Elämää vauvan kanssa.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiks
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mamiks

Oman äänensä löytänyt
Elikkäs aattelin että vois tänne kirjotella kuulumisia, iloja ja suruja. emoticon Ja joka kuukaus sitten vaihtuisi "puhdas sivu" niinkuin aiemminkin "tammikuun tarinat helmikuun hölötykset jne"...

Olisi kiva kuulla miten teillä "tutuilla" on tää lähtenyt käyntiin ja onko samoja pohdintoja tai ongelmia.  Itse aiemmin olen vaan tykännyt juuri enemmän lukea muiden keskusteluja, mutta ajattelin että nyt kun vauvan kanssa on kotona enemmiäkseen vaan kahdestaan niin olisi kiva sitten saada keskustelu kavereita. Ja sitten juuri saada tämmöstä "vertaistukea" tähän vauva arkeen ja kaikkiin asioihin mihin vauvan kanssa tullaan törmäämään. emoticon

Ja aloitan sitten keskustelun.  emoticon

Minulla aluksi ongelmia oli sairaalasta kotiin pääsyn jälkeen se että tissini tulivat aivan kivikoviksi, kun maidon tuotanto pärähti käyntiin oikein kunnolla, no nyt ollaan jo tissien puolesta helpommin. Mutta vauvan lukeminen tuntuu välillä vaikealta.. Meillä tyttö oksenteli ihan kunnolla ja syytä mietittiin lääkärien kanssa, mitään vikaa tytössä ei ollut, vaan voi johtua kuulemma vaan siitä että tyttö syö liikaa.(?) minä kun luulin että vauvan pitää saada syödä ainakun se haluaa. Ja näin ainakin neuvolassakin sanottiin. No näin asia ei kuitenkaan lääkärin mukaan ole ja meillä on jo tutti käytössä, jotta syönnin jälkeen typy sitten saisi "purkaa" loput imemiset tuttiin, eikä söisi näin itseään sitten yli. Typyllä ikää siis nelisen viikkoa. No nyt sitten pähkäilen että mistä tiedän että tyttö on kylläinen ennenkun oksennetaan ylimääräiset maidot ulos...emoticon

Typy muuten on hyvin pirteä ja seurailee paljon. Tykkää kovasti ihmetellä minun ja isänsä ääntä.  Koira ja kissa on ottanut tytön hyvin vastaan. Ja ensimmäiset ulkoilutkin meillä on sujunut hyvin. Ja mikäs sen ihanampaa kun katsella omaa lastaan.

Hyvää loppuviikkoa kaikille! emoticon

Hyvä idea Mamiks. Mietinkin miten saadaan koko poppoo siirettyä paikkaan joka olis ehkä loogisempi (kun ei enää olla raskaana...), mutta tämähän kelpaa loistavasti!

Tulimme siis tiistaina kotiin naistenklinikalta. Oli ihana fiilis olla omassa kodissa kun jouduin siellä osastolla olla 10 päivää. Loppupeleissä tuli tasan 2 viikkoa sairaalassa emoticon

Viikon ikäinen tuhisia tässä nukkuu vieressäni. On ollut aikamoista sopeutumista. Koska pikkuinen oli niin pikkuinen, meille annettin käsky syöttää 3 h välein, ja korvikkeellahan mennään kun oma tuotanto ei ole vielä up-to-speed. No, tietenkin piti myös tissiä kokeilla ja ekat yritykset ihan tuskaa!! Siis lapsi vaan ei omaa mitään kärsivällisyyttä ja koska maitoa ei tullut niinkun tuttipullosta niin heti alkoi huuto. Oma sydän meinas repeytyä, itku oli lähellä. No, harjoiteltiin ja harjoiteltiin, ja noin 24 h myöhemmin jo imetään innossa rintaa. Mutta annetaan myös lisämaitoa, koska oman rinnantuotantoa on vaikeaa seurata, eli maidon määrää.

Nukkumisesta: pikkuinen on ollut sitä mieltä että yö on päivä. Eli hän on aktiivisin yöllä. Hup heijaa! Eikä hän halua nukkua ollenkaan syöttöjen välillä. Päiväsaikaa joudumme jopa herättämään 3 h syötöille, yöllä välit kutistuu 2 h. Eilen tuli tilaamani vaavi-sänky joka on tarkoitus olla yösänkynä omamme vieressä. No, ei hän siinä viihdy. Nukkui nyt koko yön meidän välissä. Ihana tuhisija siinä ihan oman nenun päässä emoticon

Alakerrassa (olohuone+keittiö, missä me siis oleskellaan aina päivisin) on sitten hienosti tuunattu äippälaatikko. Tarkoitus että se on päiväsänky. No eihän siinäkään viihdy, vaan olen koonnut pesän hänelle sohvalle imetystyynystä. Siitä syntyy mukava kolo missä hän nyt tuhisee. Eli tällaista nukkumissäätöjä.

Tilasin sitten kolmesta eri nettikaupasta kasan imetysliivejä, imetystoppeja ja imetysyöpaita. Tänään menen postiin hakemaan niitä.

Muuten omaa vointia: kauhea päänsärky!!!!! Onko kellään muulla? Johtunee huonosta ryhdistä? Rinnat kun painaa enemmän (kuppikoko on nyt F!). Sektiohaava paranee hienosti, alkaa olla aika hyvin jo liikkuvuus n. 75% normaalista. Pikkasen viiltää välillä. Jälkivuotoa tulee koko ajan, varsinkin kun pikkunen ottaa rintaa ja imee kunnolla niin supistelee! Painoa on tippunut nyt 13 kg emoticon

Raskausmyrkytyksestä on jäljellä edelleen korkeat paineet, syön edelleen 100 mg x 3 / päivä albetolia. Sain ohjeet että kun paineet on pysyvästi alle 140/90 niin saan lopettaa. Protskua oli synnärillä +/- ja sitä tarkastellaan sitten neuvolassa. Luin että paineet saattaa kestää muutamista viikoista muutamiin kuukausiiin ennenkun laskee normaaleiksi.

Oho - tuli aika paljon tekstiä.

Meilläkin kaikki alkanu hienosti, vaikka kauheesti jännitti miten ikinä selviän kahden vauvan kanssa ja miten saan ne pidettyä hengissä... Mullakin on imetys lähtenyt ihan hyvin käyntiin, mutta lisämaitoa joutuu kyllä välillä antamaan eli ihan ei oma maito vielä kahdelle riitä, mutta stressiä en ota ja olen tosi tyytyväinen tähänkin imetykseen. Esikoisen kanssa ei meinaa imetys lähteny ollenkaan käyntiin ja tokaa imetin ihan vaan vähäsen.
Neuvolan täti kävi keskiviikkona kylässä ja tyttö oli ottanu syntymänpainon kiinni, mutta pojalla oli 60g vajaa, seuraavaksi neuvolaan ensi vkon torstaina.
Mä olen toipunut tosi hyvin leikkauksesta, meinaan välillä unohtaa että tässähän ollaan synnytetty reilu vko sitten emoticon  Koiran kanssa olen nyt lenkkeillyt kaksi kertaa päivässä ja nauttinut kovasti ulkoilmasta. Toivottavasti pakkaset laskee ens vkoksi niin pääsis vauvojenkin kanssa vaunuilemaan!
Eilen me käytiin eka kertaa kylvyssä, tyttö ei ollut moksiskaan, näytti tykkäävän, mutta poika huusi ku sireeni... No ehkä me niistä vielä vauvauimareita saadaan emoticon

Mies on kaksi kuukautta kotona eli töihin menee vasta 4.4.2011 ehkä siinä ajassa saa jonkun rytmin tähän arkeen, toivotaan!!

Yöt meillä nukutaan noin neljän tunnin pätkissä ja tankkauksen jälkeen nukahdetaan uudestaan.

Eli eipä tänne sen kummempia, ihanaahan tämä on  emoticon

aaa, täällä on kanssa ollu monena päivänä peräkkäin kauhea päänsärky! :(  eikä auta mikään lääke.
Vissiin on tosiaan nyt niin paljon painavemmat rinnat ja noissa imetysliiveissä ei riitä tuki, että vetää niskat ihan jumiin.
Tarkoittaa sitä että ens viikolla liivikauppaan.

Arki pienen Tilliäisen kanssa on alkanu varsin hyvin. Yöt saadaan nukkua ihan rauhassa, seurusteluaika on iltakahdeksasta puoleen yöhön :)
maitoa riittää vähän liikaakin, ei meinaa välillä viitsiä imeä rintaa tyhjäksi kun saa mahansa melkein täyteen niin vähällä työllä. Maito kun valuu ja suihkuaa suuhun omia aikojaan.
Tästä johtuukin sitten varmaan nuo jatkuvat ilmavaivat. Toisella kipristää mahaa niin että kiljuu reppana kipujaan, nyt ostamaan cuplatonia ja kokeillaan jos se auttaisi.

No jopas jotakin! Tämä on juuri sitä, mitä kävi itselläkin mielessä! Hienoa Mamiks!
 [img]http://www.cosgan.de/images/kao/froehlich/a020.gif[/img]

Meidän pikkutytöllä on ikää nyt 11 päivää. Pulauttelua on ollut, anoppikin eilen sanoi, että syö liikaa. ?? Ei onneksi mitenkään paljoa tule ylös, niin etten huolestu. Mutta että liikaa? No, kysyn neuvolasta ensi viikon torstaina sitten. Jännä nähdä, miten painokäyrällä mennään. Ainakin posket ovat pyöristyneet ja tullut kaksoisleuka! Ja maanantainahan viikon vanhana oli jo syntymäpaino (3,5 kg) ylitetty eli oli 3,6 kg. Jee!

Pieni notkahdus tapahtui imetyksessä kun kotiuduttiin, lieneekö syynä ollut paikanvaihdos. Mies luki ihokontaktista (kenguruhoito) ja annettiin parina päivänä aimo annos vauvalle. Eli vauva nakuksi tai vähintään vaippasilleen ja vasten omaa paljasta ihoa. Voi, kuinka ihanalta se tuntui myös itsestä. Imetys palautui helpoksi ja vauva nautti aivan selvästi. Nyt otan joka päivä vähintään yhden imetyskerran niin, ettei ole vaatetta välissä ollenkaan. Ja samaahan voi ja kannattaa tehdä ihan ilman imetystäkin, ihan vaan hoivan vuoksi. Ja isälle myös todella suloinen tapa saada läheisin mahdollinen kontakti vauvaan!

[img]http://www.cosgan.de/images/kao/froehlich/h045.gif[/img] 

Pienokainen nukkuu 2-3 tunnin pätkiä edelleen. Nukkumisen välissä hän syö. Yöt ja päivät eivät siinä mielessä poikkea toisistaan. Eilen irtosi napatynkä, saivat miehen vanhemmat olla todistamassa! Nyt sitten saa alkaa kylvettää. Saadaan sunnuntaina kohtuamme, joka on pienempi kuin tavallinen. On tarkoitettu nimenomaan vastasyntyneelle.

Tyttö viihtyy vaihtelevasti vaunuissa päiväunilla ja äitiyspakkauslaatikossa (mun sängyn vieressä) yöunilla. Jos saan hänet syvään uneen, nukkuu ihan tyynesti, mutta jos uni on pinnassa, pitää ottaa ja sylitellä. (Eipä haittaa! Liikaa hellyyttä ei ole olemassakaan.) Usein nukahtaa tissille, josta siirrän nukkumaan "omaan" sänkyyn. Aina en malta, vaan pidän sylissä lämmintä tuhisijaa.

Pientä mahanpurua on myös ollut, ostin Cuplatonia ja Mamma-teetä, ehkä vähän auttanut. Tuntuu, kuin kakan vääntäminen olisi hirmu tuskaista. Ehkä se helpottaa pikkuhiljaa.

[img]http://www.cosgan.de/images/kao/liebe/d040.gif[/img] 

Iho hiukan kesii, mutta se taitaa olla merkki vaan uuden ihon vaihtumisesta vanhan tilalle. Ensin öljyttiin, mutta luettiin miehen kanssa, ettei tarvitse kuin vaan ihan poikkeuksellisen pahasti kuivuessa.

Suloista vanhemmuutta kaikille, kirjoitellaan!

Moikka!

Piti tulla ihan kommentoimaan vaikka ei vaavia vielä sylissä olekaan.

Siis tuosta pulauttelusta... Meillä esikoinen oli tosi kova pulauttelemaan ja sitä jatkui siihen asti kun aloitin kiinteät ja tyttö lähti liikkeelle, eli konttaamaan ja nousi pystyyn tukea vasten.

Kannattaa kiinnittää huomiota mitä itse syö, siis esim. kahvi, suklaa, sipuli, tomaatti, herneet, ruisleipä jne... aiheuttaa pienelle helposti niitä mahavaivoja.

Sitten kantoliina on ihan paras, siinä vauva saa olla äidin ihoa vasten ja pystyasennossa niin ei pääse mahahapot vaivaamaan. Meillä ainakin tyttö viihtyi todella hyvin liinassa!

Ei muuta kun tsemppiä vauva-arkeen, perästä tullaan!

Jenskula = itelläni auttoi juuri noihin kipeisiin patteihin se että aina kun tyttö on tissillä niin hieroo samalla kevyesti tississä olevia patteja. itse hieroin patteja harsolla kun ei iho ihoa vasten luista niin hyvin. Kokeilin myös pumpata tissiä tyhjemmäksi, auttoihan se hetkeksi, mutta sitten se myös täyttyi nopeemmin ja enemmän. eli paras olisi kaiketi, että ei pumppaa, jotta maidon kysyntä ja tarjonta pysyy tasaisena. myös kaurapussit (lämmin) auttaa kivasti kipuun ja pehmentää tisuja. :)

pöyski= ilmavaivat meilläkin vaivaa, siihen oon kokeillu cuplatonia, ja sitten syyään relatippoja (maitohappobakteeria.) sitten röyhtäyksen jos sais aina joka sytön jalkeen niin se ilma ei jäis mahaan kiertämään. Tosin me ei joka kerta röyhtästä.

Maiza=
tänään neuvolassa kysyin tuota pulauttelua, niin voi olla syynä juuri se että tyttö syö liikaa. eli tutti on sitten ruokailun jälkeen annettava jos imemisen tahtoa vielä on jälellä. Lisäksi neuvolatäti sanoi että vauvan pitäisi saada syötyä tarpeeksi rintaa 15-30 min. ja jos vauva viihtyy tissillä enemmänkin, niin sitten yrittäisi jaksottaa syöntiä, että vauva ei kerralla sitten itseensä söisi täyteen.

Viper=  onko sulla kokemusta rintarepusta? milloin sen käytön voi aloittaa?

Hyviä vointeja kaikille! emoticon

Heippa!
Meillä pikkumiehen painon vuoksi myös herättely 3 tunnin välein syömään. Oma maito ei aluksi riittänyt, nousi vasta kun kotiuduimme ja vauva oli niin pieni ettei jaksanut imeä. Nukahti usei kesken ja herättely oli todella vaikeaa. Aluksi annoimme kotiuduttuamme jokaisen imetyksen lisäksi 20 ml korviketta. Aloin sitten itse pumpata vauvalle maitoa että ei tarvitse korviketta antaa, joka myös lisäsi maidon tuotantoani. Nykyään annetaan pullosta imemisen jälkeen äidinmaitoa mikäli vauva on vielä nälkäinen. Pullojen määrä vähenee päivittäin, eli vauva alkaa jo jaksaa imeä hyvni ja maitoa tulee :). Paino oli myös tiistaina neuvolassa 3160g (syntymäpaino 2910g). Vauva on nyt 2 vk ja 1 pv ikäinen. Nukkuu hyvin, niin päivällä kuin yöllä. 23-01 on hereillä ja vatsa tuntuu jonkiverran vaivaavan. Nukkuu minun kanssa sängyssä osan yöstä, osan omassa sängyssään ja päivällä välillä vaunuissa ja sängyssään.
Kun mies tulee töistä lähden samantien lenkille. Pumppaamaani maitoa on jääkaapissa, eli jos vauvan tulee nälkä mies voi syöttää. Mies oli viikon kotona ja tän viikon on ollu töissä. Mies hoitaa vauvaa niin hyvin <3. On ollut todella ihana huomata kuinka varma hän on oman poikansa kanssa.

Kylpemisestä: Meillä on käyty jo kolme kertaa kylvyssä. Napatynkä irtosi viime to ja pe oli ensimäinen kylpy. Poika tykkää vedestä, potkii jaloillaan :). Käydän 3 päivän välein saunassa, niin samalla kylvetetään vauva.

D vitamiini aloitettiin kaksi päivää sitten, sotin niitä missä on maitohappobakteeri mukana. Isommitta itkuitta selvitty, tosin huomaan että vatsa on hieman iltaisin kipeä ja vauva on virkeämpi nyt myös päivisin (?). Miten muuten annatte tipat? Annan aina aamulla, pumppamaani maitoon sekoitettuna.

Mamiks, minulla oli esikoisella kantoliinan lisäksi Baby Björn-rintareppu ja sitä aloin käyttää sitten, kun vauva osasi kunnolla kannatella päätään. Mutta en tykännyt tuosta repusta, kun siitä tuli selkä kipeäksi. Nyt ajattelin hankkia Manduca-repun, joka kyllä on kalliimpi, mutta sitä ainakin on kehuttu kovasti. Ja mitä sitä olen pari kertaa kokeillut niin hyvältä tuntui, parempi tuki selälle kuin tuossa Baby Björnissä.

hei kaikki tuoreet äidit. Pakko kirjoittaa taas. On niin väsy! Miksi en saa nukutuksi päivällä? Pitäisi nukkua kun poika nukkuu, mutta en malta?!? Yöllä on sitten se alituinen syöttörumba - meidän poika kun pieni oli niin pitää syöttää vähintään 3 h välein. Ja hän ei rintaa huoli yöllä, vaan pitää aina hakea se korvikepullo.

Pumppaaminen ei ole kauheesti onnistunut :( Eli mulla on meledan sähköinen kaksivaiheinen pumppu. En saa kun ehkä 20 ml pumpattu 30 minuutissa. Tähtiys: miten paljon pumppaat? Ja paljonko saat / sait alussa? En myös ole jaksanut pumpata lähes päivittäin, kun mun pitäisi pumpata kun poika nukkuu, mutta silloin mun pitäisi nukkua! Ja jos pumppaan just ennenkuin hän herää, niin silloin hänelle ei ole mitään rinnoissa. Apua!!

Sitten se huoli!! Olen koko ajan niin huolissaan: onko hänellä kaikki hyvin, onko tuo normaalia, onko tuo rähmä silmässä normaalia? Miltä napatynkä pitäisi näyttää nyt juuri ennenkuin irtoaa? Saako hän riittävästä ruokaa?

Ja lopuksi oma kunto: saanko itse tarpeeksi ravintoa kun on niin vetämätön olo, onko Hb ihan maassa kun olen näin veto pois, jaksanko? Entäs jos en jaksa? Mitä teen sitten?

Onko teillä muilla tällaisia fiiliksiä - vai onko vauva-arki teillä autuasta onnea? 

Jenni74: Mäkään en saa päivällä nukuttua, jotenkin en kans osaa, aina löytyy vähintään joku pikku homma mikä pitää tehdä. Tosin en oo ihan kauhee väsykää vielä, katotaan sit ku oon todella väsyny jos se uni päivällä maistuis emoticon 
Ja se huoli, sitä mulla ei oo näiden vauvojen kanssa kauheesti ollu, muistan kyllä esikoisesta, että olin ihan paniikissa koko ajan, pelkäsin ja jännitin ihan kaikkea. Nyt varmaan, ku noita on kaks niin en muuta sais tehdä, ku olla huolissaan tai sit nyt osaa jotenkin ottaa rennommin, ku on jotain kokemusta?! Mutta kyllä se huoli siitä ajan myötä laantuu, ihan varmasti!
Sit vielä olosta, mulla on hb  102, ku lähdin sairaalasta ja mun pitikin rautakuuria jatkaa, nyt torstaina se mitataan taas, toivottavasti ois noussu ja sais lisäraudan pian lopettaa, se kun laittaa mun mahan aika kovaks...

D-tipat: Mä ostin kans noita D-tippoja ja neuvolan täti sanokin, ettei Jekovittia enää suositella ku se on D2:sta ja nyt pitää uusien suositusten mukaan olla D3:sta. Meillä oli vaan eilen eka kakkashow pojalla eli kakkaa väännettiin itkun kanssa, onneks aika äkkiä tuli kuitenkin ulos, mietin et täytyy varmaan apteekista käydä ostaa sitä Relaa, jos se jotain auttais ettei tulis pahoja mahan vääntöjä. Tänään onneks kakka tuli aamulla normaalisti emoticon  Nyt mä taas vaan muistin, et sitähän tää vauvaperheen arki on, ku kakka tulee niin kaikki on hyvin, hih... Miten olinkin sen unohtanut?!

Mut mitäs muuta meille... Tässähän tää aika menee nopsaan kotona, vauvoja hoitaessa ja telkkaria kattellessa emoticon  Koiran kanssa käyn aamulla ja päivällä lenkillä, on ihana päästä vähän raittiiseen ilmaan, vaikka sika kylmä onkin. Nyt vaan odotetaan, että pääsis vaunulenkille, mutta ei näillä näkymin ainakaan vkoon, höh!!!

Mut jos lukis vielä Hesarin enneks vauvat herää syöpöttelemään, mukavaa pakkaspäivää kaikille!!

pumppaamisesta: Mulle ei osastolla kukaan muistanu kertoa miten pitäis pumpata että se heruminen käynnistyis parhaiten...
Istuin sitten alkuun pumppaamassa 15-20 yhtä rintaa kun sai aina pisaran kerrallaan ulos.
Sitten hokasin ja aloin pumpata vuoron perään, aina vaan korkeintaan 5 min per rinta. Auttoi huomattavasti herumiseen ja nyt kolmannella vkolla maitoa riittää yllin kyllin.
Ensimmäisen viikon aikana en saanu kertaakaan pumpattua yli 30 ml, vaikka ois hyppiny päällään pumpatessa emoticon
Nyt kotona ollessa kaurapussi rinnoilla auttaa herumiseen. Mie pumppaan aina noin tunti kaks vauvan syönnin jälkeen. Ehtii sitten rinnat vähä täyttyäki ennen syöttöä.
Näin meillä.

Jenni: Pumppamisen aloitin 3 päivänä sairaalassa, kun vauva ei jaksanut imeä. Silloin sain juuri ja juuri yhteensä 25 ml molemmista rinnoista varmaankin 20 min yrittämisen jälkeen. Kotona on Aventin Isis käsikäyttöinen rintapumppu (on muuten tehokkaampi mielestäni ku sähköpumppu). Saimme siis kotiutuksessa ohjeen jokaisen imetyksen päälle antaa vauvalle 20 ml korviketta. Vauvan vatsa tuntui tulevan korvikkesta kipeäksi ja jotenkin en mieltynyt ajatukseen.. Jatkoin kotona pumppaamista ahkerasti ja joskus sain vain tipan joskus enemmän. Ekan viikon lopulla sain juuri sen 20 ml muille aterioille, paitsi illalla kun olin jo niin väsynyt ja stressaantunut (silloin ei vain maitoa herunut! Nukkumisen jälkeen normaalisti taas). Illalla annoimme sitten korviketta n. viikon ajan. Toisella viikolla korviketta tarvitsi enää harvoin ja oma pumpattu maito alkoi riittää, sain pumpattu 40 ml melkein jokaisen imetyksen jälkeen. Nyt kolmas viikko oon pumpannut vain aamupullon (40 ml) mihin sekoitan D vitamiinin. Ja jokaiselle päivälle lenkkipullon mikä on jääkaapissa kun menen lenkille, et mies voi tarvittaessa antaa. Imetys siis onneks riittää jo ja vauva imee hyvin. Ts. ei halua enää lisää imetyksen jälkeen. Kannattaa vain aluksi ahkerasti pumpata n. 8-10 krt / pv vaikka vain vähänkin kerrallaan, niin alkaa tulla kunnolla maitoa :D.

Tsemppiä Jenni! Kyllä se siitä lähtee!! Huoli tuntuu mulla tulevan aina iltaisin, jotenkin sitä päivät menee kaikenlaista hösätessä...Eikä "muista" nukkua. Ja sitten väsyttää. Meillä on ollut vieraitakin ihan liikaa, on ollut vaikea sanoa ei. Sit ollaan molemmat miehen kanssa ihan poikki. Huolta kantaa ihan just kaikesta. Syökö vauva riittävästi, nukkuuko liikaa, pissaako, kakkaako...

Sain tupla-antibioottikuurin haavaan. Voi h*lvetti. Eilen aamulla menin päivystykseen, kun haava punoitti ja yhtäkkiä turposi ja kipeytyi. No, siellä oli verenpurkauma ja pieni tulehdus. Jos mahanpurut tytöllä on tähän mennessä ollut ihan siedettäviä, niin nyt viime yö oli kamala. Eipä kumpikaan juuri nukuttu. Tekee niin pahaa toisen puolesta!! Voi hitsi. Ostin Rela-tippoja, joita laitoin sitten omaankin mehuun ja vauvan suuhun. On ollut tänään melkein kakattomia (ihan pientä vaan) vaippoja, toivottavasti tipat pian auttaisivat!!!

Oletteko muuten ihan oma-aloitteisesti ruvenneet antamaan D-vitamiinia..? Meillä torstaina neuvola, jossa kuulemma puhutaan siitä.

Mites pakkasrajat? Huomenna pitäis mennä Lastenklinikalle ja pakkasta -20...Jos suojaa vaunun kuomun huivilla niin, ettei mene kylmää ilmaa sisälle, niin pitäis varmaan olla ok? Ainakin eilen päivystävien lääkärien mukaan olisi, kun kysyin...Kun on kaksi viikkoa täynnäkin.

On tässä opettelua.
Nyt täytyy rientää suihkuun ja syömään ja syöttämään ja mitä vielä.. :)

Ihanaa viikkoa kaikille!!

Hmm.. AIka jännästi vaihtelee toi pakkasraja. Neuvolatäti antoi meille luvan ulkoilla "kolmeviikkoisen" kanssa jos on alle 5 astetta pakkasta ja paistaa aurinko.. Ei siis olla päästy vielä kertaakaan ulos. Normaalisti kun vauva jo vanhempi pitäisin rajana - 10 astetta.
Huomenna 3 neuvola, saa nähdä paljonko paino on. Viimeksi oli 3160g (syntymäpaino 2910). Hieman jänskättää huominen koska tästä riippuu saadaanko lopettaa öisin kolmen tunnin välein herättely. Toivon totisesti et saadaan. On niin kamalaa kun toinen pitää aina herättää uniltaan :(. Ite imetän yöllä silmät ristissä ja koitan pysyä hereillä.. 
Muistakaa syödä hyvin ja juoda! 3 litraa vettä päivässä ja siihen päälle kaikki muut juomat. Aika ajoin on kyllä raskasta, mutta en odottanutkaan että vauvan kanssa pääsisi helpolla ;).. Kunhan tuo kasvaa niin helpottuu. Ootan aina et mies tulee töistä niin pääsen ulos, se piristää ja jaksaa taas seuraavan yön.

Me oltiin tänään "ulkona" eli mentiin autokyydillä Lastenklinikalle, vaikka oli -15. Lonkkatutkimus meni hyvin, vain vasen hiukan naksuu, mutta ei antanut aihetta hoitotoimenpiteisiin. Ah, mikä helpotus!!! Yksi kontrolli 6 vkon päästä, jolloin vielä ultrataan ja varmistetaan. Pissa lensi lääkärien päälle pariinkin otteeseen. Siitäs saivat, kun väänsivät jalkoja. ;) Muuten typykkä oli todella rauhallinen, ihmettelivät oikein.

Ja huomenna aikomus mennä neuvolaan n. kilsan päähän. Varmaan mennään, vaikka olisi pakkastakin. Laitan villahuivin vaunun kuomun suojaksi ja vauva pakataan untuvapussiin. Tuskin kovin paljoa vahingoittuu. Olen todella monelta pohjoisesta kotoisin olevalta ihmiseltä kuullut, että heidän kotiseuduillaan ei ole olemassa mitään pakkasrajoja. Sinne ne laitetaan vauvat ulos nukkumaan vaunuissa oli keli kuin keli. No, on näitä moneen junaan näitä ohjeita..

Tulee väkisinkin juotua paljon, kun janottaa niin hirveästi. Meillä on sellaiset n. 4 dl:n lasit, joita mulla jo yönkin aikana tyhjenee vähintään kaksi. Yösyötöt vaihtelee, viime yönä tyttö nukkui yhden neljänkin tunnin pätkän. Oho. Aamuyöllä ja aamulla oli taas toisen masu niin kipeä, että en saanut nukuttua juurikaan, kun raukka pikkuinen huusi ja vääntelehti. Yritin nukkua päikkärit, mutta aika pintapuolista unta se oli. Miten sitä onkin päivisin niin levoton, vaikka olisi tosi väsynyt.

Ihanaa, tytön nimi on nyt päätetty, huomenna lähtee paperit maistraattiin!

Tänään toka neuvola! Ja oih miten poika on kasvanut!!! Syntymäpaino 2525, dippas alas 2430 josta nousi 2460 kotiutuessa. Viime viikolla, kun oli viikon vanha oli jo oma syntymäpaino saavutettu, eli 2530 g. Tänään oli jopa 2740!!!! Äiti säteili onnesta!

Äidin kunto ei sitten niin hyvä. Hb on edelleen matala, 99. Johtuu siis siitä että meni 1,2 l verta siinä leikkauksessa. No, toisaalta ihan hyvä että on yks syy tähän oloon - eli täydelliseen hyytymiseen.

Olimme liikenteessä n 2 tuntia, eli itäkeskuksen terveyskeskuksessa ja sitten Prismassa. Olin aivan tööt, en meinannut jaksaa kävellä autosta sisään. Imetyksen jälkeen vedettiin koko poppoo sitten 1,5 h päikkärit!

Takaisin