Ennenaikaiset supistelut/harjoitussupistukset

No huhhuh jossei terkka kipuihin reagoi :eek: ja mistä sitä tosiaan vois eka odottavana tietää miltä supistuskipu tuntuu! Ja kun sekin vaihtelee odottajasta riippuen.. itse tunnistin esikon odotuksessa kivuliaat supparit kai lähinnä siitä et ne tuli säännöllisesti. Mut olinki lukenu eri tarinoita et miltä ne saattas tuntua.
 
Kyllä juu neuvolahenkilökunnan kuuluis osata puuttua ensisynnyttäjän kiputiloihin, kun silloin ei vielä tiedä yhtään, miltä ne supistukset ym. tuntuu... Multa lääkäri kysyi esikon odotusaikana viikolla 35+, et onko ollut supistuksia, niin vastasin ettei ole ollut, mutta selkää polttelee ajoittain ja on kuukautiskipumaisia tuntemuksia... Totesi vaan siihen, et ne on just niitä supistuksia. Olin vaan ensisynnyttäjänä aatellu, et supistukset sattuu aina niin paljon ettei pysty olemaan...

Nyt toista odottaessa onneks on joku haju, miltä supparit ym. omassa kehossa tuntuu ja mitkä ovat sellasia kipuja joita ei kuulu olla.. Siks myös tuntuu et uudelleensynnyttäjän tuntemukset otetaan helpommin heti tosissaan, mut ensisynnyttäjille toivotetaan vaan tsemppiä, vaik ensiodotuksessa sitä tukea ja tietoa tarvis hoitohenkilökunnalta just enemmän.
 
Mä kanssa erehdyin luulemaan supistuskipuja liitoskivuiksi tai siis tarkemmi sanottuna liitoskivut oli niin kovat etten huomannu supistuksia. 4 päivää töissä kärvistelin ku tiesin et varattu lääkäri sen jälkee. Lääkäri katto ultralla ja kysy heti et onko ollu supistuksia. Vastasin että ensimmäistä ku odotan en oikee voi tietää. Lääkärin mukaan oli ollu ja johtanu siihen että kohdunkaulu oli lyhentyny sentillä ja pehmentyny, silti onneks vielä kiinni. Siitä sit 2 viikon päästä tarkastettiin uudestaan ja oli jo suu auki sormelle eikä ollu lääkäriä kuka osais ultrata. Oli sit pakko mennä äpolille ja kaikki oli muuten kunnossa mut paikat pehmeet. Nyt tänään oli neuvola, sanoin selkäjomotuksesta mikä alkanu vaivata 2 päivää sitten, oon jotenkin pitäny liitoskipuna ja terkan mielestä on sitä mut nyt kävi huolestuttaa ku luki muitten kommentteja et voiki olla supistuksiin liittyvää. Huomenna pitää muutenkii hakee sairaslomalle jatkoa ni toivottavasti sattuu lääkäri joka oikeesti kattoo tilanteen tai sit on vaan soitettava äpolille.
 
Takaisin
Top