VäriSointu
Supliikin supersankari
Hei!
Ajattelin esittäytyä vielä täälläkin puolella. Olen 41v. ja asutaan Kainuussa, johon muutettiin viime vuonna Etelä-Suomesta. Meillä pojat -15 ja -18 ja kolmas näillä näkymin tulossa syyskuun tienoilla. Taustalla 4 keskenmenoa, jotka varjostaa tätä odotusta. Kunto ei ole sama kuin aiemmissa raskauksissa, joten haasteita odotan loppuraskauteen. Oman lisänsä tuo myös alhaiseksi alkuraskaudessa todettu ferritiini.
Luin joitain vuosia sitten ahkerasti nimenomaan tätä +40 v. -nurkkaa, mielestäni täällä on ollut hyviä keskusteluita ja aitoa kohtaamista. Nyt ajattelin osallistua keskusteluun. Hyvää alkavaa kevättä kaikille! Meillä tosin on vielä yli 90cm lunta, joten täysi talvi täällä vielä. Valoisuus sentään tekee kevään tuntua.
Ajattelin esittäytyä vielä täälläkin puolella. Olen 41v. ja asutaan Kainuussa, johon muutettiin viime vuonna Etelä-Suomesta. Meillä pojat -15 ja -18 ja kolmas näillä näkymin tulossa syyskuun tienoilla. Taustalla 4 keskenmenoa, jotka varjostaa tätä odotusta. Kunto ei ole sama kuin aiemmissa raskauksissa, joten haasteita odotan loppuraskauteen. Oman lisänsä tuo myös alhaiseksi alkuraskaudessa todettu ferritiini.
Luin joitain vuosia sitten ahkerasti nimenomaan tätä +40 v. -nurkkaa, mielestäni täällä on ollut hyviä keskusteluita ja aitoa kohtaamista. Nyt ajattelin osallistua keskusteluun. Hyvää alkavaa kevättä kaikille! Meillä tosin on vielä yli 90cm lunta, joten täysi talvi täällä vielä. Valoisuus sentään tekee kevään tuntua.

Aiemmat raskaudet ovat alkaneet helposti, yk1 tai yk2 eikä keskenmenoja takana, mutta saa nähdä miten käy nyt yli kymmenen vuotta myöhemmin.
Olen 46-vuotias yhden ihanan 1,5-vuotiaan lapsen äiti pk-seudulta. Lasta ehdittiin miehen kanssa toivoa muutama vuosi ennen kuin onnisti, eikä se käynyt ihan ilman lisäapuja. Itselleni kävi niin, että ymmärsin haluavani lasta liian myöhään, vasta 40-vuotiaana. Vaikka eihän onnistumisesta tietysti olisi ollut takeita, vaikka olisi nuorempana jo lasta yrittänyt saada. Olin jotenkin vain elänyt sellaisten ihmisten ympäröimänä, jotka eivät itse lapsia halunneet, ja itse ainoana lapsena en myöskään oikein ollut koskaan osannut nähdä itseäni lapsiperheellisenä ihmisenä. Elämä ei muutenkaan tuntunut koskaan siltä, että voimavarat voisi mitenkään riittää lasten kanssa elämiseen, ja erityisherkkänä ihmisenä koin elämässä muutenkin liian paljon stressiä. Aiemmat kumppanit olivat myös tehneet selväksi, etteivät lapsia halunneet. Voimavaroista on edelleen puutetta, mutta en kyllä vaihtaisi enää tätä mihinkään. Hirvittää ajatella elämääni ilman lasta, ja olen todella onnellinen, että päätin uskaltaa lasta vielä yrittää! 
Onneksi on tuhansia valokuvia 
Tsemppiä uuteen elämänvaiheeseen, se mullistaa kaiken sillä onhan se oma lapsi jotain aivan ihmeellistä kun sen kasvattaa sydämensä alla. Ja kun saa lapsen myöhemmällä iällä, siihen on helpompi keskittyä. Harvemmin jää fiilistä että jotain on jäänyt kokematta, paremminkin se vanhemmuus ja lapsen kasvatus on se asia minkä haluaa kokea ja mihin haluaa keskittyä. Se on sitä elämää.