Esikoista odottavat helmikuiset

Potkiiko teidän muiden vauvat enemmän vatsan toisella puolella?
Mulla vauva on kääntynyt pää alaspäin ja potkut tuntuu oikealla puolella. :)

 
Täytyy meiänkin viritellä joku suojaverkko pinnasänkyyn ettei kissa pääse sinne. Kunhan saadaan se sänky niin taidanpa laittaa sen valmiiksi meidän makkariin niin että kissa tottuu siihen ja toivotaan että tajuaa jossain vaiheessa ettei se ole sen paikka :) 

Nimiä täälläkin mietitään pää puhki, hyviä vaihtoehtoja löytyy kummallekin ja toivon että saadaan nimi valittua :) Jos ei ennen niin sitten kun vauva syntyy. Oisko ollut sittenkin helpompaa keksiä nimi jos tietäis kumpi sieltä on tulossa... ;) 

Täällä vauveli potkii ehkä enemmän vasemmalle puolelle. Kääntyilee paljon puolelta toiselle ja on kääntynyt pää alaspäin. Ihmettelin kerran miksi maha jumpsuttaa silleen hassusti mutta vauvalla oli luultavasti hikka. Olen sen kerran jälkeen tuntenut samanlaista jumpsutusta muutamaan otteeseen ja kyllä se hikalta vaikuttaa :) Voi toista, hörppii liikaa lapsivettä. 
 
Mä luulen kanssa, että täällä hikattaa :)

Niin meilläkin on kissa ja pinnasänky on ollut nyt koottuna viikon eikä kissa ole siitä yhtään kiinnostunut eikä myöskään vaunukopasta joka oli pitkään lattialla mutta nyt pinnasängyssä.
(Enemmän kissa oli kiinnostunut siitä pinnasängyn pakkauspahvista :) )
 
Oih, näin unta viime yönä että synnytin pojan :) Unessa en muistanut itse synnytyksestä mitään mutta mies oli ottanut valokuvia mun ilmeistä ennen ponnistusvaihetta ja sen aikana ja kun meidän pieni poika oli mun sylissä <3 Muistan vieläkin ne ilmeet :D 

Mulla on alusta asti ollut tosi vahva poika tunne, mies taas veikkaa että tyttö tulee, mutta ei ole enää montaa viikkoa nii saadaan nähdä kumpi sieltä tulee <3 Ihanaa!!! En malttais millään odottaa :)
 
Unista puheen ollen itse olen nähyt tytöstä unta ja toisessa unessa sain keskoslapsen mitä sekin tarkoittaa? Varmaankin mieltä askarruttaa enskuun lääkäriaika missä mitataan ja tehdään painoarvio ja samalla synnytys tapa.


 
Milloin ajattelitte pakata sairaalakassin valmiiksi?
Mä varmaankin aloittelen pakkailemista vähitellen tammikuun alussa.
 
En tiedä pakkaanko ollenkaan valmiiks, listan olen kyllä tehnyt niin voi siitä äkkiä vaikka mies kattoa mitä pitää ottaa. Mutta jos laitan kaiken valmiiks niin viikon 36 jälkeen, siellä 38 tienoilla. Itsellä kun on hyvin epätodennäköistä että vauva aikasessa ulos olis tulossa.
 
Onko teillä muilla koiria? Tai kokemuksia koirien ja lapsen yhteiselosta? Meillä on kaksi koiraa ja kummatkin on isoja. Itseä kovasti mietityttää, että mitenköhän nuo suhtautuvat lapseen..
 
Mä ajattelin pakkaa kassin valmiiksi suunnilleen siinä tammikuun puolessa välissä. Ei tässä montaa viikkoa enää jäljellä :D 

Meillä ei ole koiraa, yksi kissa löytyy ja olen miettinyt miten se aikoo suhtautua uuteen tulokkaaseen...

Tänään käyty neuvolassa ja ei mitää ihmeellistä :) Kaikki arvot suht samoja kuin ennen, painoa tippunut vähän mutta niin kauan kun vauva kasvaa ja voi hyvin niin ei haittaa :) Ensi viikolle sain ajan lääkärille kun ei työnteosta taida tulla enää mitään, saikkua saa tulla sillä minä en aio uuvuttaa itteäni enää! Taitaa olla meikäläisen aika sanoa työlle kiitos ja hei, nyt menen äippälomalle :) Tämä viikko vapaata niin voi vähän rentoutua ja kuulostella kroppaa...
 
Meillä oli yks koira ja kissa kun lapsi tuli, eikä nuo ollut moksiskaan. Kunhan niiden elämää ei mee hirveesti muuttamaan, antaa yhtälailla huomiota jne niin pitäis mennä ihan hyvin. Useimmilla taitaa tulla ongelmia vasta sitten kun lapsi alkaa liikkua mutta lapsikin oppii äkkiä mitä eläimelle ei saa tehdä ja että niiden täytyy antaa olla rauhassa.
 
Huomenta.
Onko kellään ollut ongelmia verenpaineen kanssa? Mulla neuvolassa todettiin aika iso heitto oli 151/101 nyt saa taas uuden huolenaiheen pikkasen kannalta kun voi olla vaarallinen ja haitata sen kasvua.



 
Onpas ollut hiljaista...kaikilla varmaan paljon tekemistä ennen joulua :) 

Huoh, monta yötä nukkunut todella huonosti...viime yönä heräsin ties kuinka monta kertaa ja aloin miettimään mitä tavaroita pakkaisi sairaalakassiin itselleni ja vauvalle :D Ja mitä kaikkea täytyy kaupasta ostaa joulua varten, mitä ruokaa pitää tehdä ja milloin, miltä tuntuu kun synnytys alkaa jne jne jne..... Ihan järjetöntä. Ja jossain vaiheessa näin unta että imetin vauvaa mutta ei tullut maitoa ja vauva vaan itki ja katsoi minua silmiin anelevasti että annahan äiti mulle ruokaa... 

Unenpuutetta taitaa meikäläisellä olla :D Ja vauva liikkuu aika paljon yöllä enkä oikein löydä hyvää nukkumisasentoa. Viimeiset tuskaiset viikot alkakoot ;) 

Ajoittaista pahoinvointia on myös ollut taas aamupäivisin mutta en ole oksentanut, muistuu mieleen alkuraskaus... Mitäs muuta?? Selkäkipuja, liitoskipuja, kivuttomia suppareita, levottomat jalat iltaisin mihin ei hierontakaan auta :/ Ja mieletön väsymys! Onneksi tänään lääkäriaika jospa sais saikkua viimeiset työpäivät, työnteosta ei tule enää mitään :( 
 
Onko monella vielä vauva kääntymättä oikeinpäin? Meillä edelleen poikittain ja neuvolassa puhuttiin kääntämisestä jos ei itse ala kääntyä..Miietityttää vaan kun tuo vauva on tosi vilkas liikkumaan ja muutenkin siellä vielä kääntyilee niin näinköhän pysyy oikein päin jos käännetään.
 
meillä on ollut jo ainakin 28 viikosta onneksi oikein päin. :) toivottavasti ei enää käännykkään :)
mammajoogassa sanottiin että jos vauva ei ole kääntynyt niin monesti auttaa sellainen asento että meet lattialle selälleen, laitat polvet koukkuun ja nostat pyllyn ylös. sit pitäs siinä olla jonkun aikaa. ei onnistu ilman että jotain tukevaa laittaa alaselän ja pyllyn alle. mutta kuulemma monesti vauva kääntyy kun näin tekee. jos ei ekalla kerralla niin sit kokeilee useemmin :) ja koittaa olla sillee että lantio ois napaa ylempänä..
 
meilläkin on v.29 asti ollut pää alaspäin :) Yhtenä yönä olin ihan varma että teki semmoisen kuperkeikan että kääntyi pää ylöspäin mutta voi olla että möyri muuten vaan :D En meinannut saada unta uudestaan, oli kyllä sellaista menoa että oksat pois :) Neuvolassakin terkka aina kokeilee onko pää alhaalla ja on myös kokeillut josko pää olis kiinnittynyt jo mutta ei vielä, joten onhan sillä vielä mahis kääntyä mutta toivottavasti ei vaan pysyy oikein päin :) 

Muuten meidän vauveli liikkuu siten että siirtää peppua puolelta toiselle ja oikoilee jalkojaan ja se jos jokin tuntuu ja kunnolla :D Päältäpäin näkyy aika hurjalta :) Tulee aina mieleen Alien-leffat :D 

 
joo samanmoista menoa tääläkin. peppua puolelta toiselle ja molemmilla jaloilla tai sit käsillä toiselle ja jaloilla toiselle puolelle kun tuntuu molemmissa kyljissä yhtäaikaa kun herrä venyttelee :) ja maha muiljuu toispuoleisen näköisesti puolelta toiselle. ja välillä tulee yhtäkkiä semmonen monotus että itekin säpsähtää ja säikähtää kun ei oo osannut varautua :)
 
Ja vaikka olisikin varautunut siihen että potku tai muljahdus tulee niin kuitenkin säpsähtää :D meidän pikkuisella taitaa olla melko hyvä päivärytmi, olen meinaan huomannut milloin niitä liikkeitä on enemmän ja milloin vähemmän ja sitä luulee olevansa varautunut että kohta maha muljuu tai tulee potku mutta ei se aina olekaan niin ;) 
 
Meillä pikkanen on ollut poikkiteloin aina viikoille 32. Joulukuun viimesellä viikolla päättikin sitten temuta niin ,et puolet mahasta men sisään kun käänsi ittesä sitten perätilaan.Nyt sitten osaa potkia tosi hyvin kipeisiin paikkoihin minkä kerkeää,mut ei haittaa päivällä nukkuu kiltisti ja iltasella alkaa kunnon touhuaminen.Saapi nähä kääntääkö ittesä oikein päin vai joudutaanko väkisin kääntää kun on näköjään toinen suosikki asento. Hyvin muuten pikkasellä on kun on 39cm ja 1825g kokoinen ultrattu 28.12.


 
Täällä kanssa ollaan jo valmiina pää alaspäin.Mitään ennenaikaisen synnytyksen vaara ei pitäisi olla kun kaikki on mennyt, 5 virtsatulehdusta ja antbiootti kuuria lukuun ottamatta, hyvin ja normaalisti joten itse odotan helmikuuta ja laskettua aikaa.Mutta miehen perheessä on useammalla inhottava tapa hokea koko ajan ,että lapsi voi syntyä milloin vain nyt tai huomennna.Se ärsyttää.Mies onneksi sanoikin, että saavat lopettaa jankuttamisen ja toki tiedämme itsekin ,että tämä on mahdollista.  Ainahan toki lapsi voi syntyä ennen aikaa mutta mielestäni sitä on turha murehtia etukäteen.Tosin haluan nyt hyvissä ajoin tammikuussa viimeistellä kaiken vauvaa varten ja kohta alan pakkaamaan sairaalalaukkua ja parin viikon päästä ostan ainakin yhdet imetysliivit.mahdollista. En malta odottaa mutta mieluummin synnytän lähempänä laskettua-aikaa tai vähän sen jälkeen.

Reissattiin vielä viikoilla 34-35 lentämällä ja bussilla ja hyvin meni.Selkäänkään ei sattunut enkä ollut väsynyt vaikka nyt yleisesti ottaen viimeisen kuukauden aikana olen ollut väsynyt ja päivällä pitää ottaa siestaa.Vauva on onneksi kiltti ja antaa minun nukkua öisin ja liikkuu itse eniten aamuisin ja iltaisin.
 
Vieläköhän tänne mahtuu yksi ensiodottaja lisää näin myöhäsessä vaiheessa? On ollu kiva lukee noita aikasempii viestei ja todeta et monet muutkin kamppailee samanlaisten ajatusten kanssa ku itsekkin on tehnyt. Alkaa pikku hiljaa asiat käydä enemmän ja enemmän todemmaks. Laskettuun aikaan ei tosiaan ole montaa viikkoo jälellä. Pikku hiljaa laitellu kämppää kuntoon ja todennu että alkaa tila loppua kesken :)
 
Takaisin
Top