Haaveena esikoinen

@Maijjja paljon peukkuja täältäkin, toivotaan parasta!

Tälleen keltanokkana täällä kyselen, et voiko tulla ns. ovulaatio-oireita, vaikkei olisi ovulaatiota? Mulla on todella voimakkaat "oireet" aina oletetun ovulaation aikana, joten oon aina olettanut, että se tapahtuu. Tosin kun tässä välissä käytin hormonaalista ehkäisyä yli 10 vuotta putkeen, niin en osaa sanoa, sotkeeko sen lopettaminen miten paljon. Oireita mm. selkeä "ovisvalkovuoto", halujen taso, ja häijyn tuntuinen vihlaisu munasarjassa (yleensä aina vain vasemmassa tosin)🤔

@Syssymyssy mulla ei ainakaan ollut minkäänlaisia ovulaatio-oireita ennen ensimmäistä letrozol-kuuria. Sitten olinkin kaksinkerroin sohvalla kipujen kanssa aivan järkyttyneenä, että tätäkö se ovulaatio on. 🤣 Minä siis todistetusti en ovuloinut ennen letroja, kävin pari kertaa ultrassakin ja testailin kotona. Ja mun kierrothan oli ihan mitä sattuu muutenkin, lyhimmillään 9 päivää. 🫠 Mutta sulla tais olla tosi lyhyt aika kierukan poistosta, niin varmaan oottelisin rauhakseen ja testailisin! Helpommin sanottu kuin tehty. :Face With Tears Of Joy:

Jos oon oikein käsittänyt, niin ovulaation oireista ei välttämättä pysty ainakaan sitä tarkkaa ovulaation ajankohtaa kertomaan. Esim. "ovulaatiolimoja" kai tulee usein ennen ovulaatiota ja kipujakin siinä ympärillä. Eli kaiketi sitä voisi olla oireita, vaikka jonain kuuna se munarakkula sitten jäisikin puhkeamatta. Kaikilla ei kuitenkaan ole mitään oireita, eikä sekään tarkoita, etteikö ovulaatiota tulisi. Mutta yleisesti jos on säännöllinen ja normaalipituinen kierto, se on vahva indikaatio sille, että ovulaatio tapahtuu. Ja jos vielä jotain kierron mukaan toistuvia oireitakin on, luulisi olevan hyvin todennäköistä, että ovuloi. Hormonaalisen ehkäisyn kanssa ovulaatiota ei yleensä tapahdu, en ole varma viittasitko, että oireita on siis ollut ehkäisyn pois jättämisen jälkeen.

Testeillä pystyy saamaan kiinni lh-hormonin huipun ja käytännössä varmistuksen ovulaation ajankohdasta. Toki sekään ei 100% varmuudella tarkoita, että ovulaatio (eli munarakkulan puhkeaminen ja munasolun irtoaminen) olisi tapahtunut. Siitähän juuri täällä puhuttiinkin noihin keltarauhashormonitesteihin liittyen. Kiinnostaisi itseänikin sellainen kotitesti.😄

Tälleen keltanokkana täällä kyselen, et voiko tulla ns. ovulaatio-oireita, vaikkei olisi ovulaatiota? Mulla on todella voimakkaat "oireet" aina oletetun ovulaation aikana, joten oon aina olettanut, että se tapahtuu. Tosin kun tässä välissä käytin hormonaalista ehkäisyä yli 10 vuotta putkeen, niin en osaa sanoa, sotkeeko sen lopettaminen miten paljon. Oireita mm. selkeä "ovisvalkovuoto", halujen taso, ja häijyn tuntuinen vihlaisu munasarjassa (yleensä aina vain vasemmassa tosin)🤔

Juu noista ovulaatio oireista... En nyt yhtään tiedä milloin mulla ovulaatio on ollut. 🥴 Oireiden perusteellakaan en yhtään osaa arvioida kun jo keskiviikkona oli oikealta puolelta vihlaisu alavatsalla. Tänään sitten heräsin ja luulin että alkoiko kuukautiset jo kp17 kun valkovuotoa niin paljon tullut. 🤣 Ensi viikolla lähdetään Kreikkaan ja ajattelin testata ainakin lähtöpäivänä keskiviikkona ensi viikolla siis. En tiedä pitäisikö ottaa testejä mukaan vai ostaa Kreikasta testejä jos kuukautiset ei ala. 🤔 Ensi viikon lauantaina niiden pitäisi alkaa.

Minä omissa hysterioissani omanapailen vaan täällä. Hain kaupasta läjän testejä ja posia ne kaikki näyttää. Kai se on uskottava, että jotain on tapahtunut. Varovasti kävin jo maaliskuisiin kirjoittelemassa... 🫣 En kyllä jotenkin voi uskoa enkä uskalla iloitakaan vielä. Mutta nyt ei auta kun odotella. Voispa aikamatkata suoraan vaikka parin kuukauden päähän, niin olisi varmempi olo jo, että onko siellä joku matkassa. 🫣

Mä kävin just tänään ultrassa kun oli vihlontaa vasemmalla puolella ja epäilin että edellisen kierron isompi folli jäi sinne kystaksi, halusin tietää että oliko näin ja että onko sinne folleja kasvanut tällä minimiletroannoksella kun on KP17 jo menossa. Limat ja halut oli sen mukaiset että kohta pitäisi olla h-hetki ja gyne totesi että limakalvotkin näyttää siltä. Vaan sitten ultrattiin munasarjat eikä ollut folleja näkyvissä ollenkaan... 🙄 (edit: paitsi se viime kierrosta jäänyt iso folli joka oli siellä tosiaan 3cm kystana niin kuin arvasin)

Eli kyllä voi kaikki oireet olla silti jäädä ovis tulematta 😅 Testeihin oon saanut positiivisen kun se on oikeesti ollut tulossa! Limoihin ei voi luottaa kun niitä voi tulla peräti 5 päivääkin etukäteen (tai näköjään myös näin kun ei ole ovis edes vähään aikaan tulossa) mutta se toispuoleinen kipu on kyllä omasta mielestä aika luotettava jos tulee parin päivän sisään positiivisesta testistä.

Muokattu viimeksi:
Minä omissa hysterioissani omanapailen vaan täällä. Hain kaupasta läjän testejä ja posia ne kaikki näyttää. Kai se on uskottava, että jotain on tapahtunut. Varovasti kävin jo maaliskuisiin kirjoittelemassa... 🫣 En kyllä jotenkin voi uskoa enkä uskalla iloitakaan vielä. Mutta nyt ei auta kun odotella. Voispa aikamatkata suoraan vaikka parin kuukauden päähän, niin olisi varmempi olo jo, että onko siellä joku matkassa. 🫣
Pidän sormet visusti ristissä että pysyy matkassa ja vahvistuu!! 🤞 Hurjasti tsemppiä ja onnea matkaan! Pääsetkö lääkäriin verikokeeseen, sillähän se vahvistuisi entisestään?

@Feronia kiitos! En osaa sanoa pääseekö sinne miten helposti, pitänee selvitellä. 🤔 Harmi kuulla, ettei siellä ollut folleja kasvanut. Mikä oli jatkosuunnitelma, nostatteko letrozolin annostusta?

@Maijjja Luulisi että esim. neuvolan tai terveyskeskuksen kautta saisi lähetteen se jos ei halua käydä yksityisellä 🤔 Toki nyt on haastavaa kun on kaikki paikat kiinni heinäkuussa. Yksityiselläkin oli aikoja vähänlaisesti mutta bongasin peruutusajan tälle päivälle kreivin aikaan. Mutta sitähän voi sit lomakauden jälkeenkin varmasti sinne ottaa yhteyttä jos ei tule mullistuksia ennen sitä :smiling-eyes:

Oma gyne palaa lomilta heinäkuun lopulla niin pitää sitten ottaa yhteyttä. Tää oli periaatteessa testikierros että riittääkö toi minimiannos mutta ei selvästikään riitä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Nyt sit mielenkiinnolla odotan että mihin kohtaan KP20-35 akselilla ovis osuu eli @*Ninni* me ollaan nyt samassa ovisalhossa täällä. :loudlycrying:

Ja unohtui tuosta viestistä että oikein arvasin että kysta se oli (pieni tosin, vain 3cm kokoinen) ja sen kystan takia pitää nyt sitten vältellä pää alaspäin heilumista (esim. trampoliinia) ettei munasarja heilahda itsensä ympäri, onneksi ei tuu hirvein usein pompittua :tears:

Edit: Sitä jäin kyllä miettimään että voikohan letroja jatkaa kun on tuo kysta, kun googlaillessa löysin vähän ristiriitaista tietoa, että periaatteessa ei kannattaisi letroja syödä kun on kysta ettei se kasva lisää. Hoksasin kysyä gyneltä lopuksi ja gyne pohti että ei näkisi estettä, mutta kaipa mä kysyn siltä mun vakituiselta sitten kun se palaa lomilta. Pitää varmaan ehkä KP3 ottaa ultra taas ennen kuin alkaa napsimaan letroja että näkee onko se hävinnyt minnekään, tai ettei se ainakaan ole kasvanut.

Muokattu viimeksi:
@pyöriäinen hormonikierukka ei varsinaisesti estä ovulaatiota (voi estää joillakin) vaan tekee kohdun olosuhteet muuten "hankalaksi" raskautumiselle

@Feronia munasarjan kierähtäminen itsensä ympäri kuulostaa hurjalta 😂

@Feronia jospa se ovis sieltä tulee! Ja toivotaan, että letrozolin isompi annos antaa vasteen ❤️

Koska kärsimättömyys on toinen nimeni, otin ja soitin neuvolaan nyt noin miljoonan testin jälkeen. Neuvolatätin mukaan mennään 4+2 ja varailtiin jo pari aikaa. Eli siirryn kai rohkeasti maaliskuisiin nyt! 😱 (Paitsi neuvolatäti varoitteli myös kohdunulkoisesta. New fear unlocked. 🤣)

Kiitos teille kaikille ihanille vertaistuesta ja juttuseurasta! Paljon ois jäänyt ilman tätä foorumia myös oppimatta, ootte melkoinen tietopankki! Isot tsempit kaikille ja toivotaan loppukesälle hellettä ja plussatuulia. ❤️❤️

Ihana kun on muitakin kärsimättömiä🤣 mä oon kanssa tällä hetkellä tosi kärsimätön, ja tekis mieli taas soittaa hus:in naikkarille ja kysyä toimenpiteestä, kun ei aikaa vaan näy (viime torstaina saatu ja hyvänksytty lähete). Koitan tsempata itteäni, että perjantaina soitan jos ei kuulu mitään, kun sit on viikko mennyt edellisestä soitosta. Niillä toki lukee, että voi mennä kolme viikkoakin, että saa aikaa, mutta turhauttaa, kun mitään ei tapahdu.

Alko tänään taas todenteolla masentamaan, kun laskeskelin, että seuraava hoitokierros saattaa mennä marraskuulle, kun kaavailivat toimenpidettä vasta lokakuulle😔 sen takia tekis mieli olla hoitajan pahin painajainen ja pommittaa vaan, että sais sen ajan edes, että olis jotain mitä oottaa. Kotiyritystä on tässäkin kierrossa ja luget alotan myöskin, vaikka tuntuu aivan toivottomalta ja turhalta. Tulee pitkä kierto, kun ne pidentää todennäkösesti sitä johonkin 32-33 päivään vs mun 27-28 päivää. Ei auta kun koittaa keksiä jotain millä aika menis nopeemmin.

Mä oon itse ihan sekaisin täällä, joko vasta dpo1 tai dpo2... Tai sitten voi olla jopa dpo7 tai dpo8....🥴 Tajusin että kun tiistaina viime viikolla testasin iltapäivästä jospa se ovulaatio olikin silloin koska ne testit näytti testiviivaa vain vähän kontrolliviivaa vahvempia. Että jospa se olikin jo silloin tai sitten on mahdollista et oli sunnuntaina kun testit loppuivat lauantaina ja sunnuntaina en testannut enään.

Sori sekalainen viesti, yhtä sekalainen kun mun ajatukset. 😵‍💫 No toisaalta hyvä koska en nyt ainakaan tiedä yhtään milloin uskaltaa testata. 🤣 Voi siis olla että ootan sinne matkalle lähtöpäivään ens viikon keskiviikolle..

Nää on niin rohkaisevia kun tulee plussauutisia! Paljon tsemppiä @Maijjja kesään ja odotukseen, ja ihanaa että pääsit jo neuvolaan aikoja varailemaan :Hugging Face: Toivotaan, että mahdollisimman moni meistä seuraa odottajien puolelle pian perästä!

Onko kellään täällä omakohtaista kokemusta noista progesteronitestiliuskoista? Mietin että tarjoaako se aamulämpöjen ohella lisäarvoa luteaalivaiheeseen. Sinänsä verinäytettä vaatimaton tapa mitata keltarauhasen työskentelyä houkuttais, mutta jos tulkinta on tarkkuustasoa yli/alle viitearvon niin informaatio taitaa jäädä kovin laihaksi.

Ihana kuulla @Maijjja että onni potkaisi viimein! Tarrasukkia matkaan 🥰 toivottavasti moni tästä ryhmästä tulee pian perässä.

Hurjan kuuloinen ajatus että munasarjat vois kierähtää ympäri @Feronia 😨 kaverilla on joskus ollut törkeen kipeä kiveskiertymä ja ehdin jo huokaista helpotuksesta että onneks ei ole mitään omakohtaisia killuttimia mitkä vois mennä solmuun, mutta näin sitä sitten viisastuu.

Käytiin ukon kanssa vaelluksella ja todettiin, että teltta on ovulaation aikoihin tarpeellinen majoite vaikka painaakin. Riippumatto oli vaadittavan akrobatian vuoksi vähän liikaa meille 😅 en voi suositella. Lisäksi tarppi ei tarjoa kauheasti yksityisyyttä.

No, nyt on joka tapauksessa dpo 3. Ajattelin varata loppuviikolle ajan hedelmällisyystarkastukseen niin pääsen marisee mun lyhyessä luteaalista. Ja oikein arvasitte, sijoittamalla visiitin piinapäiville koitan parhaani mukaan manifestoida hyviä uutisia 🤞✨

Jatkona tuosta munasarjan kiepsahtamisesta, tuli siis mullekin yllätyksenä että niin voi käydä! Gyne selitti että kun se kysta täyttyy nesteellä, se on vähän niin kuin vesi-ilmapallo, joka vetää munasarjaa alaspäin. Se ei muutoin haittaa, paitsi jos se vesi-ilmapallo vaikkapa tramppavoltin takia loiskahtaa kokonaisen ympyrän ja vetäsee sitten munasarjan mukanaan kierroksille. Se saadaan kyllä käännettyä takaisin paikoilleen sitten lääkärissä, mutta on kuulemma sen verran kivulias kokemus että kannattaa sitä vältellä mahdollisuuksien mukaan!

Kyllä on ihmeellistä ihmisen elämä ja naisen keho, kaikkea sitä saakin pelätä :rolling::rolling:

@Eldis teillähän ollut seikkailu😂 sen verran tosta progearvosta verikokeissa, että juu vaikka kertoo tyyliin onko viitteissä vai ei, niin taitava lääkäri osaa sen ottaa myös huomioon, että missä kohtaa luvuissa pyöritään. Mulla esimerkiks joo, se oli viitearvoissa, mutta omasta ja lääkärin mielestä sais olla parempi, niin alotettiin mulle tuki siihenkin sen vuoks. Eli suosittelen mittaamaan, jos se kiinnostaa, saa ainakin mielenrauhaa sillä☺️

Heipsi! Kiva, että luet vanhoja kirjoituksiani. Siivosin välissä digijalanjälkiäni ja alkuperäinen viesti ei siksi enää ole täällä suoraan luettavissa 💛 Höpöttelemisiin!

Muokattu viimeksi:
Takaisin