Esikoista odottavien apupalsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jasmin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
^Ja vielä, meidän tiedot kyllä pyydettiin papereihin, ja pappi oli kuulemma ennen antanut ne todistukset myös pakanakummeille, mutta oli luopunut käytännöstä saatuaan jostakin huonoa palautetta. Riippunee siis ihan papista ja seurakunnasta miten toimivat.

Ok. Kumma juttu sitten, että veljelleni tuli niin kiire hommaamaan yhtä kummia lisää. Olisiko sitten heillä ollut niin tiukkapipoinen pappi??

Hmmm... Ja itseasiassa myös mun ensimmäisen kummilapsen kummeista vain yksi taisi kuulua kirkkoon tai olla konfirmoitu.

Noniin, hätäännyin niin, että kävin katsomassa mun seurakunnan sivuilta. Kas, kun ei ole aikaisemmin tullut mieleen :grin Kaikki tietävä netti...
Eli saa olla myös muun kirkkokunnan tai uskonnollisen yhdyskunnan jäsen, joka hyväksyy kirkkomme lapsikasteen. Huh, helpotusta :happy: Kiitos teille, Airam ja Kirppuliina :)

Sellaista tuli mieleen kysäistä, että onko kantoreppu vauvalla käytännöllinen? Kaveri olisi sellaista mulle kauppaamassa, babybjörn merkiltään. Voiko nitä käyttää ihan vastasyntyneellä vai onko se jo vähän isompien vauvojen juttu? Itse olin harkinnut sellaista kantoliinaa, nekin vaikuttaisi aika hintavilta. Toisaalta jos joku tollainen olisi niin vaavi kulkisi sylissä mutta kädet jäisivät vapaaksi touhuta muutakin.

Sisko sanoi, etten saa ottaa keneltäkään edes ilmaiseksi baby björnin reppua! Vauva ilmeisesti todella kaameassa, epäergonomisessa asennossa. Eroa ilmeisesti myös onko kyseessä kantoreppu vai rintareppu. Kantoreppu kai ok vähän isommalla, rintareppu juurikin se kaamea. Itse menen varmaan liinalla, kun sinne saa vauvan eri asentoihin ja siinä voi jopa imettää...

Piti nyt vielä googlettaa... http://www.babyidea.fi/reppuvsliina.html

Tuolla sanotaan, että "Saksalainen kuluttajalehti Ökotest 2/2000 testasi yhteensä 15 erilaista Saksan markkinoilla myytävää kantoliinaa ja -reppua. Kolmessa repussa vauvojen asento ei ollut ortopedisesti hyväksytty. Näihin kuului Suomessa suosittu Baby Björn rintareppu." Sitä en tiedä, onko malliin tullut kehitystä, mutta en ottaisi riskiä.

No niin, hyvä tietää, kiitos. Epäilin sitä jo vähän valmiiksi. Tarkistin viestistä ja sehän on juuri tuo rintareppu :meh: Musta ne on näyttänyt aina siltä, että vauvan pää "kenottaa" vaikka se tuki olisikin. Tossa mallissa on vissiin vielä mukana lämpöpussi mutta mitä me autottomat ihmiset sillä tehtäis, kun rattaat on oltava joka paikassa mukana kuitenkin. Nään sen repun livenä maanantaina kun mennään sinne kaverille vaatteita penkomaan.

Meillä oli ekalla kanto liina ja reppu, hyvä koiran kanssa lenkeillä. Mutta en kyllä ihan pikku vauvaa laittaisi reppuun, vasta sitten kun pitää niskojaan ja istuu eli 6kk+ ihan vauvalle tykkäsin liinasta:) mutta kumpaakaan ei loppupeleissä käytetty juuri ollenkaan!

Kyllä itsekki mieluummin liinaan luottasin. Siinä saa paremmin vauvvan pään tuettua. Joskus näkee tuolla kaupungilla repuissa kulkevia pieniä vauvpja joilla tosiaan se pää retkottaa ihmeellisesti.. En halua samaa omalle vauvalle.

Meidän pojalla on vain yksi kummi ja kaste täytyi hyväksyttää kirkkoherralla. Kastepappi kyllä kertoi, että tämä kyseinen kirkkoherra oli sanonut, että yksikään lapsi ei saaa jäädä kastamatta siksi, että tällä ei ole tarpeeksi kummeja, joten kyseessä oli enemminkin muodollisuus. :)

Itse tykkään enemmän kantoliinasta, kun sitä saa säädettyä paremmin erikokoisille kantajille kun useimpia reppuja. Tai meillä oli auksi Stokken reppu, jonka pitäisi olla hyvä säädettävyydeltään ja niin poispäin, mutta mulle se ei istunut ollenkaan. Enkä siis ole mitenkään erikoisen lyhyt tai pieni, 162senttiä pituutta ja normipaino. Miehelle taas se reppu sopi ihan hyvin, mies 180cm pitkä. )

Mäkin tykkäsin kantoliinasta ihan pienellä vauvalla (samoin vauva), mutta vähän isompana siirryttiin Manduca-kantoreppuun. Tosin ainakin just Manducassa on vauvatuki, jonka avulla ihan pienikin pitäisi saada ergonomisesti kyytiin, mutta mä en saanut sitä oikein toimimaan. Liinoja ja kantoreppuja (ja niitä rintareppuja, joita paljon parjataan, mäkään en sellaista hankkisi) on vaikka minkälaisia ja niiden käytöstä tullut oma tieteen-/taiteenalansa, joten niitäkin vertaillessa saa varmasti päänsä pyörälle.

Ja eikös kantoliinassa ole pisin käyttöaika? Menee siis vielä kolmevuotiaankin kanssa.

Paitsi että liinojakin on niin erilaisia. Esim. trikooiina sopii hyvin pienen kantamiseen, mutta isomman kanssa venyy eikä oo enää niin kiva kantaa. Ja ymmärtääkseni kudottu liina taas ei oo niin kiva pienen kanssa kun taas sillä on parempi kantaa isompaa. Ja kyllä kantorepuilla voi kantaa isompaa lasta. Manducasta sanottiin jollain sivulla että se käy vastasyntyneestä viisivuotiaaksi. Mä en oo meidän kohta kaksivuotiasta kantanut enää vähään aikaan. Toki mahan kasvu ois sen estänyt muutenkin. Mutta oon nähnyt aika isojakin ipanoita kantorepun kyydissä, selässä kannettuna siis.

Miellä nää tytöt ei ole suostunut kannettavaksi sen jälkeen kun oppineet kävelemään hyvä jos halattua saa:) kolme vuotias jo aika painava että johan siinä itsensä hajottaa kun pitkään kantelee...

Muuten tän vau foorumin kirpparilla näyttäisi olevan manducan kantoreppu myynnissä jos joku merkki tietoinen sellaista kaipaa:)
Meillä oli muuten gracon kantoreppu ja toimi hyvin ja hintakin ihan kohtuullinen:) kantoliina saatiin vauva lehdentilaaja lahjaksi että siitä varsinaisesti mitään maksettu, pihi kakkiainen ;)

Tuohon kummi juttuun, että periaatteessa pitää olla vähintään kaksi, mutta yksikin kirkkoon kuuluva riittää. Meillä tytöllä vain yksi "virallinen" kummi, mutta epävirallisesti kaksi. Lupa pitää siihen papin pyytää ja ei ainakaan meillä tuottanut ongelmaa.

Meillä on rintareppu ja kyllä sitä on käytetty pienestä asti. Ei ole pidempiä aikoja ollut, mutta hetken. Esim. Hoplopissa oli helpompi kannelle siinä kuin sylissä.

Mä hommasin jo trikoisen kantoliinan torista alkuun, ei ollut kallis (20€, lähes käyttämätön). :) Vaihan sitten myöhemmin kudottuun liinaan tai johonkin muuhun välineeseen, jos tuo ei iske tai kun lapsi alkaa painaa liikaa. Harjoittelin tuossa vähän sen sitomista jo ja se tuntui kyllä aika mukavalta. Trikooliinaa puoltaa alkuun se, että sitä ei tarvi sitoa uudestaan joka kerta kun ottaa vauvan pois, vaan voi sitten itse pitää sitä päällä vaikka koko päivän.

2 kirkkoon kuuluvaa kummia pitää olla. Maksimi oisko kuus. Jotkut papit hyväksyy yhen kirkkoonkuuluvan jod ei kahta löydy, riippuu papista :) Epävirallisia kummeja saa olla lisäksi vaikka kuin monta siis niitä jotka ei kuulu ev. lut. kirkkoon..

Juu eli babybjörn on rintareppu eli epäergonominen sekä lapselle että kantajalle. Manduca, tula ja ergo kantoreppuja joista manducassa on integroitu (eli sisäänrakennettu) vauvatuki ja muissa erikseen hankittavissa.. Vauvatuen tarve noin 1kk-3/4kk iässä. Sen pienempää en oo itekkään saanu reppuun hyvin, liina ollut toimivampi ihan pienellä. Repussa ei kyl sit 1-2kk iästä eteenpäin retkota pää..
Huomatkaa et sellasta ergonomista kantovälinettä ei oo olemassa missä sais kantaa lasta edessä kasvot menosuuntaan. Jos haluaa et lapsi näkee jotain nii selkään tarpeeks ylös tai sit lonkalle..
Mulla on tula ja viel 2,5-vuotiasta sillä kantaa mutta ei kovin mukavasti. Pitäs olla taaperokoon reppu tms.

Takaisin