ainoa! Mulla kans raskaustestit negoja silloin niitten niukkojen ja kivuttomien menkkojen jälkeen😅

@Kesäheinä85 voiskohan olla oikeestikki tosta kyse🫣 ku sen ripsiteknikkona tiiän, että kevät vaikuttaa ainaki ripsien kasvuun ym., mutten ikinä ole kuullu tämmöstä teoriaa😁
No näinpä.. ja näin atoopikkona kaikki paikat kuivaa 🙈🤭

Takaisin