Synnytystarina tai pituudeltaan melkein romaani! [:)]
Minulla oli laskettu aika torstaina 5.8, mutta olin asennoitunut siihen, että "jatkoajalle" mennään...Minulla oli kova huoli vauvan koosta, kokoarvio tehtiin ultraamalla viikolla 36, koska sf- mitta oli kasvanut kokoajan hieman yläkäyrän yläpuolella. Tuolloin vauvan painoksi arvioitiin 3077 g! Lääkäri ei sanonut mahdollista tulevaa syntymäpainoa, sanoi vaan, että ei pitäisi olla kovin iso ja että mahtuu kyllä ulos.
No, itseäni kuitenkin huoletti, että jos mennään vaikka pari viikkoa yli, niin kuinkahan iso vauva sitten on! No, katsellaan miten asiat etenee...Minulla oli neuvolaaika perjantaiaamuna ja siellä ajattelin anella uutta aikaa kokoarvioon, koska en halunnut ottaa riskiä, että kahden viikon päästä joudun punkeemaan ulos jonkun jättiläisen![:-]
Oli siis laskettupäivä, olo oli hyvä, selkää vähän jomotti niinkuin aiemminkin ja valkovuotoa tuli todella reilusti. Illalla käytiin kävelylenkillä koirien kanssa niinkuin joka ilta...Myöhemmin tuli lieviä supistuksia harvakseltaan, ei mitään uutta. Selkää jomotteli myös. Mentiin miehen kanssa nukkumaan (eri huoneisiin![:)] , että saisin nukuttua paremmin unta varastoon)...Makoilin sängyllä ja olin juuri nukahtamassa, kun havahduin mahassa tuntuvaan napsahdukseen,
mitäs mitäs!? Nousin varovasti ylös ja housuihin valui lorahdus. Menin vessaan ja pönttöön lumpsahti limatulppa tai ainakin osa siitä, samalla alkoi myös verinen vuoto. Laitoin siteen ja vaihdoin alushousut. Vettä lorahti max. pari desiä, eli kaikki vedet eivät menneet. Tämä tapahtui noin kello 24.45.
Noh, sitten alkoi ihmettely, että mitäs nyt...Kävinpä vielä täälläkin kirjottelemassa, että jotain taitaa ruveta tapahtumaan! No nousin sitten etsimään sairaalan numeroa ja kävin säikäyttämässä miehen hereille [:D]. Soitin sitten synnärille ja sieltä sanottiin, että tulkaa näytille kun kerran vettä meni. Ruvettiin sitten pukemaan ja laittamaan tavaroita kasaan, mies päästi koirat takapihalle pissille ja minä laittelin niille ruokia ja hoito-ohjeita valmiiksi (vanhempani tai miehen äiti olisi tulossa tarvittaessa koiria hoitamaan.).
Matkalla sairaalaan supistuksia tuli vaihdellen, mutta alle 10 minuutin välein, eivät olleet erityisen kipeitä, semmoisia kunnon kuukautiskramppien tapaisia. Arvelin, että päästään kotiin takaisin, eikä viitsitty vielä edes soittaa kenellekkään. Sairaalassa oltiin kahden maissa ja pääsin odottelun jälkeen käyrille, supistuksia tuli, mutta ei kovinkaan säännöllisesti, hoitaja sanoi että pääsette kotiin ,jos vaan haluatte. Verikoe otettiin myös, koska tulehdusarvoja piti ruveta seuraamaan vesien menon takia. Verinen vuoto jatkui kokoajan. Lääkäri oli tulossa käymään ja päätettiin, että se vilkaisisi myös minun tilannettani. Lääkäri tutki ultraäänellä vauvan kokoa ja antoi arvioksi 4100g!!! Sanoi, että mahtuu kyllä syntymään, vaikka isohko onkin ensisynnyttäjälle ja että on loistavaa, että synnytys käynnistyi spontaanisti, että se käy paljon helpommin kuin jos olisi tarvinnut käynnistää. Lääkäri tutki kohdunsuun ja hups, olin melkein 4,5 cm auki!! "Et sinä kyllä enää kotiin lähde, saattaisi tulla liian kiire takaisin." [:D][:-]
Sinne siis jäätiin. Olo oli hyvä, istuskelin käytävällä, supistuksia tuli säännöllisesti ,mutta ne oli hyvin siedettäviä. Hoitaja tuli sanomaan, ettei olisi uskonut että olen jo niin paljon auki, kun siinä vain istuskelen tyytyväisenä, naama peruslukemilla [:D] Hoitaja kysyi että haluanko peräruiskeen ja sanoin haluavani. Passitin miehen vielä kotiin ja sanoin että soitan sitten kun jotain tapahtuu, turha meidän molempien olisi siellä istua ja valvoa, vielä menee aikaa...
Mies sitten lähti ja minä jäin odottelemaan mitä tuleman pitää. Sain sen ruiskeen ja jonkin ajan päästä mentiin taas käyrille...Sain olla omissa vaatteissa ja vointini oli loistava, tarjottiin myös mahdollisuutta mennä suihkuun, mutta sanoin, että menen vasta sitten kun on kovia kipuja...
Sitten taas käytävälle odottelemaan...Kello oli jotain viisi yöllä...
Sovittiin, että seuraava käyrä otetaan seitsemältä. Odottelin käytävässä, lueskelin yhden sisustuslehden..Synnytysvastaanotto oli hiljentynyt, vain yksi pariskunta oli siellä minun lisäkseni, kun tulimme oli koko "tupa" täynnä! Jossain vaiheessa tajusin, että tästä rakennuksesta kävellään ulos vasta vauva kainalossa!![:)][:-]
Soitin miehelle, että tulee sairaalaan puoli kahdeksaksi ja jos minua ei näy, niin olen siellä käyrillä vielä, että odottele rauhassa käytävässä. käskin myös, että lähtiessään takaisin sairaalaan, soittaa vanhemmilleni, että lähtevät ajelemaan meille koiria hoitamaan.
Hiljalleen supistukset rupesivat kovenemaan, kävelin käytävää edestakaisin...Koitin keinutella lanteita ja painella selkää, istumaan ei enää pystynyt...Kello oli ehkä vähän yli kuusi, kun menin sanomaan hoitajille, että nyt alkaa tehdä kipeätä, että voisin ottaa jotakin lääkitystä. He sanoivat, että heiltä saa vain särkylääkettä, eikä siitä taida enää olla apua. Komennettiin käyrille ja siinä makaaminen alkoi olla hankalaa, supistukset olivat kovempia ja tulivat tiheämpään...Minulle ruvettiin järjestämään sairaalanvaatteita ja kätilö katsoi kohdunsuun, oli muistaakseni edelleen jotain 4,5 cm auki. Minut otettiin käyriltä pois ja vaihdoin vaatteet, sitten lähdettiin hissillä kohti synnytyssalia. Kipu alkoi olla mahdoton...[&o]
Noin kello 7.00 pääsin saliin ja siellä alettiin tehdä valmisteluja...Sanoin haluavani epiduraalin ja koittavani myös ilokaasua. Epäilin kyllä, että se saa minut voimaan pahoin, joten päätettiin aloittaa pienemmällä annostuksella...Samantien kun kätilö oli näyttänyt miten kaasu toimii, sille tuli jo käyttöä!! Supistukset teki jo todella kipeää. Makasin sängyllä ja vedin ilokaasua. Jossain vaiheessa käskin vääntää kaasun täysille! [:D]Kello oli noin puoli kahdeksan ja tajusin, että mies varmaan odottelee siellä alakerrassa, kun luulee minun olevan siellä käyrillä!!! Pyysin, että joku lähtisi häntä hakemaan ja sieltähän mies löytyikin...Kun mies tuli saliin, taisi hän vähän säikähtää, kun näki miten kipeä olin.
Noin kello 8.00 kohtu oli auki 6 cm ja ilokaasulla mentiin. Se oli kyllä mahtava aine, olin välillä ihan muissa maailmoissa. En tiennyt mikä oli totta ja mikä kuvitelmaa...Ajattelin ihan outoja ajatuksia ja luulin puhuneeni niitä ääneen, mutta en onneksi!! [8D] (Kuvittelin mm. olevani pesukoneen kuivausrummussa, kun jyskytti ja humisi niin kummallisesti[8|].Ja mietin että kuka v*tun idiootti haluaa olla täällä töissä ja katsella tämmöistä!)
Koko avautumisvaiheen olin kuulemma ollut melkein hiljaa, mies sanoi että muissa saleissa vain karjuttiin, ei meidän. Jossain vaiheessa kävin myös vessassa ja epiduraalia ruvettiin valmistelemaan...
Noin kello 10.00 oli kohtu auki 8 cm ja epiduraali laitettiin. Lääkäri joutui työntämään sen kahteen kertaan, kun eka meni jotenkin verisuoneen...Tosi mukavaa..Oli kamalaa maata kippurassa supistusten aikana! Epiduraali aiheutti kutinaa (kuuluu asiaan), mutta vei kivut. IHANAA! Supistukset tuntuivat vain paineen tunteena. Torkahdin pieneksi hetkeksi, muuten juteltiin miehen kanssa niitä näitä...
Epiduraali vaikutti noin. 1,5 tuntia ja sitten kivut paheni taas...[:(][&o]
Koko ajan olin makuullani pöydällä, ei tullut mieleenkään nousta esim. keinutuoliin tai suihkuun. Tosin avautuminen kävi niin nopsaan, ettei tarvinnut koittaa edes seisoskella...
Supistusten tullessa kiemurtelin pöydällä ja jännitin joka lihasta kropasta ja puristin miehen kättä...Jälkeenpäin oli kaikki lihakset kipeinä, ihan kuin mut olisi hakattu pesäpallomailalla kaiken muun hyvän lisäksi! [8|]
Kello 11.00 jälkeen olin auki 10 cm ja pikku hiljaa sain ruveta ponnistelemaan...Se tuntui kamalalle, sattui ihan hulluna!! Epiduraalista ei tosiaan ollut enää tietoakaan, eikä ilokaasu enää auttanut, mentiin siis ihan luomuna[&o]...
Jossain vaiheessa supistukset heikkeni ja lyheni, oksitosiiniä lisättiin...Ponnistin ja punnersin, mutta sattui liikaa. Hoin vaan, että en pysty!! Välillä kertakaikkiaan kieltäydyin ponnistamasta, vaikka kätilö kuinka patisti. Sanoin vaan, että enkä ponnista ja pidättelin!![8|][:o]
Ponnistaminen vain teki kertakaikkiaan NIIN kipeetä, en olisi voinut uskoa sellaista kipua olevan olemassakaan...Sanoin haluavani mennä kotiin tai että hyppään tosta ikkunasta alas! Ajattelin, että kuolema olisi nyt paras vaihtoehto...
Tunsin kuinka vauva liikkui ulospäin, mutta supistus loppui aina liian aikaisin ja vauva painui takaisin. Aloin olla aivan poikki, tärisin, hikoilin, janotti (mies toi vettä ja mehua), oksetti...Jossain vaiheessa kyselin jo imukuppiakin, kun tuntui ettei vauva kertakaikkiaan mahdu ulos!! [8|]
Jotain puudutuspiikkejäkin tökittiin, mutta ei ne mitään auttanut...Joka kerta ponnistaessa oli tunne, että enää vaadittaisiin niin vähän, että vauva olisi ulkona, mutta voimat loppui...[:(] Kätilö sanoi, että vauvalla alkaa sykkeet laskea, että sillä on tukalat oltavat...Pikku hiljaa sain ponnistettua tarpeeksi ja pää alkoi näkymään!! Kätilö leikkasi välilihaa ja pääsi auttamaan vauvaa ulos. Kun pää oli syntynyt, käskettiin lopettaa ponnistaminen, vauvalla oli napanuora kaulan ympärillä ja se irrotettiin. No helvetti tää on eka kerta kun HALUAN ponnistaa ja sitten ei saakkaan!![X(]
Oli vaikeaa olla ponnistamatta ja pidättää, kun tuntui, että luut musertuu siitä paineesta ja halusi vain vauvan äkkiä ulos..Pian onneksi sainkin rutistaa loppuun ja voi mikä helpotus oli saada vauva pois!
Kello 12.16 vauva syntyi.
Hetken oli hiljaista, muutaman sekunnin, jotka tuntuivat ikuisuudelta, sitten kuului pärskintää ja iso rääkäisy!! Vauva nostettiin näytille ja jestas että se näytti ihan ufolta!!! [:D] (Uskaltaako näin sanoa omasta vauvastaan??[;)]) Vauva oli hetken hieman sinertävä ja näytti aivan valtavalta...Mietin vain, että miten tuo mahtui musta ulos! Isä sanoi "Meillä on pieni poika".
(Minä ajattelin, ettei se kyllä kovin pieneltä tuntunut[:)]) (Sukupuoli oli kyllä tiedossa etukäteen.)
Isä leikkasi napanuoran ja vauva nostettiin minun paidan alle, siinä sitten tuijoteltiin toisiamme, minä en saanut sanottua mitään, en kertakaikkiaan mitään. Noin viiden minuutin päästä sanoin ekat sanat: "Hae nyt se kamera." Jep.
Vauva oli rinnalla pitkään ja sen aikana syntyi jälkeiset ja minua ruvettiin parsimaan kasaan.( Lääkäri tuli myös ompelemaan, kun oli joku hankala kohta, minkä kätilö jätti mieluummin lääkärin hoidettavaksi). Kipu alapäässä oli vieläkin mieletön ja ompelukin sattui...Sain kuulla, että ponnistusvaihe oli kestänyt 50 minuuttia!! [:-] Aika pitkään...Ja se oli ehdottomasti rankin vaihe koko synnytyksessä! Jälkeenpäin mietin, että en kärsinyt raskauden aikana juurikaan liitoskivuista, että ehkä luut eivät jotenkin antaneet tarpeeksi periksi, tai jotain...Päätin, että en enää ikinä, ikinä tee tätä uudelleen.
Sitten vauva lähti isän ja kätilön mukana mittauksiin ja pesulle. Pituus 51cm ja paino 4070g!!! Ei ihan mikään pikkuveijari ensisynnyttäjälle, kätilökin totesi, että ei ihme kun teki tiukkaa. [:)] Pesun jälkeen vauva annettiin kapaloituna isälle ja minä raahauduin suihkuun. Valuin verta, ja minua paleli ja oksetti..Tuntui, että taju lähtee...Mutta sain sentään peseydyttyä ja puhtaat vaatteet päälle. Sitten takaisin pitkälleni. Saatiin ruokaa, mutta en pystynyt syömään, hieman join kuumaa kaakaota, oksetti koko ajan...Mies kävi soittamassa tuoreille isovanhemmille, jotka olivat hermostuneina jo odotelleet uutisia.
Sitten lähdettiin kohti osastoa, minut työnnettiin sinne paarisängyssä, koska en pysynyt jaloillani. Vauva laitettiin omaan vauvakärryynsä isän työnnettäväksi. Kätilö sanoi ihanasti isälle: "Ota sinä tämä pienempi aarteesi, niin minä tuon tämän isomman aarteen." [:)]
Olin todella väsynyt, mutta NIIN ONNELLINEN ihanasta pienestä Ihmeestäni!![:)]
Vielä on lisättävä, että etukäteen olin sanonut miehelle, että istut sitten vaan siinä pääpuolessa ja pitelet kädestä, että sinne alapäähän on turha mennä kurkkimaan...No, eipä mennyt ihan niin! [8|] Kätilö nimittäin joutui hoitamaan useampaa synnytystä samaan aikaan ja hyppäsi siis välillä huoneesta toiseen. Mies toimi sitten "apukätilönä", piteli jalkoja yms.....Muutenkin niissä tuskissa oli ihan sama mitä ympärillä tapahtuu, olis ollut ihan sama vaikka olisin synnyttänyt keskellä katua!!
Että ei mennyt ihan "suunnitelmien mukaan"...[:D]
Siinähän se tarina oli...Toisen samanmoisen voisin kirjoittaa osastolla olosta, mutta jätetään se nyt kuitenkin. Tuskin tätäkään pitkää sepustusta kukaan jaksoi lukea! :)
Vielä vaiheet:
avautumisvaihe 10h 25 min
ponnistusvaihe 51 min
jälkeisvaihe 9 min
Synnytyksen kokonaiskesto: 11h 25 min