esikoisen syntymään oli jos vaikka mitä toiveita, ammetta, hierontaa, luomuna mahdollisimman pitkälle,kauratyynyä, kylmäkäärettä, jne... mutta mikään muu niistä ei toteutunut ku ainoastaan amme. siitäkään ei ollut mitään apua kun maha meni sekaisin ja juoksin vessassa vähän väliä joten amme sai jäädä. lisäksi en läytänyt siinä sellaista asentoa missä olisin rentoutunut...
muutenkin kätilön toiminta synnytyksessä oli miehenkin mielestä "kamalaa" eihän se kätilö ees ollut läsnä , kävi vaan pyörähtämässä aina välillä. oltiin suurinosa ajasta ihan kahestaan...
mitään ohjeita en mihinkään saanut. ois ollut kiva jos kätilö ois ollut paikalla enemmän ja tilanteessa mukana. kertomassa mitä ja miksi tapahtuu. eikä vaan pistämässä rauhottavaa ja muuta lääkettä että itte taas pystyy häipymään johonkin.......
nyt en aijo tehä mitään listaa. synnytys menee omalla painollaan. ainoastaan synnytystapakeskustelussa aijon tehä selväksi sen että minuun ei pistellä yhtään mitään ilman mun lupaa niinkuin esikoista synnyttäessä tehtiin. ja jos kätilö alkaa taas rajoittaa mun liikkumista ja kehoittaa tekemään tarpeeni sänkyyn aijon vaihtaa kätilöä. sain viimeksi vihat päälleni kun halusin liikkua (kätilön mielestä rauhattomuutta, ei kykene rentoutumaan, huutaa- tarvitsee rauhottavia.. lauloin siis aata suppareissa-- se helpotti hengitystä, rentoutti lihaksia..)...ja en todellakaan halunnut että joudun kytketyksi sänkyyn vaan LIIKKUA!!!! se oli parasta lievitystä kipuun. samoin se että mies hieroi. ja jos kätilä kokee ahistavaksi sen että mies nukkuu rankan työpäivän päätteeksi aamuyöstä muutaman tunnin niin voi voi... tää kätilö tiuski mulle että on sun miehelläs hyvä aika nukkua... tuumasin sille että mitäköhän sen pitäis sitten tehä??!!! mä en muutenkaan halunnut miestä siihen häsläämään. ainoastaan olemaan samassa tilassa, hieromaan ja oisin varmasti tirvassu sitä ottaan jos se ois alkanut vielä jotain voivottelemaan ja halimaan. ne kivut oli niin hirveet..

että mulle riitti se että mies oli samassa huoneessa ja hieroi kun pyysin sekä sääti radiosta hyviä piisejä alkuyöstä isommalle

ja toivoisin tällä kertaa että kötilö olisi tosiaan läsnä enemmän. ensisynnyttäjää ei mun mielestä saa jättää tunniksi tai kaheksi yksin... niinku mulle tehtiin... se oli aika pelottavaa....
kauratyyny mulla oli mukana, ehdotin sitä kätilölle joka piipitti vaan että ei kyllä jouda millään sitä käymään lämmittelemässä... joten sekin jäi sitten vaikka senkin olin kirjannut toiveisiini. aamulla kun kätilö vaihtui oli ihan eri meininki. kätilö oli läsnä, antoi ja kannusti mua liikkumaan,tekemään sitä mitä haluan.. ja oli ihmeissään siitä lääkemäärästä mitä tää edellinen kätilö ja lääkäri oli muhun tumpannut.. toivottavasti ois sama kätilö nytkin......... jos se on sama joka ensin oli niin aaaapuva.

esikoisen sektion jälkeen mies sai vauvan heti luokseen..vauva pestiin, puettiin ja hoidettiin miehen nähden ja miehellä vauva olikin sylissään kun mut kärrättiin puolen tunnin päästä sektiosta niiden luokse joten luotan siihen ainakin että vaavi pääsee heti isänsä luo mentiin sitten sektioon tai ei.....