Esikoista odottavien apupalsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jasmin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullekkin siitä neuvolassa puhu mut sanoivat kumminki, että ei raskauden aikana viitsi kokeilla mitään uutta.. En sitten tiedä.

Kannattaa noissa rohdoissa kuitenki muistaa, että kaikki ei esim käy lääkkeiden kanssa yhteen. Eikä noita luontaistuotekaupan rohtoja niin suositella raskausaikana, kun ovat vähemmän tutkittuja kun lääkkeet esim.. Ite en ainakaan uskalla ottaa.

Ööh ja nokkosta saa kyllä aika halvalla tulla keräämään vaikka meidän puskista :D Eiköhän sen voisi tuoreeltaankin smoothieen pyöräyttää...

Aika jännä, kun joissakin lähteissä suositellaan välttämään nokkosen syöntiä raskausaikana. (Oisko syynä se, että nokkonen kerää nitraatteja, vai joku muu, en tiedä...)

Rintapumpun tarvii yleensä heti eka päivinä.. Siks ostasin etukäteen.. Pumppaaminen nopeuttaa maidonnousua ja sit ku se maito nousee nii sitä tulee naapurinki vauvalle. Vauvan syöminen helpottuu jos pumppaa liiat ensin pois. Ja pumpulle herumista et voi tietää et herutko. Vaikka vauvalle tulee maitoa yllikyllin niin pumpulla et saa välttis mitään. ELI vauva saa maitoa tarpeeksi vaikka pumppamalla ei tule tippaakaan! Moni luulee et maito on loppu kun pumpulle ei heru (vaikka eka viikkoina herunut) mut se on harhaluulo :)

Apua! Minkälaisia vaatteita olette ennen lapsen syntymää ostelleet ja kuinka paljon? Kuinkahan pitkälle äitiyspakkauksen vaatteilla pärjää? Minkälaiset vaatteet on teidän mielestä kaikkein kätevimpiä / tosi huonoja?

T. Urpo joka ei ymmärrä vauvojen pukemisesta juuri mitään :confused5
Kietasubodyt on parhaita ihan pienelle. Osta varalta ainaki parit 50cm ja useemmat 56cm vaatteet. Meillä ne sopi molemmille lapsille ekat 2-3kk.. Äitiyspakkauksen pienimmät vaatteet vastaa muiden merkkien 62cm eli ne on tosi isoja, ja niitä on pari per koko eli niilllä ei pitkälle pötki. Kirppareilta saat muutamalla eurolla kasan pikkuvaatetta niin ei mee omaisuus niihin :)
Paidat on käteviä vasta konttaavalla/kävelevällä eli koosta 74cm eteenpäin. Body ja sukkahousut/puolipotarit/potkarit on kätsyt. Tarvittaessa jumpsuit tai sit kaks bodyä, sukkahousut/puolipotkarit ja housut. Käytän siis bodya puseronakin pienellä.
Mä en ite tykkää ees kotona pitää vauvaa sukkahousuissa/puolipotkareissa vaan laitan housut. Polarn o pyretin sukat pysyy pienellä jalassa hyvin. Varsinki ne pitkävartiset. Hmllä myydään just samannäkösiä mut ne ei vaan pysy..

Piti sitten mun googlata tuo nokkonen raskausaikana, kun jäi häiritsemään. Olen siis syönyt sitä joskus aikaisemmin kuivattuna. Nimenomaan kuivattuna ja kun sen ostaa valmiina niin tietää että se on kerätty turvallisista paikoista, joissa ei ole vaaraa noille nitraattijäämille. Raskauden aikaiseen käyttöön tuli taas ristiriitaista tietoa jotenka vaikea sanoa. Ehkä päällimmäisenä jäi mieleen, että kohtuukäytössä ok vähän sama, kun persiljan kanssa. Taidanpa sitten kuitenkin jättää kauppaan kun ei ole todettu hemoglobiinia alhaiseksi. Jos näin käy niin voihan sitä sitten neuvolasta tiedustella.

Kertokaa mulle häviääkö tai loppuuko tää karvankasvu ja tummuminen synnytyksen tai viimeistään imetyksen jälkeen? :D oon aina ollu vaalee ja kaikki muut karvat kasvaa tummempana, paitsi tietenkin ripset ja kulmakarvat. Oon pian karvasempi kun mieheni xD

Mulla sillon alkuraskaudesta meni niin hermot noitten ruokien kans ku itekki luulin niin paljo kaikkee. Kävin listeriabakteeri-testeissäki ku en tienny joittenki ruoka-aineitten turvallisuudesta sun muusta. Itelle ainaki meni niin jakeluun ku niin paljo huolta ja murhetta tuli tuosta syömisestä etten ennää uskalla ja viitti laittaa mittään uutta ja outoa suuhuni ja mistä ei oo satavarmaa tietoa. Ite koitan hemoglobiiniaki nostattaa rauta-tabuilla ja ihan perusturvallisilla verilättyillä, marjoilla ja ruisleivillä, en kyllä ite menis mihinkään luontaistuotekauppojen juttuihin koskemaan :) Eiköhän se perus rautanen ruokavalio yhessä tabujen kans hoida sen hemoglobiini-asian ajan kanssa :)

Itekkää en kyl luontaistuotekauppojen juttuja ostelis. Ja jos ei rautatabut auta, niin sillon menisin ottamaan suoraan suoneen sairaalaan, turvallisempaa sekin.

Jos lapsen kastaa, niin kuinka monta kummia saa olla? Mulla on sellainen mielikuva että 3 tai 4,mutta en ole varma :grin

Muistelisin että mitään max määrää ei ole mutta eikös niitä yleensä ole 2-4?

Kyllähän niitä kummeja voi olla vaikka 50 jos haluaa mutta muistaakseni kaks on pakko olla. On nykyään kuulemma yhelläki menty mutta ennen ainakk on ollu että kaks pittää olla vähintään.

Mulla kanssa sellainen ymmärrys, että kaks on minimi. Veljenpojan ristiäisissä kun olin kummina ja toinen kummi olisi ollut eri uskontoa, niin joutuivat vielä viime tipassa pyytämään yhden kummin lisää, jolla sama uskonto kuin kastettavalla lapsella.

Eli onko se Airam niin, että pitää olla kaikki kummit samaa uskontoa?

Harmillista jos näin on. Mies kun on katolilainen niin olisi sääli, ettei hänen puoleltaan saada yhtään kummia. Meillä vielä on lapselle vaan yksi kummi minun puolelta. On meillä varalta vielä yksi miehen ystävä täältä Suomesta. Häneltä ei vaan vielä ole kysytty.

Kyllä siitä yhdestäkin tuli kummi, mutta ei kirkon silmissä varsinaisesti. En ole kysynyt, lukeeko hänen nimensä edes kummipoikani kastetodistuksessa...

Ei tarvi olla samaa uskontoa. Tosin riippuu papista, antaako se sitä virallista kastetodistusta muille kuin samaan uskontokuntaan kuuluville. Meidän tuoreimmalla kummipojalla oli kolme kummia, minä ja mun mies (molemmat pakanoita) ja lisäksi yksi kirkkoon kuuluva kummi. Muuten kuvio oli ihan samanlainen meillä kaikilla, paitsi että vanhemmat askartelivat kummitodistuksen mulle ja mun miehelle itse. :)

En tiedä sitten, miten tarkasti tuota katsotaan, kun luterilaisuus ja katolilaisuus kuitenkin pohjimmiltaan sama uskonto, vaan eri muodot. Kummipoikani tapauksessa kyseessä oli buddhalainen kummi.

Takaisin