Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miten teita Pötkis ja muut kipuilijat on tutkittu? Itsella alavatsaa kramppaa nyt viikon ja viimeiset pari paivaa on ollut vatsa ihan pinkeena melkeen koko paivan. Aamusta on pehmeempi. Olen ollut kotona kaks paivaa ja nukkunut paljon. Laakari kokeili vatsaa ja sanoi etta se on hyva ja pehmea. Ei se silloin varmaan pinkeimillaan ollutkaan. Ja antoi narastyslaaketta. Neuvolassa sanoi, etta jos kipuilee niin lepoa. Kukaan muutakun paalta palpoimalla kokeillut koko raskauden aikana. En tieda huomaako ne paalta pain ettei ole mitaan lyhenimisia yms siksi kiinnostaa miten teita on tutkittu.

Noista tutkimuksista puheen ollen,mulle ei ole koskaan neuvolassa kerrottu missä asennossa tai mitenkä päin lapsi kohdussa on. Eikä hemppareita edelleenkää ole mitattu tammikuun jälkeen. Odotan sitä viimeistä lääkärineuvolaa että saisin tietää onko kaikki alakerrassa miten pitää ja kuulla kenties noita koko arvioita kun tuo sf on ollu yläkäyrillä. En oo myöskään saanu mitää todistuksia tai papereita niistä seulonnoista vaikka ilmesesti pitäs..? :/

Mulla on ihan tehty sisätutkimus ku oon käyny kolme kertaa lääkärillä. Ei sitä kohdunkaulaa taida vatsanpäältä tunnustellen pystyä arvioimaan. Hemppa mullakin otettiin rv 10 ja seuraavaks reippaast yli 20 viikolla. Sokerirasituksen yhteydessä otettiin ja nyt tarkkaillaan kun anemialla mennään. Kannattaa pyytää sitä! :)
nt-ultrasta yms sain lipareet mutta rakenneultrasta en ainakaan muista.

Erni, mä kävin tänään lääkärillä kun viimeiset 3 päivää on ollut paljon harjoitussupistuksia (välillä ehkä hieman kipeitäkin) ja sen lisäksi alavatsaa/nivusia on vihlonut aina välillä tän 3 päivän ajan. Tätä ennen muakaan ei oltu tutkittu mutta nyt siis ultrattiin alakautta. Mä oon ymmärtänyt myös ettei päältäpäin tota tilannetta oikein pysty näkemään.

Mullakin hemppa otettiin sillon ekalla kaynnilla ja sit vkolla 28 vai mita se oli kun kavin siella sokerirasituksessa viimeks.. Sisatutkimusta ei oo tehty kertaakaan. Huomenna on aika omalle laakarille, saa nahda kattooko se jotain, aion kyl mainita et on aika paljon ollu nyt kipuja seka alavatsassa etta alapaassa. Maanantaina on sit taas sairaalalla lekuriaika sen kasvukontrolliultran johdosta, saa nahda mita se tekee, viimeks ei ainakaan kokenu tarpeelliseks tutkia mitaan. :oops:

Multa mitattiin kohdunkaula viime yönä täälä sairaalassa ultraamalla. Eikä siinä onneksi ollut vielä lyhenemisen merkkejä vaikka supistukset olikin jo selkeitä. Tänään on testattu yhtä ja toista lääkettä supistusten hillitsemiseksi ja nyt tuntuu (ja kovasti toivon), että on saatu soosit kohilleen.

Seuraava askel on saada kiinteä ruoka pysyyn sisällä ;) wish me luck

Pötkis, Erni ja muut,
Mulla siis ehkä suurin syy miksi hakeuduin sinne päivystykseen oli se paineen tunne ja vihlonta tuolla häpyalueella/kohdunkaulalla. Paineen tunne tuntui lisääntyneen ja tuntui ihan pepussa asti. Kävellessä sain lopulta lauantaina muutaman kipeän supistuksen tuohon vatsalle. Supistukset ei niinkään oo olleet vaiva. Ennemmin just se et on vaikea istua ja menkkamaista jomotttelua alavatsassa ja selässä. Näitä on ollut pidemmän aikaa, mutta minusta ne on neuvolassa kuitattu aina asiaankuuluvine, ja kun ei oikeen ensisynnyttäjälle oo itsellekään selvää, niin ei oikeen tiedä onko vaan turhaa valitusta jne. Ja toisaalta kaikki hokee kokoajan, että ei se raskaus ole mikään sairaus, niin täytyy olla niin kovin reipas ja urhea.
Mulle oli aisätutkimus tehty ainakin lääkärineuvolassa joskus vko 20 paikkeilla ja rakenneulrtassakin ainakin mitattin se kohdunkaula. Silloin kaikki oli hyvin. Mutta nyt sitten n. 10 vkoa myöhemmin nuo kaikki oireet paheni, niin päätin rohkeasti hakeutua tutkittavaksi ja luottaa omaan vaistoon.
Mulle lääkäri määräs 10 pvää lepoa, käski miehen tehdä kaikki kotityöt. Itselleni määritin et vessan ja suihkun lisäksi saan hakea postit n10 metrin päästä postilaatikolta. Istuskella ei kamalasti viitsi, paitsi kun syö. Sekin kun aiheuttaa paineen tunnetta. Oon aatellut, että otan tän 10 päivää nyt kokeeksi niin varovasti kun voin. Jos mennyt huonompaan suuntaan, niin voin sitten ainakin rehdisti sanoa, että kotona en voi olla, jos kerran tämäkään ei riitä.
Lääkäri suositteli myös kokeilemaan kipuiluun panadol 1g tablettia. Sain neuvolan kautta niihin reseptin, kun pyysin. En ole vielä ottanut yhtään, mutta viime yönä oli niin tuskaista kääntää kylkeä, että tänään voisi kokeilla josko se auttaisi.

Toivottavasti tilanne siellä helpottaa. Täällä päin ei ilmesesti niin tarkkaan tutkita,ellei selkeitä oireita ole. Mun puolesta ensisynnyttäjillä ja miks ei muillakin sais olla noita lääkärineuvoloita vaikka kolme tai neljä,esim. joka raskauskolmanneksella. Sais ainakin ite mielenrauhan ja jos jotain vaikka ilmenis nii vois ajoissa toimia. Tsemppiä!

Mulla on harkkasuppareita pitkin päivää ja osa on hieman kipeitäkin, menkkamaista jomotusta ja kipuja ajoittain mitkä oon pistäny vauvan piikkiin. Ja tosiaan just sellasta että jos maatessa tulee niin on inhottavaa yrittää kääntää kylkeä.. oltiin koirien kanssa tunti köpöttelemässä ja koko ajan piti himmailla supistusten takia. Paineen tunnetta on välillä kans ja pissalla käyminen voi olla vaikeeta. No mut olin viikko sit lääkärillä ja kaula lyhentynyt 2cm ja rasti tuli pehmeän ja kiinteän väliin. Luotan häneen ettei nyt mitään huolta ole, tosin jouduin itse päättämään sairaslomani ja ohjeistamaan sfn mittauksessa kun mittas 4cm kasvun viikossa :D no mutta hän se lääkäri on..

Enemmän mua vaivaa nä takasin tulleet pahoinvoinnit ja heikotukset mitkä pistää mut sänkyyn.

Tsemppiä kaikille vuodelepäilijöille, toisaalta, levätään nyt vielä kun saa! :) kohta ei nukuta tästä puoltakaan :p

Kohdunkaula tsekataan sisäkautta käsikopelolla ja/tai ultralla. Pitkään supistelleena ja yli kuukauden maanneena olen käsittänyt, että lepo toimii kohdunkaulan lyhenemisen mukanaan tuomiin pulmiin ja riskeihin hyvin. Myös paineen tunteeseen, ei toki päivässä tai parissa. Kun kahdessa sentissä pysyy kaulan pituus niin ei ole ensisynnyttäjälläkään akuuttia hätää näillä viikoilla. Toki lepoon joutuu. Levolla k.kaula voi pidentyä muutamissa päivissä kovistakin supisteluista huolimatta, nimimerkillä kokemusta on... Ja mullakin kipeät supparit pahimmillaan tunteja viiden minsan välein. Pelko pois ja jotain kivaa pikku puuhaa sohvalle! Ja multa saa myötätuntoa ja tsemppiä koska vain ❤

Ja vielä: Ultraamalla kohdunkaulan mitta on pidempi kuin käsin. Ja tuo kahden sentin lukema oli mulla sairaalahoidon rajana alle rv 30 yhdisttynä koviin ja säännöllisiin suppareihin. Korvessa kun elellään niin joutuvat herkästi arvioimaan riskejä mahdollisen pikkukeskosen näkökulmasta, ts. laitetaanko yliopistosairaalaan asti lepoon varulta. Herkästi tuntuvat antavan kortisonit ennenaikaisen synnytyksen uhatessa. Kortisonihoidolla vauvan itsenäisen hengittämisen tsänssit on jo tosi hyvät rv 30+.

Bubs: Mä en siis oo joutunut mihinkään lepoon tms.. sairaslomalla olen kyllä mutta työn luonteen vuoksi. Neuvola on taas maanantaina että mainitsen kyllä suppareista yms mutta lääkäri ei sen enempää ottanut kantaa mihinkään.

Teille pahoinvoinnista kärsiville, kokeillaapa berocca -poretabletteja. Mulla loppui pahinvointi (oli kyllä muutenkin tosi lievää) samana päivänä ku aloin ottaa päivittäin tuota Beroccaa. Raskaana oleva ystäväni suositteli, kun oli ollut apuna myös hänellä. En ole varma oliko vaikutus vain mentaalipuolella vai saiko tuo vitamiiniporetabu todella voinnin paremmaksi - pääasia kuitenkin että loppui! ☺️

B6 vitamiini voi auttaa pahoinvointiin annoksella 25mgx3/ päivä.
Luulisin että se juuri tossa beroccassa auttaa.
Ite otin tuota b6 vitamiinia koko alkuraskauden ja se auttoi niin et pystyi olee töissä ja oksennus tuli yleensä vaan aamusin kun ennen tuota oksentelin jopa 3-4krt/ päivä.

Eli tosiaan b-vitamiinit otan kehiin heti jos pahoinvointi palaa! ( on vesiliukonen joten ei oo vaaraa liian suuresta annoksesta). :)

Pitää kokeilla taas.. mulla oli alun tai siis puolikkaan raskausajan pahoinvoinnit sitä luokkaa ettei mikään poppakonsti auttanut. Nyt oksennan vaan pari kertaa päivässä mutta olo on TODELLA voimaton, huimaa ja silmissä sumenee.. ehkä tämä sit synnärillä loppuu viimeistään.

Täällä tuli kuin puskista klo 17 aikaan taas suppareita. Vatsa ihan kivikova ja hengitys puuskutusta. Olen koko päivän maannut ja nääkin alkoi levossa. Nytkin aina välillä vatsa muuttuu kivikovaksi ja kokoajan on semmosta menkkajomottelua tuolla alakerrassa sekä alaselässä. Paineentunnetta ja sukkapuikkofiiliksiä. Pissahädän tunne, mutta mitään ei tule. Ei kuitenkaan VTI koska se just poissuljettiin. Vielä olis lämmin suihku kokeilematta jne. Sitten jos ei sekään auta, niin täytyy soitella synnytysosastolle, että lähdetäänkö tulemaan sinne... Ei tästä mitään tule, kun ei tunnu makaaminenkaan auttavan.
Tänään viikot 31+0.

Tsemppia Bellu!

Onkohan noi sukkapuikkofiilikset niita mita mulle tulee kavellessa? Ma oon kuvaillu niita niin, etta ihan ku ois naru kiinni jossain ja sit joku vetais taysilla siita narusta, mut nyt ku aattelee ni voishan sita ajatella niinkin et pistettais sukkapuikolla.. :confused:

Onko sulla Bellu miten tiheään ja minkä mittaisia supistukset? Kannattanee soitella synnärille jos yhtään huolettaa. ❤

Joo kannattaa vähän kellottaa noin kovia supistuksia, koska noi ei oo enää mitään harjotussupistuksia jos ne alkaa selästä yms.

Mun supparit toissayönä ei ollu ollenkaan noin kovia mutta tulivat niin tiuhaan, että käskivät sairaalaan tarkistukseen. Lauantaina pääsen toivottavasti kotiin kun nyt ne on saatu loppumaan.

kylläpäs on harmilliista kuulla että kaikilla kovasti jo supistelee :( täällä sadaan edelleen elää rauhallista elämää ja normaalisti lenkillä käydä ja töihinki meinaan vielä palata kun sunnuntaina kesäloma loppuu.. ainut millon masu tuntuu inhottavalta on oikeastaan portaiden nousu, tiedä sitten mikä siinä on niin inhottavaa :( Tsemppiä kaikille ja yrittäkää lepäillä ja olla stressaamatta liikaa, niin jospa ne vaavit siellä rauhottuisi :) <3

Takaisin