@Minnamaaria Voimia joulun aikaan

Tuo on kyllä tosi ymmärrettävä huoli. Monet ihmiset reagoi kyllä todella kummallisesti siihen, ettei juo alkoholia ja se voi olla tosi stressaavaa. Yritän useimmiten juoda jotain niin samannäköistä, ettei kukaan tule kysyneeksi. Toivottavasti jättävät utelematta sinulta tänä vuonna

Täältä lämmin halaus sinne

Minun alkoholittomuutta kohtaan oltiin todella nuivia päälle vuoden ajan, kun en kertonut avoimesti lapsen yrityksestä. Ihmiset keksi kaikki omia syitään sille, miksen juo, yrittivät aina uudelleen ja uudelleen antaa lasia käteen, maanitella ja yksi alkoi jo tehdä liköörikakkuakin, etten voisi enää kieltäytyä alkoholista ja sitten oli vaan pakko kieltäytyä sanomatta syytä, kun saatoin olla raskaana. Keinot on siis monet koittaa painostaa ”normaalin” muottiin alkoholin suhteen, eikä osa kestä sitä, että porukassa on yksi, joka ei juo.
Vasta tämän kevään pidemmälle jatkuneen raskauden myötä oli ihan pakko välttää tiettyjä ruokia ja oli siten kerrottava lähipiirille ruokailtamien vuoksi, että yritys on käynnissä. Sen jälkeen alkoholin juontiin suostuttelu lakkasi kuin seinään ja samoin myös kiukuttelu siitä, etten juo. Samoin lakkasivat minun vatsan vilkuilut, jota tehtiin, kun en kertonut alkoholittomuuden syytä.
Nykyään läheiset tietäessään vain sanovat, että on täysin epäreilua, ettei saada lasta, kun ollaan niin sopivat vanhemmiksi ja kyselevät, miten menee lapsettomuuden kanssa ja surevat mukana menetyksiä, mikä on samaan aikaan ihanaa ja myös aika kamalaa. Kerrottiin eilen, että normaalisti voin syödä tänä jouluna jouluruokia ja anoppi sitten oli todella surullinen, ettei vieläkään ole onnistunut, hän oli minun tavoin ajatellut, että nyt pysyy matkassa. Harmiksi supistuksien jälkeen alkoi kovat vuodot seuraavana päivänä ja nyt ollaan tässä
Yksi ystävä halusi pistää jo joulukolehdin pystyyn, että porukalla keräisivät rahaa meidän lapsettomuushoitoihin. Tavallaan ihanaa, että he välittävät, mutta samalla tuntuu vaikealta, kun pettyjiä on aina vain entistä enemmän ja kroppa on muutenkin kovilla keskenmenoista

Tuntuisi kamalalta, jos ystävät laittaisi rahaa hoitoihin ja sitten vielä epäonnistuisin ja tuhlaisin heidänkin säästöjään. Siksipä vain nauroin ja kiitin, ja sanoin, että kaunis ajatus.
Ihanaa joulun aikaa

Toivottavasti kaikki menee hyvin ja on joku, jonka olkaa vasten itkeä jos itkun tarve tulee