Elokuisten vauvojen neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emildes
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä juttu, ite aloitin myös maitohappobakteerien syönnin ja pitääkin kokeilla vauvalle alkuun Gefilus D-tippoja. Yhtään pahemmaksi ei toivoisi näiden vatsanväänteiden enää käyvän :(

Me ajateltiin nyt ensin kokeilla noita tippoja, jotka saatiin neuvolasta. Vaihdetaan gefilukseen, jos näyttää tarpeelliselta.

Voisin ite kokeilla jotain jugurttia tms. Mä en uskalla syödä maitohappobakteereja, söin niitä kerran yhtä reissua varten ja ikinä en oo ollut niin kipeä. En tietty voi olla varma oliko se vaan sattumaa, että joku tauti just sattu alkamaan kun alotin tipat ja loppumaan kun lopetin ne...mutta en oo uskaltanut toista kertaa kokeilla, vaikka varmaan pitäis...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Pipridae, en tiedä onko se allergiaa vai mitä, mutta mä en voi syödä mitään maitohappojuttuja, niistä tulee ihan sama reaktio, kun laktoosista. Vatsa menee ihan sekaisin, siihan sattuu ihan kun olis jotain kuoleman kouristuksia jne. Oon koittanut välillä kysellä lääkäristä, että mitähän tää meinaa, ni ei oo kuulemma koskaan kukaan kuullutkaan. Kerran ku sain antibiootit ja lääkäri sanoi että hommaa niitä happoja, sanoin, että vatsa ei kestä, ni se oli sillee et no osta sitä mehuu sitten :D Ihmettelin että miten se on eri asia kun ne pillerit ni se vaan sano ettei kukaan oikeasti voi olla allerginen maitohapoille. Selevä, minä menin ja ostin mehua ja join ohjeen mukaan 2 pientä lasia päivässä ja voi luoja sitä vatsakivun määrää!

Vau! Mulle kanssa kaikki väittää, että se ei voinut tulla niistä maitohapoista, kun ei 'kukaan voi saada niistä oireita'. Mutta mulla alko vaivat jo Suomessa heti seuraavana päivänä kun alotin ne. Ja paheni koko ajan kahden viikon ajan reissussa, kun söin niitä. En osannut ite edes yhdistää niihin, ennen kun vahingossa jätin yhtenä iltana ottamatta ja seuraavana päivänä oli eka kertaa pariin viikkon siedettävä olo..tuntuu jotenkin vähän liikaa sattumalta, että mystisesti just sinä yönä paranin :D

Mutta sen verran olin kipee (laihduinkin yli 10kg) että en oo yksinkertasesti uskaltanut varmistaa asiaa ja kokeilla niitä uudestaan. Nyt kun kerroit ton, niin en tiedä uskallanko mitään jugurttiakaan kokeilla :D..

Oon ite järkeillyt, että jos itsellä on vaan tosi erilainen bakteerikanta, niin miksei ne vois aiheuttaa oireita. Mut ilmeisesti sitten ei :P

Meillä vauvan eka virallinen neuvola ylihuomenna torstaina. Se on kotikäynti. Käytiin tänään poistamassa neuvolassa mun mahasta hakasia ja saatiin punnita vauva samalla, kun painonlaskua oli sairaalassa jonkin verran. Syntyessä 4035g, lauantaina 3680g kun kotiuduttiin ja tänään 3718g. Eli nousua, mutta hidasta. Terkkari käski olla huolehtimatta, mutta ajateltiin silti jatkaa syömään herättelyjä, jos ruokailuväli lähenee neljää tuntia.

Meillä oli tänään tytön eka neuvola. Painoa oli nyt 2724, eli vähän reilu 200g tullut viikossa :) Josko ensi viikolla olisi jo 3kiloa täynnä :rolleyes: Meidän pitää käydä punnituksessa viikoittain siihen asti kunnes on tuo kolme kiloa tullut painoa. D-vitamiinejakin saisi aloitella.

Kotikäynnistä meillä ei ollut mitään puhetta. Se kai olisi pitänyt olla, mutta th:n sijainen oli buukannut kuulemma kalenterin niin täyteen, ettei aikaa ollut :eek: No ensi viikolla on kuitenkin seuraavan neuvola ja silloin katotaan aikaa lääkärin tarkastukseen niin mulle kuin tytölle :)

Kotikäynti tänään. Poitsu voi hyvin, on lihonut ja painaa nyt 3790g eli nousua melkein 40g per päivä tiistaista. Vitsi kun ois pidätellyt kakkaa vähän pidempään, niin ois yli 3800 :grin
Napaa pitää muistaa puhdistaa, vaikka tynkä irtosi, kunnes ei enää eritä.

Kaiketi käydään puntarilla ensi viikolla, meni vähän homma sekaisin, kun todettiin ettei mun sektiohaava ole lähtenyt täysin paranemaan ja piti sen hoidot suunnitella. Eli kunnes hoito tehoaa, on mulla neuvola joka päivä. :sad001

Lääkäriaika mulle varattu lokakuulle, pojan seuraavat ajat katotaan varmaankin huomenna kun mennään haavaa hoidattamaan.

Miten muuten teillä.. Otettiinko teihin yhteyttä neuvolasta synnytyksen jälkeen? Minuun kyllä otettiin ja ehdotti päivää kotikäynnille, mutta se ei meille käynyt koska olimme vielä sairaalassa silloin.. Yritin olla yhteydessä sen jälkeen neuvolatätskääni (viesteillä, niinkuin aina ennenkin on tehty), mutta nyt alkaa olemaan 2 viikkoa siitä ja en ole saanut viesteihin vastausta vieläkään.. Outoa? En ihmettele vaikka jos olisi suuttunut minuun se neuvolatätini, koska hän on vähän sellainen... Ihan syvältä siis, en tykännyt koko radkaus aikana hänestä, mutta valinnanvaraa ei ole näin pienillä kylillä..... Olen jättänyt yhteydenottopyynnönkin mutta mitään ei ole kuulunut.. Ei kyllä tässä hätää, vauva kasvaa ja kuntouttaja käy kotikäynneillä, mutta kohta kai sitä alkaa rokotuksien antaminen.?

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

Mitä ihmettä?? Kuulostaapa todella oudolta August14.. neuvoloitahan pitäs olla syntymästä 1vk, 2vk, 1kk, 2kk jne.. meillä miä soitin kun pääsin sairaalasta ja siellä olikin ennakkovaraus joka meille kävi ja seuraava käynti varattiin kotikäynnin yhteydessä..

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app

Kuulostaa kyllä tosi oudolta August14! :eek: Meilläkin mun itse piti ottaa yhteyttä neuvolaan kotiutumisen jälkeen. Eka neuvola oli 2viikkosena(siis eilen) ja seuraava nyt ens viikolla.. Jossei sinne saa mitään yhteyttä, niin minä kyllä marssisin paikan päälle kysymään, että missä mättää o_O

Mulla ois ollu itellä neuvola maanantaina kun tyttö synty lauantaina. Soitin sitten ma aamuna ite neuvolaan ja peruin sen, mutta olivat kai sen jo muutenkin peruneet. Siinä sitten sovittiin uusi aika vauvan kanssa, en tiennytkään että ne ois neuvolasta saattaneet ottaa muhun päin yhteyttä...

Sairaalasta lähtiessä meillä sanottiin, että itse pitää soittaa neuvolaan ja varata ensimmäinen aika. Sama tieto luki myös sekä mun että vauvan hoitokertomuksilla, jotka saatiin mukaan sairaalasta. Neuvolaan kun ei meillä mene kovin nopeasti tieto kotiutumisesta... (eri potilastietojärjestelmät)

Meillä on neuvolaan soittoaika suoraan hoitajalle ja sitten lisäksi toimiston numero, josta voi mm. varata ajan tai peruuttaa. Ja ne numerot on siihen äitiyskorttiin kirjoitettuna. Kai olisivat soittaneet jossain vaiheessa, jos itse ei olisi ollut yhteydessä. Sairaalasta soitin kuitenkin ja peruutin yhden varatun ajan, kun sektio tehtiinkin siinä välissä.

En lakkaa ihmettelemästä miten erilaisia käytäntöjä eri neuvoloissa on.

Meillä oli tänää eka neuvolan kotikäynti. Poitsu on kyl selkeesti vetäny maitoo ja ahneesti ku paino oli nyt jo 4300 g! Syntymäpaino oli 4110 g ja kotiutuessa 3922 g. Olin kyl yllättyny et viikossa päästii jo näin hyvään tulokseen ku poju kuitenkin kans pulauttelee paljon. Seuraava neuvola on vasta kuukauden päästä kun paino oli lähteny niin hyvin kasvuun. :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Täälläkin oli eka neuvola nyt (vasta) kun tytöllä on reilut kuukausi ikää.. Paino syntyessä 2600g ja nyt ollaan 3440g :) pituutta 47>50 :) täällä edellisestä mittauksesta on 5 päivää ja silloin painoa oli 3200g, että hyvin paino nousee (vaikka täälläkin pulautellaan todella reilusti).

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

Meillä oli eka lääkäri, kaikki oli niinkun pitääkin. :) Painoa nyt 4,2kg ja pituutta 54cm (synt. 3365g ja 48cm). :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Kolme kiloa meni rikki, että heilahti! Painoa oli tullut semmoiset 350g kuuden päivän aikana :grin Ja pituutta oli 49cm ja päänympärys taisi olla 35cm.. Kyllä th kehui tytön ruokahalua ja mullakin tulee tuota maitoa nyt paljon enemmän mitä pari viikkoa sitten. Seuraava neuvola onkin vasta sitten kun tyttö on kuukauden ja ens kuun lopulla ois meidän molempien lääkärin tarkastuksetkin :) Th:n mielestä tytöllä ei ollut suussa sammasta vaikka ite olin niin katsovinani. Mulla sitä kuitenkin tuntuu olevan, joten vissyä taikka puolukkaa kehiin. Tänään alotettiin tytölle D-vitamiinitkin. Jännityksellä ootan miten masu reagoi..

Millier millaisen ohjeen sait tippojen alotukseen? Meillä pitäisi kans tänään aloittaa, onneksi saa aloittaa yhdellä tipalla ja nostaa siitä sit annostusta sen mukaan kun vatsa kestää... Pelkään vaan sitä huutoa, kun nyt tulee jo muutenkin iltakiukkuja. Mites muut on antanut, oisko aamuisin parempi?

Joo, yhdestä tipasta oli meilläkin puhetta. Jos nyt viikon ajan annetaan vaan yks tippa ja sitten pikkuhiljaa nostetaan.. Ja suositus oli, että aamulla annetaan..

Täällä on, että ekana päivänä yksi tippa. Toisena kaksi. Kolmantena kolme..Ja sitä jatketaan viidenteen päivään asti ja tippa määrä jää sit siihen viiteen per päivä :)

Meillä sama ohje kuin Marmorittarella. Me just vaihdettiin antamisaika aamusta iltaan, kun yöt oli niiiin levottomia. Tuntuu vähän auttaneen vaikka olinkin tosi epäluulonen, että miten se nyt vois öitä raihoittaa...

Takaisin