Elokuun elämöinnit

Toinen neuvola just takana, ja vauva vahvasti elossa - ja viikkoihin nähden iso! Kohdunpohjan korkeus 20cm, mikä oli selvästi ylimmän käyrän yläpuolella. Mun paino on noussut 400g/viikossa, ja vaikkei vielä ole hälyttävää, niin suositteli syömään herkkuja vain kohtuudella. Mulle on maistunut jäätelö päivittäin ja karkitkin usein (niistä kun saa voimaa ku uuvuttaa). Ajattelin, että vielä ei huolta kun ei näytä siltä että oisin muuten lihonut kun vatsa vaan kasvanut. Mut täs taitaakin käydä niin, että lihotan vauvaa, en itseäni! [&o] Tosi vaikea arvioida milloin syö liikaa imelyyksiä... pakko kai ois vähän yrittää rajoittaa, ettei tuu sokerivauvaa...

Sokeriarvot on kunnossa, mutta joudun ikäni takia sokerirasitustestiin reilun kk päästä eli on se sit niin että kaikki yli 25v testataan. Hemppakin oli kunnossa (131), joten ei se väsyminen sit siitä johtunutkaan. Kelan paprut täytetään vasta ens kerralla, eli menee yli 5 vkoa ennen kun pääsen tilaamaan äitiyspakkausta. [:(] No, toisaalta hyvä vaan, että ehditään muuttaa ensin niin ei tuu lisää muutettavaa. [:)]

Tuli taas eilen käytyy neuvolassa. Nappula voi hyvin, suorastaan vallan mainiosti, mut itellä hemppari pudonnu 97:ään. Kävi käsky tuplata rauta-annos. Painoa tullu maltillisesti lisää, viimeks kun se ei ollu noussu juurikaan.
Mä saan käydä parin viikon päästä hakemassa Kelalle raskaustodistuksen, ja kuun lopus sit seuraava neuvola. Ja siihen sokerirasitukseen minäkin jouduin, ilmeisesti just iän takia, koska olen aina ollu enemmänkin alipainoinen, ja sukurasitetta meillä ei diabetekseen ole. Ja mä kun niin toivoin et oisin saanu vältettyy sen rasituksen, olen jo kertaalleen käyny sen homman kaikkine neuloilla tökkimisineen läpi, joskin sillon tutkittiin keliakiaa jota ei sit ollu.. Ja mulla on sen jälkeen käsi niin perkuleen kipee monta päivää et onpa tosi kiva mennä töihin...[&:] Hih, ja onpa sit kiva jos meil on töis viel kesäpaidat (t-paidat) käytös kun sen rasituksen käyn, puoli käsivartta mustana kun otettu näytteitä [:D] Siin on taas asiakkaille ihmettelemistä kerrakseen [:D] [:D] Nooooh, meillä kun pienellä kylällä kaikki besser wisserit puhuu mun raskaudesta muutenkin ni meneehän tuo nyt sit sen piikkiin (ihan kun olisin kylän ainut tällä hetkellä raskaana oleva immeinen) [;)] [:D]

eilen käytiin neuvolassa hakemassa kelan paperit ja kaipa ne pitäis lähettää tonne kelalle. :)) sais joskus äitiyspakkauksen. hihiii.. kivaa.. neuvolassa oli vauvalla kaikki hyvin, sydän sykki 145 kertaa minuutissa. Kova se on liikkumaan iltasin ja aamuisin alkaa potku nyrkkeilyt tuol mahassa. sitten mitattiin se joku kohdun korkeus vai mikä lie oli nii se oli 21 cm eli ihan normaali tässä vaiheessa. :)

keskiviikkona olis neuvolassa lääkäri outojen kipujen takia tuolla alapäässä. pitää tutkia tarkemmin koska pissatulehuksen tulos oli normaali eikä siinä ollu mitään. saa nähä mikä on.. painoa oli tullu viime kerrasta 200 g. eli ei oikeestaan mitään. koko raskauden aikana tullu 1 kg. :))

vielä olis 2 viikkoo töitä niin alkais kesäloma. vihdoin ja viimein. sit onki 1,5 kk töitä nii alkaa äippäloma. heh..

Mä sain eilen täytettyä kelan lappuset:) Ja miehen kanssa vähän nimeäkin jo mietittiin illalla ennen nukkumaanmenoa ;) Tosin toi meidän kela ei ole tänään auki joten pääsee vasta huomenna viemään nuo paperit sinne..Mulla alkais äippäloma jo 4.10:) Muutenki tässä "lomalla" olen kun ei ole töitä ja pitäs toi oppari vääntää loppuun..

Hei Happy73, mullakin oli kohdunpohjankorkeus 20cm, tosin taitaa olla viikkojakin enemmän. Mutta siinä yhteydessä neuvolatäti sanoi, että on ihan normaalia, että alkuun se mitta voi olla yli käyrien. Eli sullakin se voi sitten tasottua tässä. Vai sanoko sun täti jotain asiasta?

Rascal taitaakin siellä noudattaa Murphyn lakia ihan tosissaan [;)] Tsemppiä ja toivottavasti menee pian ohi! Mä en tiedä mitään noista ruusuista, onko ne hitaasti paranevia tai muuten hankalia?

Joopa joo, vein Kela lappuset. Hirveen hankalaa olla työssäkäyvä opiskelija ja yrittää hakea tollasia tukia. Mitähän tästä vielä tulee... Mun kauhuskenarioissa multa jää äitiysrahat kokonaan saamatta ku menee niin vaikeeks [:D] Mut kaipa se tästä, ehtiihän ne sitten vielä sumplia kun saan sen viimisen palkan aikanaan ja kun hakemus kerran on jo sisällä ni mitäs tässä nyt hätää olisi. Helpompaa kyllä olis jos eivät syynäis niin tarkkaan matkakorvauksia ja kaiken maailman palkasta lähteviä maksuja... no jaa, hoitakoot siellä ja soitelkoot sitten perään [:D]

Mulla oli helppo ku en mitään työtä ole tehny ja sain jättää ne "vaikeat" kohdat täyttämättä..Oon muutenki ihan urpo noitten kelan lappujen kanssa..Voisko niistä tehdä yhtään selkeempiä:D
Mulla oli rv22 sf-mitta 22cm,muistaakseni..ku rv18 se tais olla 21cm..eli eipä ole paljoa kasvanu..Viimeks sano että ihan hyvä on:)

Pääskynen; joo kyllä se neuvolatäti sanoi, että se on ihan normaalia, että voi alussa olla yli käyrien ja sitten tasoittuu. Mutta kehoitti kuitenkin valitsemaan sokerittomia vaihtoehtoja kun kerroin, et jäätelöä ja namipaloja kuluu.

Tein taas netistä löytyvän sokeritestin, http://www.leipatiedotus.fi/testit/sokeritesti, ja sen mukaan syön sokeria täysin yli sallittujen rajojen. (Sama tulos kun helmikuussa jolloin tein testin ja olin sen jälkeen 2 kk sokerilakossa). Mutta en käsitä, omasta mielestäni en syö mitenkään hirveästi sokeria. Miten vähän sitä oikeasti saisi sokeria syödä? Mä en syö edes kolmasosaa siitä, mitä mieheni syö sokeria. En lisää sokeria mihinkään, ja syön ehkä yhden jäätelön/herkkupalan päivässä sekä satunnaisesti karkkia, mutta en ikinä edes puolta pussia kerralla. En käytä sokeroituja jugurtteja tms. Kertokaa, olenko ainut, joka reputtaa tuossa sokeritestissa? Vai onko se jonkun tiukkapipon laatima ja täysin epärealistinen???!!! [8|]

Joo, Happy73, metsään meni mullaki tuo testi. Siis niin kauan oli kaikki ok, kun en ollu laittanu sitä vähää määrää irtokarkkeja, joita syön satunnaisesti. Mut se yks pieni pussi karkkia veti koko testin heti taivaaseen. Eli testin mukaan ilmeisesti ei yhtään karkkia!
Mä oon kyllä sitä mieltä, että kohtuus kaikessa. Jos sitä karkkia ei mielin määrin vetele naamaansa, niin ei se kovin suureksi haitaksi voi olla. Ja siis tuossa testissähän kysyttiin vain yhden päivän juttuja, eli on vähän epärealistinen, kun enhän mä joka päivä samoja juttuja syö!!!

Voi järkytys, mullahan meni totaalisen reippaasti yli sallittujen rajojen.. Enkä edes omasta mielestä herkuttele paljon, kylläkin hedelmiä kuluu paljon. erityisesti säilykeananas, kauhea himo iskenyt niihin [:D] ihan pakko saada joka päivä..[:)] no mehu on kans toinen pahe, kun en maitoa pysty juomaan eikä vesikään maistu..varmaan pitäis alkaa miettiin mitä sitä suuhunsa tunkee..

Hankala vaan, kun olen aina ollut todella hoikka vaikka syön kuin hevonen.. ja nuorempana olin jopa lihotuskuureilla kun halusin muotoja mutta niitähän ei tullut.. kai mulla on sitten niin tehokas aineenvaihdunta. enkä mitenkään himourheilijakaan ole, sillon tällön lenkkeilen.. eikä se paino ole nyt raskausaikanakaan juurikaan noussut, sais minun mielestä kyllä alkaa jo tulemaan nuita kiloja [:)] niin että mitempä sitä saa itsensä alkaa tutkiin syömisiään kun ei ole koskaan niitä tarvinnut vahtia, kaikki syön mitä on [;)] mieheni nauraakin monesti että miten voin syödä noin kamalasti lihomatta..toivottavasti se ei kostaudu vanhemmalla iällä tuo syöminen..

Mä sain tosta sokeritestistä 3,5 palaa, eli aika OK [:D].Ei kyllä mitään imelää oo tehnyt moneeeeen kuukauteen mieli! Voisin lainata esikoisen sanoja, "yök pahaa, en syö!" [:D]
Täysmehua juon vähsen, ja pienenkupin kahvia aamuisin, sitten tietenkin noi perunat ja leivät.. Siinäpä ne sitten olikin.

PÄÄSKYNEN: Ruusun aiheuttaa tietynlainen streptokokki. Todella kivulias pikku pirulainen. Raskaana olevalle aika paha nakki, kun lääkkeet on sen mukaisia. Penisiliini tai klindamysiini ovat aineet joita sitten suonensisäisesti tai lihakseen suoraan laitetaan.

Noh, mulla tutkivat veritulppaa ja kaikkee muutakin mahdollisia kivun, punoituksen, arkuuden ja turvotuksen aiheuttajia. Mitään eivät löytäneet, eivätkä aloittaneet raskauden takia mitään hätiköityjä hoitoja antamaan. Seurataan tätä jalkaa nyt, ja kotilevolla ja-hoidolla mennään tässä päivä kerrallaan. Kontrolliaikoja tuli vinopino, tulee näköjään toi sairaala tutuksi [;)]. (Aina pitää jotain positiivista löytää, mottoni.)

Mulla oli todella ihana vanhemmanpuolinen mies lääkäri ultraamassa mun jalkaa, ja sitten kun hän tajus masun nähtyä että olenkin raskaana, niin heitteli vitsin tynkää että taitaa tää geelipurkki kohta "lipsahtaa" tonne masun puolelle niin voidaan sinnekkin sitten kurkata [:D]. Ei hän kuitenkaan tehnyt niin .. HÖ! Ihana lääkäri oli kyllä, kertoi kaikkee omista pojistaan ja lapsenlapsistaan yms. Vaikka en mä siel varttia kauempaa ollutkaan.

Tässä nyt sitten aletaan oikein urakalla sohvaa kuluttamaan ja leffakaappia läpi käymään! Ei muutakaan oikein voi.

no nyt se on sitte selvä, mulla on se pirun hiivatulehdus.. murr, toivottavasti siitä ei tuu riesaa koko loppu raskaus ajaks. toisaalta, onneks ei ollu mitään vakavampaa. vauvalla oli jälleen kaikki mahtavasti.

mäki oon alkanu täyttelee noit kela lappusii, mut mut.. ää ne on ihan hanurista ku ei tiiä mitä niihin pitää laittaa ja mihin kohtaan mitäki. pitää selvittää maksaaks työpaikka ekat kolmekuukautta sitä äitiys rahaa ja jos maksaa nii jotain,, huhuhu.. ei oo kivoi noi lappuset. no mutta onneks esimies tulee lomalta pian nii selvii neki hommat. :))

Minä vein kelan lappuset ja kysyin vielä et onko oikein täytetty..Saas nähdä millon tulee päätös:) Tää on kyl niin pieni paikka et täällä hoidetaan noita asioita aika nopeesti

Täällä ollaan taas, kotisuomessa. Olen kyllä ihan puhki. Maanantaina siis lähdettiin illalla Tallinnaan (en ollut nukkunut edellisenä yönä) ja vietettiin yö laivassa (en nukkunut juurikaan) ja ulos potkittiin jo ennen seitsemää. Talsittiin Tallinnan katuja jotain 10 tuntia ja sitten palattiin laivalle ja kotiin. Mulla tietysti oli nykyään jo harvinainen aamupahointi päivä. En oksentanut, mutta oli tosi väsynyt, huimaava ja heikko olo puolille päivin. En siis ollut järin hyvää matkaseuraa. Mies onneksi ymmärsi hyvin. Kiva juttu oli se, että löydettiin mulle hääpuku. Maksoi ihan naurettavan vähän ja oli oikein mieluinen.

Eilen tultiin kotiin illalla kymmenen pintaan ja aamulla ponkaisin viideltä ylös töihinlähtöä varten. Onneksi sain sentään viime yönä nukuttua. Töissä tehtiinkin eri työtä kuin pelkäsin ja selkä siis ei ollut niin kovalla koetuksella - jaksoin melko hyvin. Tosin 8 tunnin seisominen turvakengät jalassa ei ollut herkkua.

Tänään saatiin myös mun auto myytyä. Nyt voidaan alkaa hiljalleen etsiä uuttavanhaa autoa. Meillä autoon pitää vauvan lisäksi mahtua 3 eläintä, niin se asettaa jonkin verran vaatimuksia.

Nyt on siis älyttömän väsynyt olo, mutta kuitenkin hyvä mieli. Tuli muuten testattua juoksemista. Tuli hiukka kiirus junaan ja yritin juosta. Tuntui vatsassa aivan hirveälle. Yritin juosta vatsaani pidellen, mutta en pystynyt. Mutta mikä ihmeellistä: konnari odotti mua kun näkin että tuskassa yritän juosta. (seuraava juna olis tullut 20 minuutin päästä, ettei siinä sinänsä olisi ollut edes ongelmaa) Olin ihan otettu. Tuli vielä tarkastamaan, että olen kunnossa. Toinen mistä olen hämmästynyt on se, miten monet ihmiset on hirmu kohteliata ja huomaavaisia kun näkee vauvamahan. Yleisessä vessassa mut päästettiin jonon ohi jne. Tuntuu oudolle...

On se vaan ihanaa huomata, että on vielä huomaavaisia ja auttavaisia ihmisiä olemassa! [:)]

Itse olen huomannut myös sen toisen puolen jotka eivät ole niin kivoja. Mun työpari on sellainen nelikymppinen vanhapiika (ei lapsia eikä miestä) ja hän on ainut pomon lisäksi töissä jotka on tienneet alusta asti tästä raskaudesta. Mutta nyt kun muutkin tietävät, hänestä on tullut tosi inhottava, ollaan nimittäin tehtaalla töissä ja täällä on paljon töitä mitä ei saa raskaana ollessa tehdä ja reagensseja mitä ei saa käsitellä koska ne on sikiölle vaarallisia. Ja pomo on sanonut, että kaikki työt mitkä kuuluu mulle mitä en voi tehdä niin on hänen tehtävänään. No, nyt hän on alkanut äksyileen eikä ala tekemään niitä kuin tosi vastentahtoisesti ja jos pyydän apua niin sanoo vaan et tee ite tai mee vetokaappiin tekemään ettei ne nyt niin paljon voi siihen kersaan vaikuttaa.. Ja tuntuu tosi pahalta kun ei haluais altistaa tätä lasta näille kauheille aineille/höyryille... Olen sitten pyytänyt muista labroista apua, että voisivatko käydä tekemässä kun tämä äksyilijä ei näköjään kerkeä.. Onneks muut on todella ymmärtäväisiä ja ihania ja auttaa aina!

Nyt varsinkin, kun on ollut tuo raskausmyrkytysepäily niin olen joutunut ramppaan neuvolassa aika usein ja työajat on tietenkin samat mitkä neuvolassakin niin aina jommasta kummasta päästä joutuu nipistään työaikaa tai käymään kesken päivän, niin siitähän sitä nurinaa vasta tuleekin, koska tämä kyseinen henkilö joutuu minua tuuraamaan...huooh..Onneksi silti hyviäkin uutisia, vauva voi jo paremmin ja sydänäänetkin on parempaan päin!<3 Oma vointikin on kohentunut kun on vaan muistanut levätä tarpeeksi..

Nooh, kohta helpottaa kun sopimus loppuu (äippäloman sijaisena) eikä ainakaan vielä ole jatkosta tietoa niin saa jäädä nauttimaan äitiyden iloista..[:)] Kiitos ko sain paasata [:D]

Onpas sulla kuiku sitten toosi ihana työpari[:@]
Ihan sun puolesta ärsyttää..Mutta onneksi sieltä sitten löytyy ihmisiä jotka ymmärtää ja auttaa:)

Voi kuiku... Kuulostaa tosi kurjalle työkaverille. Ikävä kyllä myös tutulta kuulostaa, moneltakin kantilta. Mulla oli myös todella inhottava työkaveri edellisessä työpaikassani, laboranttina vaarallisten aineiden käsittelyyn erikoistuneessa tehtaassa. Hänen takiaan sielä lopulta jouduin lähtemään pois vakituisesta työsuhteesta... Tiedän siis miten hankalia työkaverit voivat joskus olla. Myös siis kemikaalien kanssa touhuaminen labraolosuhteissa on mulle hyvin tuttua. Oletko sinäkin laborantti vai mikä sun hommas on? Alkoi uteliaisuus herätä. [:D] Tsemppiä joka tapauksessa niin työhön kuin raskausmyrkytysjuttuihin liittyen muutenkin. Toivottavasti ei kuitenkaan sitä olisi...

Kyllä se on varmaan joka työpaikassa joku josta ei pidä, mutta kuulostaa että näissä tehtaissa niitä on enemmän vielä kuin muualla...Ehkä se vaan tuntuu siltä :)

meemi: Joo olenhan minä laborantti, vesi-/vetyperoksidilabra on mun tukikohta tällä hetkellä, teen ihan perusanalyysejä. Rutiinityötä siis, haaveena ois joskus olla tutkimuspuolella töissä niin sais vaihtelua, mutta ne paikat tahtoo olla melko kiven alla..Eikä näitä töitä täällä oulun seudulla ole laboranteille muutenkaan juuri ollenkaan.. Kohta varmaan vielä vähemmän kun tuntuu että kokoajan lakkautetaan jotain tehtaita...:/

Pakko valittaa. Sain nyt laskun noista mun kesän TAYS-reissuista. En vieläkään kaikista tosin... Mutta joo. Mun pitäs siis siltä vatsakramppireissulta maksaa periaatteessa tuplahinta ja alko pikkasen ketuttaa! Ymmärrän kyllä, että siinä varmaan on laskutettu erikseen päivystyksestä ja äippäpolista, missä sitten lopulta sain sen kaipaamani ultran, mutta kyllä niin ottaa päähän. Se oli niin paska reissu kaikenkaikkiaan ja kaduttaa suorastaan, että edes menin sinne. Sitten pitäisi vielä maksaan viitisenkymppiä siitä riemusta, kun suorastaan kidutettiin siellä. Järkyttävää. Julkiselle puolelle on varmaan turha valittaa ja vaatia mitään hyvityksiä, mutta ajattelin silti valittaa [:)] Ihan vaan periaatteesta ja oman mielenrauhan takia. En halua maksaa ihan mukisematta. Sitten ku oon saanu kirota jollekin viattomalle tädille tai sedälle niiden paskatoiminnasta, niin voin maksaa. Niin ja sekin, että jos mulla olis ollu täynnä se 20 viikkoa (oli 19+3) ni olisin voinu suoraan mennä sinne äippäpolille ja maksaa vaan yhestä käynnistä. Sen sijaan tollasen muutaman päivän teknillisyyden takia joudun menee ensiavun kautta. Plus että mun mielestä mun kohdalla olis voitu edes harkita raskausmyrkytystä, että olisivat sen ekana sulkeneet pois ja näin ollen olisin myös päässyt suoraan ä-polille. Mutta ei. Niin ärsyttävä juttu kaiken kaikkiaan, varsinkin kun mitään ei sitten loppujen lopuksi (onneksi) ollutkaan hätänä, olin vaan tietämätön. Eipä mulla muuta.

Takaisin