Haaveena esikoinen

Karhunkierros nyt käyty, saa nähdä paljonko menkat myöhästyvät tuon takia 🤣 Oli nimittäin niin rankka rutistus itelle ja juuri laskennallisen ovulaation ajalle. Ollaan nyt oltu pari yötä hotellissa ja ihan vaan rentouduttu.

Alkoholia (ja rahaa) mennyt suhteellisen runsaasti tällä lomalla, mikä itteä hiukan hirvittää. Toisaalta syötiin just hienommassa ravintolassa ja halusin viinit kaveriksi että tulee "täysi" kokemus. Ei siis ole mitään että juotaisiin hitosti kaljaa tms, vaan enemmänkin "ompas jännän kuuloinen drinkki, maistetaanpas". En silloin nuorena aikuisena/opiskelijana käynyt missään niin nyt elän vähän sitä aikaa jälkikäteen. Nyt on varaakin maksaa jotain 10+€ juomasta.

Noh, loma loppuu ja arki alkaa ja aloitetaan taas nollalinja alkoholin kanssa. Olikos se nyt WHO, joka suositteli ettei raskautta yrittävä nainen joisi ollenkaan alkoholia vai miten se meni, en muista. Olen vaan jotenkin niin loppu siihen että pitää elää niin rajoittuneesti eikä silti mitään ole tapahtunut yli vuoteen. Jotenkin tuntuu ettei elintavoilla ole väliä, ainakaan meillä. Ymmärrän toki että joutuu miettimään syömisiään paljon tarkemmin sitten kun on niin hedelmällinen pariskunta, että tulee joka kierrossa raskaaksi ainakin kemiallisesti.
Oi meillä on unelmalistalla tuo Karhunkierros 😍 Mitä tykkäsit?

Heipsi! Kiva, että luet vanhoja kirjoituksiani. Siivosin välissä digijalanjälkiäni ja alkuperäinen viesti ei siksi enää ole täällä suoraan luettavissa 🥰 Höpöttelemisiin! 🌈

Muokattu viimeksi:
Oi meillä on unelmalistalla tuo Karhunkierros 😍 Mitä tykkäsit?
Vähän voimille otti (toisaalta oma vika, kunto ei ole niin hyvä mutta haluttiin silti mennä neljään päivään) ja parissa kohtaa reitti tuntui ihan älyttömältä, kun toistuvia nousuja ja laskuja jatkuvasti. Varsinkin viimeisenä päivänä kun huiputettiin monta vaaraa. 😅 Maisemat toki oli upeat, mutta mikään ei tuntunut sillä tavalla harvinaiselta kun kaiken olisi voinut nähdä parkkeeraamalla lähistölle ja kävelemällä muutaman kilometrin. Ihmiset olivat mukavia ja oli hauskaa jutella tutuille kasvoille kun satuttiin samalle taukotuvalle.

Ensimmäiseksi pitkäksi vaellukseksi tuo oli oikein hyvä. Oli sellainen turvallinen olo kun hyvin merkitty reitti ja syötiin ravintoloissakin pariin kertaan (satoi ja oli kiva päästä sisälle!) ja omia välineitäkin tuli testattua. Oli hyviä valintoja ja huonojakin tullut tehtyä. Olen vähän pöpökammoinen ja jännitin ennen huussien käyttöä, huomasin että tuon reissun aikana aloin kutsumaan huussia vessaksi ja olin kiitollinen niistäkin. 😆

Kannattaa muuten harkita Ristikalliolta aloittamista! Matka on toki lyhyempi, mutta kallio on oikeasti hieno (pitää vähän mennä reitiltä sivuun, polkuja on kyllä). Ristikallion lähtöpiste on se alkuperäinen kuitenkin. (kuva)

Aluksi puhuttiin että seuraava vaellus lyhyempi, mutta miehellä alkoi kuumeilemaan Hetta-Pallas niin saa nähdä mihin päädytään.

Liitteet

• IMG-20250623-WA0035.jpg
    IMG-20250623-WA0035.jpg
    728.7 KB · Katsottu: 55
@Elliania
Luin vasta nyt tuon toisen viestin, hurjalta kuulostaa toi vuoto! Mullakin on epäilyksenä yksi kemiallinen viime syksyltä, kun mulla oli vaikeuksia virtsata ennen kuukautisia ja krampit olivat kovat sitten menkkojen alettua. En tosin testannut, mitä hieman kadun.

Olen itsekin unelmoinut Alpeilla käymisestä joskus. 😍

Kasvisten rauta on ei-hemirautaa, ja se imeytyy huonommin kuin eläinperäinen hemirauta joten hiukan hankala tilanne, jos ei rautalisääkään voi käyttää. Jos pystyy välillä poikkeamaan ruokavaliosta niin sitten kannattaa tankata veriruokia, paljon rautaa ja mitään eläintähän ei tapeta pelkän veren takia vaan se on "sivutuote". Jos ei pysty poikkeamaan ruokavaliosta, niin sitten ehkä kannattaa pyrkiä rautainfuusioon. 🤔

Raudasta... Minulla on toiminut lääkärin suosittelema tapa, rautatapletti vain joka toinen päivä.
Vatsa kestää huomattavasti paremmin. 👍🏻
Ajattelin ensin kuussa pyytää työterveydestä verikokeet, ilmeisesti pitää varastorauta maksaa kuitenkin itse... 🤔
Jospa olisi vähän noussut 👍🏻

Heipsi! Kiva, että luet vanhoja kirjoituksiani. Siivosin välissä digijalanjälkiäni ja alkuperäinen viesti ei siksi enää ole täällä suoraan luettavissa 🥰 Höpöttelemisiin! 🌈

Muokattu viimeksi:
@Elliania
Toi on jännä, monet valittavat ettei maha kestä papuja. Mullakaan maha ei kestänyt ennen, mutta sitten vaan sinnikkäästi söin niitä ja nykyään kyllä kestää. Itsekin olen ollut siinä käsityksessä että kyllä vegeruokavaliolla ihan hyvin lapsi pyöräytetään ellei sitten ole muita rajoitteita siihen päälle (mulla esim pähkinät, mutta selviän ihan hyvin kun vuorottelen liha/kala/kasvisruoilla).

Junamatka Alpeille kuulostaa ihanalta, tosin mulla on paha tapa nykyään nukahdella junissa niin ei ehkä mulle 😂

Heipsi! Kiva, että luet vanhoja kirjoituksiani. Siivoilin välissä digijalanjälkiäni ja alkuperäinen viesti ei siksi enää ole täällä suoraan luettavissa 🥰 Höpöttelemisiin 💛

Muokattu viimeksi:
Me lähdetään tasan viikon päästä sinne lomalle Kreikkaan! 🥳 Oon jo ihan innoissani matkasta. Miettinyt jo että mitä kaikkea pitää pakata ja mietinkin pitäisikö pari raskaustestiä ottaa mukaan. Kun voi olla että jos ennen ensi viikon keskiviikkoa ei testeissä näy muuta kuin super haaleaa hailuraa, jonka olin jo näkeväni eilen. Ja tänään kun testasin aamun tokalla vessa käynnillä. Niin olin jotain näkevinäni. Tosin voi olla että on vain viivanpaikka. 🫣 En yhtään tiedä mikä dpo on nyt... Voi olla että tänään olisi dpo9 tai sitten voi olla vasta paljon vähäisempikin dpo jolloin ne testit eivät voi pitää paikkaansa eli jos vähäisempi dpo niin selkeästi viivanpaikka olisi testeissä vain. Tavallaan jännittävämpää näin kerrankin kun ei yhtään tiedä dpo:sta...

Niin ei niin ahdistakaan kun ei näy kuin jotain viivanpaikan kaltaista kun yhtään en tiedä mikä dpo. Niin ajatus ei lähde menemään heti negatiiviseen että ei tässä raskaana varmaankaan olla, ei voi olla niin. Kun nyt uskon että voihan se kunnon plussa vielä tulla. 😊 Kun ihan kujalla oon dpo:n suhteen. Toki jos nyt ei tärpännyt testaan kyllä ensi kierrossa paremmin ton oviksen luultavasti ainakin yritän.

Miten vahvoja hän suositteli ottamaan joka toinen päivä? 🥰
Ei ollut erikseen vahvuudesta puhetta, sanoi vain että jos rautatapleteista tulee vatsa ongelmia, niin ottaa vain joka toinen päivä... 🤔 Ja mieluummin aamulla kuin illalla, söin 10 vuotta sitten anemiaan illalla kun työterveydestä neuvottiin että niin vatsan kanssa pärjää kun ei ota tyhjään vatsaan.. söin 3kk arvot ei nousseet.. hemoglobiini edelleen 117-119 vaihdoin sitten aamuun ja otan siis edelleen aamuisin... Silloin aiemminkin otin tapletit, raudan ja monivitamiinin aamupalan jälkeen ehkä 10-15 minuutin päästä syömisestä ja kahvi mukillisesta... Ja 3kk seurannassa arvot olivat nousseet hyvin oli jo hemoglobiini 128 😁 ferritiiniä en muista ulkoa, mutta se on ollut mulla pitkään matala.. ja ilmeisesti sekin voi osittain aiheuttaa runsaat menkat 🤔
Eli ainakin mun kropassa aamu on parempi aika 👍🏻

@Kesäheinä85 Olen ollut koko ikäni raudanpuutteinen viime vuoteen saakka ja menkat oli aina tosi runsaat ja kesti jopa 10 päivää. Nyt kun on raudat saatu sinne ferritiini ~100 niin menkat on suoraan sanottuna niukat ja kestää 3-4 päivää. Tämänkin kun olis silloin tiennyt! Mun kohdalla tämä piti ainakin paikkaansa.

@Kesäheinä85 Olen ollut koko ikäni raudanpuutteinen viime vuoteen saakka ja menkat oli aina tosi runsaat ja kesti jopa 10 päivää. Nyt kun on raudat saatu sinne ferritiini ~100 niin menkat on suoraan sanottuna niukat ja kestää 3-4 päivää. Tämänkin kun olis silloin tiennyt! Mun kohdalla tämä piti ainakin paikkaansa.
Mä oon @Zebra huomannut ton saman! Puoli vuotta oon nyt tankannut rautalisää enemmän tai vähemmän säännöllisesti ja menkat on niukistunu sinä aikana 😳 oon vähän hölmistyny tästä kun oma logiikka sanois että tässähän on hyvin limakalvon rakennusainetta -> nyt rakennetaan joka kuukausi kunnon kartano potentiaaliselle perilliselle! Mut sit purkutyömaa onkin vastoin odotuksia kaikkea muuta kuin gore.
Mun ferritiineissä lähtötaso tosin oli vähän vajaa 50 ja nyt kivunnut kahdeksaankymppiin. Vähän vielä matkaa tohon tavoitesataseen.

Mulla oli teininä ja vielä 18-19 vuotiaana hemoglobiini 132-136... Mutta silloin taisi menkat olla helpommat... Noh oppiiipa iän myötä kaikkea... 🙈

Tajusin että mulla toinen mahdollisuus maaliskuisiin päästä. 🤣 Edellisest kierrosta jos ois tärpännyt oisin ollut ekojen joukossa maaliskuisissa ja nyt jos tärpännyt niin vikojen joukossa maaliskuisissa. Laskettu aika ilmeisesti olisi 28.03.26.. 🙈 Jos oikein muistan katsoneeni.

Ärsyttää nyt sittenkin kun en tiedä milloin olisi mahdollista saada edes plussa. Aluksi ajattelin että ihan hyvä näin ettei ole varma oviksesta, nyt sitten tänään alkoi se ärsyttämään. 😭 No kaipa matka päivänä pitäisi olla ainakin selvillä viimeistään olenko raskaana vai en... 🤞

Mä oon @Zebra huomannut ton saman! Puoli vuotta oon nyt tankannut rautalisää enemmän tai vähemmän säännöllisesti ja menkat on niukistunu sinä aikana 😳 oon vähän hölmistyny tästä kun oma logiikka sanois että tässähän on hyvin limakalvon rakennusainetta -> nyt rakennetaan joka kuukausi kunnon kartano potentiaaliselle perilliselle! Mut sit purkutyömaa onkin vastoin odotuksia kaikkea muuta kuin gore.
Mun ferritiineissä lähtötaso tosin oli vähän vajaa 50 ja nyt kivunnut kahdeksaankymppiin. Vähän vielä matkaa tohon tavoitesataseen.

Tää on ihme juttu miten se menee näin päin! Ei kyl loogista ollenkaan. Et kun on puutetta niin heitetään ne loputkin vähät menemään oikein urakalla ja sit kun on arvot kunnossa niin sit on niukkaa. 🤔 Kaipa tähän on jossakin netin syövereissä joku selitys miksi näin, mut en oo etsinyt. Hyvin oot saanut nostettua, jatka tosiaan sinne satasen vähän ylikin! Mun lähtötaso oli alle 30 eli täysin tyhjä.

Voisko liittyä veren hyytymisen tms? 🤔
Oiskohan mulla ollut ferritiini kans alle 30... Pitääpä oikein katsoa jostain.. ja vaikka varata aika pohdin kautta verikokeisiin 🤔

Tässä just googlettelin, että myös progesteronivaje voi aiheuttaa kivuliaat menkat ja enemmän vuotoa... 🤔
Ja esim. Kurkuman pitäisi auttaa tasapainottamaan kroppaa ja ainakin poistamaan matala-asteista tulehdusta, niin taidan karksia lisää ruokavaliota ja ostaa pohdin kurkumakapseleita testiin... 🤔

@Kali
Täällä sama homma, ei ole ovulaatiosta tietoa. 😅 Jos olisi ollut normaali 28 päivän kierto, niin menkat olisivat alkaneet tänään. Eivät kuitenkaan alkaneet, kramppailee kylläkin ja lujasti. Tullut reissailtua ja ryypättyä koko loma niin ei ihme että ovis myöhässä. Yritän vielä malttaa testaamisen kanssa ainakin pari päivää.

Edit: kp1 alkoi yöllä, lakanat pyykkiin 🙈

Muokattu viimeksi:
Takaisin