Elokuisten vauvojen neuvolakuulumiset

Emildes

Jostain jotain jo tietävä
Tässä meille myös oma ketju näille neuvolakäynneille vauvan kanssa. Kiva päästä seuraamaan vauvojen kehitystä jne

Meillä neuvolan kotikäynti ensi maanantaina ja oonkin jo muutamia kysymyksiä kerennyt kirjaamaan ylös:wink Esikoisen kanssa, kun oon välillä kyllä aika pihalla, miten tulisi toimia :D
 
Missä vaiheessa teillä tulee eka lastenneuvolaterkka kotona käymään? Meillä tulee ekana ja tokana viikkona äitiysneuvolan th ja kolmantena viikkona sitten lastenneuvola.

Mihin asti muuten voi ite olla yhteydessä äitiysneuvolaan synnytyksen jälkeen? Milloin se asiakkuus sinne päättyy ja pitää mennä tk:seen? Mietin, että jos tulee rintatulehdus tai sektiohaavan tulehtuu jne....
 
Meillä oltiin vielä sairaalassa vauvan kanssa kun jo soittelivat että milloin onnistuu kotikäynti :D 2 viikkoa syntymästä olisi ollut jos olisimme kotona ollut jo silloin kun ehdotti käyntiä..

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä ei välttämättä tule kotikäyntiä lainkaan, on kuulemma ruuhkaa.
 
mulla loppui itsellä neuvola-asiakkuus siihen, kun tyttö tuli 3kk ikään. kuulin siitä kyl vasta jälkeenpäin, kun aikaa oli ehtinyt kulumaan. rintatulehdusasian hoidin tk-päivystyksessä (sattui tulemaan viikonloppuna).

täällä saa kuulemma valita, tuleeko terkkari kotiin vai onko eka käynti neuvolassa.
 
Meillä tyttö on tasan viikon vanha kun neuvolaTH tulee nyt kotivisiitille. Sen tarkemmin en ole vielä perehtynyt vauvan neuvolaohjelmaan. Ihan kiva kyllä omasta mielestä, että tulee kotioloihin käymään :)

Mulla on kilpirauhassairaus ja tämän takia vauva käy vielä parin viikon ikäsenä kättärillä labrakokeissa. Lisäksi kotiseuranta, jos kilpparin liikatoiminnan oireita tulisi vauvalle, pitää ottaa ensisijaisesti suoraan yhteys synnärille.
 
Meillä tosiaan oli eilen ensimmäinen neuvolakäynti eli päivää vajaa viikko oli pienellä ikää. Seuraava on sitten ens perjantaina eli päivä vajaa 2 viikkoisena. Sitten lääkäriaika pienelle taidettiia saada seuraavalle viikolle.

Meille ei tosiaan ruuhkan takia tullut tota kotikäyntiä lainkaan, mutta eipä se varsinaisesti haitannut. Ei mitään hajua muuten mulla että miten noi lastenneuvola jutut menee. Oon ihan käsittänyt että ois sama neuvolatäti ihan kouluikään saakka ellei muuta toiselle alueelle...voi kyllä olla, että oon käsittänyt väärin :D

Mulle sanottiin että toistaseks voi soitella kaikissa asioidsa neuvolaan tai mennä päivystykseen, jos on ilta tai viikonloppu. Ja että selkeissä sairastapauksissa voi mennä myös omalääkärille..




Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä oli kotikäynti 5vrk iässä eli ti kun oltiin sunnuntaina kotiuduttu. Ens viikolla mennään neuvolalle kun ikää on 2vk. Jatkoja en muista. Raskausajan terkka käsittääkseni jatkaa vielä muutaman viikon ja sit siirrytään lastennlan puolelle.
 
meillä ei tullut kotikäynnille koska ei ehtinyt. neuvola oli heti kun poika oli viikon siittä seuraava oli kun täytti 2 viikkoa ja nyt kun täyttää kk niin on lääkärineuvola :) poika saanut hyvää palautetta. paino noussut hyvin ja on kuulema hyvin jäntevä ja virkeä :) Valitusta sain että kun olin ekalla neuvolakäynnillä unohtanut ottaa vaipan mukaan. aina kuulema tarvii olla mukana! :D samoin ruokaa jos ei imetä.
 
Meillä oli tänään neuvolaterkan kotikäynti, tytöllä ikää tänään tasan viikko;

Paino: synt. 2930g, kotiutuessa 2845g ja tänään 3120g (syömistahdista päätellen en yhtään ihmettele, että on ottanut painoa hyvin) Muutoin virkeä, jäntevä tyttö ja hyvän värinen.

Mahavaivat alkaneet, vauva imisi rintaa lähes 24/7, joka nyt johtanut ilmavaivoihin. Ei vielä huuda kurkkusuorana mutta kitisi viime yön, eikä nukkunut lähes ollenkaan. Tosi ikävä katsoa kun toisella on niin paha olla, eikä sitä voi millään helpottaa :sad001 Kävin tänään ostaa cuplatonia joten katsotaan josko auttaisi pientä edes vähän.. Muutoin vaan pitäisi röyhtäytellä jne

Meillä seuraava neuvola jo nyt perjantaina:wink
 
Meillä oli tänään 2vk nla. Hyvin on poika kasvanut. Pituutta sentti lisää (oikeasti ehkä 2, kun mun mielestä kippuroi aika paljon mitatessa). Paino syntyessä 4000g, kotiutuessa 3780g ja nyt 4550g. On siis ollut ruoka-aikaan kotona:) muutenkin virkeä ja terve poika. Seuraava nla kun 4vk, lääkäri nla kun 6vk.
 
meillä kävi maanantaina 2800g ja tänään 3010g, perjantaina kotiuduttiin ja sillon oli 2690g eli hyvään tahtiin kasvaa, ja ensiviikolla viellä kotikäynti täällä näin tiuhaan kun oli niin pieni poika ja tarkkailevat tiheemmin, ja ihmettelin kyllä et kuin näin usein että johtuuko tää nyt tästä mun voinnista että kyttäilevät tarkasti mutta ei kun mulla on mies joka pystyy ja jaksaa hoitaa lapset, että ihan vaan siks kun on niin mini ollu syntyessä.
 
Meillä tänään toinen neuvola. Paino oli 3940g (viime viikolla 3645 ja syntyessä 3725). Eli hienosti ollaan menty yli syntymäpainon. Ehkä tää äitikin nyt vois vähitellen lakata stressaamasta, että tuleeko sitä maitoa :)

Pituutta oli nyt 52.3 (syntyessä 50) ja päänympärys oli 36.9 (syntyessä 36.5). Vähän sammasta oli kielessä, pitää hoitaa jollain happamalla. Muuten kaikki oli kunnossa :)

Seuraava neuvola sitten parin viikon päästä :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä oli tänään tuo 2vko neuvola, painoa oli tullut viikossa vähän vajaa 400g eli syntymäpainosta ollaan jo päästy parisataa grammaa yli. :) Pituutta syntyessä 48cm, nyt 52cm. Päänympärykseen oli tullut melkein sentti lisää.
Saatiin ne d-vitamiinitipat ja niitä pitäis nyt hitaasti aloitella. Toivottavasti eivät aiheuta vatsaoireita. :S

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä kanssa ois huomenna tarkotus alotella d-vitamiinia. Saa nähdä kuinka käy...tietääkö joku onko siihen suositusta, oisko parempi ottaa aamulla vai illalla?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä oli yksi merkki jo d-tippoja kokeilussa ja vaihtoon meni.. Ei ollut kellään mukava kun vauvalla massua väänti :sad001 nyt ei ole väännellyt ollenkaan enää tuo uusi merkki.. Me annetaan aamulla.. Ja aiemminkin se oli parempi aamulla jos kävi vääntämään niin oli ne itkut sitten päivällä eikä yöllä..

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä oli pe jälleen neuvola, paino noussut ja nyt 3250g (syntymään + 320g, kotiutumispainoon + 405g) pituutta syntymään nähden +3cm eli 52cm (ikää melkein 2 vko).

Koliikkituomio kuitenkin saatiin, onneks nyt jotenkin masuvaivat pysyneet silti hallinnassa. Viime yö oli ihan ok eli vaihtelua oireissa on paljonkin. Vieläkään ei siis huudeta suoraa kurkkuhuutoa vaan kovasti varsinkin aamuyöstä kipristellään, pönätään ja parahdellaan itkuun:sad001 D-vitskuja ollaan neuvolan siunauksella siirretty aloitettavaksi ehkä vähän myöhemmin, koska voivat tosiaan pahentaa masuvaivoja. Onko kokemuksia gefilus D-tipoista?
 
me käytettiin gefilus d-tippoja, vaikkei mitään koliikkia ollutkaan. siis alunperin aloitettiin gefilus-tippoina, kun tytöllä oli mahaväänteitä ja kakka tiukassa (kun sai korvikettakin) ja ne helpotti. sit kun saatiin lupa aloittaa d-tipat, ostettiin sujuvasti noita gefilus d-tippoja.
 
Meillä kans oli esikoisella Gefiluksen tipat kun oli vatsavaivoja, joten nyt otettiin kans ne käyttöön pikkuvljelle, jolla myös on vatsavaivoja. Ja aamulla me kin otetaan netipat. Se on helpointa muistaa :wink
 
Mulle suositeltiin neuvolassa, että äidin kannattais ottaa jotain maitohappotuotetta, koska se vähentää tutkitusti niitä vauvankin vatsavaivoja. Siihen riittää joku jugurtti päivittäin nautittuna, tai sit ihan purkista maitohappobakteeria.
 
Takaisin
Top