Elokuun kuulumiset

Tänään soittivan neuvolasta ja siirsivät huomisen neuvola-lääkäri aikani ens viikolle.. Saan sitten sieltä töihin vietäväksi todistuksen siitä, ettei tartte enää yövuoroja tehdä. Teen siis kolmivuoro työtä lähihoitajana ja on ruennu nuo yövuorot tuntumaan sen verran hankalilta että lopetan ne nyt tähän. Aina yövuoron jälkeen kuvottaa, väsyttää, unirytmi menee ihan sekaisin, koskee joka paikkaan ja ennen kaikkea päähän koskee! Tänään olis edessä viimeinen yövuoro piiiiiiiitkään aikaan (:
 
Ompas tämä hiljentynyt :sad001 Täällä jatkuu kesäloma joka ei siltä tunnu, kun vetä sataa aina vaan.
 
Tuntuu että on niin kova työ arjen pyörittämisessä ja sitten kun vielä yrittää kovasti pitää kunnostaan huolta niin ne päivät vaan kuluu siinä.

Ja tuntuu ettei mulle ainakaan ole nyt tapahtunut mitään kovin ihmeellistä, odottelen vaan kovasti rakenneultrassa ja siihen on vielä 1,5 viikkoa...
 
Mulla taasen alkaa nyppimään koko raskaus, kun en edelleenkään tunne liikkeitä ja viikkoja kuitenkin on ihan hyvin kasassa. Se on kyllä niin puppua ettei istukka edessä mitenkään tuntemuksia vaimenna, niinkun jotkut väittää.. PAH sanon minä! Ja lisäksi oon taas saanut "rakkaan" ystäväni (lähes tulkoon päivittäisen) mahakivun seurakseni. Kyllä on ollut taas niin mukavaa. Ei ne neuvolassakaan siihen mitään sanonu, mutta eihän se yllätyksenä tullut.. :|
 
Mä en ainakaan edes tiedä onko mulla istukka takana vai edessä vai sivulla... 8-0
Kovasti töissä olen jo orientoitunut pois jääntiin, mietin ja suunnittelen mitää pitää ehtiä tehdä ennen kuin jään pois ja lomat olen jo suunnitellut, miten pidän, ennen äippälomaa. Sijaista pitäisi alkaa etsiä piakkoin, voi olla että jo ensi viikolla vaikka yritin sanoa että voitaisiin odottaa siihen rakenneultran jälkeiseen päivään ennen kuin laitetaan paikka auki , kun vähän kuitenkin hirvittää, että mitäs jos siellä selviääkim jotain...
 
Aika hiljaista täällä on, saa itsensä kanssa vaihtaa kuulumisia, heh :)
Mitäs teille muille kuuluu? Uusia oireita, väsymystä vai pirteyttä, onko uusia hankintoja tehty tai jotain muuta?
Mulla on niitä samoja jalkavaivoja, edelleen vasen etureisi tunnottomana ihonpintahermojen pinteen takia ja oikeastaan voi sanoa vaivan vain pikkuhiljaa pahenevan ja kävellessä helpommin puutuvat jo molemmat jalat ja viikon uutuutena noustessa tuntuva piiskakipu molemmissa reisissä. Olen kyllä yrittänyt jumpata ja venytellä ja viime viikolla jatkoin kesätauon jälkeen BodyBalancea, mistä tykkään ihan hulluna. Suurempia ruokayökötyksiä tai himotuksia ei ole. Lähtöpainosta tullut noin 7 kg lisää, mihin osaltaan vaikuttanee se kun laihdutin ennen raskautumista 10 kg niin kilot tulevat kohtuu helposti takaisin. Nyt alkaa selkeä vauvamasu näkyä, mutta ei sitä ihan kaikki vielä selvästi huomaa...
 
Hei mä oon myös huomannu, että spinnissä mulla puutuu jalka! En oo ajatellu että se(kin) voi johtua raskaudesta?? Ja jos sä Kerttu laihduit 10kg ennen raskautta ni ne tais tulla mulle :wink Mä nimittäin lihoin rankan vuoden seurauksena melkeen 10kg, sopivasti ennen raskautta! :sad001 Ja nyt on plussan jälkeen tullu vielä 6kg lisää PHUUH!
Oon myös taas vuoden tauon jälkeen alkanu liikkua, spinnissä ja esim kahvakuulassa. Kamalaa painaa melkein 90kg! Viimeks painoin niin paljon kun kärsin vuosia masennuksesta joten noi luvut ei mairittele tai herätä kivoja muistoja.. Mut tiedän et painonnousu kuuluu tähän asiaan, enkä toisaalta halua stressata siitä :) Jätin herkut pois ja liikun taas ni eiköhän tää tästä.. :)

Muuten menee ihan mukavasti, kremppoja ei juurikaan ole ollu. Kävin hammaslääkärissä eikä onneks ollu paikattavaa. Ikenet kyllä veresti ja vuosi oikeen kunnolla, lääkäkäriki varmisteli välillä että oonko varma ettei satu ku niin vuosivat :D Ei se kyllä hyvältäkään tuntunu.
Liikkeitä tuntuu jo vähän, hassua. Katoin youtubesta pätkiä kun vauva potkii mahassa, HUH miltä se loppuaikoina voi näyttää :eek: Aika hirveeltä suoraan sanottuna..
 
Mulla on armoton väsy koko ajan, nyt on jo joutunu päikkäreitäkin ottamaan, tai ainakin pitkäkseen on töitten jälkeen päästävä.
Massu on vihdoin alkanut kasvaa, joten ehkä saisin siitä kuvankin jo tuonne masukuvien puolelle. Paino ei ole juurikaan noussut viime neuvolan jälkeen, yhteensä noin 4kiloo on tullut alkupainoon nähden. Hirmunen epäusko on ollu et onkohan siellä vielä kaks pikkusta tallessa kun ei tuo massu kasva eikä tunne liikkeitä vielä. Rakenneultraankin on vielä pari viikkoo mut täytyy sinnitellä :)
 
eiku kolme viikkoopas :sad001 mut ens viikolla on eka lääkärineuvola, ehkä se kuuntelee sydänäänet tai todentaa jotenkin et molemmat on matkassa, toivotaan.
 
Mulla ei oikein ole nyt muita vaivoja kuin issiaskipu. Teen viikinlopputöitä niin sovin pomon kanssa että laittaa jatkossa lyhyitä työvuoroja niin pystyn toivottavasti käymään töissä vielä pitkään. Ihmeempiä himoja ja ällötyksiä mullakaan ei ole. Mitään ruokaa ei oikein tee mieli ja en saa alas jos ei ruoka maistu. Valitettavasti pitsat ja hampurilaiset maistuu aina. Jotain mielitekoja tulee mutta ei mitään tiettyjä aina. Mannapuuroa piti saada yks päivä kun kuulin puhuttavan siitä, ja luulen että joulutorttuja on saatava joku päivä :wink
 
Vielä ehdin kommentin heittää ennen elokuun loppumista. Piiiitkästä aikaa pääsi eilen neuvolaan. Tuntui tuo kuukausi jotenkin ikuisuudelta kun raskausoireet ei vaivaa ja liikkeitä ei suuremmin vielä tunnu. Piinaa pitkitti meillä vielä se että lääkärineuvolassa rv 11 ei kuulunut sydänääniä doplerilla ja siitä jäi ikävä olo vaikka yritti kuinka järkeillä että kaikki on hyvin koska edellisellä viikolla tehty ultra oli yhtä vipellystä eikä sen jälkeen ole olluit mitään kipuja tai vuotoja. No ihanat sydänäänet kuuluivat sitten eilen ihan hyvin ja molemmat saimme mielenrauhan asiasta :Heartred
 
Ihanaa, että saitte sydänäänet kuulumaan :Heartred Kotidobbleri on ollu meillä tosi hyvä, kun saa kotona kuunneltua. Oikeastaan aluks se oli välttämöttämyys kun koko raskaus tuntui niin epätodelliselta, välillä vieläkin vaikka pikku potkuja/kutittelua/nippailua tuntuukin ja vatta kasvaa :)

Mua vaivaa edelleen väsymys. Arvot on kuitenki ollu ok. Verenpaineessa yläpaine on alle 100 ni välillä silmissä sumenee. Oon myös huomannu nivelten löystymistä, nilkka väänty ku kävelin tasaisella tiellä. Mulla nilkan nivelsiteet on tosin venähtäny muutaman kerran ennenki, mutta ei vuosiin. Olkaahan varovaisia :)
 
Mulla on alkanu jalat puutumaan istuessani töissä koneen ääressä, eikä tarttee välttämättä edes pitkään istua. Ja kahtena yönä on krampannu ikävästi pohkeesta, molemmilla kerroilla eri pohje kuitenkin, että ei liene mistään tukoksesta kyse toivottavasti.
Väsymys on arkipäivää eikä ruoka oikein oo nyt maistunu samaan malliin kuin tähän asti. Mutta jos en syö kunnolla niin väsyn ja äksyilen kamalasti :)
 
Väsymys on sitkeä kumppani täälläkin, oli vuorokaudenaika tai nukutun unen määrä mikä hyvänsä.. Kamalaa sanoa lapselle ettei äiti nyt just jaksa leikkiä, kun toisella kauhia hinku leikkiä äidin kanssa. Sitten saa pakottaa silmänsä pysymään auki mutta tuntuu et kaikki aivotoiminta on pysähdyksissä. :D Erinäiset jalkakivut joista toi tulehtunut lonkka on pahin, on myös arkea. Hassua kuinka kuvittelin toisessa raskaudessa olevani paljon parempikuntoinen ja kestävämpi kuin ekassa kun tuntuu että ei tosiaan tervettä tai oireetonta päivää näe. :)
 
Miten teillä muilla on masut kasvaneet? Tuntuu että oma maha on tosi pieni verrattuna viikkoihin.. Seisaallaan ollessa ei juuri erotu (varsinkin kun muutama lisäkilo on vyötäröllä jo valmiina).. Selällään maatessa kohtu kyllä tuntuu.. Jospa se sieltä pullahtaisi esiin. Aijemmassa raskaudessa oli tässä vaiheessa ja melko suuri masu, toki jokainen odotushan on erilainen (:
 
Itselläkin kun noita ylimääräisiä kiloja jo valmiina niin fiilistellään yhdessä masukumpuani aina illalla selälläni maatessani :Heartred. Itseäni mietityttääkin millaisia sf mittoja teillä on mitattu. Itsellä oli neuvola viime viikolla 16+5 ja mitta oli 16,5cm. Sanoivat että käyrää aletaan piirtää 18 kohdalla... oliko siis kyse 18. viikoista vai senteistä, aivan ulkona kuin lumiukko tästä sf mitasta :rolleyes:
 
Kävin ylimääräisessä neuvolassa torstaina kun keskiviikkona alkoivat supistukset. Silloin terkkari ekan kerran piirsi kohdun kasvukäyrää, aiemmin kerran on jo mitattu. Nyt siis käyrillä rv 16 14 cm ja rv 20 20 cm. Supistusten takia 2 viikkoa saikkua, kävin lääkärillä neuvolassa perjantaina. Ei ollut muutoksia kohdun suulla, mutta lueskelin käypähoito-ohjeita sitten jälkeen päin ja kun supistuksia ilmaantuu tässä kohtaa ei ole muuta kokeiltavaa alkuun kuin rauhoittuminen ja avoterveydenhuollossa seuranta, joten ei tässä sitten muu auta. En kuitenkaan halua ottaa sitä riskiä että tässä kohtaa työn takia kohdunsuu alkaisi avautua... Mulla väsymykseen auttaisi rauta, mutta se pistää vatsan ihan sekaisin. Terkkari neuvoi nyt torstaina, että yrittäisin ottaa edes joka toinen päivä, rauta-arvot on 110 tienoilla eli ei hirmu matala, mutta tuntuvasti silti...
 
Alussa sf mitan sentit on tosiaan suunnilleen samat kuin viikotkin. Ei niitä kai tavallisesti mitatakaan kuin jostain puolivälistä lukien. En sitten tiedä miksi toiset terkkarit sitä kuitenkin mittailee.

Mulla oli tänään kolmas pelkopoli. Onko kukaan muu käynyt? Tänään mulla oli vähän sellanen olo, että aikasta tässä on vielä puhua kun ei ole raskaus vielä ihan puolivälissäkään.

Ruoka ei vieläkään maistu kunnolla. Odotan oikein kun pääsee taas syömään tavallista ruokaa. Kaikki mistä on ennen tykännyt maistuu omituiselle eikä saa menemään ruokaa alas. Sitten tulee vedettyä jotain hampurilaisia aika usein kun ne sentään maistuu. Nytkin olis nälkä mutta ei huvita syödä.
 
Mä otin viime kerralla neuvolassa synnytyspelkoni puheeksi ja olo ei helpottanut..
Oon itekseni käyny pelkoa läpi jo kuukausia, lukenu kirjoja ja pohtinu syitä pelkooni yms. Yks suurimmista syistä mun pelkoon on se, että pelkään henkilökunnan olevan välinpitämätöntä ym ja kiinnostuneempia saamaan seuraavan nopeasti sisään kuin minuun yksilönä. Syinä tähän on mm. aikaisemmat todella ala-arvoiset kokemukset niin julkiselta kuin yksityiseltä. No, ihana neuvolatätini sanoi suoraan, että kätilöt sitten yhteisissä sisäisissä palavereissa vähättelevät pelkääviä sekä suhtautuvat erittäin nuivasti. Tätä juuri pelkäsinkin joten eipä juurikaan kiinnosta mennä juttelemaan asiasta kätilölle jonka tiedän ajattelevan mun olevan typerä turhasta valittava ääliö. Grrrreat.
 
Takaisin
Top