Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihan menny plörinäks koko yö. Poika nukahti siinä ysin jälkee ja heräsi TAAS 45min jälkee. Tällä kertaa ei nukahtanu uudellee vaan jäi kukkumaan, ei kiukutellu vaan omassa sängyssää jumppasi ja kiljahteli mobilelle joka soitti Mozarttia. Puolille öin se siinä mölysi, kun itse yritin nukkua vieressä omassa sängyssä. Sitten, kun olin just nukahtanu tuli esikoinen meijän sänkyy potkii ja pyörimää. Ja sitten ku sain unta ni poika heräs syömää.. Ääh, seuraavaks poika heräs syömää kuudelta ja tän jälkee hän ei enää nukkunukkaa.. Tääl me sit olkkarissa mölistii ja toivoin, että voiku esikoinen ei tähän äänee heräis. Mutta kylläpä poika nukahti samointein vaunuihin, ku lähettii tyttöä viemää kasiks hoitoo. Nyt se taas nukkuu tuol parvekkeellaa vaunuissa. Oliko näihin pirteisiin heräämisii syynä ne illan poikkeukselliset pienet torkut vai olisko pitäny nukkua silloin enemmän? Vai oliko tää nyt "kosto" siitä edellisen yön hyvin menneistä unista? Ihan miten vaan, mutta ei enää tälläisiä öitä, kiitos!

No mä en tiiä yhtää onko meil mitää päikkärirytmiä :smiley-ashamed005 Tyyne nukkuu yöllä täl hetkel yhdellä herätyksellä, aamusin nukkuu parin lyhyen herätyksen kera kymmenee yhteetoista(joskus kahteetoista). Aamupesut tehää noiden unien välissä samoin syömiset. Sitte loppupäivä valvotaan ja otetaa jotain puolen tunnin tirsoja? Illalla kaheksa yheksän aikaa iltahommat ja joskus sen jälkee viimestää 23.00 ollaa unten mailla. Sekavaa, mut en tosiaan oo kummemmin kiinnittäny huomiota mihkää rytmiin ja illal ei tirsat yöunia oo häirinny.

Bettie, meillä mennään ihan samalla kaavalla, tosin kymmenen syötön jälkeen laitan vaunut kartanolle ja tytsy nukkuu siellä 1,5-3h... Ei pystyisi oikein edes mitään rytmiä tekemään koska täytyyhän kauppa yms asiat pystyä hoitamaan.
Nukkuu ulkopäikkäreitten jälkeen n. 30 minuutin tirsoja sinne iltaan asti. Kaava on Vaippa-Syöttö-Leikki-Päikkärit ja taas alusta =D

*tuulettaa niin paljon kuin käsistä lähtee* Arvatkaas mitä!?! Täällä poika nukkui 8,5h heräämättä syömää, miten ihmeessä siinä näin kävi! :grin (itse nukuin tästä ajasta 6h, joka oli kyllä luksusta noihin 2-3h välein heräämisii). Yhtää ei harmittanu nousta 6.30 syöttämää ja naureskelmaan ja kiljumaan :) Vajaan tunnin poika jaksoi hillua, kun uni tuli väkisin simmuu. Ja nyt hää tuolla parvekkeella nukkuu vaunuissa ja äiti sai syödä ihan rauhassa aamupalaa. Pakko tulla pirun hyvä päivä :)

ps, tisseistäki huomaa ja tuntuu, että on 8,5h ollu käyttämättöminä. Pakko tyhjentää toinen pumpulla kun eihän herra syöny kuin vain toisesta..

Muokattu viimeksi:
Vooih millonkohan meilläkin saadaan tommonen täyspitkä yö ilman ainuttakaan herätystä... :o Nyt ollu pari yötä vähän kummallisia kun tuntuu et toinen herättää enempi kertoja kun sen kaks mitä normaaliöinä herättelee nälissään. Neuvolassa kuitenkin sanottiin et kun on kasvanu rintamaidolla niin hvyin niin ei saa antaa vielä kiinteitä.. Jospa se nyt mitään edes vaikuttaa tohon nukkumiseen?

meillä on menny muuten vaa hirveen levottomiks noi yöt.monta kertaa saa olla laittamassa tuttia suuhun.

Tuolta syyskuisten puolelta tulen kommentoimaan... Meilläkin niin, kuten teillä Kultashiini, että jos päivällä nukutaan hyvin, niin yötkin ovat parempia. Itse asiassa olen itse ihan samanlainen: yliväsyneenä en saa nukuttua, mutta riittävästi nukkuneena unikin tulee paremmin ja on levollisempaa.

Meidän vauva täyttää siis ylihuomenna kolme kuukautta.

Oispa meilläkin noin.. mut oon huomannu, ettei oo mitään väliä. Eilen poika nukkui melkein 4 tunnin päikkärit ja toissapäivänä muutamia lyhkäsiä pätkiä. Nukkumaan on menty edelleen rytmin mukaisesti klo 21-22. Mutta jos annan nukkua kahdeksaan asti tai vähän yli, niin sit on valvottu yli puolen yön. Joka kerta. Tästä syystä hellästi herättelen ukkelin syömään ja iltatoimille. Meillä tää on menny ihan alusta asti näin ja pojalla on ihan selvä rytmi kehittynyt, mutta täytyy vähän vahtia, ettei illalla tosiaan nukuta liian myöhään. Päivisin saa nukkua miten tykkää ja silloin ei herätellä, ellei pidä lähteä jonnekin.

Oltii eilen miehen äidillä kylässä, pikkumies istu mun sylissä ja yhtäkkiä hirvee hekotus nauru päälle et olkapäät hötky ja nosti päänsä et nenä oli kohti kattoa :D Se on hyvä kun siellä näyttää taitonsa... Ekan kerran siellä pyörähti siis mahallensakkin... :D

Meillä nyt tosiaan kammetaan kovasti istumaan ja yritän kovasti vastaan taistella... Mutta turhaa työtä tuntuu olevan kun se meinaa sitterissäkin kinkee ittensä pystympää...

Onko meillä jotenki erikoinen lapsi kun se on nukkunut jo 2kk heräämättä yöllä kertaakaan..? En siis halua kääntää kenellekkään veistä haavassa tai lisätä suolaa haavoihin mut jotenki tuntuu mun taistelemiset yö unille pieniltä kun herra kuitenkin nukkuu aamuun asti... :o

Mahtavat unen lahjat sun muksulla, nappo. Meidän ukkeli nukkuu kans yöt hyvin, mut herää tissille kerran yössä. :)
Meidän poitsukin koittaa nousta istumaan, varmaan aika rautaiset vatsalihakset.. niin paljon hän harjoittelee. Leikkimatolle kun laskee selälleen, niin pyörähtää heti mahallaan ja alkaa potkimaan vauhtia.. kohta se lähtee jo rippikouluun.. aatella.. kohta jo 4kk. Miten nopeesti tää aika meneekään.. ihanan katkeran suloista aikaa. Näkee kun pieni kehittyy ja kasvaa, mutta niin tulee ikävä sitä pientä tissituhisijaa..

Toi vauvan nauraminen on kyl niin maailman parasta.. <3

Niin on vauvan hekotus aivan ihanaa! Meillä on tämä uusi tulokas sellainen että hymyilee lähes jatkuvasti....Esikoinenkin oli kiltti vauva mutta tämä tyyppi on kyllä ihan omaa luokkaansa ;) yöt eivät vieläkään aina täysin suju, mutta päivät neitin kanssa on ihania kun hän on niin hyväntuulinen tapaus.

Sinbbu tuntuu että pojan unen lahjat on periytynyt isältänsä.. Ite olin vauvana kuulemma ihan kamala yö kukkuja :D

Mahtavaa.. Täällä pojan isä on kuulemma taaperona herännyt aina öisin kahden aikaan leikkimään pariksi tunniksi yöllä, ja sitten kiivennyt takaisin omaan sänkyyn nukkumaan.. Äitinsä oli nukkunut lattialla vieressä toisella silmällä vahtien, ja usein heräsikin aamulla siitä ja poika olikin hävinnyt takaisin omaan sänkyyn. Kunhan vaan ei meilläkin näin... :D

Nappo miks turhaan estelet? Muista vaan tukea käsillä, ni sillähän sen lihakset kehittyy ja kasvaa ja oppii ajoissa istumaan. Mitän tyynyvuoria yms. vasten ei saa istuttaa, mut meillä ainaki terkka sanoi et jos laps kampee istumaa niin tukekaa sitä riittävästi. Saa se siis istuu jos tahtoo. Näin tehtii esikon kans ja sepä nous ite istumaa 6kk vanhana (lattialla oli makuulla ja siitä nous). Sama juttu Tyynenki kans ku on nyt pari viikkoo kammennu istuma-asentoon sylissä.

Tyyne keksi tänää viimeinkin kyljelle kääntymisen, eilen ei viel tehny mut nyt jo ku vanha tekijä. Jos se sit kohta kääntyy mahallenki :)

Me mennää muuten huomen MLL:n perhekahvilaan, tänää sain tietää et meilläki sellanen on toiminu jo vuoden alusta. Ja kukaa ei oo siitä mulle kertonu:eek: Aina on paasattu srk:n vauvakerhoist ja sit sellasest kimppa-kahvilast, mut sinne asti ei oo tullu menty ku on vähän syrjemmässä ku tos keskustassa. Ja toi MLL:n kahvilaki on just muuttanu uusii tiloihin, eli sekää ei oo tos ollu ku pari viikkoo. Huome siel on yks neuvolan täti puhumas uhmaiästä, ni pakkoha sinne on mennä :)

nappo Meidän esikoinen oli semmoinen, ettei herännyt öisin sairaalasta kotiin tulemisen jälkee. Se nukkua posotti putkeen 7h ja viikkoja/kuukausia tullessa lisäsi yöunien pituutta. Tää poika on sit ihan eri maata siskonsa kanssa..

Mulle neuvolatäti sanoi ettei saisi vielä istuttaa ilman tukea, ei saisi siis vauva itse varata painoaan selkärangan varaan. Ei kuulemma vielä kestäisi.

Minuu on ruvennu mietityttämään et pidänköhän seuraa riittävästi tytsylle..Höpöttelen kyl sille paljon omasta mielestä kaikkee maan ja taivaan väliltä :D...Tyttö kyl nukkuu aamupäivän yleensä ulkona niinku tänäänkin 3,5tuntia..Mut välillä sit kun tytsy on hereillä ja loikoo sitterissä laitan vempaimet soimaan ja annan vähäsen aikaa myös olla itsekseen et ite kerkeisin tekemään jotain...Ei kai sitä hirveesti nyt tarttee touhutakkaan 3kk ikäisen kans kun eihän se vielä oikein isoja osaa....

kyllä minäkin päivisin jätän tyttöä itsekseen sitteriin tai lattialle,et saa vähän touhuta omia juttuja...kyllähän sieltä välillä niitä kutsuhuutoja kuuluu ja tottakai miä aina ohikulkiessa höpöttelen kaikkee... yllättävän hyvin neiti viihtyy ja touhuaa itsekseen. itse en ole tästä huonoa omaatuntoa potenut... aamulla piirretyt auki teeveestä ja saa rauhassa nauttia aamukahvit. :wink

Noin mäkin teen. Aamulla syötän pojan, vaihdan vaipat jne. Sitten kun ukkeli on tyytyväinen niin matolle tai sitteriin ja piirretyt telkkarista päälle. Tänäkin aamulla ukkeli jutteli ummet lammet samalla kun katteli piirrettyjä telkkarista.. piti ihan jättää oma aamukahvi kesken ja hakee videokamera ja kuvata salaa hurja höpötys talteen. Muutenkin häntä on nyt vaivannut kauhea puheripuli pari päivää. Ehdin jo ajatella, että eikö sillä olekaan enää asiaa meille, kun jutteli yhteen aikaan ihan hirveesti ja sit tuli ainakin viikon tauko, ettei paljon jutellu. Nyt sit on kyl armoitettua tarinaa iskeny ihan hurjana pari päivää taas.. :D

Meilkii on nykyää ihan kamalasti juttuja, ja kovaäänisiä sellaisia :)
Ja kyllä minäkin jätän itekseen, mitä "turhaa" sitä siinä vieressä kököttää jos toisella on omaa kivaa. Kyllä päivässä riittää tunteja sitten siihenkin, että voi höpötellä keskenää. Ja kannattaahan sitä vauvaa siellä lattiallakin pitää (eikä vain sylissä) silloin kun siellä viihtyy, koska siellä opitaan tasapaino-juttuja ja liikkumisjuttuja ihan eritavalla kuin sylissä ja sitterissä :)
ja kaikki varmasti tietää, että myös niitä kotihommia ja pakollisia juttuja vaan yksinkertaisesti on,myös vauva-arjessa ja ihan aina niitä ei voi ujuttaa siihen kun vauva nukkuu. Kyllä meillä vauva joutuu välillä esikoisenkin takia olemaan iteksee hetkiä tai jos johonki lähdetään, miten kummassa laittaisin itseni valmiiksi lähtemään jos vain seurustelisin lapsen kanssa. Ja hei, miettikää asiaa myös siltä kannalta että pienestä pitäen oppii "leikkii" myös itekseen. Sitä taitoa tarvitaan, kun kasvetaan isommaksi jotta leikit myös itsenäisesti onnistuisi :)

Takaisin