Esikoista odottavien apupalsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jasmin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää persilja kyllä mullekin uusi tieto kun itsekin sitä olen syönyt salaatissa tms!!!
Pikaiseen googletin ja löysin tällaisen

http://www.makuja.fi/artikkelit/1512973/tiesitko/tiesitko-nama-ruoat-vaarantavat-raskautesi/

Raskaana olevien naisten kannattaa jättää myös persiljan syönti vähemmälle. Persilja nimittäin supistaa kohdun lihaksistoa ja voi runsaasti nautittuna aiheuttaa jopa keskenmenon.

Taidanpa jättää vähemmälle persiljan mussutuksen:/

Joo, tuon minäki äippä bongasin ku muistelin jo joskus esiskoisen aikana kuulleeni tosta rajoituksesta. Thl:n ohjeissa muistaakseni todetaan yrteistä, että mausteenomaisesti voi käyttää. Söin minäki eilen pastaa, joka oli persiljalla maustettu, mutta oon ymmärtänyt, että suuremmissa määrin sitä ei kannata popsia :)

Tuskinpa kukaan persiljaakaan kilo kaupalla syö, mutta jännää että neuvolan ohjeissa ei asiasta mitään mainita:/ mutta kyllä meinaan persiljaa salaatin päälle vähän ripotella:)

Jos aletaan oikeen kunnolla pilkkua viilaamaan ja uskomaan kaikkia suosituksia niin eihän sitä sais mittään syyä :D Liian tarkaksi ei kannata ruveta :) Oon minäki persiljaa syöny raakana ja mitään ei oo tullu. Mieluummin tuoretta ja terveellistä ku jotaki pussikakkaa. Ja ei täysin turvallista ruoka-ainetta oo edes olemassa, mulla se raja menee vaan siinä ettei maksaa syö ja lihoja ja kaloja raakana. Muuten antanu vaan mennä ääntä kohti eikä oo muksu vielä siihen kuollu :D Oon ainaki ite huomannu että suurin osa noista suositusjutuista ja mitä puskaradiosta ihmisten kautta kuulee niin on ihan höpöhöpöjuttuja :)

Ajattelin kysäistä enemmän tietäviltä, että kuinka tarpeelliseksi olette kokeneet imetyksessä imetystyynyn? Olen kuullut vähän ristiriitaista tietoa sen tarpeellisuudesta.
Sitten vielä tuosta rintapumpusta. Onko se välttämätön? Entä onko käsikäyttöinen ihan passeli vai olisiko parempi olla sähkökäyttöinen? Se sähkökäyttöinen on aika tyyris, monessa paikassa yli 200 euroa.

Meillä on käsikäyttöinen pumppu ja olen tykännyt kun sai maidon nousemaan tehokkaammin ja mieskin pystyi syöttämään ja itse lenkille, yksin. Mutta tämäkin maku kysymys:)
Imetys tyynyä meillä ei ole ollut ja tavan tyynyllä saa halutessaan tuettua. Mutta näin meillä:)

Kiitos Äippä! :) Oon ollut kahden vaiheilla tuon imetystyynyn kanssa. On meinaa aika kalliita tyynyiksi, niin taidan jättää kauppaan. Hyvä tietää, että tavallinenkin tyyny ajaa saman asian.
Taidan myös hommata tuon käsikäyttöisen pumpun. On paaaaaljon halvempi :)

Mä meinaan olla niin pihi/kroonisesti PA että ei oikein viitsi ostaa kalliilla mitään mitä tarvii ehkä vuoden:)
Tuli sit mieleen että eikös sähköpumppuja voi lainata jostain? Jos joku tietää... Ja varmaan niitä imetystyynyjä saa kirpparilta jos näkee tarpeelliseksi :)

Ja mulla kaverit on tehny imetystyynyt ite. Ommellu kankaan ja laittanu sisään säkkituolin täytettä tms.

Samaa mieltä olen äipän kanssa :) tavallisella tyynyllä saa tuettua tarvittaessa ja itse tykkäsin pitkälleen imettää. Ei väsyneet hartiat ja sai itsekin levätä samalla :)

Ei siinä imetystyynyssä taida erikoisempaa olla ku muotoilu ja täyte... Tavallisilla tyynyillä pärjää vallan mainiosti :)

Mulla oli rintapumppuna se kaikista edullisin prismasta, oisko ainu tms ollut merkiltään. Noh, sillä en minä tehnyt oikeastaan muuta kun sain hermoni menemään... Mulla tosin ongelmana enemmänkin pumpulle heruminen, ei irtoa maito niin millään! Just siks oonkin miettiny jos raaskis semmosen pumpun ostaa mitä voi yhdellä kädellä käyttää, niin imettäessä vois pumpata toisesta tissistä.

Minä aattelin ostaa rintapumpun vasta sitte ku lapsi on syntyny ja näkee että tuleeko sitä maitoa tissistä vai eikö. Välttyypähän sitte turhilta ostosilta jos ei maitoa heru :) mutta jos heruu niin aattelin mää ostaa sen ku automatkoilla ja kyläpaikoissa on paljo helpompaa pullosta antaa ku tissistä :)

Heh, mä oon imettänyt automatkoillakin, siis takapenkillä lapsi kaukalossa ja itse keskivyössä. Ei kovin ergonomista, mutta onnistui hädän tullen.

Ja samat sanat täältäkin. Hyvin pärjäsi ilman imetystyynyä (imetys makuulla tai tavallisen tyynyn kanssa). Mulla on joku halpispumppu jonka kaverilta sain. Riitti vähäiseen tarpeeseen. Tosin mulla toinen rinta herui pumpulle ja toisen lypsin käsin, olivat sen verran yksilöllisiä ettei sama menetelmä kelvannut molemmille.

Apua! Minkälaisia vaatteita olette ennen lapsen syntymää ostelleet ja kuinka paljon? Kuinkahan pitkälle äitiyspakkauksen vaatteilla pärjää? Minkälaiset vaatteet on teidän mielestä kaikkein kätevimpiä / tosi huonoja?

T. Urpo joka ei ymmärrä vauvojen pukemisesta juuri mitään :confused5

Mää oon ostanu heti kerralla isompia vaatteita ku semmoset kaikkein pienimmät ei montaa kertaa mene ku kasvaa niin nopeesti ja voi olla syntyessään sen kokonen että ei pian mahukkaan ja on sitte tullu ostettua. Kannattaa olla paljo henkselihousuja ja henkselipotkareita niin ku liikkumaan alkaa niin pysyy vaipat parhaiten paikoillaan :) En ainakaan ite kauheeta määrää vaatteita kerralla osta ku pian jää suurin osa käyttämättäkin ku kasvaa. Niitä kandee ostaa sitä mukaa ku kasvaa :)

Bodyt on parempia kuin paidat, paidanhelmat nousee kainaloihin ja aina on vauvan maha ja selkä paljaina. Ja umpikärkiset housut/potkuhousut on paremmat kuin housut + sukat, ei ne sukat pysy pienissä jaloissa. Villasukkiin pitkät varret samasta syystä.

Mulla oli myös hemoglobiini laskenut viime neuvolakäynnillä 96. Nyt syön 1 tabletin/pv. Lisäksi neuvolantäti suositteli nokkosta (mulla kuivattua) et nostattaa hyvin. Heitän välillä aamusmoothien sekaan.

Hyvä tietää Joulumasu tuo nokkonen! Täytyykin heti ostaa pussi luontaistuotekaupasta :) Mulla ei ole todettu hemoglobiinin olevan matala mutta voihan sitä ennaltaehkäisyksi syödä.

Takaisin