Elokuun höpinät

Hupsista, tulipas ostettua jo turvakaukalo :hilarious: kaukalo ostettiin uutena, koska kyseessä kuitenkin turvallisuusasia niin ei haluttu ottaa riskiä sen suhteen, vaikka siihen rahaa saikin palamaan. :) pikkusen olen ajoissa liikkeellä, mutta saapa ainakin sitten käyttää lokakuun äitiysloman ihan vaan joulusteluun, joulukoristeluun ja piparitaikinan syömiseen, kun kaikki isot hankinnat on tehty ja muutenkin laitettu kaikki niin valmiiksi kuin mahdollista ja järkevää :grin:Heartred

Tällä viikolla vielä sokerirasitus, kauhulla odotan tuleeko radituomiota. Aiemmin tällä viikolla tuli yhdet sokeriarvot käytyä päivystyksessä mittaamassa, kun meinasi lähteä taju treenatessa. Eihän ne mitään itsessään kerro, mutta ainakin silloin oli arvot just eikä melkein.
 
Meillä alkaa olla hankinnat tehty ja aloin just pyykkäämään vauvan kamppeita että saan niitä paikalleen. En halua jättää äitiyslomalle mitään pakollisia juttuja kun ei tiedä mikä silloin on vointi. Siivoan sit vaikka hammasharjalla lattialistoja jos ei muuta hommaa ole ja tulee energiapiikki. :grin Silloin ei tarvitse enää varoa supistuksia kuten nyt.
 
Jäipä jotenki huono maku suuhun tän päiväsestä neuvolakäynnistä.. Tai se miun neuvolatäti ei tuntunu ottavan kovin vakavasti tai tosissaan noit miu supisteluja ja selkäkipuja minkä takia oon saikulla. Oli vaa vähä et no voivoi, toivottavasti asettuu et pystyt töihi viel menee.. Ite tiiän et vaik nyt on supparit asettunu ni töihi ku palaan ni alkaa taas ku jo pelkkä kaupas käynti on nykyää tuskaa.. Hengästyttää sillee et on iha huono/heikko olo et tekis mieli istahtaa ja sit supistelee. Se neuvolatäti ihmetteli myös et mite oon päässy työterveytee ku ne ei yleensä hoida raskausasioita et nyt varattii sit neuvolalääkärille aika joka kattoo kohdunsuun tilanteen ja mietitään sitä saikun jatkoa.. Hyvä kyl et katsotaan se tilanne alakerrassa mut neuvolatäti anto ymmärtää vaik ei suoraan sanonu et supistukset kuuluu raskautee ja jos ei oo mitään tapahtunu kohdunsuulla/kaulalla ni töihin vaa.. Hitto jos se pistää miut viel töihi ku tiiän jo valmiiksi etten siel pitkään pysty olee, etenki nyt ku siel tehää töitä vajaalla henkilökunnalla :sad001 sit käyn kokeilee muutaman päivän ja meen kyl työterveytee jos yhtään alkaa työt tuntumaa:grin en nyt halua kuulostaa työtä vieroksuvalta mut tuo työpaikka on sen verran raskas et yritän ajatella omaa ja lapsen hyvinvointia
 
Jäipä jotenki huono maku suuhun tän päiväsestä neuvolakäynnistä.. Tai se miun neuvolatäti ei tuntunu ottavan kovin vakavasti tai tosissaan noit miu supisteluja ja selkäkipuja minkä takia oon saikulla. Oli vaa vähä et no voivoi, toivottavasti asettuu et pystyt töihi viel menee.. Ite tiiän et vaik nyt on supparit asettunu ni töihi ku palaan ni alkaa taas ku jo pelkkä kaupas käynti on nykyää tuskaa.. Hengästyttää sillee et on iha huono/heikko olo et tekis mieli istahtaa ja sit supistelee. Se neuvolatäti ihmetteli myös et mite oon päässy työterveytee ku ne ei yleensä hoida raskausasioita et nyt varattii sit neuvolalääkärille aika joka kattoo kohdunsuun tilanteen ja mietitään sitä saikun jatkoa.. Hyvä kyl et katsotaan se tilanne alakerrassa mut neuvolatäti anto ymmärtää vaik ei suoraan sanonu et supistukset kuuluu raskautee ja jos ei oo mitään tapahtunu kohdunsuulla/kaulalla ni töihin vaa.. Hitto jos se pistää miut viel töihi ku tiiän jo valmiiksi etten siel pitkään pysty olee, etenki nyt ku siel tehää töitä vajaalla henkilökunnalla :sad001 sit käyn kokeilee muutaman päivän ja meen kyl työterveytee jos yhtään alkaa työt tuntumaa:grin en nyt halua kuulostaa työtä vieroksuvalta mut tuo työpaikka on sen verran raskas et yritän ajatella omaa ja lapsen hyvinvointia

Oho johan oli erikoinen neuvolakäynti! Kyllä mun supistukset on otettu synnärillä ja neuvolassa sikäli vakavasti aina, et on käsketty välttää niiden aiheuttajia, vaikka ei ne vielä viime tsekkauksella ainakaan ees olleet tehneet mitään. Ihan oman voinninkin takia! Kuuluuhan ne raskauteen joo, mut kyllä ne työkyvyn voi viedä ja olla tosi tukalia. Eihän kaikki supparit tunnu suinkaan samalta. Eikä niistä sit ikinä tiedä alkavatko tehdä jotain, joten ei niitä kannata ehdoin tahdoin lietsoa. Vaikka ei tietty tarvitse vuodelevossakaan itseään makuuttaa. Ja kyllä työn järjestelyjen ja saikkujen osalta työterveys voi olla ihan oikea osoite, vaikka muuten neuvola ja synnäri hoitaa raskausasioita. Kurjaa että oli tuollainen neuvolakokemus! Toivottavasti sieltä työterveydestä saat paremmin ymmärrystä.
 
Mutta ihanaa, jos sulla on sellanen työterveys, joka suostuu ottaan vastaan! Mulle on sanottu useesti et joo jos on raskaudesta johtuvaa niin ei kuulu meille. Esim. Töissä istuessa tulevasta selkäkivuista.
 
Riippuu varmaan siitäkin millainen diili työnantajalla on työterveyden kanssa. Meillekin kuuluu periaatteessa vaan työstä aiheutuvat asiat työterveyden kautta, mut esim. B-lausunto osapäiväsaikkuun on tultava ”henkilön työolosuhteet tuntevalta lääkäriltä” eli yleensä työterveydestä. Tällä asialla oon raskaudenkin aikana käynyt työterveydessä, muuten neuvolassa. Tai jos saikun vaihtoehtona muutetaan työtehtäviä tarvitaan yleensä työterveyslääkärin siunaus ettei suunnitelma ole työntekijän terveydelle haitaksi. Tää on sit taas kaupungin oma toimintamalli.

Mutta joo ei meilläkään työterveyden kautta mitään hoitoa tai tutkimuksia saa raskauteen tai paljon muuhunkaan liittyen, vain kannanottoa työolosuhteisiin.
 
Meillä ei oo vielä mitään hankintoja tehtynä. :rolleyes: pinnasänky, sitteri ja sisarusrattaat plus kaukalo nyt ainaki on listalla sekä tietty vaatteet!

Tultiin just meidän enkku kotiin jossa esikoinen kasvoi eli täällä meillä olis kyllä kaikki mutta suomikodissa ei oo mitään niin pakko hankkia. :shifty: toisaalta kiva mutta toisaalta ois kiva hankkia mahollisimman vähän uutta rompetta!! Pitäs tässä parin päivän sisään käydä tytön vanhoja vaatteita läpi nii näkee mitkä niistä passais nyt poitsulle ja mitä sitte täytys vielä hankkia.
 
Meiltä puuttus hoitopöytä ja siihen alusta (haluisin sellasen kovapohjaisen), sitteri ja sit jotai pientä esim tutteja mitkä keretään hankkii sit iha loppuvaiheessa :) uudet vaunut olisin halunnu vaik nykysis ei oo mitään vikaa mut ku oon haaveillu emmaljungista ni oisin sellaset halunnu :grin mut noi crescentit on vastaavat, ei vaa ulkonäöllisesti yhtä hienot ku emmaljungat :grin pitää tyytyy nykyisii ku ei menny vanhat kaupaks.. Kaukalo ja telakka on gracon mut on aika isohko se kaukalo et voi tulla ahdasta takapenkillä ku on turvaistuin, kaukalo ja 12 vuotias siel välissä, et siin mieles joku sirompi ois parempi mut katotaan miten ne mahtuu autoo et tarviiko hankkii uutta kaukaloo vai ei
 
Unohdin mainita tuost neuvolakäynnistä et miu mahan mitta, oliks se sf-mitta vai mikä se oli ku mitataa, oli 27 cm, hieman yläkantissa :nailbiting: se neuvolatäti sano et ei oo viel huolestuttavaa mut kunhan ei liikaa mee ylärajan yläpuolella. Joku muistikuva et edellisel kerral mitta ois ollu vaa jotai 20 cm mut voi olla et muistan vääri
 
Työterveydestä kun puhuttiin niin mä sain tänään neuvolasta ohjeistuksen olla nimenomaan työterveyteen yhteydessä jos supistusten takia tarvitsee saikkua. Enpä tiedä miten sieltä suhtaudutaan jos soittaisin. Alkaa olla muutenkin vaikea itse arvioida oisko hyvä olla saikulla vai ei.

Mulla oli sf-mitta edelleen käyrän alapuolella (22cm, rv28+3) joten tuli lähete polille. :sad001
 
paljonko sulla on Jewell raskautta takana nyt? Mulla neuvolan laskukaavan mukaan (mikä ei kyllä pidä paikkaansa mutta ei monen päivän heittoa kumminkaan) 26+1 ja kaikkien kolmen ultran mukaan 26+4, se on minustakin se oikeampi aika. Niin tänään neuvolassa sf-mitta 25cm, oli vielä käyrien sisällä mutta ihan siellä ylärajalla. Paino oli noussut 145g/vko, et aika maltilla ja neuvolatäti sanoikin et nyt saa syödä :wink Maha on täyttynyt viimeaikoina pienestäkin ja nyt kaksi viimeistä päivää on ollut nälkä tyyliin kokoajan, et omituisesti heittelee.. Kaipa pirpana ottaa jotain kasvupyrähdyksiä tjt.. Hemoglobiini 112, eli raudan syönti alkoi täälläkin. Se kyllä ei auttanut viime raskaudessa laisin, tabuna tai nestemäisenä vaan laski laskemistaan alle 100, nousi sit ihan itsestään heti synnytyksen jälkeen.
 
Oon täl hetkel viikoilla 27+6.
Aika jännä kyl nää sairaslomakuviot ku miu työkaveri joka sai kuukaus sit vauvan, jäi saikulle ennen mammalomaa ja hää haki työterveydestä saikkuu, ja toinen työkaveri joka on kans raskaana kehoitti olee työterveytee yhteydessä ja sit neuvola onki toista mieltä :grin et tiiä sit mikä on se oikea osoite :grin mut ois miulle varmast sanottu lääkäris jos ois pitäny sinne neuvolaa olla yhteydessä et ei hyö myönnä saikkuu.. Ku työterveyshän nimenomaan huolehtii työntekijöiden terveydestä ja hyvinvoinnista.
 
Mun on ollut ylipäänsä vähän vaikea hahmottaa mitä asiaa hoidetaan tai neuvotaan missäkin. Mun toosan tilanteesta tiedetään jo neuvolassa, synnärillä, työterveydessä, päivystyksessä ja perusterveydenhuollossa. :grin Aina käsketään ottaa yhteyttä jos supistukset jatkuu tms. ja tunnollisesti niistä aina raportoinkin, mutta edelleenkään en tiedä miten päin tässä pitäis olla.
 
Meillä oli edellisestä työpaikassa työterveytenä Finla, ja sinne ei päässyt edes vatsakivuista, koska ne voi olla gynekologisia... :facepalm: nyt on Terveystalo, ja siellä vois kyllä jopa onnistua kaikki saikkuasiat ym. Tähän mennessä oon käyttänyt ihan vaan julkista, ja paremmin kuin hyvin on kaikki hoitunut, meidän terveyskeskus vaan on paras :Heartred

Itu1 onpas jännä että joudut tuosta tarkkailuun, eihän toi sf ole vielä edes käyrien alapuolella! Vai eikö se sitten ole kasvanut riittävästi? Toivottavasti siellä kaikki kunnossa kuitenkin :)

Painon kertymisestä: mulla oli tullut viime neuvolakerralla joku 470g/vko, nyt siitä kerrasta on tullut jo yli 2 kg (jota yritän nyt kyllä karistaa pois) eli kun neuvola on ensi viikolla, menee heittämällä yli 500 g/vko :sour: tähän mennessä jo tullut 8 kg painoa, nyt rv 27+0. Ihan jäätävä ahdistus, koska nyt on menty sit sallittujen käyrien yläpuolelle... vaikka toisaalta musta typerää onkin että ne katsotaan pelkästään painoindeksin mukaan, itellä lähtöpainon mukaan painoindeksi lähellä 27, vaikka en todellakaan ollut ylipainoinen jos peilistä katsoi. :bag: Toisaalta Just eilen luin, että 28. viikolla sikiö kasvaa melkein 30 g/päivässä, eli eipä tässä paljon painon lisääntymisen suhteen voi elätellä toiveita hidastamisesta, jos pelkkä kakara tuo lisää painoa sen 200 g/viikko ja siihen vielä kaikki muu päälle... :hilarious: vaikka olisihan tässä vähän varastoakin kertynyt.

Mua on alkanut myös ahdistavan hirveesti synnytyksen jälkeinen aika, lähinnä toipumisen ja imettämisen kannalta. Jo pelkkä ajatus imettämisestä ällöttää kyllä niin paljon, että veikkaan ettei siitä tule yhtään mitään. Tiedän, ettei se haittaa, mutta olis kai silti ihan kiva pystyä imettämään terveyshommien takia. Vaikka musta kyllä tuntuu myös, ettei mulle mitään maitoa edes tule kun tissit ei vieläkään ole kasvanut senttiäkään :hilarious:
 
Meillä oli edellisestä työpaikassa työterveytenä Finla, ja sinne ei päässyt edes vatsakivuista, koska ne voi olla gynekologisia... :facepalm: nyt on Terveystalo, ja siellä vois kyllä jopa onnistua kaikki saikkuasiat ym. Tähän mennessä oon käyttänyt ihan vaan julkista, ja paremmin kuin hyvin on kaikki hoitunut, meidän terveyskeskus vaan on paras :Heartred

Itu1 onpas jännä että joudut tuosta tarkkailuun, eihän toi sf ole vielä edes käyrien alapuolella! Vai eikö se sitten ole kasvanut riittävästi? Toivottavasti siellä kaikki kunnossa kuitenkin :)

Painon kertymisestä: mulla oli tullut viime neuvolakerralla joku 470g/vko, nyt siitä kerrasta on tullut jo yli 2 kg (jota yritän nyt kyllä karistaa pois) eli kun neuvola on ensi viikolla, menee heittämällä yli 500 g/vko :sour: tähän mennessä jo tullut 8 kg painoa, nyt rv 27+0. Ihan jäätävä ahdistus, koska nyt on menty sit sallittujen käyrien yläpuolelle... vaikka toisaalta musta typerää onkin että ne katsotaan pelkästään painoindeksin mukaan, itellä lähtöpainon mukaan painoindeksi lähellä 27, vaikka en todellakaan ollut ylipainoinen jos peilistä katsoi. :bag: Toisaalta Just eilen luin, että 28. viikolla sikiö kasvaa melkein 30 g/päivässä, eli eipä tässä paljon painon lisääntymisen suhteen voi elätellä toiveita hidastamisesta, jos pelkkä kakara tuo lisää painoa sen 200 g/viikko ja siihen vielä kaikki muu päälle... :hilarious: vaikka olisihan tässä vähän varastoakin kertynyt.

Mua on alkanut myös ahdistavan hirveesti synnytyksen jälkeinen aika, lähinnä toipumisen ja imettämisen kannalta. Jo pelkkä ajatus imettämisestä ällöttää kyllä niin paljon, että veikkaan ettei siitä tule yhtään mitään. Tiedän, ettei se haittaa, mutta olis kai silti ihan kiva pystyä imettämään terveyshommien takia. Vaikka musta kyllä tuntuu myös, ettei mulle mitään maitoa edes tule kun tissit ei vieläkään ole kasvanut senttiäkään :hilarious:

On se alimman käyrän alapuolella kuten oli ekakin mittaus, ainakin meidän neuvolakortissa ja käyrissä. Onko noitakin erilaisia. :wideyed:
 
On se alimman käyrän alapuolella kuten oli ekakin mittaus, ainakin meidän neuvolakortissa ja käyrissä. Onko noitakin erilaisia. :wideyed:

Mun neuvolakortissa 22 cm leikkaa alakäyrän vasta rv 30+0 kohdalla. Eli ilmeisesti on erilaisia :D mutta hyvä, että pääset tarkempaan tarkasteluun! :)
 
Mun neuvolakortissa 22 cm leikkaa alakäyrän vasta rv 30+0 kohdalla. Eli ilmeisesti on erilaisia :D mutta hyvä, että pääset tarkempaan tarkasteluun! :)

Oho onpa isoja eroja! Laitan tähän kuvan mun neuvolakortista. Ehkä teillä on uudempi, tämän taulukon lähde on vuodelta 1978 jos oikein ymmärrän. Täällä Hämeessä ollaan vähän hitaita. :joyful:

Mulla siis eka synnytys käynnistettiin kasvuseurannan perusteella. Joskin painoarvio osoittautui ihan vääräksi (tuntuu ettei ne juuri koskaan edes ole lähellä totuutta). Luulen, että meidän vauvat vaan on pikkuisia ja tämä vielä tykkää piileksiä aika matalalla omien tuntemusten perusteella. Mutta kyllähän sitä sit aina alkaa miettiä ”mitä jos”, varsinkin kun painokaan ei oo mulla nyt pariin viikkoon noussut. Joten ihan hyvä käydä varmuuden vuoksi ultrassa. Vaikka painoarviot ei synnärilläkään tunnu oikein onnistuvan on ne kuitenkin informatiivisempia kuin terkkarin mittanauha. :)

0958287E-1C7D-4608-9521-976672C830EA.jpeg
 
Oho onpa isoja eroja! Laitan tähän kuvan mun neuvolakortista. Ehkä teillä on uudempi, tämän taulukon lähde on vuodelta 1978 jos oikein ymmärrän. Täällä Hämeessä ollaan vähän hitaita. :joyful:

Mulla siis eka synnytys käynnistettiin kasvuseurannan perusteella. Joskin painoarvio osoittautui ihan vääräksi (tuntuu ettei ne juuri koskaan edes ole lähellä totuutta). Luulen, että meidän vauvat vaan on pikkuisia ja tämä vielä tykkää piileksiä aika matalalla omien tuntemusten perusteella. Mutta kyllähän sitä sit aina alkaa miettiä ”mitä jos”, varsinkin kun painokaan ei oo mulla nyt pariin viikkoon noussut. Joten ihan hyvä käydä varmuuden vuoksi ultrassa. Vaikka painoarviot ei synnärilläkään tunnu oikein onnistuvan on ne kuitenkin informatiivisempia kuin terkkarin mittanauha. :)

View attachment 81173

No on tosiaan eri, meillä ylä- ja alakäyrät on keskikäyrä +- 4 cm! Ja käytössä siis sähköinen neuvolakortti.
 
No on tosiaan eri, meillä ylä- ja alakäyrät on keskikäyrä +- 4 cm! Ja käytössä siis sähköinen neuvolakortti.

Outoa kyllä jos ei kriteerit lähetteisiin ole samat koko maassa. Meilläkin toki terkka katsoo sähköistä versiota mut varmaan se on sama kuin tää mun pahvinen, koska näin että pallerot jäi ton alakäyrän alle. Mut varmaan oleellisinta oli vertaus siihen ekaan mittaukseen, ettei ollut siitä lähtenyt kaari kunnolla nousuun.

Täällä on ollut lasten kasvun seurannassa samaa heittoa, et edes meidän paikkakunnan sairaalan ja neuvolan kasvukäyrät ei ole samat.
 
Mua on alkanut myös ahdistavan hirveesti synnytyksen jälkeinen aika, lähinnä toipumisen ja imettämisen kannalta. Jo pelkkä ajatus imettämisestä ällöttää kyllä niin paljon, että veikkaan ettei siitä tule yhtään mitään. Tiedän, ettei se haittaa, mutta olis kai silti ihan kiva pystyä imettämään terveyshommien takia. Vaikka musta kyllä tuntuu myös, ettei mulle mitään maitoa edes tule kun tissit ei vieläkään ole kasvanut senttiäkään :hilarious:

Älä huoli mieli varmasti muuttuu kun saat lapsen rinnalle. Sitten se pienen totuttelun jälkeen tuntuukin maailman luonnollisimmalta tavalta ruokkia omaa vauvaa. :Heartred Onhan se outo ajatus että joku imee sun tissiä jatkuvasti! :hilarious: Mikä sinua siinä ällöttää? Mulla ennen esikoista ei ollu sen kummempaa ajatusta kuin että haluan imettää mutta tärkeäksi se muodostu vasta kun se oikeasti alkoi. Mullakaan ei rinnat kasvanu omasta mielestä ollenkaan raskaus aikana mutta odotappa vaan kun maito synnytyksen jälkeen nousee nii sitten on melonit. :p
 
Takaisin
Top