Elämäntilanne

Onpas teillä Kaari inhottava tilanne.. Toivotaan että asiat kuitenkin hoituisivat parhain päin ja saisit olla vaavin kanssa kotona:) ja mie piän kovasti peukkuja siun raskauden puolesta et pääsette loppuun asti:dummy::dummy1:
 
Mekin vaihdettiin pankkia OP pankkiin kun piti ostaa auto ja sitä varten lyhennysvapaata haluttiin. Edellisestä pankista vaan vihjailtiin että marginaalit joutuu tarkistamaan mikäli halutaan lyhennysvapaata (oli tosi hyvät saatu) mutta OP:sta saatiin yhtä hyvillä ehdoilla vaikka jo tarjousta kysyessä ilmoitettiin et maksettais reilu 6kk pelkkiä korkoja :D
 
Ehkäpä sunkin Kaari ois lyhennysvapaan turvin mahdollista olla pidempään kotona? Mikäli ei oo niin minkäs sille voi, mut mäkin haluaisin sulle sen "suoda" et saisit pienestä pidempään nauttia :) Vauveli vois sit kuitenkin isin kans jäädä kotiin jos joudut töihin palaileen?
 
Kannattaa kyllä tosiaan laskeskella mikä se loppusumma sitten todellisuudessa on, jos muutamaksi kuukaudeksi jää kotiin vanhempainrahalla. Verotus tasaa osan, ja kuitenkin vanhempainraha on melko suuri osa palkasta. Jos nyt jo säästäisi sitä varten? Jos siis itsestä tuntuu siltä, että tahtoisi pidempään jäädä, vauvallahan on varmasti oikein hyvä olla isin kanssa :) Samoin sitten monella, jos miehellä on parempi palkka, niin kannattaa laskeskella ajoissa paljonko se isän kotihoidontuelle jääminen sitten todellisuudessa kuitenkaan maksaa, kun verotus tasaa.
 
PS muistattehan että äitiys- ja vanhempainrahassa lauantait on arkipäiviä? Eli kun laskette kuukaudessa tulevaa summaa, päiväraha tulee kuudelta päivältä viikossa. Sunnuntaisin ei onneksi tarvi lasta hoitaa :wink
 
Meillä ei olla opiskelijoita, mutta tulot on todella onnettomat kun ei ollaan mitään parhaiten palkattuja. Silti tässä jotenkin on oltu jo yli puoli vuotta hoitovapaalla ja vielä syksyyn aion jatkaa, kunnes jään uudestaan töistä äitiyslomalle.
Rahaa on ollut tosi niukasti, mutta ollaan kuitenkin pärjäilty. On meillä jotain lainojakin joita ollaan makseltu sitten oman maksukyvyn mukaan. Kaiken kaikkiaan elämäntilanne ei ehkä paras mahdollinen ole taloudellisesti ollut perheen perustamiselle mutta niin sitä vaan sopeutuu tilanteeseen ja pärjätty on. :Heartred

Se on ollut mulla aina ajatuksena että alle 3v en hoitoon vie, ellei oikeasti ole pakko. Voin luopua siis paljosta kunhan saan nyt esikoisen ja tulevan kakkosen kanssa olla kotona kun ovat pieniä. :)
 
Itse olin ensimmäisen kanssa kotona 10kk ja kiiruhdin takaisin töihin. Samassa paikassa ollut yli kymmenen vuotta. Nyt toisella kertaa olisi tarkoitus olla pitempään kotona ja nauttia siitä vauva-ajasta ja samalla olla koululaisen kanssa läsnä enemmän. :Heartred
 
Meillä on vakityöt
Itellä tosin vain osa-aikainen, 10h soppari. Kesäisin kyl on paljo enemmän töitä, täällä vähä painottuu kesäsesonkeihin työt. Talvisin sit onki 2-3 vuorot/vk. Mies tekee kesäisin yleensä työreissuja mut jos ei reissua oo ni on toimistolla, tienaa suht hyvin varsinki reissussa. Ite alkaa olla nyt vähä tiukilla näillä kelan rahoilla. Heinäkuussa tarkotus palata töihin mut eipä siellä vissii kauaa kerkee olla. En vielä tiiä kauanko on kotona kakkosen jälkeen.
 
Meillä elämäntilanne on sellainen että olen itse vielä esikoisen 1v2kk kanssa kotona ja mies käy töissä. Kotihoidontuella ei elämä juhlaa ole mutta kaikki tarvittava on. Haluttiin että poika saa olla kotona ainakin sinne kolmevuotiaaksi tai kunnes osaa puhua ja kertoa tarpeensa, että pärjää ❤

Oltiin kuitenkin puhuttu että jos ei kevään/kesän aikana nappaa, niin palaisin kuitenkin töihin ensi syksynä pojan ollessa melkein kaksi, jotta saataisiin taloudellinen tilanne kohenemaan päin. No, en nyt siis näytä palaavan koska jo lokakuussa on toivottavasti uusi vauva sylissä ❤
 
Meillä mieheni on ihan vakituisessa palkkatyössä mutta itse olen yrittäjä perheyrityksessä missä olen isäni kanssa töissä. Vauvauutisia en ole vielä vanhemmille kertonut (nyt rv4+5 vasta). Isäni on pitkään puhunut eläkkeelle jäämisestä ja nyt ilmoittikin että jääkin omaeläkkeelle jo nyt maaliskuussa. Meillä ei ole muita työntekijöitä ja nyt mietityttää että joutuuko isäni eläkkeellä takaisin töihin minun tulevien lomien aikana. Vai onko varaa palkata ulkopuolinen sijaistamaan. Sekin on niin kallista nykyään se uuden palkkaaminen. Saas nähdä miten nää työkuviot tästä lutviutuu
 
Aippamaria, Oho onpas teillä erikoinen kuvio. Mutta tosiaan toivottavasti jotenkin selviäisi sillä tavalla että kaikki ovat sitten tyytyväisiä. Ja jos tosiaan saisi jonkun sijaistamaan jotta isä voisi sitten vietellä rauhassa eläkepäiviä. :)
 
Meillä oikein mukava elämäntilanne vauva-arjelle. Molemmilla mieheni kanssa vakituinen työ. Esikoinen lähtee syksyllä esikouluun ja kuopuskin täyttää 5 v. Esikko aamupäivät eskarissa, 5v myös muutamana päivänä viikossa todennäköisesti virikkeen vuoksi pkssa. On ollut pk hoidossa ihan siitä 10kk ikäisestä, ja nauttii niistä päivistä, niin todennäköisesti jatketaan samaa rataa. Itse olen ollut työelämässä tosiaan siitä kesästä- 13 lähtien, niin ihana jäädä taas kotiin mammalomaileen :)
 
Meillä mies yrittäjä. Itse olen tällä hetkellä miehen yrityksessä hoitovapaan sijainen, eli äitiysloman jälkeen mulla ei olisi töitä mihin palata, koska hoitovapaalaisen lapsi täyttää nyt pian kaksi vuotta eli on noin 2,5-vuotias kun itse jäisin äitiyslomalle. Mietityttää myös TE-Toimiston edesottamukset, ovatko sitten sitä mieltä esim. äitiysloman jälkeen että mieheni pitäisi pystyä minut työllistämään sen jälkeen ja myönnetäänkö mulle työttömyyskorvausta. Kun lähiomainen on yrittäjä, on tilanne kimurantti - ja ehkä ongelmallisempi nyt kun olen ollut jo yrityksessä töissä - joskin sijaisena. Tällä hetkellä siis työvoimatoimisto tulkitsee myös minut yrittäjäksi, vaikka minulla ei ole yhtään osaketta eikä nimenkirjoitusoikeutta tms. Käytännössä jouduin aloittaessani vaihtamaan ammattiliitossa jäsentyyppiä palkansaajasta yrittäjäksi sekä vaihtamaan palkansaajan työttömyyskassan yrittäjän työttömyyskassaan. Tästäkään ei siis missään vaiheessa kukaan mulle kertonut, eli jos en olisi sattumalta törmännyt erääseen Verottajan lehtiartikkeliin, olisin varmaan vieläkin palkansaajan työttömyyskassassa ja sitten kun jäisin työttömäksi, en saisi sentin latia mistään, koska kuulun väärään työttömyyskassaan (niitä maksetaan takautuvasti väärästä kassasta 18 kk). Mun pitäisi työskennellä vähintään 6 kk vieraalla, jotta mun yrittäjästatus nollautuisi.

Koomisinta tässä on, että mulle myönnettiin palkkatukea, jotta voisin työllistyä mieheni yritykseen - ja silti mut tulkitaan yrittäjäksi.

Anoppi jäi edellisen raskauden aikana eläkkeelle, jotta olisi aina käytettävissä. Esikoinen käykin hänellä pari päivää viikossa hoidossa ja sitten 13 pv/kk päiväkodissa. Esikoinen on jo 3,5-vuotias eikä aina oikein haluaisi mummilaan kun siellä on tylsää eikä ole kavereita. Hänelle siis päiväkoti ja kaverit on tosi tärkeä juttu. Myös harrastuskaverit on tosi tärkeitä, sitä kautta on mm. 3 tosi hyvää ystävää jo tullut. Päiväkodissa hänellä on 4 tosi hyvää ystävää sekä porukkaan kuuluva kehitysvammainen tyttö. Häntä ei oikein koplaan voi laskea, koska ei pysty osallistumaan leikkeihin, ei pysty puhumaan tms. Mutta kuuluu silti porukkaan ja lapsi muistaa kertoa, onko tyttö ollut päiväkodissa vai ei. Ja jos kuullaan että hän on kipeä, lapseni piirtää hänelle ja viedään hänelle piristykseksi postilaatikkoon tai ovelle.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on myös ihan mukava tilanne: olemme molemmat vakitöissä. Itse olen osittaisella hoitovapaalla ja teen toukokuun loppuun saakka kaksi työpäivää viikossa ja esikoinen 1v on nuo päivät hoidossa. Kesä lomaillaan ja elokuun puolen välin paikkeilla menen töihin ennen äippälomaa noin kuukaudeksi ja todennäköisesti esikoinen menee takaisin päiväkotiin. Äippälomalle jäädessäni esikoinen varmaan jatkaa pk:ssa muutaman päivänä viikossa.

Isompaa asuntoa etsitään nyt parhaillaan ja oma on juuri laitettu myyntiin. Meitä asustelee nimittäin tällä hetkellä kolmiossa joka toinen viikko 5henkeä, kun miehen edellisestä liitosta vanhemmat lapset ovat silloin aina meillä:)
 
Meillä tilanne se, että itse olen hoitovapaalla ja mies työtön. Ollut jo yli vuoden. Jotenkin sitä vaan pärjää, mutta kyllä saa tarkkaan raha-asiat miettiä! :sad001
 
Pidän hyvin tärkeänä olla mahdollisimman pitkään lyhyen vauva lapsuus iän kotona. Olen ollut jokaisesta kolme vuotta ja aion olla seuraavastakin. Niitä aikoja en halua viettää töissä sillä töitä ehtii tekemään ihan riittämiin. Myöskin pikkulapsen pitkät päiväkotipäivät näen huonona monelta kantilta.
Ennemmin elän pienesti ja rakastan läsnäolevana äitinä pientä lastani. Mitään ei puutu.
 
Mä olin ekojen kanssa kotona lähemmäs neljä vuotta. Sillon lapset oli hoitoon mennessään vajaa 4v ja vajaa 2v.

Esikoinen alottaa syksyllä eskarin, toinen viskarin. Hoitomaksut on nyt yli 500e, joten siinäkin menot tippuu huimasti, jos esikoinen on pelkkä eskari (maksuton) ja toinen ois sen 20h/vko hoidossa. :)

Ollaan miehen kanssa molemmat vakityössä, ja omakotitalosta ( + autosta) on lainaa. Ollaan mietitty, että koska ollaan Osuuspankin asiakkaita, käytetään lyhennysvapaatarjous hyväksi niin, että voisin olla vuoden kotihoidontuella. Aloittaisin siis työt taas 2019 syksyllä, jolloin pienin ois vajaa 2v. Jos siis kaikki menee suunnitelmien mukaan ja pikkunen pysyy kyydissä. :Heartred
 
Täällä tavallaan hyvä tilanne mut kyllä tää säätöä tulee vaatii :D Meillä on tällä hetkellä molemmilla vakityöt mutta meillä on rempattavana toisella paikkakunnalla isompi talo ja omistan edelleen entisellä paikkakunnallani kaksion (yrittänyt kyl myyd sitä koht 6kk). Talo jossa nyt asutaan, menee myyntin heti kun uudessa talossa vesi tulee ja vesi menee =) Kovasti hakenut myös uutta työpaikkaa tammikuusta asti ettei tars sit vauvan oltua pieni ajaa tunnin työmatkaa ku omat iltavuorot päättyy 22.30 mut toivossa on hyvä elää :D Eiköhän tilanne jotenkin suttaannu =) Onneks on myös säästöjä et tullaan varmast pärjää kuhan tarkemmin mietitään mitä oikeest tarvitaan :D Ja ku kaikennäköisest ollaan jo selvitty ni vihkipapin sanoin; *olette monesta asiasta menneet yhdessä läpi, näyttäneet että pysytte toistenne rinnalla tilanteessa ku tilanteessa toisianne tukien selviitte mistä vaan* :Heartred Näihin sanoihin luotan :) Pappi on meille tuttu ja seurannut sivusta meiän taistelua kun sairastuin ja siitä tilanteeseen et sairaus selvis ja lääkitys saatiin kohilleen ja nähnyt miten vastoinkäymiset on vaan vahvistaneet meitä :Heartred Vauva tulee olee todellinen ihmeiden ihme ja suuri rakkaus pakkaus :Heartred
 
Takaisin
Top