Ensimmäinen ostoksesi vauvalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nessu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei meillä ainakaan näytä/näyttänyt. Meillä todellakin kammataan. Tytöillä on lähes aina ollut pitkät hiukset, kuopuksella vielä todella paksutkin. Riippuu varmaan myös hiustyypistä, mutta ei meillä ainakaan ole ollut mitään pehkoja. Lasten hiukset on myös aina leikattu parturissa/kampaajalla, ja aina on tullut hyvää palautetta hiusten kunnosta ja hoidosta. Kuopusta melkein nolottaa, kun aina ihastellaan, kun on ihan pienestä asti ollut niin paksut hiukset.

Juu, siitä hiustyypistä se on tosi paljon kiinni. Siskon tytöllä (vajaa kaksi vee) on pitkähköt hiukset, pesevät vain vedellä eikä takun takkua. Ystäväni kummallakin kakaraisella isketty hoitosuihkeita jo reilusti ennen vuoden ikää kun ei takut aukea :D

Apua, joillain on jo hirveästi valmisteluja tehty! Mulle iskee hetkittäin paniikki, kun ei olla saatu mitään aikaan vielä vauvaa varten. Ei ole vauvalla edes huonetta vielä, se nyt pitäisi alkajaisiksi raivata. Ja jotta tähän huusholliin ylipäätään vauva mahtuu, niin täytyy joitain huonekaluja ja ylimääräistä roinaa myydä pois. Hirveä homma, ja jotenkin kummasti sitä siirtää aina vaan eteenpäin :grin

Eikö teidän mielestä hoitopöytä vauvan huoneessa ole hankala? Mä laittaisin kakkavahinkojen pelossa kylppäriin hoitotason jos sinne mahtuisi, mutta tällähetkellä ei mahdu, joten pakko laittaa muualle.

Lokakuu: ei meilläkään ole tehty vielä mitään suurempia valmisteluja. Vauvan huone on täynnä mun ompelu- ja käsityökrääsää, siinä menee hetki kun sen kaaoksen selvitän. :) Ei kai se lapsi ihan heti omaa huonetta edes tarvitse, ajattelin laittaa kuitenkin pinnasängyn ensin meidän makkariin. Ajattelen, että kesälomalla on aikaa touhuta noita juttuja.

Mulla ei ole vielä sille lapselle yhtään järkevää vaatettakaan ostettuna, ainoastaan yksi pörröhaalari. :)

Mulla ei ole mitään vaatteita sille vielä. Eikä mitään tarvikkeitakaan. Turvakaukalo ajateltiin käydä viikonloppuna ostamassa, koska näyttää olevan tarjouksessa. :happy:
Nyt pitäis ottaaa itseä niskasta kiinni ja laittaa noita myytäviä tavaroita myyntiin, että saa tänne tilaa.

Voi niitä vauvan pesuaineita käyttää jo ihan pienellä, ainut vaan että vauvan iho on aika herkkä ja saattaa kuivua jopa niistä vauvan pesuun tarkoitetuista aineista. Neuvolassa suositellaan pesemään vauvaa mahdollisimman pitkään pelkällä vedellä ja öljyä/rasvaa käyttämään vasta sitten kun iho on oikeasti kuivan oloinen, eli ei joka pesun jälkeen tarvitse rasvata kuivumisen pelossa. Meillä on kanssa noita vauvan pesuaineita ja tuolla ne odottaa kun ollaan pärjätty tähän asti(1v) pelkällä vedellä.

Eipä meilläkään ole vielä tehty mitään hankintoja/järjestelyjä vauvaa varten. Ajattelin odottaa ru asti ja sen jälkeen ostaa vaatteita jos näyttää siltä että meille tulisi poika. Muutoin kaikki on valmiina, ainut että tupla vaunut pitää ostaa (mutta ehtii ne vielä elo-syyskuussa hommaamaan) ja esikoinen siirtää heinä-elokuussa omaan huoneeseen.

Hoitopöydän voi hyvin laittaa vauvan huoneeseen tai vanhempien makkariin (missä se vaippa vaihdetaan). Ainut tosiaan ettei vesipiste tällöin ole lähellä, mutta aina voi käyttää niitä kosteuspyyhkeitä pepun putsaukseen. Ne ovat paljon helpompi vaihtoehto silloin kun vesipiste ei ole lähellä(koko kämppä ei ole pissassa ja kakassa) tai vauva ei mahdu esim vessan lavuaarin päälle pesulle.

Mä en osaa putsata kosteuspyyhkeillä. Ainoastaan reissussa pakon edessä olen niitä käyttänyt. Musta tuntuu, että niiitä menee miljoona, ja silti on kädet likaiset :eek:. Olen kaksi lasta kantanut makkarista aina vessaan pesulle, eikä koskaan ole tullut pissa/kakkavahinkoa mihinkään. Kylppäriin en laittaisi tasoa, koska haluan ne vaatteet ja kaiken tarpeellisen sinne, enkä niitä halua säilyttää kosteissa tiloissa.
Niin me ollaan erilaisia, toiset tavat sopivat toisille ja toiset toisille. :) Pääasia, että jokainen löytää itselleen toimivan tavan, sitä voi olla vaikea etukäteen edes tietää.

Me ei olla hankittu mitään (paitsi hoitopöytä ja rattaat on meidän omia vanhoja, olleet vaan muualla lainassa). Kaukalo pitää hankkia jossain vaiheessa, muilla ei ole kiire.
Me vielä muutetaankin kesällä. Ja remontoidaan/laajennetaan, vauvan huone ei ole vapaana ennen kuin joskus syksyllä, mutta eipä sillä ole kiire.

Mä oon kolme lasta kantanut makkarista vessaan pesuille ja jos pissa-/kakkavahinkoja on sattunut, niin ei ikinä siinä matkalla vaan liki välittömästi vaipan riisumisen jälkeen hoitotasolla :D (pojalla ihan poikkeuksetta, piti olla salamannopeasti laittaa harso aina siihen pippelin päälle heti kun avasi vaipan). Mä oon käyttänyt puhdistuspyyhkeitäkin. Aina sen mukaan, onko isompi vai pienempi läjä ja miten on levinnyt. Pikkukakat on ihan näppärä putsata niillä, ei kuivu vauvan jalatkaan niin paljon kun eivät joka välissä ui lavuaarissa.

Mää oon käyttänyt ainoastaan niitä kosteuspyyhkeitä, vaikka vesipiste oli vieressä, mutta kun löin pari kertaa vauvan pään kaakeliin niin aloin niillä putsaamaan ja hyvin saa kaiken pyyhittyä parilla lapulla. Meillä ainakin pissat ja kakat olisi tullut matkalle jos oltaisiin jouduttu raijaamaan pitkin kämppää, sillä Taysin lastenosastolla näin kävi joka kerta kun vaippaa vaihdettiin ja mentiin pesulle. Ja muutoinkin neidillä menee hetki vaipan otosta ennen kuin pissaa, terveisiä vaan potta harjoituksista...

Mutta toiselle sopii toinen ja toiselle toinen. Täällä on kuitenkin monta esikoisen odottajaa, joten hyvä jakaa myös muitakin vaihtoehtoja esim pepun putsaukseen.

Täällä myös makkarissa hoitotaso ja vessaan kannettu pesuille hyvällä menestyksellä. Muutamat pissat putsattu lattialta kun hoitopöydällä pissaili, loput on pissattu alustalle ja pyyhkeille. Ei siis sotke koko huonetta :)

Kostutetuilla pumpulilapuilla putsailin pikkuvauva aikana jos pesujen jälkeen oli jäänyt ylläreitä. Meillä ennen kiinteitä oli tavara sen rakenteista, että käytin kosteuspyyhkeitä vain reissunpäällä jos ei ollut vesipistettä.

Hiusten pesuun vielä et meillä ei toki oo ollu mitkään paksut hiukset lapsilla et vaikuttaa asiaan.Ja jos totta puhutaan shampoolla pestään se oma hoitoaine pois ja sit sitä lisätään purkista ja no ei siitä sen enempää itsekkin näin toimin mut oikeesti shampoota ei tarvii kovin aikaisin.Mut tosiaan jotkut saattaa hoitoainetta tai suihketta tarvita kun ei muuten hiukset selviä.
Ja sit hoitopöytä asiaan et meillä edellisillä kans ollut kauempana hoitopöytä ja ei oo Hirveesti vahinkoja sattunut lattialle :D Toki en valkoista mattoa laittais hoitopöydän eteen :D Ja pyyhettä voi pitää vähä niinku pyllyn alla jos sattuu tulemaan vahinko matkalla :)

Meidän kerrostalokolmioon ei varmaan hommata hoitotasoa vaan hoitoalusta tulee kylppäriin pesukoneen päälle. Sitten kun omakotitaloon muutetaan mammaloman jälkeen lapsi saa oman huoneen mutta ei se alle vuoden ikäisenä vielä sitä tarvitsekaan. Mut hyviä pointteja teillä, en ollu miettinytkään aiemmin että miltä etäisyydeltä kestää hermo hakea niitä vaatteita vaipanvaihdon jälkeen.

Ai ai. Tässä iskee jo ihan pientä paniikkia. Vaikka koitan muistuttaa itteeni että aikaa on vielä.
Toisilla on jo vaikka mitä valmiina.
Meillä olis tässä vielä asunnon vaihtokin ennenkun vauva syntyy. Jos vaan löytyis sopiva.
Etsinä on kova, mutta ennen sitä en uskalla hankkia juuri mitään.
Mutta ihana on hypisyellä jo kaikkea ja tutkia eri vaunuja ja hoitopöytiä ja sisustus juttuja...

Hei, mitäs muuta vauvalle pitää hankkia kuin vaatteita ja isoja tarvikkeita, pinnikset ym.

Onko harso sama asia kuin pulautusliina? Vai mihin mitäkin käytetään? Missä näitä myydään ja paljonko moisia pitää hankkia? Entä mitä hoitotuotteita, peppupyyhkeitä, rasvoja tms.?

T. Ekakertalainen Nessu 18+6

Meillä esikoinen pulautteli paljon ja harsoja kului päivittäin pino! Oiskohan meillä ollut niitä ainakin parikymmentä, jos riittäkään... Mutta kaikki vauvat ei kyllä pulauttele niin paljoa! Musta kivoimpia oli kuviolliset ja värilliset harsot ja niitä ostin Name Itistä. Myös muualla oon kyllä jälkikäteen törmännyt värillisiin harsoihin, muttei nyt tietenkään satu mieleen missä. Name Itissä ne oli ainakin kohtuu hintaisia. :)

Rasvoja meille ei koskaan hankittu kun iho ei ollut kuiva. Jossain vaiheessa iho meni kaulasta vähän huonoon kuntoon kun leuka oli aina rinnassa, mutta se korjaantui ihan perunajauholla! Kosteuspyyhkeistä parhaita mun mielestä on Rainbown. Halpa hinta, hyvä paketti kun on se "muovisuljin" eikä sellaista tarraläpyskää ja tuntuu oikeasti olevan hajuton. Meillä ei esikoinen edelleenkään anna pyyhkäistä reissussa suutaan esim. Liberon pyyhkeeseen ja ne kyllä tuoksuu omaankin nenään oudolle.

Vinkkinä muuten, että Ikeassa myydään lastenpuolella sellaisia pikkupyyhkeitä. Oliskohan viiden paketeissa tms. ja ne on ihan parhaita peppupyyhkeitä vauvalle! Itse ainakin siis halusin vauvalle omat peppupyyhkeet ettei käytettäisi samoja esim. omina kasvopyyhkeinä. :grin

Harso = pukluliina tai käyttää jotkut niitä (valkoisia paksumpia) vaippoinakin. Ja niitä saa kyllä olla paljon! 15-20 on minimi :D Kuviollisia saa kyllä vaikka ja mistä. Varmaan kaikista isoista marketeista..? Halpa-Hallista ja Keskiseltä mä oon ostanut...

Rasvoja kannattaa ehkä hankkia sitten tarpeen mukaan. Meillä ei oo juurikaan rasvoja tarvinnut lapsille. Ainoa, mikä on ollut kaikille satunnaisesti tarpeen, on sinkkivoide. Tehokas kaikenmoisiin pyllyn, nivusten ja taipeiden punoituksiin.

Muuten tulee mieleen lähinnä vanupuikot. Niitä tarvii napatyngän putsaukseen ja vanutyynyt on näppäriä silmien ja kaulapoimujen putsaamiseen.

Niin joo ja parhaat ja edullisimmat puhdistuspyyhkeet saa Lidlistä :) Onkohan se jotain 1,30 € missä on 80 kpl. Siniset on hajusteettomia ja keltaiset on hajustettu... sinisiä käytetään meillä.

Blackpantherin mainitsemien lisäksi meillä oli vauvaöljy käytössä, kun päälakeen kertyi karstaa, jota sitten öljyllä pehmitettiin, jotta sai harjattua/rapsutettua pois.
Ja meillä myös pulauteltiin tosi paljon, kunnes neuvolasta muistaakseni kahden tai kolmen kuukauden ikäisenä kertoivat, että siihen voi ostaa ihan marketista sellaista sakeuttajaa (muistaakseni apinanleipäpuujauhetta?) ja kun sitä sekoitti maitoon, niin pulauttelu loppui lähes seinään... Olisivat voineet kertoa minusta aiemminkin, kun tuota voi käyttää vastasyntyneestä lähtien...

Joo tuo öljy on karstan irrotukseen ihan ehdoton! Mutta muuta käyttöä meillä ei ole sille ollut eli se pieni näytepullo on edelleen tuolla kaapissa, mikä tuli Liberokassin mukana. On vielä jäljellä sitä, vaikka karstaa muutaman kerran irroitinkin sen avulla.

Meillä on kaikki lapset pulautelleet kovasti. Eka oli osittain pulloruokinnassa, osittain imetin. Ja kaks jälkimmäistä oon imettänyt täysin. Mut ei se pulauttelu oo sen kummemmin tuntunut niitä haittaavan eikä muakaan -kunhan harsoja on ollut paljon :D Jos vauvalla todetaan refluksi (eli "närästys", liian löysä mahanportti), niin sitten nuo sakeuttajat on tarpeen pullovauvalle ja silloin se vauva ihan oksentelee ja on kipeä. Tissivauvan kanssa sakeutusaineen käyttö ei tietenkään onnistu. Miksei jos äiti jaksaa pumpata... Ja jos saa pumpulle herumaan... Mä en oo ikinä saanut pumpattua kuin jotain 10 milliä... en edes sairaalan pumpulla saati kotikäyttöisellä, vaikka kaksi viimeistä on tosiaan ihan tissimaidolla hyvin kasvaneet.

Noi Lidlin pyyhkeet on kyllä kanssa hyviä! Anoppi on ostanut niitä välillä mökille niin on tullut testattua. Tosin niissäkin on se tarrasuljin, josta en erityisemmin tykkää. Mutta ei kyllä tuntuneet koko kesässäkään silti kuivuvan...

Täältäpäin en ainakaan löytänyt mistään isoista marketeista värillisiä harsoja. Prismassa ja Cittarissa oli ihan vain valkoisia. Ikeassa oli ainakin silloin kahden paketti, missä oli valkoinen ja värillinen, mutta musta se oli aika kallis ja harso oli aika paksua. Stockalla taisi olla värillisiä harsoja, mutta ne oli noita samoja Name Itin. Täältäpäin kun ei löydy mitään Halpa-Halleja tai Keskisiä. Oli kyllä kuviolliset harsot kiven alla. :shifty:

Takaisin