Haaveena esikoinen

Ei juma, oon miettinytkin, miks ihmeessä vuoto on niukentunut! Ferritiiniä oon saanut nostettua +60 jostain 30 seudulta ja vähemmän tulee ulos, mikä on huolestuttanutkin. Vitsi naisen keho on jännä🤣🙈

Voisko liittyä veren hyytymisen tms? 🤔
Oiskohan mulla ollut ferritiini kans alle 30... Pitääpä oikein katsoa jostain.. ja vaikka varata aika pohdin kautta verikokeisiin 🤔

Tässä just googlettelin, että myös progesteronivaje voi aiheuttaa kivuliaat menkat ja enemmän vuotoa... 🤔
Ja esim. Kurkuman pitäisi auttaa tasapainottamaan kroppaa ja ainakin poistamaan matala-asteista tulehdusta, niin taidan karksia lisää ruokavaliota ja ostaa pohdin kurkumakapseleita testiin... 🤔

Jäljillä olet. Googletinpa nyt kuitenkin ja AIn kokooma yhteenveto: "When iron stores are depleted, the body may struggle to replenish red blood cells lost during menstruation, potentially exacerbating the bleeding and causing or worsening iron deficiency anemia.
Here's a more detailed explanation:
Iron's Role:
Iron is a key component of hemoglobin, the protein in red blood cells that carries oxygen throughout the body.
Menstrual Blood Loss:
Menstruation naturally involves blood loss, and if bleeding is heavy (menorrhagia), it can lead to significant iron loss.
Iron Deficiency and Anemia:
When iron stores are depleted due to heavy periods, the body may not be able to produce enough red blood cells to compensate for the blood loss. This can result in iron deficiency anemia, where a person has a low red blood cell count due to iron deficiency.
Impact on Bleeding:
The body's ability to regulate blood clotting and tissue repair during menstruation may be compromised when iron is deficient, potentially contributing to heavier and longer periods."

Mulla on testien mukaan punasolut hieman heikkotehoisempia... Olen kysynyt siitä useammalta lääkäriltä mutta ei kuulemma vaikuta mihinkään... 🤦‍♀️

Ou nou @Sinertävää , lakanapyykki vielä!

Mulla on sama tilanne. Testeillä en oo saanyt ovista kiinni, laskennallisesti menkkojen olisi pitänyt alkaa eilen. Vatsaa ja alaselkää juili eilen ihan siihen tyyliin että menkat alkaa pian. Tänään varuiksi testasin vielä sekä ovista että raskautta, molemmat nega :sad-face: Alkaispa ne menkat nyt pian, niin pääsisi uuteen kiertoon ja ei menisi loma ihan odotellessa! :Person With Folded Hands:

Hahah @Kali , me ollaan ihan päinvastaisia, kun mulla taas ei oo mahista päästä ees jokaiselle kuukaudelle mukaan, kun kierto on niin pitkä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Löysin vuodelta -20 tuloksen ferritiini 31,7... Pitää käydä testaamassa se nyt uudelleen... 🙈
Ehdottomasti kannattaa testauttaa ja yrittää saada ferritiini yli 100 (herkkä crp myös et voi poissulkea tulehduksen, joka nostaa ferriä jopa 30-50%). Tällä voi olla merkitystä myös raskauden alkamiseen ja jatkumiseen.

Mullakin on ollut ongelmia matalan ferritiinin kanssa ja runsaat kuukautiset. Mielenkiintoista, että kyseessä olisikin syy eikä seuraus. 🤔 Täytyy sanoa, että tuntuu, että nyt ne kuukautiset eivät enää olekaan olleet ihan niin runsaat kuin takavuosina.

Mäkin syön rautaa illalla joka toinen päivä. Ainakin sain nostettua ferritiiniä 13 --> 38, mutta sen jälkeen en ole käynyt nyt testaamassa mutta jatkanut tablettien syömistä. Hemoglobiini on aina ollut ok, eikä mulla ole ollut isompia oireita edes tuolloin, kun oli kaikista matalin arvo.

Pyrin syömään vain kasvisruokaa (olematta kuitenkaan kasvissyöjä, esim. kylässä tai ravintolassa saatan syödä lihaa). Mutta olen kyllä pohtinut, pitäisikö asiassa joustaa nyt tämän yrittämisen aikana, kun arvot ovat selvästi matalan puoleiset.

Täällä kp 11, mutta ovulaatio tuskin on vielä ihan lähellä, kun viimeiset kierrot ovat olleet 31-32 päivää. Tilasin nyt noita digitaalisia, kahden hormonin ovulaatiotestejä, kun niitä sai Lykolta "edullisesti". Vaikka juuri täällä viime kuussa puhelin, etten aio nyt stressata testeistä 🤣 mutta noissa digitaalisissa on se hyvä, että testin voi tehdä kerran päivässä heti aamulla, niin ei mene jatkuvaksi testailuksi. Aloitin ne nyt kp10 jolloin posti ne toi, joten jos tässä kuussa onkin lyhyempi kierto, saattaa olla että tuo estrogeenin mittaus epäonnistuu liian myöhäisen aloituksen vuoksi. Joka tapauksessa nyt tänään j eilen näytti tyhjää ympyrää, mutta sitä oletinkin.

Mullakin on ollut ongelmia matalan ferritiinin kanssa ja runsaat kuukautiset. Mielenkiintoista, että kyseessä olisikin syy eikä seuraus. 🤔 Täytyy sanoa, että tuntuu, että nyt ne kuukautiset eivät enää olekaan olleet ihan niin runsaat kuin takavuosina.

Mäkin syön rautaa illalla joka toinen päivä. Ainakin sain nostettua ferritiiniä 13 --> 38, mutta sen jälkeen en ole käynyt nyt testaamassa mutta jatkanut tablettien syömistä. Hemoglobiini on aina ollut ok, eikä mulla ole ollut isompia oireita edes tuolloin, kun oli kaikista matalin arvo.

Pyrin syömään vain kasvisruokaa (olematta kuitenkaan kasvissyöjä, esim. kylässä tai ravintolassa saatan syödä lihaa). Mutta olen kyllä pohtinut, pitäisikö asiassa joustaa nyt tämän yrittämisen aikana, kun arvot ovat selvästi matalan puoleiset.

Täällä kp 11, mutta ovulaatio tuskin on vielä ihan lähellä, kun viimeiset kierrot ovat olleet 31-32 päivää. Tilasin nyt noita digitaalisia, kahden hormonin ovulaatiotestejä, kun niitä sai Lykolta "edullisesti". Vaikka juuri täällä viime kuussa puhelin, etten aio nyt stressata testeistä 🤣 mutta noissa digitaalisissa on se hyvä, että testin voi tehdä kerran päivässä heti aamulla, niin ei mene jatkuvaksi testailuksi. Aloitin ne nyt kp10 jolloin posti ne toi, joten jos tässä kuussa onkin lyhyempi kierto, saattaa olla että tuo estrogeenin mittaus epäonnistuu liian myöhäisen aloituksen vuoksi. Joka tapauksessa nyt tänään j eilen näytti tyhjää ympyrää, mutta sitä oletinkin.

Se on sellainen oravanpyörä. Matala ferri -> vuotaa enemmän -> matala ferri ->. Hemoglobiini ei ole luotettava raudanpuutteen diagnosoinnissa, se laskee vasta ihan viimeksi, kun rautavarastot on ihan tyhjät. Ja itseasiassa jossakin kohtaa elimistö jopa nostaa hemoglobiinia pyrkimyksenä kompensoida matalaa ferritiiniä. Harmi et terveydenhuollossa tämäkin asia on niin huonosti tunnettu.

Ja ruokavaliosta, vaikka söisi sekaravintoa, on vaikea saada tarpeeksi rautaa raudan nostoon, toki se auttaa vähän ylläpidossa. Suosittelen esim. Tom Wideniuksen (raudanpuutteeseen perehtynyt hematologi) blogia, hän tietää mistä puhuu.

Varoitus, nyt tulee vähän omanapatykitystä!

Tänpäivänen lääkäriaika peruuntui, mutta saatiin varattua maanantaille uus vastaanottoaika felicitakseen. Dpo6 meneillään ja huomaa, että pms:lle tyypillinen katastrofointi ja nuorena tyhmyyksissäni pois heittäminen esineiden kaipuu nostaa taas päätään. Tää siis toistuu mulla joka kierrossa että haikailen parin hameen ja leluhevosen perään joita en nyt voi ikinä antaa omalle jälkikasvulle käyttöön kun niitä ei enää ole. Ihan kiva kun kroppa on selkeä merkeissään, mutta välillä tekis mieli murehtia jotain muuta 😅

Pms-tiloissani jännään myös maanantaista lääkärikäyntiä. Entä jos ne nauraa meiät pihalle että jatkakaa yritystä ja palataan ensi vuonna asiaan? Koitan kuitenkin järkeillä itselleni että yksityisenä tahona asiakastyytyväisyys on heille tärkeää ja pienikin apu mun mielenrauhalle tässä vaiheessa voi tuoda heille kassavirtaa myöhemmin. Päädyin varaamaan ajan tuonne kun aattelin että löytyis varmimmin kokemusta lyhyen luteaalin lääkkeellisestä tukemisesta perusgyneen verrattuna. Lisäksi puhdin kautta otetut labrat näkyy siellä jo valmiiksi niin voivat jo etukäteen sulkea esim. kilpirauhasarvojen vaikutuksen mun tilanteeseen pois.

Ehdottomasti kannattaa testauttaa ja yrittää saada ferritiini yli 100 (herkkä crp myös et voi poissulkea tulehduksen, joka nostaa ferriä jopa 30-50%). Tällä voi olla merkitystä myös raskauden alkamiseen ja jatkumiseen.
Mulla on käytännössä aina hieman tulehdus arvot koholla.. kuittaavat tällä ylipainolla... Pitää vaan jatkaa... 🤷🏻‍♀️

@Eldis mulla vaan hyviä kokemuksia feliltä Helsingistä. 3 eri gyneä tavannut joista A.E on meijän oma, mutta kaikki olleet ihania!💗 mulla oli kanssa lyhyehkö luteaali (n. 10pv) ja siks sain lugesteronit käyttöön. Ne osaa kivasti neuvoa ja tukea, eikä todellakaan naura pihalle.

Meidän kuulumisia vähän tähän väliin kanssa. Soitin tilkkaan ja ensi viikolla mahdollisesti tulee ohjetta labroista ja syyskuulle saadaan varmaan ensikäynti julkkarille🙌🏻 kesäkuusta asti odoteltu kutsua ja tänään meni hermo. Toivotaan, että tätä ei tarvitse edes käyttää.

Lisäksi soitin oman paikkakunnan naikkarille ja kysyin hysteroskopiasta, kun ei siitäkään mitään ollut kuulunut, niin hoitaja avasi maisaan yhteyden, että kun seuraavat menkat alkaa (ellei käy ihme) niin saan laittaa viestiä ja toivotaan, että pääsisin siitä kierrosta jo perkeleen polyypin poistoon. Omalla aktiivisuudella voi olla, että piankin pääsisi jos vaan päivät toimenpidettä tekevän kanssa menee yksiin. Ja sanoinkin, että musta meinas tulla hoitajien pahin painajainen, että saan edistettyä asiaa, eli no worries, meikä kyllä on aktiivinen😅 tuli tosi helpottunut olo, että ehkei me odotellakkaan lokakuulle tuota aikaa ja sitten vasta marraskuussa olisi jatkettu hoitoja. Ei voi enää olla niin huono tuuri🙈

@Eldis mulla vaan hyviä kokemuksia feliltä Helsingistä. 3 eri gyneä tavannut joista A.E on meijän oma, mutta kaikki olleet ihania!💗 mulla oli kanssa lyhyehkö luteaali (n. 10pv) ja siks sain lugesteronit käyttöön. Ne osaa kivasti neuvoa ja tukea, eikä todellakaan naura pihalle.

Meidän kuulumisia vähän tähän väliin kanssa. Soitin tilkkaan ja ensi viikolla mahdollisesti tulee ohjetta labroista ja syyskuulle saadaan varmaan ensikäynti julkkarille🙌🏻 kesäkuusta asti odoteltu kutsua ja tänään meni hermo. Toivotaan, että tätä ei tarvitse edes käyttää.

Lisäksi soitin oman paikkakunnan naikkarille ja kysyin hysteroskopiasta, kun ei siitäkään mitään ollut kuulunut, niin hoitaja avasi maisaan yhteyden, että kun seuraavat menkat alkaa (ellei käy ihme) niin saan laittaa viestiä ja toivotaan, että pääsisin siitä kierrosta jo perkeleen polyypin poistoon. Omalla aktiivisuudella voi olla, että piankin pääsisi jos vaan päivät toimenpidettä tekevän kanssa menee yksiin. Ja sanoinkin, että musta meinas tulla hoitajien pahin painajainen, että saan edistettyä asiaa, eli no worries, meikä kyllä on aktiivinen😅 tuli tosi helpottunut olo, että ehkei me odotellakkaan lokakuulle tuota aikaa ja sitten vasta marraskuussa olisi jatkettu hoitoja. Ei voi enää olla niin huono tuuri🙈
Hyvä että sait @Heipsy edistettyä asiaasi! Harmi että se usein vaatii vähän kyynärpäällä avittamista. Avunsaannin julkiselta puolella ei pitäisi olla sen varassa että osaa vaatia, mutta ymmärtäähän sen kun resurssit on mitä on.

Onpa hyvä, että saitte asioita eteenpäin @Heipsy ja @Eldis! Paljon onnea @Maijjja plussasta! 😍

En ole täällä vähää aikaan käynyt, vaan keskittynyt lomailemaan. Testailin reissulla ovulaatiota, mutta sitten alkoikin tosi kummallinen ja selkeä verenvuoto joka kesti kolme päivää. En sitten jatkanut enää testailua. Keho ei varmaan ollut vielä ihan toipunut kokonaan. Vähän harmitti että taasko menee kierto hukkaan, mutta eilen sainkin ilokseni positiivisen ovistestiin. Tänään siis dpo 0 ja saa pitkästä aikaa jännittää. 🤩

Ajattelin varovasti päivittää tännekkin kun tonne plussa vai ei ketjuun laitoin aikaisemmasta testistä kuvan, kuvassa ei kyllä näy ihan niin selvästi kuin livenä. No tein illalla vielä toisen testin jossa myös näkyi jotain. En miehelle kertonut vielä joten yritän jossain vaiheessa iltatestistä ottaa vielä kuvan. 😅 Ilman että hän huomaa....

Toivottavasti lähtee vahvistumaan @Kali! Eikös sulla ollu niin että olit lähössä matkalle jonnekin ja siksi ihan hyväkin syy aloittaa testaus ajoissa?

Täällä on nyt dpo 8. Huomenna gynelle. Pohdiskelin eilen että onko tää huono ajankohta kun menee niin kalkkiviivoille piinailussa. Pohdinta tuli ihan uniin asti: tein unessa raskaustestiä, mutta tuotantolinja ei ollut leikannut niitä kunnolla siivuiksi ja koitin semmoista hapankorpun kokoista levyä uittaa 😅 tein unessa myös digitaalisen testin ja siihen ilmestyi tuloksen lisäksi peukkua näyttävä derp, meemipiirroshahmo.

Testit oli kyllä unessa positiivisia. En yleensä haluu testata ennen aikojaan, mutta ehkä nyt pitäisi? 🤔

Muokattu viimeksi:
Takaisin