Haaveena esikoinen

Tein vikan testin aamupalan jälkeen kun kaksi otin mukaan vain. Tosin join aamupalalla kaksikuppia kahvia ja kaksi lasia mehua. Että ei ehkä ihan tarkin testaus ollut. No nega se kumminkin oli tai no ehkä siis ehkä jotain super hailuraa näkyi. 😔 Ei hirveästi toivoa ole...

Voi kyllä olla että käyn ostaa jos vuoto ei ala parin päivän sisällä niin kreikkalaisia raskaustestejä jos löydän. 😂

Kivaa täällä kumminkin on ollut jo nyt ja nyt ollaan aurinkoa ottamassa uima-altaalla. 😄 Juon tässä pepsi maxia itse.

@Feronia aivan, sulla on se monitori käytössä! Mä en jotenkin ollut siitä edes niin tietoinen alkuun, siitä on yleensä vähemmän puhetta! Ootko ollut tyytyväinen? Eli eikös se periaatteessa ole ne samankaltaiset digitestit, mutta kone vielä edistyneemmin lukee kiertoa, ja kehottaa että mitä testejä minäkin päivänä voisi tehdä?
Joo on hyvin samanlainen kuin digitesti! Ainoa turhauttava juttu on että uusi kierto pitää asettaa siihen KP1-4, se ei anna aloittaa uutta kiertoa muina aikoina. Muutoin ollut ihan kätevä, pyytää KP9 alkaen testaamaan. Jos hormonitoiminta toimis kunnolla niin matalaahan se aluksi näyttäisi, sit nousisi korkeaksi kun ovis on muutaman päivän päässä, ja sit näyttäis pari päivää huippua kun ovis tulee, mutta mä oon ollut nyt koko kierron jumissa korkeassa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mutta periaatteessa oon ollut tyytyväinen että se on kuin digitesti, vähän halvempi vaan kun pitää vaan ostaa testipuikot (ostan yleensä kotitestit.fi). Näkeehän siitä historiankin sitten mutta merkkaan niitä kyllä myös muihin sovelluksiin.

Oon nyt vähän hämmentynyt, kun tänään alkoi verenvuoto...? Nyt on siis KP27 eikä ovista ole vielä tullut. Tässä on siis pari päivää tullut epämääräistä tuhrua mutta tänään tuli jo ihan kirkasta verta, ei yhtä paljon kuin pahimpina menkkapäivinä mut jonkin verran kuitenkin. En nyt tiedä että skippasko mun keho nyt suoraan menkkoihin ilman ovista välissä vai aiheuttaako se kysta jotain verenvuotoa...? En jaksaisi taas maksaa satasia gynekäynnistä kun just viime viikolla kävin sen kystan sieltä löytämässä. :disappointed-face: Oma yksityisen vakigyne jonka kanssa on tuo hoitosuunnitelma tulee vasta parin viikon päästä lomilta. Enkä viitsisi omin päin ruveta ottamaan cycloja tai letroja kun en ole ihan varma että mikä vaihe täällä nyt sitten on menossa?? Ehkä vaan odottelen että mitäs seuraavaksi tapahtuu...

Okei, kiitos selvennyksistä @Feronia ! Mielenkiintoista! Mutta voi ei mitä sun kierrossa nyt tapahtuukaan :Face Without Mouth: Kunpa ois olemassa sekä kotiultrat että suora linja omalle gynelle kehen voisi olla 24/7 yhteydessä... :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Mutta varmasti turhauttaa :red-heart: Voisko se vuoto olla siihen kystaan liittyvää?

Kun mainitsit noista korkeista hormoneista, niin mä oon alkanut miettiä, että voikohan olla PCOS-tyyppistä oireilua, vaikkei ultrassa näkyisikään monirakkulaisuutta? Mä kävin alkuvuodesta siis gynellä, joka sanoi että monirakkulaisuutta ei näy, ja ultrassa näki myös ovulaation tapahtuneen. Kuitenkin mun kierto on usein pitkä, ja nyt kun oon testaillut sekä digillä että liuskoilla, nään että liuskoissa on ollut useamman viikon päiviä, jolloin toinenkin viiva on suht vahva, mutta ei kuitenkaan positiivinen.. Painoltani olen myös vähän pyöreä, ja helposti kertyy erityisesti keskivartaloon, ja nyt alan miettiä jo että millainen karvankasvu on liikakarvoitusta :Face Without Mouth:

Okei, kiitos selvennyksistä @Feronia ! Mielenkiintoista! Mutta voi ei mitä sun kierrossa nyt tapahtuukaan :Face Without Mouth: Kunpa ois olemassa sekä kotiultrat että suora linja omalle gynelle kehen voisi olla 24/7 yhteydessä... :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Mutta varmasti turhauttaa :red-heart: Voisko se vuoto olla siihen kystaan liittyvää?

Kun mainitsit noista korkeista hormoneista, niin mä oon alkanut miettiä, että voikohan olla PCOS-tyyppistä oireilua, vaikkei ultrassa näkyisikään monirakkulaisuutta? Mä kävin alkuvuodesta siis gynellä, joka sanoi että monirakkulaisuutta ei näy, ja ultrassa näki myös ovulaation tapahtuneen. Kuitenkin mun kierto on usein pitkä, ja nyt kun oon testaillut sekä digillä että liuskoilla, nään että liuskoissa on ollut useamman viikon päiviä, jolloin toinenkin viiva on suht vahva, mutta ei kuitenkaan positiivinen.. Painoltani olen myös vähän pyöreä, ja helposti kertyy erityisesti keskivartaloon, ja nyt alan miettiä jo että millainen karvankasvu on liikakarvoitusta :Face Without Mouth:
No niinpä! Tänään alkoi kunnon veritulva ja BBT-ketjussa olikin toinen jolla on kysta häirinnyt kiertoa ja aiheuttanut ovuloimattomia kiertoja jossa menkat vaan yhtäkkiä pärähtää paikalle, joten tää taitaa nyt nimenomaan olla sellainen tapaus. Eli mulla jäi nyt ovulaatio ja luteaali välistä ja skippasin uuden kierron alkuun. Gyne sanoi siellä kystanlöydöskäynnillä että kystan poisto toimenpiteenä ei kannata kun siinä väkisin tuhoutuu munasoluja samalla, eli täytyy vaan odottaa että se lähtee. Lueskelin että voi keskimäärin mennä joku 1-3kk ennen kuin kysta itsekseen poistuu ja iski kyllä äsken kauhea itkukohtaus kun onhan se ihan hirveetä jos vaikkapa 3kk ajan ei tule taas ovulaatiota ollenkaan! :loudlycrying: Tai mitä jos menee vielä pidempi aika?? Ei kai auta kuin odotella ja parin viikon päästä sillä vakigynellä käydä taas ultraamassa että onko sille mitään tapahtunut ja kysyä että mitä tehdään...

Joo PCOS:ää voi kyllä olla kaikenlaista, kaivelin joskus terveyskirjastosta seuraavaa:

Diagnoosi voidaan asettaa, jos vähintään kaksi seuraavista kriteereistä täyttyy:
  • Pitkittynyt tai puuttuva kuukautiskierto
  • Liikakarvoitus (hirsutismi) tai laboratoriotutkimuksissa todettu biokemiallinen hyperandrogenismi eli mieshormonin liikaeritys (laboratoriokokeissa veren testosteroni yli 2,7 nmol/l tai yli 2,3 nmol/l riippuen menetelmästä ja laboratoriosta)
  • Monirakkulainen munasarja ultraäänitutkimuksessa
Mutta toi on kyllä hankalaa kun oireetkin vaihtelee ihmisillä. Joillakin on insuliiniresistenssiä, toisilla ei, joillakin on kilpirauhasarvoissa heittoa, toisilla ei, joillakin on todella korkeat testosteronitasot, toisilla ei, jne.
Mulla noista täyttyy vain 1 ja 3 (rakkulatkin vain vasemmalla puolella), mutta ei ole kyllä otettu koskaan mitään labroja hormoneista, kiinnostaisi tietää oma testosteronitaso. Katsoin että Synlabilla voi käydä mittauttamassa omatoimisesti (testosteronin mittaamisen suositeltiin KP5-8) ja harkitsen sitä mielenkiinnosta. Paastosokeri ja A1C on otettu, mutta insuliinia ei, niin en ole varma siitäkään että onko mulla insuliiniresistenssiä. Sitä ei tässä jostain syystä ole mainittu ollenkaan vaikka sekin on kai 30-80% PCOS-potilaista olennainen osa diagnoosia. Ylipäätään se vaikuttaisi että se on tosi kokonaisvaltainen metabolismiin ja hormonitoimintaan kytkeytyvä oireyhtymä. Saa nähdä päivitetäänkö tuota diagnoosikriteeriä joskus kun tietoa kertyy lisää.
Oho tulipa pitkästi, sori siitä tekstiseinästä! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mökiltä palattu ja oli sopivasti touhuilua niin ei tullut turhaan mietittyä tiistaista roskishaamua. Ei kyllä alkanu menkatkaan, joten kipitin eilen kauppaan hakee testejä. Tänään aamulla (dpo13) sitten jännättiin ukon kanssa yhdessä rfsu:n varhaisen ääressä ja kyllä molemmat tässä jotain näkee 🥹

1000015718.jpg

Tuun nyt tänne purkamaan ärsytystä tai suoranaista vitutusta. Pahoittelen, mutta siis alkoi tänään kun vuoto alkoi ärsyttämään ja ahdistamaan sekä surettamaan ihan satasella. Kun jos ensimmäinen ei olisi mennyt kesken olisin jo varmaan äkkiä laskettuna 6 kuulla. 💔 Ja kolmannesta keskenmenneestä olisin jo 3 kuulla. 💔 Ihan hirveä olo ja itkettää. En tiedä miten pärjään jos ekan lasketun ajan eli lokakuun lopulla ei raskaus ole alkanut koska silloin varmaan romahdan. 😭 Paineita siis vain lisää...

Viime yönä myös näin unta että löysin neliapilan. Aamulla herätessäni ajattelin sen olevan enne että jotain hyvää tapahtunut/tapahtumassa, mutta ei. Kiva vielä kun lomalla ollaan ja ihan alussa loma vielä niin mieli ihan maassa. Itkussa on kyllä nyt pidättelemistä... 😔

Niin paljon onnea plussasta @Eldis ! Nää kyllä luo toivoa! Jokainen plussa on yhtä ihana ja toivottu, mutta vertaistukena kiva nähdä myös kun useamman yrityskuukauden jälkeen tärppää. Onnea siis paljon ja toivotaan että kaikki menee hyvin :red-heart:

Ja voi @Kali , mä ymmärrän hyvin :sad-face: Ja vielä menkkaärsytys kun on päällä, niin se ja suru yhdessä on vaikea kombo.. Toivon kovasti, että saat pian paremman reissufiiliksen, ja muuta mihin keskittyä. Ite tunnistan kanssa tosi hyvin noi tietyt merkkipaalut, mihin omaa polkua aina vertaa. Esim. viime vuoden heinäkuussa aloin syödä mama-vitamiineja, ja olin silloin niin tosi toiveikas ja optimistinen, että mahdollisesti tänä kesänä mulla olisi jo vauva. Ja erityisen pahalta tuntui, kun siskon häissä toukokuussa en ollut edes raskaana, kun yritys aloitettiin niin että en ainakaan synnyttämässä silloin olisi... Mutta täytyy uskoa, että lapsi tulee sitten kun aika on oikea :red-heart:

Ja äh @Feronia , miten ärysttävä tuo kysta! Toivotaan kovasti, ettei se nyt sen takia jättäisi ovuloimatta useana kuukautena :Face Without Mouth: Ihan kun tällainen epävarmuustekijä olisi ollut tähän nyt vielä kaivattu... En tiennytkään, että niiden poisto vahingoittaa munasoluja myös, tai varmaan niitä sen hetkisiä. Mulle tuli eilen kanssa maanisuusvaihe, ja menin tutkimaan viimeisiä gynen kirjauksia kannasta, ja muistin että mullakin siellä kysta oli havaittu.

Ja kiitos myös taas niin kattavasta tietopaketista! Mutta joo, PCOS-aihetta tosi paljon eilen kanssa selvittelin. Mä oon välillä mitannut aamuisin sitä sormesta otettavaa veren paastosokeria, vai mikä onkaan? Mun äiti on sairaanhoitaja, ja mummo diabeetikkona sitä ymmärtääkseni mittaili myös, niin siinä sivussa kun on ollut välineitä saatavilla :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Ja ne arvot on ollut hyvät. Antaisikohan se mitään viitettä insuliiniresistenssistä?

Juteltiin tänään puolison kanssa, että jos tää kierto ei pian katkea ja hakeudun taas yksityiselle gynelle, niin voisin samalla pyytää jos hän voisi auttaa sen lähetteen kanssa lapsettomuushoitojen ensikäyntiä ajatellen..

Ja voi harmi @Kali 💔 Tunnistan noita harmituksen ja turhautumisen tunteita, vaikka en ole keskenmenoa kokenutkaan, enkä tietenkään tiedä miltä se tuntuu. Itsellä ainakin menkkojen alkaessa pettymys ei ainoastaan koske sitä, ettei tullut siitä kierrosta raskaaksi, vaan myös huoli siitä kasvaa, voiko ikinä raskautua. Vaikka sitä huolta miten yrittäisi järkeillä pois. Jotenkin joinain päivinä on sellainen paine ja jopa pieni paniikki pään sisällä koko aiheesta, vaikka välillä sitten taas on toiveikas ja optimistinen olo.

Juu no yrittänyt tässä tehdä kaikenlaista. Mutta en viitsi uida kun vuoto päällä niin sekin pilaa myös vähän fiilistä kun en voi kaikkea tehdä. 😔 No nyt ainakin maistanut ouzoa kun en raskaana ollutkaan. Ihan ok hyvää se oli. Mieluummin olisin toki raskaana ollut...

Tuntuu toivottomalta tämä yrittäminen. Varsinkin kun pelottaa että vaikka raskaaksi tulisin se menisi kumminkin neljännen kerran kesken. ☹️ Niin en tiedä siksikin mietin pitäisikö luovuttaa. Mies kyllä ei sitä mieltä ole että luovuttaa pitäisi. Melkeinpä turhankin optimistinen asian suhteen.

Juu no yrittänyt tässä tehdä kaikenlaista. Mutta en viitsi uida kun vuoto päällä niin sekin pilaa myös vähän fiilistä kun en voi kaikkea tehdä. 😔 No nyt ainakin maistanut ouzoa kun en raskaana ollutkaan. Ihan ok hyvää se oli. Mieluummin olisin toki raskaana ollut...

Tuntuu toivottomalta tämä yrittäminen. Varsinkin kun pelottaa että vaikka raskaaksi tulisin se menisi kumminkin neljännen kerran kesken. ☹️ Niin en tiedä siksikin mietin pitäisikö luovuttaa. Mies kyllä ei sitä mieltä ole että luovuttaa pitäisi. Melkeinpä turhankin optimistinen asian suhteen.

Ikävää, että vuoto alkoi. Varmasti on tosi rankkaa, kun toivo herää ja sitten onkin tullut kemiallinen tai keskenmeno. 💔 Mäkin näkisin asiassa kuitenkin myös sen valoisan puolen: raskauksia on alkanut. Jos vaan tunnepuolella kestät, niin ei vielä kannata luovuttaa. Syötkö sä nyt sitä rautalisää joka toinen päivä?

Ikävää, että vuoto alkoi. Varmasti on tosi rankkaa, kun toivo herää ja sitten onkin tullut kemiallinen tai keskenmeno. 💔 Mäkin näkisin asiassa kuitenkin myös sen valoisan puolen: raskauksia on alkanut. Jos vaan tunnepuolella kestät, niin ei vielä kannata luovuttaa. Syötkö sä nyt sitä rautalisää joka toinen päivä?
Syön sitä rautalisää joka päivä. Pitäisikö sitä vain joka toinen päivä syödä? 🤔 Purkissa muistaakseni luki päivittäin mutta en tiedä onko se hyvä vai ei.

Ja joo kesäkuussa kun gyne oli niin sanoi kyllä samaa että paljon menee oikein kun raskauksia alkanut sentään. Että se on todella hyvä merkki. Pitänee siis vain jaksaa yrittää ja vähän ns. kovettaa itseään ettei anna noiden nega tulosten tai kemiallisten mennä niin ihon alle. ☹️

Syön sitä rautalisää joka päivä. Pitäisikö sitä vain joka toinen päivä syödä? 🤔 Purkissa muistaakseni luki päivittäin mutta en tiedä onko se hyvä vai ei.

Ja joo kesäkuussa kun gyne oli niin sanoi kyllä samaa että paljon menee oikein kun raskauksia alkanut sentään. Että se on todella hyvä merkki. Pitänee siis vain jaksaa yrittää ja vähän ns. kovettaa itseään ettei anna noiden nega tulosten tai kemiallisten mennä niin ihon alle. ☹️

Tuo rautalisän ottaminen joka toinen päivä perustuu uusien tutkimusten mukaan siihen, että elimistö pystyy silloin paremmin hyödyntämään sen raudan. Suurten rauta-annosten otto nostaa hepsidiinitasot korkeiksi 24h ajaksi ja se puolestaan vähentää raudan imeytymistä. Lisäksi rautalisän syönti vain joka toinen päivä vähentää mahdollisten vatsan ärsytysoireiden määrää. Samaan aikaan raudan kanssa kannattaa ottaa C-vitamiinia 500mg (c on vesiliukoinen, joten yliannostusta ei tule, se pissitään vain ulos), joka edistää raudan imeytymistä, ja välttää kahvia ja maitotuotteita. Paras olisi ottaa rauta ja C-vitamiini tyhjään vatsaan. Pääasiaa nyt varmasti on, että sitä rautaa syöt, otit sitten joka päivä tai vain joka toinen. 😊

Tuo rautalisän ottaminen joka toinen päivä perustuu uusien tutkimusten mukaan siihen, että elimistö pystyy silloin paremmin hyödyntämään sen raudan. Suurten rauta-annosten otto nostaa hepsidiinitasot korkeiksi 24h ajaksi ja se puolestaan vähentää raudan imeytymistä. Lisäksi rautalisän syönti vain joka toinen päivä vähentää mahdollisten vatsan ärsytysoireiden määrää. Samaan aikaan raudan kanssa kannattaa ottaa C-vitamiinia 500mg (c on vesiliukoinen, joten yliannostusta ei tule, se pissitään vain ulos), joka edistää raudan imeytymistä, ja välttää kahvia ja maitotuotteita. Paras olisi ottaa rauta ja C-vitamiini tyhjään vatsaan. Pääasiaa nyt varmasti on, että sitä rautaa syöt, otit sitten joka päivä tai vain joka toinen. 😊
Mulla itse asiassa toi rautalisä mitä syön niin siinä on kanssa c-vitamiinia. 😆 Et ilmeisesti hyvä sit.

Täällä asiasta vähän sivuun niin on tosi paljon kissoja. ☺️ Laitan vaikka tähänkin nyt yhden kuvan yhdestä kissasta. Se oli tämä kissa kuvassa todella huomionkipeä ja ystävällinen. Onneks nämä kissat ainakin piristää mieltä varsinkin kun oma kissa hoidossa isällä loman ajan. 😂

1000008093.jpg

Täällä menossa kp 20 ja dpo 5. Hauskaa, kun ekaa kertaa tiedän tarkat päivät, missä mennään. Mulla on ollut rinnat yllättäen vähän arat jo eilisestä alkaen. Yleensä alkaa vasta vähän ennen menkkoja. Mutta koska nyt on vasta niin aikaiset päivät, niin tuskin kertoo mitään suuntaan tai toiseen. Mutta pian voikin sitten alkaa tarkkailemaan jo mahdollisia raskaustuntemuksia kuten joka kuukausi. 🤪

Miten teillä muilla menee?

Takaisin