Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on kans alusta asti nukkunu omassa pinniksessä. Paitsi silloin, ku äiti nukahti kesken imetyksen. Sitä aina säpsähti hereille hädissään, ku meil oli tosi pehmee sänky. Miehen viereen en jätä sanomatta, se on semmonen kieriskelijä. Pinnis on kiinni sängyssä mun puolella. Meillä käännytään monta kertaa yössä mahalleen. Yleensä pönöttää siellä pää pystyssä hädissään. Mielelläni en mahalleen anna nukkua, mut en mä kyl herää, ennen ku se siellä änisee. Pitää kyllä pään sivuttain, ni en oo niin huolissani. Aamusin otan sit viereen nukkumaan. Herättää äiskän sit joko potkimalla ja lähmimällä käsiä naamaan :D

kuulosti toi läiskiminen just siltä mitä itte sain tuntee kun yritin tyttöö meijän sänkyy saada päikyille..:)

Meillä Kiira nukkuu edelleen äidin ja isin vieressä. :) Saan siten itse parhaiten nukuttua, koska meidänkin neiti syö yleensä vielä muutaman kerran yössä, vaikka kiinteitäkin jo menee. Nyt on tosin pari yötä mennyt jo vähemmillä syötöillä, kun on otettu iltapuurokin kuvioihin. Saa nähdä, alkaako yöt nukkumaan paremmin vai onko tämä vain hetkellistä. Tosin ihan hyvinhän tuo nukkuu, kun se ei muuta yöllä tee: siis nukahtaa taas heti syönnin jälkeen uudestaan. Ja nukkuukin vielä niin rauhallisesti, ettei paljon paikaltaan liikahda. Esikoinen nukkuu vielä samassa huoneessa omassa sängyssään, mutta jos hän nyt joskus sattuu viereen haluamaan, niin herään siihen kyllä heti, vaikka muuten en joka äännähdykseen enää herää. Eli vauva ei ole vaarassa. Enkä ole koskaan itse pelännyt kääntyväni vauvan päälle, kun meillä on monesti ollut niitä muutaman viikon ikäisiä kissanpentujakin unikavereina, eikä yksikään niistäkään ole koskaan alle jäänyt. :) Ne on kuitenkin vähän pienempiä kuin vauva. ;)

Kiira nukkuu kyllä aika hyvin päikkäreitä. Aiemmin oli ne yhdet iltapäiväunet, jotka kestivät jopa viisi tuntia, mutta ne ovat nyt historiaa. Nukkuu tuo silti pisimmillään pari tuntia ja muutamat unet tosiaan päivässä. Esikoinen nukkui kyllä vauvana paljon vähemmän, silloin oli ihan luksusta, jos se nukkui parikin tuntia. Ne on niin erilaisia nuo vauvat. :)

Meilläkään ei ole paljon pakkasrajoja pidetty, kun koirahan on ulkoilutettava oli keli sitten mitä tahansa. Jos mies on poissa kotoa, niin sitä on minun ja tyttöjen vaan ulos lähdettävä. Tarpeeksi vaan päälle kaikille, niin pärjää siellä. :) Ulkonahan meillä ei vauvaa nukuteta muuten.

Ja ny tuo ihana pallero nukahti ilman mitään ongelmia sohvalle fleecevilttiin kääräistynä. Vaikutti uniselta, niin laitoin sohvalle, viltin päälle ja tutin suuhun. Siinä se nyt nukkuu autuaan näköisenä ja tutti on sylkäisty lattialle. :D Nyt jos nukkuis kunnon päikyt, niin jaksaa sit olla neuvolassakin tos muutaman tunnin päästä. :)

Meijän poika nukahti kans eilen ihan yht´äkkiä omaan sänkyynsä kun laitoin sinne siks aikaa kun käyn suihkussa ja kun tulin suihkusta niin sielä se nukku täydessä unessa eikä heränny vaikka koirat mölisi kun mies tuli samaan aikaan kotio.. jeee sit pääsin ihan rauhassa koirien kanssa lenkille kun aina muuten saa kokoajan miettiä et itkeeköhän poika kauheesti isin kanssa.. Toisaalta ihan turhaa murehdin kun täytyyhän sen isänkin jaksaa kuunnella sitä itkua siinä missä äidinkin :)

Kannattaa nyt sitten kokeilla uudemmankin kerran, jos ne vauvelit yhtä helpolla nukahtaisivat. Niin meilläkin Kiiran kanssa päästiin näihin helppoihin nukuttamisiin. Neiti vaan itse niin kerran teki, ja sitten tajusivat vanhemmatkin samaa yrittää. Ja nyt tosiaan ei muuta kuin vauva sänkyyn, kun on uniaika, luppasivat ne silmät tai eivät, niin kohta se siellä jo todennäköisesti nukkuu. Silloin tällöin tarvitsee käydä vähän rauhoittelemassa, mutta niitä kertoja ei oikeasti edes jokaiseen päivään mahdu. :)

Kellitys: meillä kävi samalla tavalla ja nyt nukkuu aina kun vie sänkyyn :). Myös iltaisin useimmiten nukahtaa itsekseen.

Meillä Tyyne nukkuu meiän vieressä. Tai siis mun kainalossa; ja mä nukun keskellä. Ku miehel on tosiaa sellanen lääkitys et se ei todellakaan herää, ja muutenkin levoton nukkuja. Ja useimmiten nukutaa Tyynen kans kahestaan, ku mies monesti nukahtaa sohvalle. Joskus mä sitä sieltä hain sänkyy nukkumaan, mut sit se sano et ei saa ku unijakso keskeytyy ja vaikuttaa jaksamiseen sillä niin herkästi.

Esikko muutti pinnikseen puol vuotiaana, ku imetys loppu. Ja aattelin et Tyyne vois muuttaa kans omaa sänkyy, ku ei enää syö yöllä/imetys loppuu. Tyyne saa sit muuttaa esikon kans samaa huoneeseen joskus puolentoista-kahen vuoden iässä. Kattoo nyt miltä tuntuu. Ja meinasin kans et kerrossänky hankitaa noille.

Onko muita joiden vauvat ei ota tuttia? Miten nukuttaminen teillä sujuu? Meillä on tosiaan vähän hankalaa ollut, pitää kohta opettaa nukahtamaan ilman tissiä, koska haluaa tissin varmaan 10 kertaa yössä. Viime yö oli pohjanoteeraus, tytölle tulee ehkä hampaita tai jotain, kun ei suostunut nukkumaan hetkeäkään ilman tissiä...:/

Meillä on käytössä tutti ja silti yöllä syö tosi usein tissiä. Jos tutin laittaa ni auta armias mikä suuttuminen... Nyt on päikkärit vähän säännöllistyny, mut vaihtelee kestoltaan hyvin paljon (15min - 3,5h) Yöuniaika on 21-9.30/10. Sillä välillä herätään 4-10 kertaa. Eilen annettiin korviketta lisäks illal ku aattelin et nälkä sillä on, ja heräskin vasta joskus 2 maissa. Sit mentiinki loppuyö varmaan tunnin välein, mut ei mul oo selvii muistikuvia :D

Eloveena: Meilläkään ei ole tuttia käytössä. Ei ole kyllä oikeastaan yritetty opettaakaan tutin syömiseen. Sairaalassa antoivat tutin, että voisi vauva sitä imeä, kun piti käydä sillä silmälääkärillä, mutta ei ollut mikään hitti. ;) Eikä oo niin kova tissitakiainen ollut, että olisin kokenut, että tutista suurta hyötyä olisi. Toki pitkään nukahti tissille, mutta ei tosiaan enää. Vaikka menisin itsekin jo samaan aikaan vauvan kanssa nukkumaan, niin yleensä syötyään katselee vielä ympärilleen ja nukahtaa sitten ilman tissiä. Esikoinenkaan ei meillä tuttia huolinut, eikä senkään kanssa ollut suuria ongelmia tissittelyn suhteen. Nykyisin Kiira kyllä haluaa monesti nukkumaan mennessä lutkuttaa jotain, joten harson olen sille antanut. Olen miettinyt, että josko alkaa ikeniä kutittaa, kun se välillä enemmän natustaa noita harsoja ja lelluja kuin imeksii.

Meillä ei olla huolittu kertaakaan kunnolla tuttia.. synnäriltä kun lähettiin niin huoli tutin koko tunnin automatkaksi suuhun, mutta kun seuraavana päivänä koitin antaa niin rupes vaan itkemään entistä enemmän :) Eli meillä ei oo tuttia käytössä.. välillä varsinkin alussa oli tiheän imun kausia, jolloin toivoi et se tutti olis kelvannut, mutta nykyään se ei oo enään käynyt mielessä kun poika on sen verran helppo lapsi jotta rauhottuu aivan käsittämättömän helposti. Lukuunottamatta äsköistä suihkussakäynnin jälkeistä huutoa jota kesti reilut 30min. Annoin heti huudon alussa supon, mutta ei tuntunut auttavan ja mittasin kuumeenkin, mutta sitäkään ei ollut..Toinen ihan selvästi järkyttyneenä huusi kurkku suorana :/ en tiä mikä oli, mut onneks rauhottui äskön nukkumaan tissille ja siitä suoraan yöunille niin ei tarvi enää huolehtia...Hiukan vaan ihmettelin kun oli meijän pojan elämän ensimmäinen tommonen huuto, joka ei loppunut ekan 10 min jälkeen vaikka miten koetettiin miehen kanssa rauhoitella :(

Millähän vauvan kasvot vois suojata kun lähtee tonne pakkasee?meillä pakkasta 18 ja tekis niin mieli lähtee lenkille.

Meillä on kyl riittäny ihan et on rätti vaunuissa.. Vauvan oma lämpö pitää sisätilan hyvin lämpimänä ja ainakin meillä on pojan naama ollu aina ihan lämpöinen ulkoilun jälkeen.. kovin pakkanen ollu -17 astetta, kun ollaan oltu vaunulenkillä. Et en mä ainakaan mitään tököttejä laita kasvoihin tms.. Onkohan jollakin joku hieno kikka kolmonen, jos vauva ei tykkää nukkua vaunuissa vaan katsella ulos.. mä oon kyl vieny nukkumaan vaan noin kovilla pakkasilla, että voin pitää sitä verhoa siinä suojana.

mut mun täytyy pitää sitä verhoo sieltä alaalta sen verran ylhäällä et tyttö näkee mut kun se herää..muuten alkaa kauhee huuto.En mäkää uskaltais mitää voiteita laitella,paleltuu muuten vielä pahemmin.

Meillä ei tosiaan rauhotteluun auta silittelyt eikä laulelut, eikä uniriepu ainakaan vielä. Rauhottuu vain syliin tai tissille, mutta yliväsyneenä ei nekään enää kelpaa. No, kunhan jaksetaan, niin aletaan opettamaan sitä nukahtamista ilman tissiä. Hirvittää vaan, kun tuo on niin sisukas, että taistelee unta vastaan vaikka pari tuntiakin kerralla. Se huuto on kamalaa...mutta joskus pitää saada äidinkin nukkua.

No höh.. Mäkin kyl kurkin usein sinne verhon taakse, et näyttääks siltä et poitsu alkaa heräileen.. Meil on kyl kurkistusluukkukin vaunuissa, mut siitä ei nää, kun pipa on niin syvällä päässä. Nykyisin ei ipana ala huutaan vaunuissa, kun herää, eikä nää mitään. Ennen sitä esiintyi meilläkin. Nykyisin örisee tai sit vaan möllöttelee ihmeissään vaunun kuviointia.

Eloveena.. kyl se ikä tekee tehtävänsä. Munkin tissitakiainen menee välillä jo nukkumaan ilman tissiä.. ei joka päivä, mut pikkuhiljaa. :)

Taas viime yönä alko huutokonsertti :( Mikä ihme siinä on et täydestä unesta se rupee huutaan? Eikä rauhoitu muuta kuin syliin ja sit ku oli rauhoittunu niin laskin jäbän sänkyyn- jatkoi unia taas aamuun asti...

meilläkii teki tota joskus,meil se johtu siitä et tyttö kerkes nukahtaa sitterii eikä kunnolla havahtunu siihen kun siirrettii sänkyy.nyt ei oo huutanut kun ollaa sirretty se aikasemmin jo sinne sänkyy.

Takaisin