Esikoista odottavat

Mulla oli tänään neuvolan synnytysvalmennus ja oli kyl aika turha mun mielestä. 45 min slide show ja siinä se sitten olikin. Mitään uutta ei oikeestaan tullu ja jäi vähän sellanen tyhjä olo. Miehen mummo on kätilö ja hän kauhisteli tätä nykykäytäntöä. Ennen vanhaan oli 7 x 2h valmennukset ja kaikki harjoiteltiin hengitystekniikoista ponnistusasentoihin . Mutta nyt vaan säästetään kaikesta. Viikon päästä vauvanhoito ja imetysvalmennus. Onkohan yhtä tyhjän kanssa kun tääkin?
 
Ikävä kyllä oman kokemukseni mukaan on :/

Toi on niin paha, kun nykysin annetaan niin supersuppeesti tietoa ja naiset lähtee synnyttää ihan puskista valmistautumatta kunnolla, eikä välttämättä edes tajua, että voisi valmistautua paremminkin, koska luottaa, että olisi sieltä neuvolasta saanut enemmän tietoa, jos sitä tarvittaisiin. Ja kyllä sitä ihan oikeesti tarvisi enemmän! Nykysin tuntuu, että neuvolan tarkotus on vain seurata sitä, miten vauva voi, eikä äidin oloja, saati juuri tuota valmistautumista kysellä tai ohjata. Synnytyksen jälkeen sama korostuu entisestään, kun vauvaa kyllä mittaillaan ja tarkkaillaan, mikä onkin tosi hyvä, mutta samalla unohdetaan äiti lähes täysin. Jälkitarkastus ei todellakaan ole kattava äidin jälkihuolto ja monet saa jopa ihan virheellistä ohjeistusta esimerkiksi milloin voi aloittaa treenaamaan vatsalihaksia. Sitten äideille saattaa jäädä esim virtsankarkailua, jonka he olettaa nyt vaan kuuluvan asiaan, vaikka asia olisi korjattavissa kunnollisilla ohjeilla. Tää on tätä nykypäivää.
 
Mä en ole edes saamassa mitään vauvanhoito- tai imetysvalmennusta. :sad001 Näin ensikertalaisena jotain tollasia olisin erityisesti kaivannut.

Tai tuosta imetyksestä oli kyllä kattavasti meidän synnytysvalmennuksessa ja kuulemma tuossa SATKSissa myös panostavat siihen imetykseen todella paljon vauvan synnyttyä. Ohjaavat ja seuraavat sen kehitystä tarkkaan, joten sen kohdalla olen vähän rauhallisimmin mielin.

Mutta neuvoja tollasesta perus vauvanhoidosta olen kyllä kaivannut paljon.
 
Ei ole täälläkään puhettakaan mistään imetys- ja vauvanhoitovalmennuksista.. :rolleyes: Ei multa oo noista asioista mitenkään kyselty neuvolassakaan, et aionko imettää vaiko en. Kyllä kaikesta on pitänyt aina itse ottaa selvää jos on halunnut mitään syvällisempää tietoa.. Harmi ettei tuollaisia hengitysharjoituksia sisältäviä kursseja ynnä muita enää ole.. Kai ajatellaan et videoilta näkee tarpeeks, mut eri asia se on itse tehdä ohjatusti kuin katsoa videolta missä ei ole minkäänlaista vuorovaikutusta..
 
Samaa mieltä, Holly! Ei noista videoista saa vaan yhtä hyvin irti. Tai itsestä tuntuu ainakin, että oon ihan hukassa, jos niiden varaan lasken jotain.

Tuntuu jotenkin hölmöltä, kun tajuaa, kuinka paljon sitä lopulta onkaan Googlen varassa. :shifty:
 
Meille juuri näissä viimeisissä neuvoloissa muistuteltiin että synnytysosastolla vaaditte sitten sitä vauvanhoito-opastusta! Eihän se henkilökuntakaan joka työvuorosta toiseen vaihtuu niin voi olla perillä kuka on ensisynnyttäjä ja kuka tietää jo kaiken. Eli tyhmiä kysymyksiä vaan kysymään kun on saanut tarpeeksi voimia synnytyksen jälkeen. Ja olen käsittänyt että isät laitetaan pesemään vauvaa enne kotiutumista yms. joka on ihan hyvä sitä vuorovaikutusta ja suhteen luomista varten.
 
SATKSissa ilmeisesti katsovat alkuun melko paljon ensikertalaisten kanssa, että be perushommat lähtee hyvin käyntiin. Ainakin näin mulle on nyt kerrottu, mutta en sitten osaa sanoa, onko totta. Tuon perusteella voisin kuitenkin olettaa, että heillä olis sit tiedossa, ketkä on ensikertalaisia ja ketkä ei. Kai tässäkin on jotain paikkakuntakohtaisia eroja.
 
Takaisin
Top