Endometrioosi ja raskaustoiveet

Tänään oli poliaika ja mua jännitti tosi paljon. Nyt oli endometriooma pari milliä pienempi kuin viime kierrossa ja mulle sanottiin että eipä se oo käytännössä kasvanu puolessa vuodessa, myös eri mittaaja vaikuttaa. Lääkäri oli sitä mieltä että ei aloteta nyt procrenia vaan odotetaan Oysin aikatauluja kun siedettävät suolisto-oireet on ainoa uusi oire. Mulla on vaikeita mielialaoireita procrenista johon oon käyttäny hormonikorvaushoitoa -> mieli suht ok mutta tiputteluvuotoa joten toimivaa yhdistelmää ei oo löytyny eli siinä mielessä myös procrenia ei oteta käyttöön vielä. Esitietolomakkeet on täytetty ja nyt tarkotus on ettei yrittämällä yritetä jonotusaikana vaan mennään sen mukaan mikä tuntuu molemmista hyvältä. Se on tietysti eri asia miten onnistuu ku seuraava kierto on terveen munasarjan vuoro mutta tavotteena ainaki. Lääkäri puhui nyt n 3kk jonosta eli jäädään odottamaan. Nyt on jotenki rento ja luottavainen olo, ehkä tämä tästä:happy:
 
Tänään oli poliaika ja mua jännitti tosi paljon. Nyt oli endometriooma pari milliä pienempi kuin viime kierrossa ja mulle sanottiin että eipä se oo käytännössä kasvanu puolessa vuodessa, myös eri mittaaja vaikuttaa. Lääkäri oli sitä mieltä että ei aloteta nyt procrenia vaan odotetaan Oysin aikatauluja kun siedettävät suolisto-oireet on ainoa uusi oire. Mulla on vaikeita mielialaoireita procrenista johon oon käyttäny hormonikorvaushoitoa -> mieli suht ok mutta tiputteluvuotoa joten toimivaa yhdistelmää ei oo löytyny eli siinä mielessä myös procrenia ei oteta käyttöön vielä. Esitietolomakkeet on täytetty ja nyt tarkotus on ettei yrittämällä yritetä jonotusaikana vaan mennään sen mukaan mikä tuntuu molemmista hyvältä. Se on tietysti eri asia miten onnistuu ku seuraava kierto on terveen munasarjan vuoro mutta tavotteena ainaki. Lääkäri puhui nyt n 3kk jonosta eli jäädään odottamaan. Nyt on jotenki rento ja luottavainen olo, ehkä tämä tästä:happy:

Onpa kiva kuulla, että noin lyhyt jono! Pääsette varmaan heti alkuvuodesta hoitoon :) Toivottavasti pysyy kivut ja suolisto-oireet kurissa ja pärjäisit ilman oireita.

Mä soittelin tänään Oysin polille ja kyselin ivf-hoitajalta tietoja siitä mun 3 viikkoa sitte tehdystä ylävatsan ultraäänitutkimuksesta. Siinä ei mitään ihmeellistä ollu, lääkäri oli vasta tällä viikolla ehtiny katsomaan sen tekstin niin siksi ei näy vielä mulla OmaKannassa. Lisäksi valitin näistä mun yhä jatkuvista kylkiluiden alla ja kylkikaaressa olevista kivuista ja että lääkitys ei oo riittävä. Aiko laittaa lääkärille viestiä, saa nähä saanko vihdoin jonku uuden lääkkeen vai mitä meinaavat. Vielä pitäs 6 viikkoa jaksaa ennen ivf-hoitoa :wideyed:
 
Onpa kiva kuulla, että noin lyhyt jono! Pääsette varmaan heti alkuvuodesta hoitoon :) Toivottavasti pysyy kivut ja suolisto-oireet kurissa ja pärjäisit ilman oireita.

Mä soittelin tänään Oysin polille ja kyselin ivf-hoitajalta tietoja siitä mun 3 viikkoa sitte tehdystä ylävatsan ultraäänitutkimuksesta. Siinä ei mitään ihmeellistä ollu, lääkäri oli vasta tällä viikolla ehtiny katsomaan sen tekstin niin siksi ei näy vielä mulla OmaKannassa. Lisäksi valitin näistä mun yhä jatkuvista kylkiluiden alla ja kylkikaaressa olevista kivuista ja että lääkitys ei oo riittävä. Aiko laittaa lääkärille viestiä, saa nähä saanko vihdoin jonku uuden lääkkeen vai mitä meinaavat. Vielä pitäs 6 viikkoa jaksaa ennen ivf-hoitoa :wideyed:
Toivottavasti saavat sun kivut pois edes, että jaksat ivf:ään saakka. Tsemppiä ❤️

Täällä yk9n kp27/?
Alavatsalla jonkinlaista jomottelua ajoittain ja muista kierroista poiketen rinnat on aavistuksen turpeammat tai tanakammat ja kosketusaratkin. Aikaisemmissa kierroissa on ollu vaan nännit superkipeet :bored:
Parisen viikkoa sitten tuntu alavatsalla oikein kunnon kivut ja sen jälkeen tuli reilusti valkovuotoo eli laskeskelen silloin olleen ovis. Ei oo tähän mennessä ollu niin selkee tärinäarkuus ja kipu vatsalla, joka ohittu parissa päivässä. Mä jo itseäni kokeilin, ettei oo umppari :hilarious:
Mutta talleteltu on huolellisesti, et ei siitä ainakaan pitäisi jäävän kiinni :angelic:
Lupasin itselleni etten testaisi ennenkuin menkat on oikeasti myöhässä, mut jotenkin se toivo alkaa pilkistään liian lujaa ja tekisi mieli testata jo sunnuntaina, kun maanantaille ennustetaan menkkoja Flon mukaan.

Jotenkin silti takaraivossa piileksii pelko, et mitäs jos mä en tulekaan ikinä milloinkaan raskaaksi tän endon takia.. :sorry:
 
Uutukainen, kuulostaa lupaavalle :) Minulla oli viime kierrossa ne ihme kivut ja krampit, menkat kuitenkin alkoivat ajallaan. Esikoista yrittäessä olo tissit arat, kipeät ja pinkeät joka kuukausi oviksesta menkkojen alkuun. Tässä yrityksessä ei ole kertaakaan ollut.
 
Triana, toivottavasti saat lääkityksen kohilleen:)

Uutukainen, peukut pystyssä että tulee kaks viivaa:)

Mulla alkoi tiputteluvuoto eli tämä kierto tais olla tässä ja lauantaina menkkoja odottelemaan. Vähä aikaa oli jo turhanki toiveikas olo ku gyneki tiistaina sanoi että eihän sitä voi tietää ja ajattelin josko vyöhyketerapiaki olis auttanu ku oon siihen selvästi reagoinu. Ei tosin tunnu erilaiselta ku muissakaan kierroissa mutta silti sitä toivoi.
 
Mitä teille kuuluu?

Huomasin jännän yhteyden kun gelee royale loppui enkä ollu ehtiny hakea lisää. Kolmen päivän päästä ensimmäinen päivä ilman suolisto-oireita ja nyt pari viikkoa ollu entisessä normaalissa eli pääsääntöisesti suoli toimii normaalisti. Oon miettiny että ehkä ei jostain syystä sopinu mulla yhdessä vehnänalkioöljykapseleiden tai d-vitamiinin kanssa. En aio ostaa uudestaan ja testata tuleeko suolisto-oireet takas.
Ovulaation jälkeinen kuiva kausi on meneillää joten eipä tainnu tärpätä vaikka oikeaan aikaan oltiin asialla. Sit vielä yks luomukierto. Ivf-hoidon aloitusta odotellessa☺
 
Mitä teille kuuluu?

Huomasin jännän yhteyden kun gelee royale loppui enkä ollu ehtiny hakea lisää. Kolmen päivän päästä ensimmäinen päivä ilman suolisto-oireita ja nyt pari viikkoa ollu entisessä normaalissa eli pääsääntöisesti suoli toimii normaalisti. Oon miettiny että ehkä ei jostain syystä sopinu mulla yhdessä vehnänalkioöljykapseleiden tai d-vitamiinin kanssa. En aio ostaa uudestaan ja testata tuleeko suolisto-oireet takas.
Ovulaation jälkeinen kuiva kausi on meneillää joten eipä tainnu tärpätä vaikka oikeaan aikaan oltiin asialla. Sit vielä yks luomukierto. Ivf-hoidon aloitusta odotellessa☺

Onpa hyvä, että sun suolisto-oireet rauhottu :) Ei varmasti tosiaan kaikille sovi tuo Gelee Royale. Mä en oo koskaan sitä innostunu testaamaan. Teilläkin hoito alkamassa ihan pian, jännittävää!
Mulla 3 viikon päästä ultra ja samana päivänä alotetaan pistokset, jos kaikki on niinku pitää.
 
Täällä nyt 5 kierros menossa yritystä. En oo kokeillu myöskään Geleetä. En tiedä mitä kokeilis, kun ei ole mitään "vikaa" mihin etsis apua. Siis esim pitkä kierto tai tiputtelu tms. Sunnuntaina laskurin mukaan ovis, pitää tänään aloittaa talletukset.
 
Triana, ensin päästään jännäämään teidän hoitoa. Mua jännittää teidän puolesta enemmän ku meidän:happy:

Enni, peukut on pystyssä että teillä tärppää:happy:

Mulla on jotenki typerä luotto että kyllä me lapsi saadaan vaikka valitettavasti mitään takeita ei ookaan. Jotenki vaan ajattelen että kohti seuraavaa yritystä ku menkat alkaa. Tuntuu siltä että endon takia kuitenki joudutaan hoitoihin ja sit käy mielessä kun ei oo tähänkään mennessä onnistanu niin miks nytkään luomuna onnistuis. Yhtään haamuakaan ei oo tarvinnu testata... Pessimisti ei pety:rolleyes: Nyt taitaa olla yk 8 vielä meneillään ja me päästään hoitoihin jo 9kk yrityksen alotuksesta. Siitä oon kyllä tosi kiitollinen. Hoitojen aikaan taitaa kyllä toiveet nousta korkeemmalle ja kovia tiputuksiakin varmaan tiedossa. Mutta toivon meille kaikille onnistumista:happy:
 
Alkaa joo kans alkaa pikkuhiljaa jännittämään :nailbiting: Mulla taas ei oo yhtää luottoa siihen, että nää hoidot joskus onnistuis. Se ekan ivf:n totaalinen epäonnistuminen kummittelee vieläki mielessä.
 
Mitä teille kuuluu?

Mulla on viimenen ovis käsillä ennen hoitoja ja sit vaan ootellaan miten käy. Yritän edes suhtautua rauhallisesti ja asenteella että hoitoihin kuitenkin niin ei ehkä pitäis niin paljoa pettyä. Vähän kyllä jännittää hoidot ku alotetaan Procrenilla kp1 ja kierrot on pysyny vaan 27 päivän pitusina niin jos samalla syklillä mennään joululomalla on tiedossa kuumia aaltoja, univaikeuksia ja kireää mieltä mutta ehkä se auttaa ku tietää etukäteen. Ja onnistuessa palkinto on tietysti sen arvonen:happy:
 
KP 5 ja yk 12. Jollain tasolla olen luovuttanut yrittämisen suhteen. Yrittäminen on muuttunut tjottailuksi. Jouluaattona tulee vuosi täyteen yrityksen aloittamisesta. Ei näy eikä kuulu. Ei ylevöitä mieltä.
Yritän keskittyä muuhun. Jotenkin tuntuu täysin mahdottomalta ajatukselta, että meille koskaan plussaa osuisi kohdalle. :sorry:
 
Asenne on erittäin voimakas suojareaktio ja musta tehty luonnehdinta inhorealisti. Endon takia ja tietysti muistakin syistä kun voi jäädä lapsettomaks niin tavallaan yrittää suojautua siltä vaikka pakkohan se on sit joskus käsitellä jos näin käy. Tiedän että vauvakuume on kaiken tuon alla kuitenkin mutta en ihan uskalla päästää sitä enää valloilleen niin ku yrityksen alussa. Mutta kyllähän mä jo kierron alussa katoin koska vois olla laskettu aika jos tärppäis ja tietysti mietin kaikkea muutakin...:shy: vaihdoin myös vakityön päälle vuosi sit määräaikaseen joka jatkuu 8/19 ja oon löytäny itselleni mielekkään työn:happy: Kaikkia mahdollisia jatkokuvioita koitan viritellä ja työ/rahanäkökulmasta olis kätevää tulla raskaaks vasta ens vuonna jos onnistuis saada taas parin vuoden jatkon niin olis mihin palata äitiyslomalta. Ajatuksistani huolimatta otan plussan ilolla vastaan aiemminkin ku enpä mä tästä nuorene ja vihdoin uskallan luottaa että kyllä asiat järjestyy vaikka ei oliskaan äitiyslomalta työpaikkaa odottamassa. Tulipas pohdintaa:shy:

Tsemppiä, Enni ja Uutukainen! Haluan uskoa että teillekin vielä lapsi suodaan:happy:
 
Uutukainen, Meillä tärppäs esikoinen yk13:)

Minä taas toivoisin vain, että lapsi ehtisi syntyä ennen kuin esikoinen on 3 v, ettei tarvitse järjestellä työ ja hoitoasioita esim kahdeksi kuukaudeksi tms.
 
Hiljaiseloa ollut mutta palaan kirjottelemaan kuulumisia. Nyt tehty 2 ivf pitkällä kaavalla joista 1 munasolu joka ei hedelmöittyny ja ei munasoluja. Amh 0,97 ja fsh 8,7 ei oman polin lääkärin mukaan ihan selitä tätä surkeaa lopputulosta ja nyt ootan Oysin kantaa asiaan. Voitais ehkä saada vielä kolmas hoito julkisella. Tokassa punktiossa lääkäri puhui lahjamunasoluista ja sinne todennäköisesti vie tie jos kolmas hoito on yhtä surkea.
Onko täällä muita endottaria?
 
Muokattu viimeksi:
Moi! Mulla ei oo todettu endoa, mutta epäilyksiä on esitetty. Mulla on välillä kuukautiskipumaista kipua muulloin kuin ennen kuukautisia, ja tiputteluvuotoa. Toisaalta sisätutkimuksessa tai ultrassa ei ole löytynyt mitään, eikä mun kivut ole niin pahaa luokkaa kuin usein endometrioosissa on.

Jokunen vuosi sitten todettiin kuparikierukan aiheuttama kohtutulehdus, ja kierukan poiston jälkeen pahimmat kivut ja tiputtelut hävisivätkin. Muistaakseni en silloin halunnut syödä antibioottia, koska niistä aiheutuu aina mulle muita ongelmia. Lasten hankinta ei silloin ollut ajankohtaista, enkä ajatellut koko asiaa.

Viime aikoina en ole muuten ajatellut koko tulehdusta/endoa, ennen kuin nyt kun lasta aletaan pian yrittää. Mulla on todella paljon tiputteluvuotoa ennen ja jälkeen kuukautisten, mutta olen niin tottunut siihen, että en ole ajatellut koko asiaa. Nyt vasta kun pohdin, mistä päivästä kuukautisten eka päivä pitäisi laskea, aloin googletella ja tajusin, että tiputtelut voivatkin olla ongelma. :/

Jossain sanottiin, että tiputtelu ennen kuukautisia olisi aina (?) oire joko tulehduksesta tai endometrioosista. Ainakin sukupuolitaudit on suljettu pois, eikä mulla ole tulehdusarvot olleet koholla.

Tiedän, että tästä asiasta huolehtiminen on ihan turhaa ja ennenaikaista, mutta mulla on tapana murehtia etukäteen asioista, jotka voisivat olla pielessä. :/ Olen niin paljon ravannut gynellä hiivatulehdusten ja juuri noiden välivuotojen ja outojen kipujen takia, että olisi ehkä vähän tyhmää taas mennä, kun ei ole kuitenkaan vielä ilmennyt, että lasten saannissa olisi mitään ongelmia (kun ei ole alkuun edes päästy). En tiedä pitäisikö silti mennä...?
 
Takaisin
Top