Elokuun elostelut

PupuL

Jostain jotain jo tietävä
Onpa otsikko, vaan jottain rimmaavaa piti keksiä tähän elokuun höpsöttelyketjulle.Lauantaina oon tasan puolivälisä tiineyttä ja ohan tuo maha jo pikkusen pömpsähtäny, ei kyllä vielä kunnon vauvamassuasteelle. Huomena kipittelen apteekkiin ostamaan Omega 3-tabuja, ku oon hoksannu etten syö tarpeeksi kalaa, ja Omega3:han on hyvää sikiön aivojen kehitykselle:) Lisäksi täytyy hommata erilliset magnesiumtabletit, sillä oon viime aikoina kärsiny usiana yönä tympeistä pohkeen suonenvedoista. Rautatabutkin pääsi just loppumaan, että tabua tabun perrään.Ummetushan se on kans ihanana seuralaisenani, luumut ja ruishiutalepuuron oon ottanu ruokavaliooni sitä helpottamaan. Ja malttamattomana odottamaani rakenneultraan on ennää reilu viikko, sitte uskallan enempi keskittyä tuohon vaateosastoonki (vaikka ohan tuonne Hipposen kaappiin jo kaikenlaista eksyny). Mieski oottelee ultraa ihan innossaan.
 
Saako omega 3-valmisteita syödä raskauden aikana? Muistan lukeneeni, ettei niitä suositella jostain syystä, enkä sen takia ole uskaltanut syödä niitä... Jos niitä kuitenki voi syödä, niin pakko varmaan hankkia sellaisia, joissa ei ole A-vitamiinia, kun ei yhtään tee mieli syödä kalaa :)
 
Oon ymmärtäny, että omega-3-lisää nimenomaan suositellaan raskauden aikana, koska sillä on sikiön kehitystä (esim. aivot) tukevia vaikutuksia, ja saattaa mm. ennaltaehkäistä allergioita ja atopiaa. Luulisin, että ainoastaan A-vitamiinia sisältäviä lisiä tulis välttää. Itse oon lähes koko raskauden ajan ottanu melkein joka päivä annoksen omegaa. Oon myös huomannu, että sillä on vaikutusta mun omaan olotilaan. Jaksan paremmin töissä ja ajatus juoksee nopeemmin :)
 
Hauska otsikko PupuL, elostellaan kaikki nyt oikein kunnolla koko elokuu ;)

Meillä on ollut vielä tämä viikko lomaa kun koko heinäkuu oltiin välillä töissä. Olen nautiskellut aamu-uinneilla nyt kun vesikin on ihanan lämmintä ja mustikkametsässä olen kipeyttänyt selkääni jo pariin otteeseen. Pakastimeen olisi jo 12 l laitettavaa, ihanaa. Vauvan sukupuoli on paljastettu sitä kyseleville, mutta ei aleta sitä itse kertoilla. Oma äitini oli aivan onnessaan tyttöuutisesta, en tiedä kyllä miksi :P

Hyviä omega-3 ja omega-6 sarjan rasvahappojen lähteitä on kalaöljyn lisäksi muutkin "juoksevat rasvat", eli kasvirasvat. On niitä toki tyydytyneissäkin rasvoissa, mutta esim. rypsiöljyssä omega-6:t ja omega-3:t ovat hyvässä suhteessa. Eli jos käyttää margariinia leivällä ja öljyä ruoanvalmistuksessa ja esim salaatinkastikkeissa, niin ainakin välttämättömien rasvahappojen saanti on turvattu. Mutta siis rasvaista kalaa kannattaa myös syödä ja kapseleista ei ole ainakaan haittaa. Kalanmaksaöljy kannattaa tosiaan raskasmetallien ja A-vitamiinin takia jättää raskausaikana väliin.
 
Tuli tänään kaverin kanssa puhetta äitiyspakkauksista ja rupesin vähän googletteleen, et mimmoinen se uusi on verrattuna tähän nyt jaettavaan. Voisko sitä jotenkin vaikuttaa siihen, et kumman sais? Sen verran sain mielestäni selville, että syksyn aikana ruvetaan jakamaan uutta ja eiköhän me joulukuun synnyttäjät väkisinkin saada se uus Sukupuupakkaus. Toivotaan, et se on kiva myös sisältä. Tuossa 2011 pakkauksessa on hirveän haaleita kaikki värit. En kyllä tiedä, et onko niissä aina? Sellainenkin selvisi, että uuden pakkauksen sisältö tulee kelan sivuille ens keskiviikkona (15.8) kello 10, jos muitakin kiinnostaa. Sittenhän se selviää.
 
Mun mielestä ne värit on kieltämättä todella haaleita. Mä ymmärrän, et täytyy olla mahdollisimman sukupuolineutraalia, mutta kyllä niitä värejä herttinen saa silti käyttää. Ei kukaan ole mun tietääkseni sanonut, että tytölle punasta ja pojalle sinistä; voi niitä toisinpäinkin käyttää? Värejä, värejä! Riemukkaita kuoseja! Vaan tässäkin tulee makuasiat pinnalle; yksi tykkää kirkkaista väreistä, toinen hillitymmästä. Kaipa tuo kelapakkauksen sisältö on jonkinlainen kompromissiyritys. :) Mutta siitä huolimatta todella ihanaa, että Suomessa saa sellaisen, olkoon väriskaala mikä on. Itse ajattelin ottaa sen tuen rahana, vaikka ensisynnyttäjä olenkin. On tullut meinaan ihan kiitettävästi joitakin takavuosien kelapakkausten tuotteita "lahjoituksena". Siis mulla on jo kolme toppapukua myssyineen ja tumppuineen ja neljä makuupussia ja jonkin verran myös bodeja ja potkareita. :D Ehkä käyn hakemassa sillä rahalla ne, mitä vielä tarvitsen...
 
Mun mielestä ne värit on kieltämättä todella haaleita. Mä ymmärrän, et täytyy olla mahdollisimman sukupuolineutraalia, mutta kyllä niitä värejä herttinen saa silti käyttää. Ei kukaan ole mun tietääkseni sanonut, että tytölle punasta ja pojalle sinistä; voi niitä toisinpäinkin käyttää? Värejä, värejä! Riemukkaita kuoseja! Vaan tässäkin tulee makuasiat pinnalle; yksi tykkää kirkkaista väreistä, toinen hillitymmästä. Kaipa tuo kelapakkauksen sisältö on jonkinlainen kompromissiyritys. :) Mutta siitä huolimatta todella ihanaa, että Suomessa saa sellaisen, olkoon väriskaala mikä on. Itse ajattelin ottaa sen tuen rahana, vaikka ensisynnyttäjä olenkin. On tullut meinaan ihan kiitettävästi joitakin takavuosien kelapakkausten tuotteita "lahjoituksena". Siis mulla on jo kolme toppapukua myssyineen ja tumppuineen ja neljä makuupussia ja jonkin verran myös bodeja ja potkareita. :D Ehkä käyn hakemassa sillä rahalla ne, mitä vielä tarvitsen...
 
Heippä mammat onko teille tullut levottomat jalat tässä raskaudden vaivaksi ?:)
Mietin että minne mainitsen mutta minne muuallekkaan kyäisätä kuin täällä :)
Ensimmäisen kohdalla itselläni niitä ei ollut, mutta nyt toista kertaa kun odotan kaksosia niin ne ovat ilmaantunt, neuvola suositteli magneesiumsitraattia ja kuumaa kylpyä
mutta ei ole hellittänyt :) Onko mitään muita vinkkejä olemassa :)Ja aivan älynä en saa enään liikkua :)
 
Mä olen kyllä niin onnellinen, kun rakenneultra on ohi ja kaikki oli hyvin!

Tuntuu vähän hurjalta ajatukselta olla kohta kolmen pojan äiti. Kolme poikaa, huh! Nyt jo musta tuntuu, että nuo kaks isompaa on niin isin perään ja mä olen välillä ihan pihalla niiden auto, moottoripyörä, jalkapallo, jääkiekko, formula yms. jutuista. Nyt katras sit täydentyy vielä kolmannella pojalla. toisaalta se, että vauva on poika, tuntuu hurjan luonnolliselta. Niinhän sen pitää ollakin. Kaikki poikien vaatteet, pelikengät, urheiluvarusteet, hokkarit ja lelut kiertävät vielä kolmannelle. Oli ihan mielettömän ihanaa huomata, kuinka innokkaasti isoveljet suhtautuivat tulevaan pikkuveljeen. Aamu alkoi taas sillä, että juttelivat mahalle ja silittelivät sitä. Turhaa luulin ja pelkäsin, että tieto vauvasta on pojille valtava järkytys. Ajatukset pyörii nyt tosi pitkälti vauvan ympärillä. Ennen tätä ultraa olen ikäänkuin pakottanut itseni olemaan ajattelematta vauvaa ja elämään, niin kuin sitä ei olisikaan. Nyt uskallan jo hellittää. Potkujakin tuntuu enemmän, mutta on se etuseinäistukka todella tehokas vaimentaja. Nyt sormet syyhyävät lähinnä vauvan tavaroiden hankintaan. Eilen ositin jo ekan bodyn ja housut. Mun pitäis nyt jaksaa painaa nuo kolutehtävät alta pois, mutta ei jaksais keskittyä millään. Ajatus harhailee.

Kohta ois edessä töihin lähtö ja pomon juttusille heti ensimmäiseks. Aion kertoa myös kaikille työkavereille saman tien. Ovat varmaan yllättyneitä.

 
Täällä kanssa ajatukset aivan muualla kuin missä niiden pitäisi olla. Voit Salmiakkisisu jakaa tietämystäsi pojan hoidosta mulle. Olen ihan paniikissa meidän poikauutisesta. Enhän mä tiedä pojista yhtään mitään... Enkä mä keksi yhtään nimeäkään pojalle - mulla oli päässä jo monta vaihtoehtoa tytölle.

Olen myös jo ostanut joitain aivan ihania juttuja, mutta yritän malttaa mieleni, kun tiedän saavani taas ystäviltä paljon lainaksi. Mutta ne ensimmäiset body ja housut on valmiina.

Vanhempi tyttömme on aivan hullaantunut uuteen tulokkaaseen ja juttelee tälle joka aamu. Hän haluaa, että se on täsmälleen isän näköinen ja olisi halunnut antaa nimeksikin isän nimen. Näin emme kuitenkaan tee.

Itsellenikin raskaus muuttui todella todeksi nyt tämän rakenneultran jälkeen. Koko raskaus on ollut mulle vaikea hyväksyä, koska se ei ollut suunniteltu ja se sotkee mun muita suunnitelmia ja saa ajatukset harhailemaan väärään suuntaan kuin siihen, minkä piti nyt olla mun elämässä tärkeintä. Ensimmäinen asia, millä perustelin itselleni, että en keskeyttänyt tätä raskautta oli, että mitä jos se on se puuttuva poika. Nyt kuulostan taas siltä kuin vähättelisin tyttöjämme - En! Mutta niitä on jo kaksi. Ja tätä kolmatta ei pitänyt koskaan tulla - niin olimme jo päättäneet, mutta se tulee ja se on se poika, jota ei vielä ole ja se jotenkin täydentää perheemme kokonaiseksi. Tai sellainen olo mulla on. Palapeli on tullut kokonaiseksi. Ja nyt raskaus ja terveen lapsen maailmaan saattaminen on mun elämän tärkein asia.

Meidän poikamme ensimmäinen vuosi tulee olemaan melko pinkki, mutta toivottavasti se ei siitä traumatisoidu :) Vaikka emme voi kierrättää vaatteita nyt enää perheessä kolmannelle, niin onneksi meillä on kaveriperheitä, joiden kanssa voimme kierrättää puolin ja toisin.
 
heipähei vaan kaikille!
rakenneultrassa oli kaikki kunnossa, ja sukupuoltahan me emme halunneet tietoomme, joten nyt ostellaan vaan neutraalin värisiä vaatteita ym. tarvikkeita! sänky on jo valmiina, ja vaatteitakin on shoppailtu (oma äitini on vallan pöhkääntynyt ostelemaan kaikkea nettikaupoista...)!  hoitopöytää ollan ny katseltu, ja todettu, että hirmu kalliita ovat nuo lipastolliset! käytettyjä siis olen siirtynyt katselemaan! vatsa on kasvanut tosi paljon, ja esim. pitkään autossa istuminen jumittaa alaselkää ihan kunnolla! yöunet alkaa oleen kanssa vähän hakusessa jo, levottomat-jalat ongelmaa esintyy ainakin täällä... ja viikkoja vasta 23+3! kauhulla odotan tuota loppuaikaa!
 
Tänään sitten varmistui töissä äitiysloma-asiat. Jään pois töistä 19.10.12. Se tuntuu tulevan hirveen äkkiä. Aika menee niin kovaa vauhtia:) Toivottavasti jaksaisin olla töissä siihen asti. Nyt on ainakin mennyt tosi hyvin.
Tänään tuli hankittua pikkuiselle vaunut, turvakaukalo ja matkarattaat. Tuttuni myi ne meille hyvään hintaan. Vaunutkin sain juuri sellaiset kuin olisin varmasti uutenakin ostanut, Emmaljungan Duo Edget:) ja nämä vaunut on aivan uudenveroiset! kävi hyvä tuuri:)
Vauva on alkanut niin kovasti mellestämään tuolla mahassa, ihanaa<3
 
mä olin viime yönä varma, että tuo muksu syntyy sänkyyn :D
ensin oli sellaset kemut mahassa ettei mitään järkee, sitten toinen käänty niin että pää jyskytti kohdunsuuta ja jalat potki mun sisäelimiä, sit tuntu et muksu menee kyyryyn ja koko voimalla suoristaa ittensä.. hyvä ku on kivaa toisella, mä oisin voinu nukkua ;)
 
Kävittekö jo vilkaisemassa uuden äitiyspakkauksen sisältöä. Olisiko siihen ihan hiukan tullut väriä lisää, mutta eipä edelleenkän ole hurraamista. Aina haaleita värejä edelleen. Ja 50 cm kokoja on tosi vähän, mutta ehkä si sit vaan on niin että niitä ei paljon tarvita..? Ja tuo toppahaalari on kyllä ekan talven aivan liian iso, harmi. Mut kivalta näyttää, pitääpä laittaa hakemus vetämään.
 
Mää kävin kans heti kattoon että minkälainen uusi äitiyspakkaus oikein on. Ei tuo kyllä kauheasti näyttänyt eroavan viimevuoden mallista, mutta ihan suloisia vaatteita oli kuitenkin joukossa. Mielelläni otan käyttöön tuon uuden pakkauksen sisällön. :)
 
Mää melkein petyin :D jotenki ootin et ois ollu super makee ku sitä mehusteltu nii pitkään mut sit olinki et pöh. Tuo kevyt vanuhaalari on ainoo paljon hienompi noista  ku 2011 ja 2011 ei ollu sukkahousuja! "Jee"...  mut mul itel ainaki tuntuu et on aika poikamaiset ku on paljon sinistä tai sit se on mun päänsisäl vaa. Toisaalta poikahan meille tulossa niin... No tällä hetkellä se ja sama kumpi pakkaus saadaa nii kai sitä vois laittaa paperit jo sisää. Ton uuden haalarin olisin kans voinu ottaa ku meil on toi 2011 haalari jo tuol kaapis ku lahjan saatii. Tyhmän kokosia vaa nuo haalarit ku aivan liian iso ekan talven ja sit taas ens vuonna se on jo liian pieni :D jippi.
 
Mä olen ajatellut, että sitä on hehkutettu ihan turhaan ja ollut sitä mieltä, että ihan sama minkä pakkauksen saan. Nyt kävin kattomassa minkälainen se on ja meinas itku tulla kun musta siinä oli niin ihania vaatteita. Ja se siilimakuupussikin, suloinen <3 Mä olen laittanut hakemuksen menemään, toivottavasti en nyt saa sitä vanhaa.. Näköjään siellä on kuitenkin ruuhkaa hakemusten käsittelyssä, joten mistä sitä tietää. Täytyy nyt koittaa ajatella taas että ihan sama kumman saa. Vaikka kyllä tää uus oli musta kivempi.

Eikä sitä haalaria taida saada kellekään eteenpäinkään lahjoitettua tai myytyä kun kaikki saa halutessaan sen kuitenkin. Hukkaan saattaa mennä hyvä haalari. 
 
Laitoin tänään Kela-hakemukset menemään ja toivon saavani tuon uuden pakkauksen. Mutta jos en saa, niin täytyy sitten kirpparilta tai huutonetistä ostaa nuo Sukupuu-pakkauksen muutamat kivat vaatteet ja makuupussi. :)

Ja täytyy toivoa, että ensi vuonna on viileä syksy, niin tulee ees vähän käyttöä sille toppapuvulle. Ainakin esikoinen piti äitiyspakkauksen pukua 9-11kk iässä. Meillä tulee muutenkin menemään kesä- ja talvivaatteet eri koossa Minillä kuin viime vuonna syntyneellä esikoisella.. eli ei auta vaikka toinen poika tulee, niin silti täytyy tehdä aika paljon vaatehankintoja.

En tajua, kun sen äitiysrahan pitäisi alkaa 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa (mulla siis la 2.12.), ja olen jokaisella kolmella laskukerralla saanut, että se äitiysloma alkaisi 22.10. Mutta Kelan mukaan se alkaa 27.10. eli viikkoa myöhemmin :O. Eipä sillä siinä mielessä ole väliä, että kotiäitinä kotihoidontuella olen joka tapauksessa tässä siihen asti, mutta hämmästyttää vaan Kelan laskutapa.
 
Moikka Shani, ootko laskenut lauantait? Viikossa on heidän laskujen mukaan 6 arkipäivää, ellei ole pyhiä (esim pyhäinpäivä, itsenäisyyspäivä jne.).
 
Takaisin
Top