Haaveena esikoinen

Mullakin on kokemus, että yksityiseltä saa valitettavasti parempaa palvelua. Ihan jo jonotusajan puolesta ja koin, että lääkäri oli kannustavampi, kun taas julkisella iskettiin faktat pöytään jonotusajasta, pitkästä prosessista, kuormituksesta, ym. mitkä jo tietenkin tiesin, joten tuntui harmilliselta että keskitytään enemmän negatiiviseen kuin positiiviseen.

Julkisen lahjasoluneuvonnassakin oli mielestäni toisaalta hyvää, että puhuttiin monipuolisesti eri aiheista, mutta itse olen ottanut jo paljon selvää etukäteen niin kyllähän minä siellä itkin kun jäätiin hinkkaamaan aiheisiin ”välttämättä jokainen ei saa lasta syliin asti”, ”oletteko miettineet pidättekö lapsen jos sillä on kehityshäiriö” tai ”minkälaisia ajatuksia herättää jos jäisitte kokonaan lapsettomiksi”. Ei ollut kivaa. Toisaalta, psykologi kirjasi papereihin että pariskunnan kanssa voi keskustella vaikeistakin aiheista ja ehkä tarkoitus olikin herätellä. Mutta ristiriitaiset fiilikset jäi siitä. Ja työni puolesta työskentelen välillä kehitysvammaisten lasten ja nuorten kanssa ja tiedän ettei se aina ole mitään herkkua, niin en varauksettomasti voi sanoa että minusta olisi kehitysvammaisen lapsen äidiksi. Kaikkeen tietysti kasvaa ja kaikkea ei voi suunnitella…

Töistä puheenollen perjantaina minulla oli kiinnipitotilanne yhden haastavasti käyttäytyvän lapsen kanssa, kun hän uhkasi puukottaa minua saksilla kiukuspäissään. Sain sakset pois ja mun ajatukset siinä hetkessä oli että ”älä potki minua, oon raskaana!”. En tiedä mistä se tuli. Onnistuin kuitenkin välttymään pahemmilta potkuilta. Iltapäivällä mietin, että voinkohan työskennellä tuossa ryhmässä enää jos raskaudun. En haluaisi saada iskuja ja onko kiinnipitotilanteet sitten enää niin sujuvia… No, ensi viikko kituutellaan ja sitten testiä kehiin. Vielä mitään oireitakaan ei voi olla kun on vasta 3 dpo. 🤔

Mullakin on kokemus, että yksityiseltä saa valitettavasti parempaa palvelua. Ihan jo jonotusajan puolesta ja koin, että lääkäri oli kannustavampi, kun taas julkisella iskettiin faktat pöytään jonotusajasta, pitkästä prosessista, kuormituksesta, ym. mitkä jo tietenkin tiesin, joten tuntui harmilliselta että keskitytään enemmän negatiiviseen kuin positiiviseen.

Julkisen lahjasoluneuvonnassakin oli mielestäni toisaalta hyvää, että puhuttiin monipuolisesti eri aiheista, mutta itse olen ottanut jo paljon selvää etukäteen niin kyllähän minä siellä itkin kun jäätiin hinkkaamaan aiheisiin ”välttämättä jokainen ei saa lasta syliin asti”, ”oletteko miettineet pidättekö lapsen jos sillä on kehityshäiriö” tai ”minkälaisia ajatuksia herättää jos jäisitte kokonaan lapsettomiksi”. Ei ollut kivaa. Toisaalta, psykologi kirjasi papereihin että pariskunnan kanssa voi keskustella vaikeistakin aiheista ja ehkä tarkoitus olikin herätellä. Mutta ristiriitaiset fiilikset jäi siitä. Ja työni puolesta työskentelen välillä kehitysvammaisten lasten ja nuorten kanssa ja tiedän ettei se aina ole mitään herkkua, niin en varauksettomasti voi sanoa että minusta olisi kehitysvammaisen lapsen äidiksi. Kaikkeen tietysti kasvaa ja kaikkea ei voi suunnitella…

Töistä puheenollen perjantaina minulla oli kiinnipitotilanne yhden haastavasti käyttäytyvän lapsen kanssa, kun hän uhkasi puukottaa minua saksilla kiukuspäissään. Sain sakset pois ja mun ajatukset siinä hetkessä oli että ”älä potki minua, oon raskaana!”. En tiedä mistä se tuli. Onnistuin kuitenkin välttymään pahemmilta potkuilta. Iltapäivällä mietin, että voinkohan työskennellä tuossa ryhmässä enää jos raskaudun. En haluaisi saada iskuja ja onko kiinnipitotilanteet sitten enää niin sujuvia… No, ensi viikko kituutellaan ja sitten testiä kehiin. Vielä mitään oireitakaan ei voi olla kun on vasta 3 dpo. 🤔
Mä työskentelen kanssa erkkaryhmässä ja mut olis siirretty toiseen tehtävään, jos olis kiinnipitoyilsnteita vaativia lapsia. Tätä kysyttiin ihan jollain neuvolakäynnillä.

No täällä mitä ilmeisemmin dpo1. Koska testit haalistuneet eilisestä vähäsen tosin vain, premomin mukaan joku 0.25 se luku siellä. Niin en ole 100% varma että ovulaatio oli ja meni. 🤔 Pari testiä vielä on. Että testaan vielä illalla ja huomenna aamupäivällä... Jos sitten vahvistuukin yht äkkiä niin en tiedä mitä ajatella. 😂 Eilen kyllä oli sellaiset kivut yöllä että epäilen niitä ovulaatiokivuiksi.

Mä työskentelen kanssa erkkaryhmässä ja mut olis siirretty toiseen tehtävään, jos olis kiinnipitoyilsnteita vaativia lapsia. Tätä kysyttiin ihan jollain neuvolakäynnillä.
Kiva kuulla! Toivon myös omalta osaltani että asia huomioidaan. Omassa ryhmässä kiinnipito ei ole päivittäistä, mutta kun niihin ajaudutaan niin tilanteet on rajuja. :(

Kiva kuulla! Toivon myös omalta osaltani että asia huomioidaan. Omassa ryhmässä kiinnipito ei ole päivittäistä, mutta kun niihin ajaudutaan niin tilanteet on rajuja. :(
Tulen tähän nyt kommentoimaan kun olen keväällä kirjoitellut tänne ja kesäkuun alussa saatiin tietää raskaudesta, sen jälkeen olen aina välillä käynyt lueskelemassa vanhojen tuttujen ja teidän uusien tulokkaiden juttuja :)
Työskentelen myös erityislasten kanssa, ja meillä sovittu että muut hoitaa ne kiinnipitotilanteet ja muutenkaan mun ei tarvitse niiden haastavampien kanssa olla. Ajattelin seuraavassa neuvolassa sekä tietysti esimiehen ja työterveyden kanssa ottaa kuitenkin puheeksi, kun viime viikkoina näitä tilanteita meillä ollut entistä enemmän ja enää ei voi suojautua sen taakse että en suoranaisesti tee niiden haastavimpien kanssa töitä vaan siellä saattaa iskuja tulla ”ohikulkiessa” ja nyt maha alkaa olla sen verran iso että halutessaan saa osuttua siihen. Olen päättänyt että jos siirto toisiin työtehtäviin ei onnistu, aion sitten vaikka jäädä sairaslomalle. En halua omaa enkä etenkään vauvan terveyttä riskeerata töiden takia.

Lyhyesti vielä omia kuulumisia, kuten rivien välistä voi lukea niin täällä siis kaikki hyvin raskauden suhteen. Tällä viikolla puoliväli ylitetty ja käytiin rakanneultrassa, toivottavasti tulette mahdollisimman pian kaikki täältä tuonne odottajien puolelle! 🥰 Tsemppiä kaikille omiin vaiheisiin ja toiveikasta syksyä❣️

Täällä taas omanapailen: Kuten IVF puolella kerroin niin 5+2 follikkelia mulla näkyi nyt ekassa ultrassa, ei mikään superhyvä tulos mutta kohtuu ok näin alhaisen AMH tasoni takia (0.9). Perjantaina on vielä yksi UÄ ennen kuin mennään punktioon ja sitten siirtoon toivottavasti! Pelottaa, jännittää ja en malta odottaa. Pahin vihollinen tässä on mun työkalenteri, jota mun täytyy pitää vapaana aina näille mahdollisille ajoille.

Kun siellä istuin yksin odottamassa lääkäriä niin tuli muutamat pariskunnat sisään ja ulos. Mietin siinä, että on kyllä kamalaa tulla sinne optimistisena ja sitten lähteä itkuisena kuten tänäänkin näin muutaman. Itse en ole itkenyt vastaanotolla kertaakaan vielä, en tiedä onko se tämä pessimistinen olotila vai siksi että kauan sitten hyväksyin jo että mahdollisuudet ovat pienet. Haluaisin olla optimistinen mutta pelkään että jos annan itselleni luvan unelmoida, niin tipun vaan pahemmin kun tulee huonoja uutisia.

Olipa ikävä tilanne! Ihan varmasti mietityttää voiko työskennellä turvallisesti paikassa, jossa pitää varautua ihan kaikkeen ja voi saada osumia.

Kiitos kun jaoit kokemuksesi. Kuten kirjoittelin, saattaa hyvin olla, että yksityiselle tiemme vie. Siinä on vaan toinenkin mutta miksen sinne haluaisi. Noh, olen jo tänään miettinyt sitäkin, että olisinko valmis lahjasoluhoitoihin jos omista ei ole enää mihinkään. Ne nyt ainakin olisi tehtävä yksityisellä.

Itse tipahdin takaisin tänne vauvasta haaveileviin.

Meillä kävi pahin mahdollinen eilen varhaisultrassa. Tuomioksi saatiin keskeytynyt keskenmeno joka oli mennyt kesken jo melkein 2 viikkoa sitten. 😭
Tämä on meille nyt toinen peräkkäin. Heinäkuussa tuli km viikolla 9 spontaanisti ja nyt tämä viikolla 7 keskeytyneesti. Ensi viikolla kuulemma pitäisi Naistenklinikalle päästä hakemaan tyhjennylääkkeet.

Miten ihmeessä tästä uskaltaa uutta raskautta yrittää kun lopputulema voi hyvinkin olla uudestaan sama?
Kuinka on kahdesti iloinnut jo positiivisesta testistä mutta se kaikki on kuukauden pari päästä vaihtunut kamalaan menettämisen tuskaan. Tässä alkaa miettimään omia todennäköisyyksiä ikinä saada lasta syliin saakka. 😭

@Elmatutu olen todella pahoillani ❤️ hurjasti voimia rankkaan tilanteeseen ja toivottavasti tyhjennys menisi ongelmitta.

Täältä foorumilta löytyy keskenmenoja kokeneiden salainen puoli, hyvin lämmin suositus sille vertaistuen merkeissä. Itselle se on ollut hyvin tärkeä paikka tässä matkan varrella.

Itse tipahdin takaisin tänne vauvasta haaveileviin.

Meillä kävi pahin mahdollinen eilen varhaisultrassa. Tuomioksi saatiin keskeytynyt keskenmeno joka oli mennyt kesken jo melkein 2 viikkoa sitten. 😭
Tämä on meille nyt toinen peräkkäin. Heinäkuussa tuli km viikolla 9 spontaanisti ja nyt tämä viikolla 7 keskeytyneesti. Ensi viikolla kuulemma pitäisi Naistenklinikalle päästä hakemaan tyhjennylääkkeet.

Miten ihmeessä tästä uskaltaa uutta raskautta yrittää kun lopputulema voi hyvinkin olla uudestaan sama?
Kuinka on kahdesti iloinnut jo positiivisesta testistä mutta se kaikki on kuukauden pari päästä vaihtunut kamalaan menettämisen tuskaan. Tässä alkaa miettimään omia todennäköisyyksiä ikinä saada lasta syliin saakka. 😭
Oikein paljon voimia! Olen kemiallisen vko 6 ja kkm vkolla 11 kärsinyt, joten tiedän tunteen. Riippuen iästä ja muista terveysseikoista niin kannattaa lähteä tutkimaan miksi näin tapahtuu, +30v joka saa km peräkkäin oli kuulemma hyvä käydä aika ajoissa tarkistuttamassa. Voi olla että tarvitsette tarrasukille apuja. Voi olla toki todella huono onni myös... ja vaikak käy tutkimassa niin voi samalla jatkaa yrittämistä toki! Tsemppiä kuitenkin tulevaan, koska se ei ole kivaa :crying-face: :red-heart:

Moikka!

Oon kuukausia lueskellut tätä(kin) ketjua, mutta nyt uskaltauduin kirjoittamaan. Ollaan miehen kanssa reilu kolmikymppisiä, e-pillerit lopetin helmikuussa. Heinäkuussa plussasin, mutta se päättyi nopeasti kemiallisena. Toissapäivänä tein positiivisen testin dpo12/kp25. Vielä en uskalla toukokuisiin/kesäkuisiin kuitenkaan siirtyä :No Evil Monkey:

Tsemppiä
Meidän ekasta ivf-hoidosta testattu tänään nega... Eli uusia hoitoja kohti kyllä mennään vaikka tuntuu nyt täysin p*skalta. Vauvaketjuista otan ehkä nyt hieman taukoa.
Tsemppiä 🧡 Hyvä että pääsette jatkamaan hoitoja kuitenkin, uusi yritys on uusi mahdollisuus!

Minä onneton tein hätäpäissäni aamulla DPO 9 RSFU:n testin ja viivanpaikka tuli. Aika negan näköinen, mutta joku paikka siinä näkyy. Jotenkin mieli ajattelee nyt, että nega on, mutta pientä toivoa vielä pidän yllä… Varhaistahan vielä on ja digitestit odottaa. Mutta tyhmänä piti mennä testaamaan. 😭

@Elmatutu Voi. Hän on nyt sitten tähtien lapsi 🥹💙 Varmasti oli kova kolaus ja suuri suru 💙💙💙 Hurjasti voimia sinulle tulevaan tyhjennykseen ja nyt siihen valmistautumiseen. Minulla oli keväällä vastaavanlainen keskeytynyt keskenmeno, vaikka myöhemmässä vaiheessa raskautta olikin, kun löytyi pienokainen ilman sydämen sykettä (oli ihan siinä rajalla, että pystyykö lääkkeellisesti enää tyhjentää vai onko pakko tehdä mekaanisesti) ja siten viestisi resonoi erityisen syvästi. Paljon lämpöisiä ajatuksia täältä siis sinne ja toivottavasti sinulla on siellä joku, joka voi pitää sinusta huolta koko tyhjennyksen ajan ja on tukena myös sen jälkeenkin kaikkien eri tunteiden kanssa💙 Iso halaus täältä.

Ja tuohon uudelleen yrittämiseen ja siihen liittyviin vaikeisiin tunteisiin: Toivon tosi paljon, että saisit korjaavan ihanan kokemuksen jälkeenpäin ja kaikki menisi hyvin, mutta jos ei mene (kuten meillä ei ole mennyt tähän mennessä), niin minua lohduttaa ajatus siitä, että me ihmiset ollaan yllättävän resilienttejä, ja että vaikka tuntuisi nyt siltä, ettei kestäisi niin loppujen lopuksi meissä on (yksiöinä, mutta ennenkaikkea toisten kannattelemina ja toisia kannattelevina) enemmän voimaa kuin koskaan voitaisiin kuvitellakaan💙🥹

Toivottavasti läydät oman tapasi surra ja tuntea kaikkia tähän pienokaisen menetykseen liittyviä tunteita. Minä aluksi uppouduin kaikkeen tekemiseen vain ja pienissä paloissa käsittelin tapahtunutta, kun en millään kyennyt vielä käsittelemään kerralla kaikkia niitä tunteita, joita kkm ja lääkkeellinen tyhjennys, sekä sen jälkiset pidempään raskauteen johtamattomat pienet toivonpilkahdukset saivat aikaiseksi. Nyt viimein pääsin kuukausia myöhemmin vaelluksella ollessani kiinni niihin tunteisiin ja itkemättömiin itkuihin, jotka olivat hiljalleen tuloillaan.

Meillä suru ja yritys kulkee nyt käsi kädessä, mutta ymmärrän tosi hyvin jos kaikkine tunnemyrskyineen mieluummin haluaa pitää vaikka tauonkin siitä välissä 💙

Minulla itsellä luonto, musiikki ja taide auttaa. Jenni Vartiaisen Suru on kunniavieras on niin kaunis ja ihana minusta tähän hetkeen, että laitan sinullekin. Mitä luultavimmin tuttu kappale jo! Ei siis pakko ole kuunnella jos musiikki tässä tilanteessa tai vaikka sen genre ei tunnu omalta tietenkään 🤗 Vaikka surusta kunniavieraana siinä lauletaankin, niin minun surevassa mielessäni tuo ”vieras, joka ei asumaan jäänyt vaan lähti se muualle matkaan” on surun lisäksi myös oma pikkuiseni. Tähtien lapsi. Siellä sinun pikkuisesi kanssa yhteisellä taivaalla.

https://m.youtube.com/watch?v=5lJJeG6rtzs&list=RD5lJJeG6rtzs&start_radio=1&pp=ygUUc3VydSBvbiBrdW5uaWF2aWVyYXOgBwE=
💙

@Celestia Miten noissa testiasioissa tuleekin niin helposti tyhmä olo. ❤️ Tyhmä olo, jos ei näy mitään, tai jos ehkä vähän näkyy jotain, tai jos testaa liian aikaisin… Päivän-parin päästä uutta testiä vain. ☺️Mun mieheni, joka suhtautuu muutenkin asioihin hyvin rennosti, totesi tuollaisesta ”testihäpeästä”, että kaupastahan niitä testejä saa ja sitä varten ne on, että saa testata. Mutta eri asia tietysti, jos testaaminen aiheuttaa itselle enemmän ahdistusta kuin helpotusta.

@Elliania Kiitos kokemuksen jakamisesta ja kauniista kirjoituksesta. Todella kauniisti sanoitettu asioita, joille on vaikea löytää sanoja. 🤍 Suru ja toivo on yhtä aikaa läsnä. Vaikka itselläni ei ole kokemusta keskenmenoista, kirjoituksesi kosketti ja liikutti. Lämmin myötätunnon aalto kaikille menetyksiä kokeneille - toivottavasti kaikilla on joku, jonka kanssa voi jakaa ja käsitellä niitä vaikeita tunteita, joita tähän matkaan liittyy.

Niin ja @Metsäkaiku tervetuloa mukaan! Tämä on hyvä paikka kerätä varmuutta toukokuisiin/kesäkuisiin siirtymiseen. Varovaiset onnittelut ja toivottavasti pieni pysyy matkassa! ❤️ Millaiset tunnelmat sinulla on muutaman päivän sulattelun jälkeen?

Niin ja @Metsäkaiku tervetuloa mukaan! Tämä on hyvä paikka kerätä varmuutta toukokuisiin/kesäkuisiin siirtymiseen. Varovaiset onnittelut ja toivottavasti pieni pysyy matkassa! ❤️ Millaiset tunnelmat sinulla on muutaman päivän sulattelun jälkeen?
Kiitos! Kävin kyllä jo pari viestiä kesäkuisiin kirjottelee, mutta eihän sitä koskaan mihin elämä vie👀

Yllättävän rauhallinen fiilis, toki tässä oottelen että edellisen kemiallisen ”the päivä” menee ohi, niin ehkä sitten on taas yks virstanpylväs saavutettu ja voi hetken hengähtää🙈 Muuten on kyllä jotenkin varma olo, tuollon edellisellä kerralla oli koko ajan fiilis että joku on pielessä. Mitään suurempia oireita ei kyllä oo, kun että nukuttua en saa ja sykkeet on hullut. Mutta päivä kerrallaan😇

Mä tuun tänne puolelle kertomaan vähän kuulumisia pitkästä aikaa!

Meillä piitkästä aikaa hoidot jatkuu (menihän tässä 4kk ettei mitään hoitoja tehty) ja nyt uus kierto alkoi viime keskiviikkona! Just sopivasti ennen hus:in ensikäyntiä. Ei mahuttu tässä kierrossa enää hus:ille kontrolli uä:hän joten felillä me jatketaan vielä. Tulevana perjantaina olis taas kontrolli uä ja sitten katellaan millon ovis tulis. Sitten jos tästä kierrosta ei nappaa, niin mentäis julkkarille viimeseen inssikierrokseen. Mutta nyt vihdoin pitkästä aikaa on taas toiveikas olo! Että jos nyt olis meijän vuoro jo🫶
Joku intuitio mulla sanoo, että me ei lähettäis rankempiin hoitoihin, ja toivon että se nytkin pitää paikkaansa. Mulla yrityksen alussa oli meinaan fiilis, että luomuna meillä ei tuu onnistumaan. Silti toiveita oli ja tonkin unohdin matkalla jossain kohtaa. Mutta toivossa on hyvä elää!

Ainoa mikä tässä kierrossa nyt varjostaa omaa mieltä, on hitsin flunssa. Pelkään että tää kierron alussa vaikuttaa ovikseen jotenkin, eikä sitä sit tulis… onks kellään kokemuksia tästä?

Mä tuun tänne puolelle kertomaan vähän kuulumisia pitkästä aikaa!

Meillä piitkästä aikaa hoidot jatkuu (menihän tässä 4kk ettei mitään hoitoja tehty) ja nyt uus kierto alkoi viime keskiviikkona! Just sopivasti ennen hus:in ensikäyntiä. Ei mahuttu tässä kierrossa enää hus:ille kontrolli uä:hän joten felillä me jatketaan vielä. Tulevana perjantaina olis taas kontrolli uä ja sitten katellaan millon ovis tulis. Sitten jos tästä kierrosta ei nappaa, niin mentäis julkkarille viimeseen inssikierrokseen. Mutta nyt vihdoin pitkästä aikaa on taas toiveikas olo! Että jos nyt olis meijän vuoro jo🫶
Joku intuitio mulla sanoo, että me ei lähettäis rankempiin hoitoihin, ja toivon että se nytkin pitää paikkaansa. Mulla yrityksen alussa oli meinaan fiilis, että luomuna meillä ei tuu onnistumaan. Silti toiveita oli ja tonkin unohdin matkalla jossain kohtaa. Mutta toivossa on hyvä elää!

Ainoa mikä tässä kierrossa nyt varjostaa omaa mieltä, on hitsin flunssa. Pelkään että tää kierron alussa vaikuttaa ovikseen jotenkin, eikä sitä sit tulis… onks kellään kokemuksia tästä?
Kiva kuulla kuulumisia ja hienoa että on toiveikas olo! 😊 nopeasti ootte päässyt hus:llakin etenemään. Saako kysyä että onko jotain syytä löytynyt minkä takia hoitoja on aloiteltu vai ihan vaan aika? Meillä siis mietinnässä että milloin lähetään yksityisen IUI-hoitoihin, julkiselta ei tunnu tippuvan mitään. Ja kun meillä ei syytä löydy ni on vähän hankala päättää että milloin on yritetty "riittävän kauan". Varmaan ennen vuodenvaihdetta kyllä aloitetaan hoidot. Lääkäreiden mielestähän me ollaan yritetty vasta ihan tosi lyhyen aikaa 😅

Ja flunssasta: mulla oli viime kierrossa alkupuolella flunssa, silloin tuli ovis mut nyt näyttää aika heikolta tän kierron oviksen suhteen. Ois pitänyt tulla näinä päivinä, mutta testit pysyy ihan vaaleina! Arvelen että mulla toi aiempi flunssa vaikuttaisi.

Muokattu viimeksi:
Kiva kuulla kuulumisia ja hienoa että on toiveikas olo! 😊 nopeasti ootte päässyt hus:llakin etenemään. Saako kysyä että onko jotain syytä löytynyt minkä takia hoitoja on aloiteltu vai ihan vaan aika? Meillä siis mietinnässä että milloin lähetään yksityisen IUI-hoitoihin, julkiselta ei tunnu tippuvan mitään. Ja kun meillä ei syytä löydy ni on vähän hankala päättää että milloin on yritetty "riittävän kauan". Varmaan ennen vuodenvaihdetta kyllä aloitetaan hoidot. Lääkäreiden mielestähän me ollaan yritetty vasta ihan tosi lyhyen aikaa 😅

Ja flunssasta: mulla oli viime kierrossa alkupuolella flunssa, silloin tuli ovis mut nyt näyttää aika heikolta tän kierron oviksen suhteen. Ois pitänyt tulla näinä päivinä, mutta testit pysyy ihan vaaleina! Arvelen että mulla toi aiempi flunssa vaikuttaisi.
Me lähettiin about 9kk kohalla yksityiselle kattelemaan, että mikä juttu, kun ei ees haamuja ollut tullut. Syy valitettavasti löyty miehen näytteestä, kun siinä mm. oli vasta-aineita 99% ja sen perusteella lähettiin hoitoihin. Julkiselle sitten saatiin sillä perusteella lähete yksityiseltä, mutta myös sit aika meillä tuli jo täyteen kanssa. Mutta suosittelen yksityiselle tsekkaamista jos vähänkään asiaa pohtii. Näin jälkikäteen olis ollut hyvä jos jo aiemmin oltais menty, mutta ei sitä sillon osannu ees aatella🤔 sillä olis saanu mielenrauhaa jo aiemmin jos kaikki olis ollut kunnossa tai sit just olis hakeutunu hoitoihin jo aiemmin.

Ja jännä toi flunssa! Että nyt vasta vaikuttaa😳

Takaisin