Elokuun kuulumisia

Tällä foorumilla pysyy aika kivasti asiallisena tämä keskustelu ja eri näkökulmien punnitseminen verrattuna moneen muuhun vauva-aiheiseen foorumiin ja siksi tänne aina tulee palattua :) Homeopatia-asiaan mulla ei ole sinänsä kantaa kun en aiheesta mitään tiedä, tykkää ketkä tykkää.

Tajusin muuten äsken Picnicissä käydessäni kysellä tarkemmin patonkien sisällöstä. Siinä patongissa on pellavansiementä ja olen syönyt ainakin yhden viikossa. Uups! Tällaisista tulee tosi huono omatunto, mutta toisaalta jos olen tulevaisuudessa tarkempi niin ehkä ei syytä paniikkiin. Caesar-kastikkeessa ei sen sijaan kuulemma ole mitään pastöroimatonta ja siten haittaa aiheuttavaa, eli sieltä saa syödä ainakin focaccia-leipää. Itse olen ollut kaikkein tarkin niiden kiellettyjen kanssa, joista voi aiheutua keskenmeno tai voi olla haittaa lapsen kehitykselle. Listeriariski on Suomessa todella minimaalinen eli vältän kyllä kiellettyjä niissäkin (etenkin raakaa lihaa ja kalaa), mutta en panikoi niin kovasti esim. juustojen kanssa.

Tämä iso vastuu toisesta ihmisestä on vielä niin uutta ja jännittää kyllä kovasti!
 
Olen yrittänyt välttää kaikkea kiellettyä. Nyt juuri toipumassa flunssasta, joka talttui ajan kanssa levolla ja kuumilla juomilla ja hunajalla. Nenä oli öisin niin tukkoinen, että kiusaus käydä lääkekaapilla oli kova, mutta tietysti ne suihkeetkin on kiellettyjä :/

Tiedättekö, koskeeko mustaa teetä samat rajoitukset kuin kahvia? Kahvia en ole koskaan oppinut juomaan, mutta teetä tulee juotua päivittäin. Yleensä kaksi mukillista, mutta voinko huoletta juoda joskus enemmän?
 
Dokumentti oli 5D Raskaana humalassa, jos jotain kiinnostaa. Se oli kyllä aika rankkaa katsottavaa.
Suomi on kyllä aivan kärkiluokkaa näissä valistusasioissa!
 
Olen tainnut nähdä tuon dokumentin, enkä todellakaan ymmärrä miten joku voi juoda raskaana ollessaan. Minulla on ainakin asian suhteen täysi nollalinja, ei siis edes pientä huikkaa viiniä. Kyllä sitä sitten raskauden jälkeen ehtii.

Laura.P minäkin haluaisin tietää jotain odotusblogeja.
Pidän itsekkin blogia, meinasin juuri tänään kirjoittaa ja paljastaa, että olen raskaana. Ja juuri sen takia en ole päivitellyt blogiani kun olen ollut pahoinvoiva ja väsynyt. Varsinaiseksi odotusblogiksi blogini tuskin muuttuu, mutta enköhän tule odotusta käsittelemään.

Kittis pieni määrä pellavansiemeniä leivässä silloin tällöin ei haittaa, kysyin asiaa viimeksi neuvolassa.

Zallieh oletko kokeillut tukkoiseen nenään sarvikuonoa? Mulla se on ainakin ihan ehdoton hoitoväline silloin kun olen flunssassa, ei tarvii suihkutella mitään lääkesuihkeita nenään.
 
Kiitos kaikille lääkkeisiin liittyvistä vastauksista. :)
Alotan tänään lääkekuurin. Soitin asiasta neuvolaan ja sain kannustusta siihen suuntaan.

Tänään on käyty kurkkaan ekassa virallisessa ultrassa tällasta tyyppiä:

ImageUploadedByVau Foorumi1377783274.021063.jpg

Tarkemmat tiedot ultrakuulumisista, mutta tosiaan kaikki oli mallillaan. Oon iha onnessaa! :)
 
Äääk pakko tulla nyt tänne purkamaan kun tuo mies ei tajua yhtään mitään!
Varmaan vähän taas hormoonit hyrrää mulla kun niin raivostuttaa.

Tultiin kaupasta kotiin yhdessä. Olin harmissani kun kaupasta ei löytynyt niitä sipsejä mitä olisin halunnut, en siis ostanut mitään.
Mies vaan pyörittelee päätään,että miten voin olla niin lapsellinen ja miksi en voinut ottaa muita sipsejä. No en voinut kun hirveät himot just niihin tiettyihin.

Mulla oli jo kaupassa taas kurja olo, päähän koski ja huimasi ja muutenkin veto oli taas jotenkin poissa, vaikka olin syönyt ja juonut muutama tunti sitten.
Tiesin, etten jaksa kotona tehdä mitään ruokaa kun olo oli niin kurja.
Ajattelin, että mies sitten varmaan kysyisi mitä ruokaa olin suunnitellut ja rupeaisi tekemään sitä kun olisi ensin hieman itsekkin hieman levännyt työpäivän jälkeen.
Mutta oli näköjään taas ihan turha edes kuvitella tuollaista. Ei se mulle mitään ruokaa tee. Ja meni vielä syömään eiliset ruoanjämät eikä edes ensin kysynyt olisinko minä halunnut. Nyt se pelaa tuolla onnellisena pleikkaria!

Kyllähän se vähän mua huomio kun kävi kysymässä, että mikä on hätänä. Vastasin, että on tosi heikko olo ja nälkä. Siihen hän sitten vastasi, että sun pitää varmaan syödä jotain. No ei hitossa!

Minä teen useimmiten meillä ruuat ja mies istuu valmiiseen pöytään.
Ymmärrän toki sen, että mies käy töissä ja minä olen työtön, mutta kaipaisin välillä pientä huomiota ja hemmottelua. Varsinkin nyt kun olo ei ole mikään parhain.
Anteeksi tämä typerä purkaus!
 
:happy119 Miehet on miehiä ja alkuraskaus on varmasti aika hankala, kun heille siinä ei juuri ole muuta kuin kiukutteleva puoliso ..
Olen myös huomannut tuon ilmiön, että verensokerista pitää pitää huolta entistä tarkemmin, ettei kiuku ja pahamieli iske.
Syön käytännössä parin tunnin välein jotain.

Nenäsuihkeista - ei niistä kaikki ole kiellettyjä, mutta supistavat limakalvoja, joten suosisin nenähuuhteluita ja höyryhengitystä.. Saakohan sitä vicks vaporub salvaa käyttää.. vois olla hyvä. Täytynee ottaa selvää, kun flunssakausi on tulossa.. Oletteko muuten miettineet influenssa rokotetta? Sen saa ilmaiseksi, kun on riskiryhmää eli raskaana.

On muuten jännä, kun nyt on oireettomampaa, niin tulee välillä todella huolestunut olo. No jospa ne liikkeet alkaisivat pian tuntumaan , kun on jo toinen raskaus.. Niitä odotellessa, kaikille hyvää vointia!
 
Joo kyllä tolla miehellä on kestämistä mun kanssa.

En meinannut ottaa influenssa rokotetta. Varmaan sitä neuvolassa tyrkyttävät, mutta en koe sitä tarpeelliseksi.
 
Heips! Mietiskelin just et mihin lokeroisin ajatuksiani, oireiluihin vai kuulumisiin, ne kun tuntuvat välillä olevan yksi ja sama asia :) Tänne nyt valikoiduin joten terkut kohdun hematoomavuotojen vuoksi sairaslomalla olevalta.. Viikkoja tuli eilen kasaan 13 ja kotidopplerilla juuri sydänääniä kuulostelin masusta ja siellä kaikki vaikuttaa hyvältä. Pientä vuotelua on kyllä edelleen päivittäin mutta jospa se levolla saatais haltuun.. Pahoinvointia ei enää ole, muutoinkin oli sitä lähinnä iltaisin. Vatsassa tuntuu välillä sellasia hassuja vääntöjä, kohtu taitaa kasvaa näillä toisen kolmanneksen viikoilla aika mukavasti!? Tuntuuko teillä muilla tällaisia alavatsassa? Mieli yrittää jatkuvasti laittaa parastaan ja säikytellä kaikilla pienilläkin oireilla kun on olemassa edelleen km riski vuoteluiden vuoksi. Pää kylmänä jatkan sairaslomailua ja yritän pitää ajatukset positiivisina :)

Influenssarokotetta en ole tullut edes ajatelleeksi, siitä varmaan mielipiteitä riittää puolesta ja vastaan.. Enpä osaa vielä sanoa kumpaan ryhmään kuulun, pitäisi varmaan ensin lueskella joltain hyvältä sivulta siitä.. Linkkiehdotuksia?

Katselen tässä samalla leffaa "Mitä odottaa kun odotat" .. antaa vissiin tosi realistista kuvaa :wink

Mukavaa odotusta kaikille odottajille!
 
Tsemppiä sulle Perhonen levähtelyn keskelle. Toivotaan, että hematooma koteloituu piakkoin!! :)

Tänään tuli siirryttyä toiselle kolmannekselle ja neljännelle kuulle! Vau!! 13. viikko alkoi ultran mittojen ja myös omien laskujen mukaan. Laskuri menee neuvolan viikoilla, eli päivän myöhässä, ku ei jaksa vaihtaa! :)

En tajua, että oon näin pitkällä ja pahimmat riskiajat on ohi. Siis todella upeeta. On ollu ihanaa alottaa eilen lähimmille ystäville kertominen :) suku tietää, mut ystävät ei. Tänäänki nään yhtä, joka ei tiiä ja ootan innolla meidän keskusteluja!

Täälläki kohdun kasvukipua niinku ihan alkuraskaudessa. Oon ollu viimeset neljä päivää ihan huolissaa, ku tuntuu että alakerrassa ei voi olla kaikki hyvin, ku jomottelee! Eiköhän se tosiaan kuulu asiaan :) tyyppiki kasvaa aika moisella vauhdilla tällä hetkellä...

Tänään siis rv 12+0. Tästä on hyvä jatkaa..

Ps. Ootte tärkeitä :Heartred
 
Eea: Meillä alkoi tänään myös rv 12+0 :) ja nyt voi tosiaan jo hieman huokaista.

Olin itse viime ke ultrassa. Siellä pikkuinen mennä tohisi niin kovin aluksi, ettei meinattu mittoja saada :) Ja niskapoimun mittauskin oli haastavaa. Sai sen kuitenkin mitattua, joka oli 0,5 muistaakseni. Verikokeissa kävin sen jälkeen vielä. Ultrassa oli pari päivää pienempi, mutta laskettua aikaa ei lähdetty muuttamaan. Harmitti tosi paljon, kun en saanut kuvia mukaan. Tajusin sen itse vasta, kun olin jo ulkon enkä enää viitsinyt mennä koputtelemaan sinne :sad001

Tiedän, että olen aikaisessa tämän kysymykseni kanssa, mutta joko teille on tullut oloa/ tunnetta siitä, kumpaa sukupuolta mahdollisesti masulainen olisi? Mulla on nimittäin todella vahva tunne ollut alusta asti, että nyt olisi tulossa tyttö. Yksi syy on se, että oireilen eri tavalla kuin viimeksi (se nyt ei mitään takaa). Mutta tämä vahva tunne on niin hassu :) Esikoisen kohdalla olin myös aivan varma heti alussa, että poika on. Poika on nytkin tottakai yhtä tervetullut kuin tyttökin! Rakenneultrassa pitää varovaisesti kysyä, josko siellä olisi todisteita asiasta. Haluatteko te tietää kumpi teille on tulossa??
 
En kyllä tiedä mitään hyviä sivustoja, joista voisi tuosta rokotteesta lukea. Netti kun on pullollaan terveydenhuollon juttuja, joissa vaan kannatetaan influenssarokotetta. Luotettavia julkaisuja rokotteita vastaan ei meinaa oikein löytyä.

Rokotuksia kannatetaan sen takia, että useimmiten raskaana olevan vastustuskyky on laskenut.
Itse pidän huolen vastustuskyvystäni tietysti syömällä monipuolisesti ja kasvispainotteisesti. Mutta myönnetään että se on nyt alkuraskaudesta ollut hyvin vaikeaa, mutta eiköhän ne rehutkin ala taas maistua normaaliin tapaan.

Lisäksi syön paljon d-vitamiinia pimeään vuodenaikaan, 100 mikrogrammaa päivässä. Suositeltu 10 ei riitä mihinkään. THL mukaan turvallinen raja olisi 50 mutta monet suomalaiset lääkäritkin ovat lytänneet tuon väitteen.

C-vitamiinia syön myös tarvittaessa pillerin muodossa. Jos huomaan, että flunssa on alkamassa otan "yliannostuksen" C-vitamiinia. Jossakin tutkimuksissa on osoitettu sen lyhentävän flunssan kestoa.

Mä olen varovainen rokotteiden kanssa. Tiedän kyllä, että kausi influenssarokotteet ovat paljon tutkitumpia kuin kohun aiheuttanut sikainfluenssarokote, mutta jotenkin en vain uskalla luottaa täysin. En ottanut sikainfluenssarokotettakaan vaikka sitä aikoinaan tarjottiin.


Tuosta sukupuoliasiasta oli myös puhetta. Mä olen aivan varma, että odotamme poikaa, sellanen tunne on ollut melkein alusta asti.
En haluaisi tietää sukupuolta etukäteen, mutta mies haluaisi. Katsotaan nyt sitten miten siellä rakenneultrassa aikoinaan käy. Voihan olla, että tyyppi esittelee paikkojaan niin ettei voi olla huomaamatta. Äitini oli aikoinaan nähnyt veljeni vehkeet ultrassa vaikka ei olisi halunnut tietää. Mutta veli halusi niitä niin kovasti esitellä.

Olisi jotenkin hauskempaa jos asia tulisi yllätyksenä. Ja en todellakaan haluaisi, että mummoni olisi ostanut valmiiksi jotain vaaleanpunaisia tai sinisiä vaatteita. Ei sellaisia värejä mun vauvalle. Kuulostaa tylyltä, mutta en vaan välitä sellaisista hempeistä väreistä ja taidan myös kertoa sen mummolleni.
 
Takaisin
Top