Haaveena esikoinen

@Elliania Kiitos vinkistä, ehkä minäkin voisin kokeilla pilatesta! 15 minuuttia päivässäkään ei kuulostaisi kovin pahalta...
Mulla tulee myös ihan hirveä turvotus joistain herkuista, mutta eipä ole onneksi kukaan vielä vihjaillut/kyselyt tuolla tavalla! Itse vain katsellut peilistä että huh huh kyllä tämä raskausmahasta alkaisi jo mennä - kerran tein raskaustestinkin, mutta ei, kyllä sekin vaan oli turvotusta.

@Sinertävää Olen kuullut samaa tuosta kehon säästöliekistä, mutta olen ymmärtänyt että sen vaara koskee enemmän sitä jos on tosi niukoilla kaloreilla. Olen ajatellut, että tämä minun haarukkani 1500-2000 kaloria päivässä on sopiva tällaiselle toimistotyöntekijälle, joka istuu suurimman osan päivästään (siinä onkin iän myötä ehkä suurin syy, miksi aineenvaihdunta on laskenut), ja jos isoilla annoksilla vielä saisin puijjattua kroppaa/aivoja... No, tässä on pääsiäinen tulossa ja tarkoitus mennä ainakin osaksi aikaa mökille, joten tulee pakostakin vähän taukoa kalorien laskeskeluun. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Pitää vaan malttaa niiden pääsiäisherkkujen kanssa.
Itseasiassa mullakin on kokemusta tuosta, miten paino laskee vaikka on tullut herkuteltua. Vietin taannoin kuukauden matkustellen (ei nyt ihan reppureissausta mutta melkein), ja se reissu oli yhtä suurta makumatkaa - joka päivä syötiin ulkona, syötiin herkkuja, alkoholia kului ja ei todellakaan mietitty mitään ravintoarvoja. Kotiin palattuani oli paino pudonnut reilun kilon, ja muutenkin keho näytti paljon kiinteytyneemmältä. Askelia tuli toki paljon päivittäin, mutta ehkä siihen liittyi myös jonkinlainen henkinen tyytyväisyys ja stressittömyys.

Oikeassa olet, että puntari ei ole se paras terveyden mitta, kun painoon liittyy niin paljon muutakin. Vanha tuttu sanonta, lihas painaa läskiä enemmän, ei ole mitään turhaa toitotusta. :Flexed Biceps:

Painosta keskusteltu, niin siihen pieni omanapa. Mulla ei ole painon kanssa koskaan ollut varsinaisesti mitään sanomista suuntaan tai toiseen, oon aina ollut normaalipainoinen. En tosin tykkää sanoista ylipaino, alipaino ja normaalipaino, mutta kun ei nyt parempia ole tarjolla enkä jaksa keksiä, niin niillä mennään.

Takaisin aiheeseen: Mun paino on siis ollut aina aika vakaa muuttuja, heittelee ehkä kilon kaksi kuukauden aikana suuntaan ja toiseen. Tässä helpottaa varmaan se, että mulla ei ole mitään sen kummempaa ruokasuhdetta vaan ruoka on mulle polttoainetta. En ole tunnesyöjä tai enkä napostele tai syö tylsyyteen. Mä en myöskään juuri koskaan ajattele ruokaa eikä se kutsumattakaan tule mun ajatuksiin. En siis väitä, että muut keskustelijat niin tekisivät vaan kerron omasta ruokasuhteestani.

Tässä vaikuttaa taustalla varmaan myös se, että oon saanut mun äidiltä tosi terveen mallin syömiseen ja kehonkuvaan ja oman itseni arvostamiseen. En tarkoita, että olisin vapaa ulkonäköpaineista tai että mulla olisi jotenkin hyvä itsetunto tai korkea itseluottamus, päin vastoin. Mutta mä oon ollut ulkonäköni kanssa aina tosi sinut.

Silti, vaikka oon ollut hoikka, mulla oli jossain vaiheessa kehonkoostumusmittauksessa aika paljon viskeraalista rasvaa. Tää oli, kun olin 29 ja olin just aloittamassa crossfitin. Järkytyin tuloksesta, mutta elämäntapamuutos kohti liikunnallisempaa minää vaikutti nopeasti, ja seuraavassa mittauksessa (olisko ollut 3 tai 6 kk, en nyt muista tarkkaan) multa oli lähtenyt yli 4,5 kiloa – siis 9 voipakettia! – viskeraalista rasvaa. Paino oli samaan aikaan kuitenkin kasvanut eli lihasmassa oli korvannut rasvan.

Harrastin tosiaan vuosia crossfitia, mutta lopetin sen jotain noin vuosi sitten, koska en jaksanut olla koko ajan väsynyt, koko ajan rikki ja koko ajan joku paikka remontissa. Vaikka valkku miten sanoi, että kyseessä on turvallinen laji, niin ainakaan mä en osannut tehdä sitä turvallisesti, vaikken esim. ahnehtinut painoja tai mitään. Vaihdoin sit ihan tavalliseen kuntosaliin, mutta kun menetin yöunet, oli pakko ottaa vähän totaalilepoa. Nyt mun on tarkoitus palata salille, kun saan gradun valmiiksi. Oon ajatellut mennä ihan Elixialle ja alkaa käydä pilateksessa, missä joku muukin täällä kertoi käyvänsä. Säännöllisen epäsäännöllisesti oon myös astangajoogannut, mutta siihen en ihan niin kovasti hurahtanut kuin aikanaan crossfitiin.

Ja sit vielä yks läppäjuttu tähän loppuun: Kun aloin aktiivisemmin kirjoitella tossa Raskaaksi 2026 -ketjussa, niin joku vinkkas, että kannattaa syödä kreikkalaista jogurttia ja proteiinia tietty tarpeeksi. Mä tulkitsin tän ohjeen siis todella kirjaimellisesti ja söin monta kuukautta aamuisin ihan kunnon annoksen 10-prosenttista kreikkalaista jogurttia hunajalla, marjoilla ja pähkinöillä höystettynä. Ruokakuluissa säästääksemme vaihdoimme halvimpaan (ja rasvaisimpaan) jauhelihaan miehen kanssa (ei syödä hirveästi lihaa, mutta välillä kuitenkin). Kävin sit mittauttamassa kolesterolit, jotka vuotta aiemmin oli olleet vähän koholla. Odotin hyviä tuloksia, koska olin tehnyt muutoksia (mm. lisännyt merkittävästi kasviksia ja marjoja), mutta sain pettyä karvaasti. Arvot oli menneet tosi paljon huonompaan suuntaan ollen nyt paljon kohollla, mikä sai mut tarkastelemaan ruokailutottumuksiani uusin silmin.

Nyt sit noin kuukauden verran syöty taas aamuisin kaurapuuroa ja vaihdettu jauheliha vähärasvaiseen. Puuron päälle luskoin proteiinipitoista soijajugurttia, marjoja, pähkinöitä, manteleita, ruisleseitä ja marjajauhetta. Toivotaan, että nää muutokset palauttais mun kolesteroliarvot takaisin ruotuun. Mun isoäidillä oli vaskulaaridementia, jossa riskitekijänä on korkea kolesteroli, ja molemmat isoisät kuoli sydäninfarktiin/sepelvaltimotautiin (ylipainoa ei ollut kenelläkään heistä). Eli sukurasitetta löytyy sillain, että naapurillekin riittäis. 🥲

@Maana Mannila Jos mulla olis enempi aikaa, hurahtaisin aivan satavarmasti tuohon crossfittiin :rolling: Muutama kaveri ja tuttu nimittäin harrastaa sitä, ja mitä heidän juttujaan olen kuunnellut, niin se kannustava ilmapiiri ja omatahtisuus varmaan toimisi mullekin.
Mutta niin, ei ole oikein aikaa ottaa mitään kovin säännöllistä lisäharrastusta - vaikka onhan se johonkin pisteeseen asti järjestelykysymys.

Mitä tulee ruokailuun, olen aina syönyt melko terveellisesti ja rakastan kasviksia. Punaista lihaa menee vain maltillisesti. Valkoinen leipä ja satunainen suolaisten naposteltavien herkuttelu on olleet oikeastaan ainoita "ongelmakohtia". Myös annoskokoni ovat aina olleet mielestäni maltilliset. Jonkinlainen sukurasitekin tässä täytyy olla, kun en rehellisesti keksi muuta syytä painonnousulle - ja kolesteroliarvojen nousulle.
Kehuskelin aiemmassa viestissäni alhaisella kolesteroliarvollani, mutta unohdin mainita että minulla on siis kolesterolilääkitys! Mieto annos, ja se on määrätty minulle siksi, että olen diabeetikko ja emme lääkärin kanssa löytäneet ruokavaliosta mitään "parannettavaa". Kun arvo kuitenkin alkoi tasaiseen tahtiin nousta, otimme käyttöön pienen annoksen lääkettä, jonka lisäksi ostan nykyään mm. margariinia ja jugurttia, joihin on lisätty kasvisteroleita. Nämä tepsi, ja nyt on tosiaan arvot taas ruodussa.
Toivottavasti ruokavalion muutos auttaa siellä :red-heart:

Muihin aiheisiin: Kävin viikonloppuna kaverin kanssa shoppailemassa, ja sinä aikana kun hän oli sovituskopissa, "eksyin" lastenvaateosastolle hypistelemään... Voi että. Ehkä sitä vielä joskus pääsee ihan ostoksillekin asti, mutta olo on vaan niin kovin malttamaton! Tekis mieli ostella varastoon kaikenlaista, mutta se saattais lähteä ihan lapasesta. Olen jo neulonut varastoon vaikka ja mitä, ja ostin viime vuonna jo yhdet vauvan lakanatkin ja unilelun, kun en voinut vastustaa kiusausta - niissä oli bambi teema, maailman suloisimmat. Yritän uskotella itselleni, että vaikka ne eivät tulisi meillä käyttöön, aina voi ylläpitää lahjavarastoa...

Pitkäaikaisverensokeri arvo on parempaan päin, ja luulen, että kun saan tämän paketin minipillereitä syötyä loppuun, en osta enää uutta :Smirking Face: (ja mainittakoon, ettei kenellekään synny nyt tästä väärää mielikuvaa, että puhun kyllä siitä miehenikin kanssa)

Me ollaan kans säästösyistä vaihdettu naudan 9% jauheliha sikanautaan jossa 23% rasvaa. Ja me syödään aika paljon jauhelihaa. Pienemmistäkin muutoksista voi sit syntyä iso vaikutus.

Ikävä, että siellä on kolesterolit nousussa @Maana Mannila mut sinänsä hyvä, et asia on nyt tiedossa ja sille voi tehdä varmasti ruokavaliolla taas suunnan parempaan! Se on aika yksilöllistä miten just vaikka kolestroli nousee. Meillä on suvussa nuoremmillakin ollut korkeaa kolesterolia, mutta onneksi se arvo on itselläni vielä ollut hyvä. Mä käytän sen vähän mitä käytän leivän päällä voita ja sit oliiviöljyä. Koitan vältellä siemenöljyjä. Mieluummin sit pienennän rasvan annoskokoja, kun siirryn margariiniin. Toki perhepiirissä on kokemusta, et niillä tiettyjeb margariinien kasvistanoleilla saa kyllä tehokkaasti tarpeen tullen pienennettyä kolesterolia.

Muutenkin annoskoot meni nyt uusiksi. Just söin yhden annoksen ja jäi nälkä. Jälkkäriksi (ja nälkään) viinirypäleitä. Ilalla sit viel pikku puuroannos ja marjoja ja porkkanaa. Tällä pitää nyt pärjätä. Mä oon ollut suurimman osan elämästäni hyvin laiha ja jopa alipainoinen, vaikka oon syönyt kuin hevonen. Sit sairastuminen sekoitti vissiin koko kehon (kaipa tässä ikäkin ja muuttuvat hormonitasot jotain roolia vetää) ja paino alkoi kertyä ja kertyä. Aina nälkä, näin on tosin ollut koko elämäni. Juon paljon vettä ja kesäisin elektrolyyttejä, et janoa se ei oo. En tiiä voiko olla jotain puutosta, mut vitskutasojakin mitattu ja pitäis olla ok. Jos oon ihan rehellinen, mä oon pääni sisällä edelleen se hoikka ihminen. En niin kuin tunne tätä kehoa omaksi.

Mä oon tunnesyöjä. Se on selvä. Haen ruuasta palkintoa sekä lohtua. Ennen se ei ollut ongelma kun paino ei noussut, mut nyt se on! Lisäksi mun on helpompi olla vaikka kokonaan ilman herkkuja kuin syödä niitä vain vähän. Joten nyt on herkut pannassa, noi hedelmät korvaa niitä hyvin. Toki niissäkin on sokeria, mut ei nyt vedetä vyötä heti liian tiukalle. Mulla on taas lääkitysmuutoksia, joten pitää olla vähän armollinen itselle, eikä muuttaa liian monta asiaa samaan aikaan. Siitä seuraa yleensä vaan hampaiden kiristelyä ja sit sortuu helpommin jos moni asia prakaa kerralla. Esim. jos nukkuu huonosti ja siihen lisää parin viikon sokerikoukusta irtaantumisen päänsärkyineen niin otan ne mieluummin erikseen 😂

@Tuutikintytär Munkin sormet niin syyhyää vauvavaateostoksille! Ne on niin söpöjä ja kauniita❤️ En kyl mene, koska noh, suolaa haavoihin jos ei niitä koskaan pääsis käyttämään ☹️ Pakko kyl tunnustaa, et yhden potkupuvun ja tossut ostin jo 4 vuotta sitten, ja oon neulonut yhden pipo/tumppusetin. Mut enempää ei sydän kestä tässä kohtaa.

@Zebra joo onneksi muutos ei siis ollut ehkä ihan niin dramaattinen kuin annoin ymmärtää ja edellisessäkin mittauksessa oli sellainen tilanne, että HDL-kolesteroli oli tosi korkea ja LDL vähän koholla, jolloin kokonaisarvo oli sitten yli viitearvojen. Tän ruokavaliomuutoksen jälkeen HDL oli sit laskenu ja LDL noussu ja kokonaisarvon trendi nouseva, mutta vääristä syistä johtuen. Kesän jälkeen varmaan meen taas mittauttamaan ja katson, onko tää mun uusivanha ruokavalio palauttanut trendin terveellisemmäksi.

Onko kukaan käynyt ravitsemusterapeutilla? Mietin siis siksi, kun esim. Zebra sulla, kuten kerroit, endo (?) lienee sekoittanut kroppaa ja varmaan vaikuttanut myös hormonitoimintaan sekä jos suoliston alueella on endometrioosipesäkkeitä, niin se varmaan vaikuttaa suoliston toimintaan, mikä puolestaan vaikuttaa aineenvaihduntaan, kylläisyydentunteeseen ja varmaan kaikkeen muuhunkin mahdolliseen.

@Maana Mannila Kannattaa tosiaan käydä kontrollissa, niin näkee onko arvot parantuneet. Noihan menee sillain jännästi, et jos HDL on erityisen korkea, niin kokonaistilanne voi olla silti ok, vaikka LDL olisikin vähän koholla. Siinä katotaan sitä suhdetta jotenkin ja sit yks kaks arvot voikin tän kokonaiskuvan takia ollakin ihan ok. En osaa selittää tätä nyt hyvin, mut varmaan tiedätkin tämän? 🙈

Oon käynyt parikin kertaa ravitsemusterapeutilla, mut en oo kokenut saaneeni oikeastaan apua sieltä. Toinen ehdotti laihdutuslääkkeitä, mut niitä ei halua edes kokeilla, koska niissä on vaarana gastropareesi ja mulla on hEDSin takia jo ennestään lisääntynyt riski siihen. Kyl mä tiedän miten pitäis syödä, mutta kun niin suuri osa ei vaan sovi.

Haasteena on myös IBS ja FODMAP-ruokavalion rajoitukset. Lisäksi heitetään keitokseen vielä refluksi, niin johan tippuu ruoka-aineita pois käytöstä. Tosin, nyt kun olen saanut suolistoani parempaan kuntoon ja jätettyä viimein PIP-lääkkeet pois, mahani ja suolistoni kestää vähän paremmin ja olen pystynyt lisäämään ruokavalioon mm. kasviksia, joita en ole pystynyt käyttämään pitkään aikaan. Tää suoliston elvytys on tosi pitkäaikaista puuhaa, ei korjaannu hetkessä ja sit yks antibioottikuuri (vältän tietty viimeiseen asti) niin taas lähdetään vähän niin kuin alusta.

Sit kun on vuosikausia pystynyt syömään kasviksista lähinnä bataattia, perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, palsternakkaa ja hedelmistä lähinnä banaania ja mangososetta sekä persimonia, niin voin kertoo et noi tulee jo korvista ulos, eikä mene jossain kohtaa enää alas kuin vaivoin pakottamalla. Nyt onneks oon pystynyt laajentamaan ja ottamaan takaisin mm. kurkun, omenan, rajoitetusti tomaatin, sieniä ja parsakaalin, viinirypäleet jne niin alkaa näyttää jo paremmalta. Mähän siis rakastan kasviksia ja haluaisin syödä paljon papuja, linssejä, tomaatteja, paprikoita jne. Mut ne mahakivut on jotain aivan jäätävää. Olen yrittänyt syödä noita vaan pieniä määriä, mut silti tulee kovat mahaoireet. Viimeks erehdyin syömään vähän cashewpähkinöitä kun niitä oli (ja ajattelin et josko maha kestäis ku noita muitakin pystynyt lisäämään) ja ai jumankevita kun ei ois pitänyt... Ruisleipää pitäis varovasti kokeilla seuraavaksi, sitäkin rakastaisin syödä, mut kauralla mennään. Ruuansulatusentsyymitkin käytössä noiden ongelmaruokien kanssa, osaa pystyy niiden avulla syömään.

Nyt tosiaan pidän huolta annoskoosta ja sit syön enemmän noita kasviksia mitä pystyy. Kaikki herkut pois, hedelmiä saa syödä järkeviä määriä.

Mä uskon, että kolesteroliin vaikuttaa myös aika paljon perimä. Mulla on REILUSTI ylipainoa, ja syön n. 20-30 kananmunaa viikossa, mutta paha kolesteroli viitearvoissa ja hyvä kolesteroli liian matala 😅 Nyt en oo käynyt mittauttamassa kilpparilääkityksen aloittamisen jälkeen, voi kuulemma madaltaa tuota hyvää kolesterolia jos on problemaa (myös ylipaino voi tehdä näin).

Mä tuun tänne nyt masentelemaan... Onko tuo edes sana tosin?? 😅 Ihan hirveän paska mieliala jo valmiiksi kun vuoto alkanee viimeistään ensi viikolla, juuri kun muutetaan. Dpo13 ja lopetan lugesteronit huomen iltaan ja perjantaina testaan sen varmistavan negan mitä todennäköisemmin. Toivon vaan että vuoto tällä kertaa lugesteronien lopetuksen jälkeen alkaa nopeasti! Eikä kestä ties kuinka monta päivää kuten viimeksi... Mitä siinä meni 5 päivää?? Todennäköisesti muutto päivänä ensi viikon torstaina vuodan, ja oon varman aivan paskana taas enemmän kuin nytten. Koska nytkin itken tässä tietokone ruudun äärellä... Haluiaisin olla iloinen muutosta, ei se muutto sureta vaan vituttaa kun en edes pysty siitä iloitsemaan vaikka olin jo hetken innoissani pakkailusta yms. Nyt en kykene edes pakkaamaan... 😵‍💫 Pakko se jossain vaiheessa ruveta oikeasti pakkailemaan kyllä tiedän sen. Ei vaan mikään tällä hetkellä kiinnosta...

@Zebra Oh muitakin ruokarajoitteisia! Täältä hurjasti tsemppiä niiden kanssa elämiseen. Minullakin on todella rajattua, että mitä pystyn syödä ilman, että saan kaiken maailman oireita. Sitä aina välillä vähän testailee, että mikä milloinkin pystyy syödä ja missä muodossa. Oon tehny listat kaikista hedelmistä/vihanneksista/pähkinöistä/siemenistä ynnä muista, mitä saan ja pystyn syödä ja sit vain joka aamu teen aina vähän erilaisen smoothien niiden pohjalta 😆 Olen siis myös käynyt erikoislääkäreillä näiden kipujen takia, en vain viitsi netissä niin yksityiskohtaisesti kirjoitella näistä. Halusin vain sanoa, ettet ole yksin🤗💛 🥰 Itse olen jo aika sinut rajoitteiden kanssa. Stressiä aiheuttaa eniten lähipiirin vaikeus hyväksyä ne ja yritys tuputtaa kokoajan kaikkea, esimerkiksi laittamalla entisiä lempiruokia nenän eteen ja katsomalla syönkö niitä. Ikäänkuin tämä olisi joku peli, jossa heidän tulisi voittaa vaikka haluaisin tietysti itsekin vaan syödä kaikkea 😭🤍 Viimeksi kumppanin synttäreiden kunniaksi jätin erikoisruokavalion sivuun ja seuraava päivä menikin kuumavesipullon kanssa kippurassa itkiessä. Niin epäreilua, mutta minkä voi.

@Zebra Oh muitakin ruokarajoitteisia! Täältä hurjasti tsemppiä niiden kanssa elämiseen. Minullakin on todella rajattua, että mitä pystyn syödä ilman, että saan kaiken maailman oireita. Sitä aina välillä vähän testailee, että mikä milloinkin pystyy syödä ja missä muodossa. Oon tehny listat kaikista hedelmistä/vihanneksista/pähkinöistä/siemenistä ynnä muista, mitä saan ja pystyn syödä ja sit vain joka aamu teen aina vähän erilaisen smoothien niiden pohjalta 😆 Olen siis myös käynyt erikoislääkäreillä näiden kipujen takia, en vain viitsi netissä niin yksityiskohtaisesti kirjoitella näistä. Halusin vain sanoa, ettet ole yksin🤗💛 🥰 Itse olen jo aika sinut rajoitteiden kanssa. Stressiä aiheuttaa eniten lähipiirin vaikeus hyväksyä ne ja yritys tuputtaa kokoajan kaikkea, esimerkiksi laittamalla entisiä lempiruokia nenän eteen ja katsomalla syönkö niitä. Ikäänkuin tämä olisi joku peli, jossa heidän tulisi voittaa vaikka haluaisin tietysti itsekin vaan syödä kaikkea 😭🤍 Viimeksi kumppanin synttäreiden kunniaksi jätin erikoisruokavalion sivuun ja seuraava päivä menikin kuumavesipullon kanssa kippurassa itkiessä. Niin epäreilua, mutta minkä voi.

Oi kiitos, tsemppiä sullekin hirveästi! 🤗❤️ Nää on niin rasittavia juttuja, kun just ulkopuolisten voi olla todella vaikea ymmärtää rajoitteita ja sitä, että ainakin mulla ne rajoitteet muuttuu. Välillä on parempia kausia jolloin pystyy syömään vähän vapaammin, mut jos maha on huonona niin sit taas tiukennetaan.

Mut onpa tosi kurjaa käytöstä sun läheisiltä tuollainen et testataan sua ja tuputetaan ☹️ Ihan ku sä huvikseen eläisit niin rajoitetusti. Kukapa ei haluaisi voida syödä kaikkea! Voi että, tuli ihan surku sun puolesta. Mun äiti teki joskus "samaa" kun olin lapsi/nuori ja asuin kotona, et ei välittäny vaikka sanoin, että en pysty tuota syömään kun vaikka närästää hirveästi ja tulee maha kipeäksi esim. sipulista. Onneks nykyään suhtautuu eri lailla.

Ja just toi, et joskus ottaa riskin ja syö jotain joko tietäen tai tietämättä et mitä voi seurata. Ja sit se toteutuu ja kärsii kun mikään ei auta ku aika. 😭

Mä olen epäillyt itselläni myös MCAS, itseasiassa mun neurologi nosti sen esiin ensimmäisen kerran. Se on ainakin Suomessa ihan todella huonosti tunnettu ja tunnustettu sairaus. Välillä koko naama hohtaa punaisena ja kuumottaa tai sit siinä on sellainen perhoskuvio kuin lupuksessa. Sitä mul ei pitäis onneks olla. Just vaikka eilen tehdyt ja tänään lämmitetyt ruuat, mitkä muuten ois tehty sellaisista aineksista mitä voi syödä aiheuttaa tuota. Toki sit ruuissa itsessään on matala ja korkea histamiinisia ruokia. Tää on loputon suo!

Välillä tuntuu, et pää hajoaa näiden kanssa ja ravintolaan meno on aina yhtä epämiellyttävää, kun tuntuu et on niin vaikea asiakas, vaikka heille erilaiset allergiat on varmaan arkipäivää. Ja siis just se et, jotain voi syödä kuivattuna mausteena mut ei raakana tai et jossain liemipohjassa voi olla vähän tätä ruoka-ainetta, mut sit itse ruuassa taas ei mielellään (osa närästää eri muodossa) niin tulee välillä sellainen olo, et uskooko noi kun voitkin syödä sitä tuossa muodossa mut et tässä jne. Oon kyl aina rehellinen et onko kyseessä allergia vai muuten sopimattomuus. Js täytyy kyllä sanoa, et olen saanut todella hyvää palvelua ravintoloissa, et toi epämukavuus on vaan omassa päässä!

@Zebra
Mulla on allergioita (pähkinät), ja tosi monet aiheuttavat ristireaktioita. Tästä inspiroituneena molekyyliallergologiasta (semmoinen messuilta saatu mini tietokirja), jossa kerrottiin allergioiden johtuvan proteiineista. Osalla allergia suuntautuu sellaisiin proteiineihin, jotka hajoavat kuumennettaessa, osalla sitten niihin jotka eivät hajoa. Tästä johtuu vaihtelu siitä miksi joku voi syödä jotain kypsennettynä ja toinen ei. Mulla esim omena aiheuttaa joskus kurkun kutinaa, mutta omenapiirakka ei koskaan.

Itse asiassa kirja on netissä vapaasti saatavilla, suosittelen tutustumaan! Käytän tuota itse apuna kun mietin uskallanko kokeilla jotain uutta hedelmää, kurkkaan siis mitkä ovat kyseisen hedelmän sukulaisia ja pystynkö niitä syömään. 😅

Takaisin