Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aattelin kyl nytki vaa heti mennä ulos kuha vauva syntyny ja ollaa kotiuduttu. Kuitenkin ku esikkoa viedään aamusin hoitoon, niin samalla vauva väkisinkin joutuu ulos :)

Meidän esikoinen syntyi tammikuussa, ja kaks viikkoo piti olla sisätiloissa ennen ulkoiluiden alottamista. Kesällä kuvittelisin, että viikko riittää sisällä oleiluun.. :)

En o mikään konkari mut me käytiin tänään vaunukävelyllä ekaa kertaa.. :) Ja ihan mun kunnon takia vaan... jaksaisin kävellä vaikka kuinka tuolla ulkona, mutta se alkaa tuntumaan johtuen leikkauksesta. Mut kivaa oli sekin puoli tuntia.. :D

Meille luvattiin ulkoilut heti ku kotia päästiin ja ilmeisesti ohjeistus onkin että kesäaikaan saa lähteä ulkoilemaan heti.. Me taidettiin eka vaunulenkki tehä ku poitsu oli 7pv..

Täällä meinas isä ja äiti äsken kuolla nauruun. Poika oli nakuna hoitopöydällä ja putsasin tarkkaavaisena hänen napaansa. Sitten kuului pieni pieru. Vilkaisin, et jaa tuli pienen merkkarin kera ja putsasin pois. Sitten tuli toinen pieru.. tässä kohtaa onneks tajusin jotenkin alitajuntaisesti jo vähän astua sivuun.. ja hyvä niin, sillä seuraava pieru roiskautti komeen sinappikaaren pitkin olkkarin lattiaa. Hyvä, ettei tuli itellä pissat housuun kun nauratti niin paljon.. Jotkut pienet pissat poika on päästelly iloissaan, kun saa tuulettaa vehkeitään, mutta ny tuli tehoisku. Koita ny siinä sit kerää ittes, että pääset pesemään pienen kakkapyllyn.. :laughing025

On tämä kyl niin mahtavaa.. :love7

Ompas sulla sinbbu oikein huumoriveikko siellä kotona :) On nämä vauvat kyllä niin mainioita pakkauksia....kaikennäköiset hassut ilmeet, eleet ja ähinät saa väkisinkin hymyn huulille!

Tänään on ollut mulla kiva päivä, heitettiin esikoinen miehen kanssa kerhoon ja lähdettiin yhdessä tallille käymään. Mulla on seisominen tehnyt sen verran kipeetä, etten ihan hirveästi viimeisen parin viikon aikana ole poistunut kotoa. Tänään on ollut parempi päivä. Oli tosi kiva nähdä oma karvakorva ja taisi silläkin olla vähän ikävä kun niin kovin oli kyhnyttelemässä :)

Meillä sai myös isäntä tänä aamuna pissat päälleen:). Oli tulossa pyllypyykiltä ja tyttö päätti lorauttaa pissit isin syliin. Olin kyllä varoittanut, että tyttelillä on tapana pissiä vasta kun vaipan aukaisee/ottaa pois.

Jaahas... Meidän tytöllä oli paino sairaalasta lähtiessä 200 g alle syntymäpainon, 1 vko ikäsenä oltiin syntymäpainossa ja 2 vko + 450 g. Ja neuvolatäti oli vaan tyytyväinen. Pituuttakin oli tullu jo 4 cm. Nää kasvaa kauheeta vauhtia!
En oikein tiedä, et onko meillä mitään rytmiä. Sen verran oon todennu, et ilmeisesti leffan kattominen illalla, noin klo 20-23 ei välttämättä ole hyvä idea, kun sitten neiti helposti tahtoo seurustella aamuyöstä. Vai pitäisikö näiden yö laskea jo 12-tuntiseksi eli esim. klo 20-8? Pitää vähän tutustua tähän rytmittämiseen, kun kaikki on mulle ihan uutta. Oon vaan syöttäny ja koittanu välillä jättää nukkumaan, et jotain muutakin ehtis täällä kotona tehä. ;)

Aikamoista hulinaa on päivät ollut :) Tähän hulinan päälle vielä flunssaa minulla ja esikoisella. Nyt näyttäis siltä, että vauvakin vähän tuhisee siihen mallii, että näinköhän on hänenki nenä kohta ihan tukossa :/ Mitäs mää sitte teen??

Me pohditaan kovasti etunimeä. Vaihtoehtoja on, mutta mikään ei tunnu iskevän oikein kunnolla. Puuttuu se tunne, että tämä se on. Onko muilla jo nimi päätetty?

Nyt on siis 4vk tässä tätä elämää vauvan kanssa eletty. Meillä pikku-ukolla on ilmavaivoja, työn ja vaivan takana saada ne pihalle :/ Vielä pari viikkoa sitten itkun ja huutojen kanssa niitä pikisteli ja valvottiin. Itse olin ihmeissäni ja väsynyt, kun yksin vauvan kanssa olen enimmäkseen isäntä peltohommissa. Mentiin välillä jo jaksamisen äärirajoilla. Sitten hoksasin ostaa Cuplaton tipat, joista on pikkumiehelle paljon apua, ei tarvii toisen enää naama punasena ja selkä kaarella ängätä pierujaan :) Poika kyllä syökin välillä todella ahneesti ja vetää siinä sitten ilmoja vatsaansa, röyhtäyksetkin on välillä melko miehekkäitä :) En tiedä sitten onko koliikkia vai suolen tottumattomuutta. Välillä sitten taistellaan syömisen kanssa, kun toinen vaan söis ja söis, vaikka maha on jo piukee ja puklailee. Sitten huudon ja itkun kanssa väsytellään, onneks nyt ottaa jo välillä tuttia suuhun, mutta sekin lentää kaarella pois hermostuksissa. Välillä painin itse syyllisyyden tuskissa, kun vielä pari viikkoa sitten tuli vaan syötettyä toista vaikka kuinka toinen ähisi ja puhisi tuskissaan. Onneks pääasiassa elämä vauvan kanssa on <3 ihanaa ja poika on tyytyväinen, ihania tahattomia hymyjä heittelee unissaan ja valveilla. Kyllä siinä sydän pakahtuu, kun toinen tuhisee nukkua tyytyväisenä ja vienosti hymyilee <3 Yöllä pari kertaa herää syömään ja toisinaan nukkuu jo 4h pätkiä :) Paino pikku-ukolla on noussu 2720g-> 3430g :) joten maitoa riittää.
Valitettavasti parisuhde on jääny hoitamatta. Mies on pitkiä päiviä töissä ja itse on sitten jo niin väsyny illalla tai nukkumassa kun hän tulee kotiin, ettei siinä pahemmin jutella jaksa. Välillä tulee puolin ja toisin töksäyteltyä sitten pahasti. Mutta kyllä tämä helpottaa viimeistään marraskuussa, kun peltotyöt on tehty ja elämä vauvan kanssa tasottuu :)
Oikein ihanaa mammailua <3

Mammavs83: Pikku vauva aika ei ole kyllä aina helppoa parisuhteelle. Sulla on varmaan rankkaa kun yksin joudut vauvaa hoitamaan. Mulla myös mies tekee paljon töitä ja jo valmiiksi jännittää kun 2 viikon päästä jään vauvan ja 2,5 vuotiaan kanssa yksin kotiin. Meillä vauva valvottaa jonkun verran öisin ja myös esikoinen on vauvan tulon jälkeen alkanut heräilemään. Onneksi elämä helpottuu kun vauva kasvaa. Mutta on ne niin ihania pikku pakkauksia, että kyllä tän kaiken vaan jotenkin jaksaa :)

Jännitän jo etukäteen millaista on elo pienen ihmisen kanssa. Esikoinen syntymässä ja miehelle on hänen kaverit vakuutelleet, että pieni lapsi nukkuu niin ja niin paljon, että helppoa on... Taitavat kaunistella totuutta, ja ikävä luoda vääriä mielikuvia. Toki perheet ovat erilaisia, mutta uskon että aika kultaa muistoja.

Miehet eivät, ainakaan sellaisissa perheissä jossa äiti imettää, joudu ottamaan niin paljon vastuuta yöheräämisistä. Sen takia miehillä voi olla vähän kultaisemmat muistot vauva-ajoista :) Välillä oikein ärsytti esikoisen vauva-aikana kun mies makeasti kuorsasi toiseessa huoneessa kun itse kökin keskellä yötä pirteän vauvan kanssa. Nyt joutuu "onneksi" mieskin osallistumaan enemmän kun on kaksi lasta valvottamassa....

Orvokki81: tuo on kyllä huomattu :). Sukulaisia kävi sunnuntaina kylässä ja kyselivät yöheräämisestä. Mies tokaisi, että eihän se herännyt kuin kerran viime yönä. Totuus oli, että vauva heräsi kolme kertaa ja mies vain kerran :P.

Tiutsi: Meillä ei ainakaan vielä ole nimeä päätetty. Yksi nimi on "ehkä"-asteella, kaikki muut nimet, joita olen ensimmäiseksi nimeksi ehdottanut, on mies tyrmännyt. Omia ehdotuksia ei mieheltä ole ainakaan vielä kuulunut. :D Toisen nimen miettimisessä menee varmasti aikaa. Pitää varmasti pitää oikein "palaveri" sen asian tiimoilta.

Sinbbu: Meillä kävi esikoisen kanssa samalla tavalla, ilman ennakkovaroituksia vain, joten sain komeassa kaaressa sinapit housuilleni. laughing7 Neiti oli silloin varmaan ainakin kuukauden ikäinen, en muista tarkkaan. Mutta sillä kertaa sitä kakkaa piisasi! Kyllä nauratti lattiaakin putsatessa, onneksi ei ollut mikään huono päivä tai masisteluhetki silloin. ;)

Meillä on mennyt vauvan kanssa vallan hyvin. Mieskin osallistuu nyt myös pikkuneidin "viihdyttämiseen", jotta vauva tottuu hänenkin läheisyyteensä ja rauhoittuu isinkin syliin. Eilen saikin pienen nukutettua syliinsä ensimmäistä kertaa. :) On kyllä tämän toisen vauvan kanssa helpompaa. Tuntuu, että kaikki menee heti rutiinilla. Yöt ovat vielä menneet ihan hyvin vauvan kanssa, kuten esikoisenkin kanssa. Toivottavasti yökakkaaminen vaan ei muodostu tavaksi, koska selkeästi vaikeampi on saada taas unen päästä kiinni, jos pitää nousta vaippaa vaihtamaan. Ja kun vauvakin voi siinä sitten piristyä. Päivällä kun lepääminen ei sitten esikoisen kanssa välttämättä niin vain onnistu. Mutta katsellaan nyt, millaiseksi tämä arki muodostuu. Nyt pienellä ainakin tuntuu jo oma rytmi olevan, tänään kiukutti, kun neuvolakäynti keskeytti aamupäiväunet. :)

Maito nousi itselläni neljän päivän päästä synnytyksestä. Sitä ennen ei hirveesti öisin nukuttu, mutta nyt heräillään vaan 2-3 kertaa yössä, niin saa siinä itsekin aina muutaman tunnin välissä nukuttua. Yöunet olleet nyt itsellä sellaista 6-8 tunnin luokkaa, mutta hyvin jaksaa. Onneksi vauvan rytmi on alkanut myös tasaantua muutenkin, kun maitoa riittää. Joudun vaan koko ajan käyttämään liivejä ja liivinsuojuksia, kun muuten on maitoa joka paikassa. Olisi kiva nukkua ilman liivejä, mutta en oikein tiedä voiko asiaa mitenkään muuten ratkaista, kun sänky on aamuisin ihan märkä ilman liivejä.

Meillä on saatu kakat hoitopöydälle kyllä monet kerrat ja samoin pisut. On selvästi kivempi pissiä ja kakata ilman vaippaa. Vauva ei vihdy vaipoissa yhtään, jos on pienikin turaus tai yksi pissi tullut. Ja kakkaahan tulee meillä pieniä määriä hyvin usein ja vaipat saa vaihtaa reilusti toistakymmentä kertaa vuorokaudessa. Usein käy myös niin, että juuri kun on saanut uuden vaipan päälle, niin käy turaus ennen kun vatteet saa päälle ja ei kun uudestaan vaipan vaihtoon.

Hillevi: Meillä kanssa täällä tosi aktiivinen pikku kakkija! Vaippaa joutuu yölläkin vaihtamaan ja aina sieltä jonkinnäköinen turaus löytyy :)

Asensin eilen neuvolasta saadun hymynaama-julisteen hoitopöydän viereen. Se sai meidän 2 viikkoiselta tytöltä tänään niin leveitä hymyjä osakseen että....:)

Meilläkin on mennyt hyvin vauvan kanssa. Ennen vauvan syntymää ostettiin pari 50cm kietasubodya, olihan se kiva et oli muutama ihan sopivan kokonen vaate vastasyntyneelle. 3viikon iässä meni pieneks nuo 50cm vaatteet. Nyt menee 56cm vaatteet kohta pieneks. Kattelinki tuolta jo 62cm vaatteitaki esille.
Kyllä nää pienet kasvaa hirmuista haipakkaa :love017

Mites muilla vaatekoot menee?

Voi juku, Kiippu ja kumppanit.. Teillä menee jo vaatteet pieneks, meneeköhän täälläkin vaatteet pieniks kun vauva kasvaa masussa. Ihana lukee teidän vauva-arkea. Onhan se itselläkin ihan nurkan takana, mutta tuntuu niin kovin kaukaiselta.

hitsi mä oon varmaa hamstrannu liikaa pienempii vaatteita :D
no ainakaa ei tarvi likasia käytellä:D

Takaisin