Elokuu

Voih, kukaha meille ostais nuo TrippTrappit... emoticon hehe.. Ovat niin turkasen hintaset!!Joskin niistä saa osan omistaan poies jos myy eteenpäin.. Mut katoin Prismasta käytännössä ihan samanlaisia, jokka oli paljon halvemmat.
 
Se alkas oleen sitten enää 10 vkoa laskettuun aikaan. Tänään oli muutenkin jännä aamu, meidän vanhempi neiti lähti ensimmäistä päivää eskariin emoticon ...niin se aika vaan kuluu ja vuodet karttuu. Kohta varmaan huomaan että tämäkin pikku poika kipittää jo kovaa vauhtia koulunportista sisään. On se aika vaan metka juttu..tällä hetkellä tuntuu, että se matelee, kun istuu melkein 4 seinän sisällä täällä ja miettii, minne menisi tai mitä tekisi...en uskonut että muutto toiselle paikkakunnalle voisi olla välistä näinkin hankalaa. Kyllä sitä vaan kaipaa tuttuja, kavereita, sellaisia kauppoja joista osaa löytää sitä mitä etsii :) jne...

Pikku jannu alkaa olemaan niin kova myllertämään ja potkimaan, että epäilen sen syntyvän jalkapallo nappikset jalassa :)...jos tippaakaan isäänsä tulee, heh.

Nipsu86, tervetuloa mukaan keskusteluihin. Ja onnea, kyllä se varmasti ihminen on

Anskulainen, mää oon saannu niitä itkupotku raivareita ihan vähän väliä täällä ittekseni, kun alkaa ahdistamaan, meillä muutto just takana ja toinen vielä kohta edessä...kunhan löytäs täältä ensin sellasen alueen minne haluisi muuttaa ja sitten kun vielä löytäisi sen asunnon. Ei varmaankaan enää ennen muksun syntymää, mutta ennen ens syksyä toivottavasti.
 
8 viikkoa laskettuun aikaan, JÄNNÄÄ !!
 
sänkyä odotellaan vielä saapuvaksi, tulee ens kuun alussa, mies jo sanoi että odottaa pääsevänsä kasailemaan. sepä osaa aina yllättää, en sano että on mikään mörökölli mutta harvoin sanoo mitään kivaa ja kaunista ja itseeni verrattaessa ei ole myöskään hirveästi itse aloittanut puhumaan vauvasta tai osoittanut että on jätti-innoissaan. tarkennuksena siis, tiedän, että on innoissaan, mutta ei tuo sitä ehkä niin aina julki kun minunlaiseni hömppä toivoisi ;)
kuitenkin, eilen pohdin sitten ääneen että ostaisko pinniksen jalkoihin ne kappaleet(en minä niiden oikeaa nimeä tiedä), jotka mahdollistaa sängyn keinuttamisen .. mies sanoi heti, että ei, isin syli on paras kehto. ihana mies.

jollain muullakin yli-innokas äiti ;) mun äiti tais ostaa ekat vaatteet vauvalle ennen mua ja on avustellut hankinnoissa muutenkin, tänään osti itkuhälyttimen. mua ei haittaa yhtään, päinvastoin, musta on kiva että niitä kiinnostaa, olisi kamalaa jos olisi toisin päin. miehen vanhemmat ei oo ostaneet mitään, mutta ei sekään haittaa, anopin kanssa on ehkä enempi sitten keskusteltu raskaudesta ja vauvan tulosta.
oma äitini on vielä nuori ja potenut vauvakuumetta niin kauan kun muistan, mutta iskä on sanonu ett kaks riittää ja sillä selvä, niin nythän se sitten pääsee taas fiilistelemään.
mun porukat on ostannu niille kotiin jo vaunut, sängyn, syöttötuolin, sitterin .. hah, oon kyllä muistutellu äitiä että korkeintaan päikkärit vauva tulee nukkumaan siellä, en varmana anna hoitoon yöksi vaan sen takia et mamma haluaa ! :D

onko muilla kavereita jotka tietää lasten kasvatuksesta kaiken .. ? mulla on pari, reilusti arvostelevat mulle muiden vastasyntyneiden äitejä kun "näkee et ne pelkää pidellä sitä pientä kun ne luulevat et menee rikki" tai "ai sulla on syöttötuolikin jo valmiina, eihän se tarvi sitä pitkään aikaan vielä" ..
 
Meillä ei kummankaan vanhemmat oo mitenkään erityisen innoissaan meidän vauvasta. Miehen vanhemmat varmaan käytti kaiken vauvahöösäämisinnostuksen jo pari vuotta sitten, kun heidän ensimmäinen lapsenlapsi oli tulossa maailmaan. Tämä meidän on jo kolmas sitä laatua, joten ei tästä olla juurikaan kiinnostuneita. Pari vuotta sitten appiukko esim. entisöi vanhan kehdon tulevalle vauvalle ja muutenkin ostivat valtavasti kaikkea vauvatavaraa. Niinpä sitä mielenkiintoa ei meille asti ole riittänyt juuri lainkaan. Vähän harmittaa, mutta toisaalta hyvä (appiukkoni on välillä vähän rasittava. Ja välillä tarkoittaa tässä yhteydessä aina. Ja vähän tarkoittaa TOSI paljon.) Omat vanhempani eivät tietääkseni ole mitään hankkineet. Ne on kyllä semmoisisa jöröjä, jotka saattaa jossain vaiheessa yllättää ja tuoda autolastillisen kaikkea mitä ovat tässä raskausaikana salaa ostelleet.

Kavereilta ei ainakaan vielä ole tullut mitään lastenkasvatuskritiikkiä. Paitsi yhdeltä, joka on jo aikoja sitten ilmoittanut ettei koskaan halua omia lapsia. (Koska lapsen saamiseen loppuu kaikki oma elämä. Tästä voisin avautua enemmänkin, mutta se kuuluu tuonne ketutusosastoon...). Ko. kaveri kritisoi kestovaippailijoita, jotka hankaloittavat elämäänsä tahallaan, vaikka kätevät kertsitkin on keksitty. Viis kaikista taloudellisuus- ja ekologisuusnäkökulmista! (Toisaalta myös kk-vaipat on aika kamala keksintö kun "jos ei vessassa ole roskista, niin sitten ne haisee jossain keittiön roskiksessa monta päivää ja koko kämppä alkaa haista vanhalta pissalta". Tämä siis 25-vuotiaan, muutoin järkevän naisen suusta...). Myös vauvan soseruokien valmistus on turhaa ajan haaskausta, Piltti- yms. soseet kun on keksitty. Itse olen jo kerännyt sosereseptejä ja vinkkejä ja aion kaikesta huolimatta tuhlata aikaani niiden valmistukseen myöhemmin!
 
O-ou.. pakko myöntää kuuluvani niihin, joiden mielestä vaippojen haju ei kuulu keittiöön. emoticon
Minusta kakan haju ja pissan haju kuuluu vessaan ja keittiössä tuoksuu ruoka ja siellä syödään. Ärsytti oikein kun oli vieraita useamman päivän meillä ja ohjeistin laittamaan kullanmurun vaipat vessan roskiin, niin eikös vaan niitä ilmaantunut kuiteskin pääosin keittiön roskikseen. YÄK! Joka kerran kun avasin roskiksen tuli sieltä hirmuinen kakan löyhkä! Ja keittiössä kokkaillessa ja esim. salaattia tehdessä tulee roskiin (lähinnä kompostiin menevää) jätettä tämän tästä. Ei mulla muuten yökötä ollenkaan kakan haju. Vain kun se on paikassa johon se ei kuulu.

Sama kun pitäis imettää jossain yleisessä vessassa! Eihän kukaan kata päivällistä vierailleen vessaan, saatikka omalle porukalle. Miksi vauvan pitäisi ruokailla vessassa?


 
Niin siis ei ne munkaan mielestä keittiöön kuulu. Hämmästelin vaan tuon kaverin ajatuksen juoksua. Jos vessasta puuttuu roskis, niin sitten sinne hankitaan sellainen. Ja kyllähän sekin roskis tulee varmaan kerran päivässä tyhjennettyä, ettei ne haise edes vessassa päiväkausia.
Kylässä ollessa on tietty kohteliasta viedä vaippa lähteissään ulos asti roskiin, ettei se jää isäntäväen nenään haisemaan. Tuo kaverini tarkoitti kuitenkin, että siellä vauvaperheen omassa kodissa alkaisi haista pissa ja kakka, kun ne vaipat muhii keittiön roskiksessa monta päivää. Eli vaipparoskiksen puutetta ei hänen maailmassaan voi ratkaista ostamalla vaipparoskista vessaan...
 
Nyt on käytynä perhevalmennus, osa 2.
Aluksi käytiin hetki läpi parisuhteen ylläpito-juttuja vauvan syntymän jälkeisenä aikana, ja sit loppuaika puhuttiin imetyksestä.Oli kyllä HYÖDYLLINEN se imetysosio minusta, yhtään en tylsistyny vaan oisin voinu kuunnella pidempäänki -nii tai siis siellä keskusteltiinki eli sai myös osallistua. :) Oli semmonen faktaa vai fiktiota-imetys"trivia", jossa pähkittiin erilaisia väittämiä.
Aika paljon oli tuttuja asioita, mutta toisaalta myös paljon uusiaki ajatuksia eli ei olleskaan menny seittemän vartin istuminen hukkaan. emoticon

Huomenna on neuvola!! (32+3) Jees, pääsee juttelemaan nuista supistuksistaki, niitä kö tulee edelleen toisinaan aika tiuhaan (tiheimmillään 4min välein=jos on ollu liikkeellä, seisaaltaan tuntuu että koko ajan on masu ihan pinkeä emoticon ) Vaikkakin siis edelleenkään eivät ole kivuliaita, perin tiukkoja vain osa...
 
Meilläkin oli tällä viikolla toinen perhevalmennus, mun osalta vaan meni ihan metsään kun ekan vartin jälkeen oli pakko mennä aulaan istuskeleen kun tuntui että taju lähtee. No menin sitten vartin päästä takasin, ehdin istua varmaan viis minuuttia kun tuntui että nyt oikeasti lentää yrjö ja pyörryn samaan aikaan. Istuin sitte 20 minuuttia taas aulassa ja mies katteli muiden kanssa synnytysvideota :D Sen jälkeen painuttiinkin sitten takas kotia. Että semmoinen valmennus meillä...

Mulla on taitanut alkaa tulla supistuksia, en osaa varmaks sanoa, mutta maha ihan kivikova ehkä puolisen minuuttia kerrallaan ja sattuu aivan perkeleesti. Yleensä noita tulee iltasin. Tosin mua myös sattuu usein kun vauva kääntyilee ja työntää pyllyään ulospäin oikeen voimalla, ja autolla ajaessa tunkee päätään kylkiluita vasten.

Jouduin myös perumaan kaikki loput sovitut työvuorot (teen hommia vuokrafirman kautta ja en saa saikkupalkkaa), vaikka äippäloma alkaa vasta 31.8., koska selkä on alkanut vihloon niin kipeästi, että yks ilta jäin eteiseen itkemään kun en saanut jalkoja liikutettua mihinkään suuntaan. JA nyt taidan olla tulossa kipeäksikin vielä kun on ihan kuumeinen olo ja lihaksia ja niveliä särkee......

Että ihan typerä viikko ainakin tähän mennessä ollut ja tää olikin näköjään tällainen piristävä valitusteksti :D
 
Huomasin eilenä ko masuvauva mylläs kovasti, että se rauhottu/pysähty kuuntelemaan kun helisytin sen pään lähellä tuota bola-korua. ELI se on oppinu tunnistamaan tuon äänen!!!
Sit se oli hetken hiljaa ja kun rymystely jatku, helisytin sitä taas ja taas pikkunen vaikeni. :D Tehos muutaman kerran, mutta sitte se tais jo kyllästyä mokomaan kilkutteluun ja paukutteli menemään... ;)
 

sannamaj: voimia niitten supistusten kanssa! Ja myös sen vauvan jumppatuokioitten kanssa, tiiän mistä puhut. Mun mahassa möyritään myös tosi paljon ja viime viikolla miettisinkin, että voiko niistä vauvan potkuista tulla mustemia mahaan niinkun ulospäin näkyviin. Niin kovin se tuolla muksii. Ja usein just autolla ajaessa, kun ei ole mitään mahdollisuuksia vaihtaa asentoa :/

Muutoin täällä menee suht hyvin. Mitä nyt mies on ollut koko viikon joka yö töissä, päivisin kävi kotona nukkumassa muutaman tunnin ja lähti taas ennen ku mä ehdin töistä kotiin. Nähtiin muutamana päivänä n. 10 min, kun kävin viemässä sille eväät. Se on kyllä kovasti jo järjestäny asioita niin, että sais sitten loka-marraskuussa pidettyä enemmän vapaata, toivotaan parasta...Ja tällä hetkellä se on auttamassa kaverin muutossa. Ne muuttaa toiselle puolen Suomea, joten se lähti aamulla ja tulee joskus yöllä. Mä täällä sitten koitan saada tuolla vauvan huoneessa jotain aikaiseksi, ainakin pohjamaalit pitäis saada seinään tänään. Remppamotivaatio vaan on aika nollissa, kun on notkea kuin rautakanki mahan kanssa.

 
Mä jouduin käydä eilen kättärillä supistelun ja nivuskipujen takia ja sain sitten sairaslomaa äippäloman alkuun asti. 2viikkoa ja 4päivää olis ollut vielä töitä jäljellä. Mutta kyllä tää tuntuu helpottavalta ettei tarvi enää mennä töihin vaikka olisin halunnu olla loppuun asti.
 
Nautihan nyt sitte vapaista Nennaq, onhan se kieltämättä helpompaa ko saa olla kotona. :) Koita lepäillä, että supistelut helpottais.<3
 
meillä ei onneksi potkuilut ole tehneet kipeää, ei yllä lähellekään kylkiluita vielä .. kovasti ovat kyllä voimistuneet et kaipa se tässä on vielä edessä sekin ihanuus. eikä noin muutenkaan pieni paina vielä mihinkään, ajoittain taitaa johonkin virtsarakon tietämille varpaat osua mut se on vaan hetki.

ja aiheesta kolmanteen, toi fb-ryhmä. kun ei tuon keskustelun kautta tuu muuta kun lisää pyyntöjä, niin voisko joku selvittää pystyykö ryhmäläinen kutsua liittymään, ettei hansuun tarvi kaikkia alkaa ettimään. ja jos voipi, niin lisäilkää mia laine, hamina. kiitooooos, ois kiva päästä sinne jutskaamaan.
 
mirr: Mia Laineita oli melkosen paljon FB:ssa mut toivottavasti pyysin nyt oikeaa Miaa kaveriksi, ryhmäkutsu tulee pian perässä :)
 
voi mälsää, mä kun vielä laitoin esiin sen asuinpaikkakunnan kun luulin et se tulee näkyviin kun kirjoittaa nimen mut se onkin ilmeisesti vain näkyvissä kavereille noin yleisestikin.
mutta kiitos, kutsu tuli perille, jee :)
 
Miten hemmetissä tää viikko onkin nyt näin vaikee?

Jos oon pystyssä, supistaa melkeinpä koko ajan. Kun istuu, vauva työntää itseään kovin tuohon navan viereen niin, että maha on ihan toispuoleinen ja tuntuu uskomattoman epämukavalta. Maatessa on ihan hyvä olla, mutta kun muutakin pitäis välillä tehdä, niinkun nyt vaikka ripustaa pyykkejä tai tehdä ruokaa.

Ja jos päivän aikana tekee vähänkin enemmän jotakin, tulee illalla kauhea selkäkipu eikä pääse kunnolla edes liikkumaan. Sunnuntaina poimin karviaisia, maanantaina ja tiistaina maalasin vauvanhuonetta ja joka ilta lähes itkin kun liikkuminen oli niin vaikeaa. Muutenkin tuon jatkuvan supistuksen takia kävely on kauheaa vaappumista ja puuskutusta, vaikka eteneminen olisi miten hidasta tahansa. Väsyttää ihan hirveästi ja harmittaa kun ei saa mitään aikaiseksi emoticon

Anteeksi avautumisesta... :(
 
Tämä nainen on nukkunut kaksi edellistä yötä istualteen sohvalla. Makuuasennossa ei saa happea ja meinaa tukehtua. Saa nähdä, helpottaako ongelma, vai joudunko muuttamaan soffalle seuraavaksi seitsemäksi viikoksi. Oivoi.
 
Huisia, enää 45 päivää laskettuun aikaan!! Ja äitiysloman alkuun on enää 9 päivää tämän päivän jälkeen..!:) Eikä muuten oo montaa päivää tätä kuuta jäljellä, sitten alkaa jo syyskuu eli syksy on "virallisesti" täällä ja pian ekat lokamammoista synnyttää, iiks.

Alotin tänään kotona mammajumppailut. Josko se auttais rentoutumaan entistä paremmin ja valmistautumaan synnytykseen..=)
Samoten alotin tällä viikolla nyt sitte Ceridal-öljyn käytön. Toivotaan, että siitä on ees jonkin verran hyötyä, ettei paikat ihan räjähdä synnytyksessä...emoticon Ja päätin alottaa säännölliset kävelyt, mun on ollu vähän hankalaa saaha itteni liikkeelle ko yksin on niin tylsä kävelläki. Mut täytyy nyt koittaa saaha ukkeli mukaan iltalenkeille.=)

Ääh, mua ärsyttää että vielä tuli näitä "helteitä", sais miun puolesta mennä jo..!! Tahon syksyn tänne ja äkkiä, oi tulispa kylmät (tai ainaki selkeesti viileemmät) ilmat!  On niin tyhmää käyä lenkilläki, jos on lämmin ilma, ko hiki tulee nyt muutenkin jo liian helposti. Sitte joutuu käppäämään hiestä valuvana...

Mua on alkanu ressaamaan se, miten saan painon takas normilukemiin synnytyksen jälkeen VAIKKA tiedän, ettei sitä kannata ressata TODELLAKAAN. Se ei oo tärkein asia siinä kohtaa, ja jos täysimetys sujuu hyvin, ni siinä jo paino karisee. Mut silti se on turhan usein mielessä... emoticon Kai se on kuitenki normaalia miettiä sitäki... En silti ala kyllä mitään "pakkolaihutusta" harrastamaan heti synnytyksen jälkeen!! Huhhuh... Painoa oli viime neuvolaan mennessä tullu reilut 8kg, masun ympärys oli kun viimeksi mittasin 112cm. Masunahka jää varmaan aika nätisti roikkumaan...;D hehe..
 
Nipsu 86: Tunnen sun tuskan, se tuntuu niiiiin pahalta kun toinen työntää itteään oikeen voimalla ulospäin tai sitten kun kääntyy ihan poikittain... Huhhuh.
Mutta kuiteski tuntuu itestä vähän pöljältä valittaa, että vauvan liikkeet sattuu, ei se sitä varmaan tahallaan tee ja ainakin sillä on kaikki kunnossa kun jaksaa veivaa... :--)

Viimeks kirjottelin, että tuntuu kun ois kipeeks tulossa. Noh tässä nyt melkeen kaks viikkoa jo ollut aika kipeenä, onneks alkaa jo helpottaa. Viikon verran oli ihan kauhee yskä, tuli kyljet ja vatsa aivan sairaan kipeeks. Mieskin on ollut koko viikon saikulla ja antibioottikuurilla, ihme räkätauti liikkeellä...

Mua turhauttaa ihan tosi paljon, kun en tiedä miten päin ukkeli tuolla masussa on. Haluisin tietää mihin valmistautua, oon jotenkin jo totutellut ajatukseen, että vauva leikattais ulos ja nyt jos päättääkin kääntyä niin meen ihan sekasin ja en tiedä mitä teen. :--D
Aikasemmin oli ihan selvää, että on perätilassa ja potkut tuntui ihan selvästi alaspäin. No tuntuu ne kyllä vieläkin, mutta samaan aikaan tuntuu moukarointia myös ylhäällä niin sanos nyt siinä sitten, että kummassa päässä on kädet ja kummassa jalat.
Neuvola-täti oli ihan yhtä pihalla kuin minäkin, kaks palloa siellä tuntuu, mutta vaikee sanoo kumpi on pää ja kumpi pylly... (Nyt oon kyllä jotenki kuitenkin taas aika vakuuttunu, että jalat ne tuolla alhaalla polkee, saas nähä :--D)

Alissa22 mulla pyörii kanssa mielessä toi painon putoaminen synnytyksen jälkeen, pelkään niin paljon sitä, että jään norsun näköiseksi ja kauheet mahanahkat roikkuu polvissa asti. :--D
Nyt on jotenkin niin ällö ja lihava olo, sellanen ylensyönyt olo koko ajan vaikkei ois syönyt mitenkään paljon edes. En tiiä johtuuko se sitten siitä, että vauva painaa mahalaukkua pienemmäks ja keuhkojakin vielä niin on vaikee hengittääkin? Jaaa-aaa.

Mulla on muuten ens viikolla tutustuminen Kättärille, jännää. :--)

 
No ihan kiva. Lueskelin täällä nuita raskausaikaan liittyviä artikkeleja aikani kuluksi. Yhdessä supistuksia käsittelevässä artikkelissa sanottiin näin...

"Kun supistukset ovat säännöllisiä ja kestoltaan yli yhden minuutin, ne alkavat avata kohdunsuuta. Lihas tekee krampin ja venyttää kohdunsuuta auki", kätilö Inge-Maj Ekström Kätilöopiston Haikaranpesästä kertoo.

ELI jos mulla on kerta tullu suppareita 4 / 6 / 8 / 10 min välein ja ne on kestäny parhaimmillaan 80 sekuntia niin luulis niien jo tehneen tuolla kohdunsuulla jotain! :O Tosin nyt ei oo niin pitkiä supistuksia tullu enää ja olen ottanu aika iisisti, joten vaikka jotain ois tapahtunu niin tilanne on voinu palautuaki jo. (Tosin tuossa ei sanottu mitään siitä pitääkö niiden olla kivuliaita, mutta ei nyt luulis?? En tiiä... Ja siis kuiten kun ollaan jo vikalla kolmanneksella!)
Mutta aika huomionarvosta, että neuvolan th ei osaa sanoa mitä vaikutusta tuollaisilla supistuksilla on, kohautti vaan harteitaan eikä ollu moksiskaan...
Äh, mie haluan muutenki sen vanhan th:n takas, vaikka se onki toisaalta ehkä hieman rasittava. Sen kans ollaan kuiten ehitty jo tutustuaki.... Ens viikolla se taas olis, neuvola siis. Torstaina...
 
Takaisin
Top