Elämää vauvan kanssa Huhtikuussa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Maiza
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
huoh... ensimmäinen korvatulehdus täällä ! :<
Käytiin päivystyksessä ja saatiin antibiootit...
Pieni mies ollut kovin itkuinen ja kipeä pari päivää
ja aloin miettimään voiko olla korvatulehdusta kun ollut
kuitenkin hiukan flunssainen.

Voi reppanaa.
Toivottavasti lääkkeet auttaisi pian.

Kertokaas, että miten puette vauvanne vaunuihin nyt, kun sää on suorastaan kesäinen? Meillä vaunuissa lämpötila oli eilen 22-28 astetta ja eihän poika siellä suostunut nukkumaan kuin tunnin (normaalisti nukkuu 2½h), kun oli niin kuuma. Seuraaville unille laitoin sitten vain kypärämyssyn, bodyn ja potkarin + lakanan päälle. Niin käsissä on tumput. Näin nukkui vähän paremmin. Nyt vein ulos samassa varustuksessa ja poika potki lakanan heti pois päältään. Lämpötila vaunuissa nyt 24 astetta. Tuntuu toisaalta hurjalta laittaa parin kuukauden ikäinen vauva noin vähissä vaatteissa ulos, mutta kun vaunuissa on vaan näköjään kovin lämmin, niin en oikein muutakaan keksi. Ja eilen sain jo yhdeltä sukulaiselta kuunnella kauhisteluja, kun näki, missä vaatteissa pojan ulos laitan. Oli sitä mieltä, että pitää laittaa enemmän päälle (ja siis tuossa vaiheessa pojalla oli nuo sisävaatteet + äitiyspakkauksen pussi). Tuli vähän sellainen huono äiti fiilis..

Nuu: Toivottavasti lääkkeet auttaa!! Ikävää, kun pieni sairastaa! Meilläkin poika ollut jo reilun viikon ajan vähän nuhainen, mutta ei vielä ole ainakaan pahemmaksi mennyt. Onneksi.

Nuu_: Harmillista!! Toivotaan, että pieni paranee pian!

_Mymmeli_: Nyt meidän Olivialla päällä sisävaatteet: body, ohut mekko, sukkikset. Vaunuihin parvekkeelle puin: ohkainen huppari, hattu ja tumput+ohuet villasukat. Päällä väljästi valkoinen puuvillaneulepeitto.
Minä sain niin hirveän huonon omantunnon jo yhdestä kerrasta kun tyttö heräsi ihan hikisenä, että varon tarkasti laittamasta liikaa. Vaunuihin ei hevillä tuule sisään ja liika lämpö hikoiluttaa ja siis haihduttaa vauvasta myös nestettä. Toki viileäkään ei saa olla. Kuullostaa siltä, että teidän pojalla on sopivasti päällä, jos kerran nukkuu hyvin! Kokeilen itse aina unien jälkeen niskan, kädet ja jalat ja aina on olleet lämpöiset. (paitsi se yksi kerta, jolloin tosiaan heräsi tunnin unien jälkeen!) Anna muiden mielipiteiden jäädä omaan arvoonsa.

Huhheijjaa, lapsonen nukkui 7 tunnin pätkän viime yönä! 22.30-5.30! Jopas olikin hyvin nukkunut fiilis kun havahduin nälkä-ähinään. Mahtavaa. Tänään kynsihuoltoon, aurinko paistaa täydeltä terältä ja pääsiäinen oli ihana. Voi onnea! Nyt mennään taas, voikaahan äidit hyvin!! Huolehtikaa itsestänne, niin jaksatte huolehtia vauvoista!

Mymmeli: Mä olen pistänyt lapselle pitkähihaisen bodyn, puolipotkarit, tumput, kypärämyssyn, paksumman pipon ja sitten semmoisen fleecemaisen ulkoilupuvun, mikä ei ole siis fleecceä, vaan jotain muuta pehmeää kangasta (joo, ottaakaa siitä sitten selvää ;D) Vaunuissa on edelleen makuupussi, mutta en laita sitä kiinni, se periaatteessa suojaa vaan viimalta.. Ja sitten se vaunujen oma peite päälle. Hyvin on tyttö nukkunut.

Meillä oli sunnuntaina ristiäiset. Ihana ilma, ihania vieraita, ihania lahjoja ja ennenkaikkea ihanaihana tyttö! <3 Neiti sai nimekseen Milla Aada Katariina. Vähän meinasi kiukuta kasteen aikana, mutta nukahti loppumetreillä ja saatiin kauniita kuvia. Muutenkin oli juhlan ajan kiltisti, vaikka riepoteltiin sylistä toiseen. Iltakin meni mukavasti kotona, Millalla oli paljon asiaa ja hymyili kovasti minulle ja isälleen. Yöllä sitten heräiltiinkin useammin kuin normaalisti, mutta ei itketty kuitenkaan. Olihan se odotettavissa, melko stressaavaa varmasti kaksikuiselle.

Muutenkin illat on rauhoittunut hienosti. Ennenhän meillä itkettiin joka ilta klo 19.30-21 yhtäsoittoa, mutta nyt on ollut muutama rauhallinen ilta. Saadaan miehen kanssa jopa syödä iltapala rauhassa yhdessä. :)

siis voi iik.. huomenna meiän poitsu menee hoitoon ensimmäistä kertaa. Jännittää ihan kiittettävästi jo nyt. Päästään katselee asuntoa toiselle paikkakunnalle aivan rauhassa ilman että poitsu on mukana.. tulis niin pirun vaikeeks ruveta etsimään lähintä mikroa sieltä jossa lämmittää maito( itsellä kun ei tule sitä rintamaitoa joka ois jo valmiiks lämmintä.) Saadaan vihdoin sitä kahden keskistä aikaa jota oon kyl jo vähän toivonnukin :) 
Voi olla että koko reissu menee siihen että mä ikävoin liikaa meiän poikaa :/ kunhan en pistä ukkoa ainakaan soittelemaan hoitajalle että miten menee vähän väliä :D

dreamer: Mukavaa omaa aikaa teille. emoticon

Käytiin siis siellä Jorvissa viime viikolla näyttämässä tuota pojan pääpattia. Siinä ei ollu mitään erikoista, imukupista johtuva ja jotenki vissiin luutunu. Häviää itestään pään kasvaessa. Kyllä helpotti! emoticon

Lääkäri huomasi, että Eeli nieleskelee jatkuvasti. Jonkunlaista maidon takaisinvirtausta siis. Tuosta syystä luultavasti ollut todella äkäinen ja tyytymätön pitkän aikaa jo. Määräsi Antepsin-lääkettä annettavaksi 4-6x/pvä imetyksen jälkeen ja maidon sakeuttajaa ennen jokaista imetystä. Hirmu vaikea täysimetyksellä antaa tuota maidon sakeuttajaa, kun pitää lypsää pikkusen maitoa ja laittaa siihen tuota jauhetta ja lusikoida se puuro lapsen suuhun. Toinen on nälkänen ja vihanen, laitapa sitte sitä suuhun! En oo varmaan kertaakaan laittanu sitä koko teelusikallista mitä siihen pitäis laittaa, on niin vaikeeta! Mutta varmaan hyvä, että ees jonkun verran sitä menee. Jotenki tuntuu, että toi rupes heti auttamaan, pieni mies on paljon tyytyväisempi! Ihanaa! Noi on ihan reseptivapaita lääkkeitä, tai toi sakeuttaja ei oo ees lääke, sitä saa vissiin jostain ruokakaupoistakin jopa. Jos muillakin tuntuu, että lapsi on koko ajan äkänen ilman syytä, niin kannattaa jutella tästä maidon takaisinvirtauksesta neuvolassa, varsinkin jos lapsi nieleskelee/puklailee paljon. Minä en ainakaan älynny tuosta mitään ennen lääkäriä, kun ei poika ees puklaile juuri yhtään. O_o

Vauvan sosiaaliset taidot sai noottia, kun ei katsonut lääkäriä silmiin, ei nauranut tai jutellut. Sain suoraan sen käsityksen, että se ois minun syy, että minä en OSAA olla vuorovaikutuksessa lapseni kanssa. Tuli kyllä paha mieli, itkukin. Oon kuitenki ollu ihan pienestä asti paljo lasten kanssa tekemisissä, ja toiminu vähän aikaa lastentarhanopettajanakin, joten luulin osaavani pienen vauvan kanssa olla. Suositteli jotain äiti-lapsiryhmää, jossa opeteltais lauluja ja leikkejä, sekä psykologikäyntiä. Ihan siis tosiaan minun syyksi sysäsi tuon koko homman. Puhuin sitte äitini ja neuvolatädin kanssa asiasta, ja tulin paremmalle mielelle. He olivat minun kanssa samaa mieltä, että miten jatkuvasti itkevän vauvan kanssa teet mitään vuorovaikutteista? Paljonpa varmaan poikaa naurattaa ja jutteluttaa, jos koskee ja tuntuu pahalta. Ja tietty mun väsymyksellä on osansa tuohon, eli sillon harvoin kun poika oli tyytyväinen, en oo jaksanu sille hirveesti lirkutella ja lorutella. :( Nyt noiden lääkkeiden alotuksen jälkeen on tullu muutosta ihan parissa päivässä! Poika juttelee hirveesti ja hymyilee. Silmiin katsoo välillä, ei vielä silleen kun monet ikäisensä, mutta eiköhän se sieltä ajan kanssa tule. Ja siitäkin valittivat minulle, että painoa tullut kuulema liikaa, kilo kuussa. No miten muka kontrolloin tissilapsen ruuansaantia? Huh! Ja pitääki minun olla niin herkillä, että tulee paha mieli kaikesta. :( Onneks nyt jo parempi mieli, kun oon saanu asiasta puhuttua. :)

Poitsu myös panttas kakkaa yli viikon, onneks lopulta maha toimi. Lääkäri myös neuvoi, että voisin ruveta nukuttamaan poikaa sisällä päiväunia mahallaan. Se onki toiminu hyvin, nukkuu paremmin. Jos kylellään nukkuu, niin joudun yhä kääräsemään kapaloon, kun ei rauhotu käsien heiluessa.

Tulipas asiaa. :) Tässä varmaan tärkeimmät!

Mimmu87: no huh huh olipa tympeä lääkäri!! Eelihän on pikkasen meidän Casperia nuorempi. Tuo vuorovaikutteisuus tuli meillekin vasta ihan hiljattain. Jospa nämä vauvat olisivat ihan omia persoonia, kuten me aikuisetkin!! Eli ehkä kaikki ei nyt ihan samalla viikolla ala tekemään sitä-sun-tätä!! höh. Pistää vihaksi!! Ei sun taidoissa ole mitään moitittavaa, sanon minä!

Tuo sakeuttaja, nimeltä Nutrition (tai Nutrilon, on Nutrician tuote), on apteekkituote (hyllykamaa, eli ei tarvita reseptiä), eli ei maitokaupasta ostettava. Mutta juu, autta kyllä. Meilläkin on ollut käytössä, just loppu paketti, ja en ole ostanut uutta, ajattelin jos ei enää tarvittaisiin. Nyt tosin poika on ollut aika kiukkuinen mutta en jaksa usko että se johtuis siitä, kun oli jo kiukkuinen ennen kun se loppu. Meille se annostelu on huomattavasti helpompaa, kun osittain korviketta on syötetty ihan alusta (rintamaito ei riitä). Huom, en kuitenkaan antanut niin paljon kun paketissa sanottiin, laitoin maksimissaan puolet siitä määrästä. Ei muuten maksa kun joku 5 eur paketti.

Meillä ollaan siis nyt kiukuteltu 3 viikkoa :( Siis itkee väsymystään, mutta ei vaan jaksa mennä nukkumaan. En tiedä mistä johtuu. Ens viikolla 3 kk:n neuvola, pitää kysyä onko mun saamattomalla neuvolasedällä mitään ideoita miksi olis niin kiukkunen.

Toisaalta saan kyllä päivittäin viettää ihania hetkiä pojan kanssa kun leikitään ja loruillaan. Olen keksinyt ihan omia loruja :) Nyt on tänään pojalla hankaluuksia nukahtaa yöunille. Olin itse siellä tunnin, ja nyt mies on ollut siellä 40 min... Mikäköhän vikana?? Oltiin koko päivä liikenteessä, ehkä liikaa virikkeitä?

Tämä väsyttää minua - henkisesti. Myös fyysisesti olen poikki, en ole päässyt lenkille, koska kun mies tulee kotiin, olen yleensä niin naatti, en ole saanut syötyä lounastakaan, niin ei silloin voi lenkille mennä. Ja Naisten kymppiin ei ole kun 4 vkoa aikaa. Apua!!

Tsemppiä kaikille, ainakin minä tarvitsen sitä!

Kiitos Jenni! emoticon Tosiaan, lapset kehittyy eri tahtiin ja on omanlaisiaan, pitäis vaan osata ajatella niin! Mutta kun lääkäri jotain sanoo, niin hetihän se pitää uskoa ihan täysillä... :( Lääkärihän ei toki voi koskaan olla väärässä tms.
Se lääkäri sanoi, että sitä sakeuttajaa sais ihan marketistakin? O_o No, apteekista sitä kyllä ostin itekin.
Harmi kun teilläkin niin kovin kiukutellaan. :( Toivottavasti pian helpottaa! Mullakin jää välillä omat syömiset välistä herran kiukuttelujen vuoksi. Nyt tosiaan on ollut muutama päivä onneksi vähän parempi. Ootteko kokeillu nukuttaa mahallaan? Rauhottuisko Casper niin paremmin? Meillä ainakin toimii se.

Mimmu87: ... nyt on menossa jo yli 2 h, eikä millään rahoitu. Nyt nukahtaa syliin, mutta ei siis millään kun laittaa sänkyyn. Ja juu, mahallaan, kyljellä, selällä - kaikki paitsi roikottaen katosta ollaan kokeiltu. Mahallaan hän periaatteessa aina nukkuu. Ei nyt. Mä tuun hulluksi!!!!!!!!!!! Nyt on taas mies siellä - kohta tulee kolo parkettiin kun kanniskellaan sitä, tai huilutetaan sitä vaavi-sänkyä. Onneksi sillä on pyörät.

Olen taustalla aina lueskellut juttujanne, mut nyt täytyy osallistua mukaan keskusteluun!

Onko teillä muilla ollut ongelmia päiväunien kanssa? Meillä tyttö menee nukkumaan vaunuihin, mutta herää 30min päästä , eikä meinaa millään nukahtaa. Huomaan kyllä, että on väsynyt ja silmät painuvat kiinni, mutta kun menen itse sisälle ja vaunujen heilutus loppuu, niin hän herää samantien. Tätä voi jatkua monta tuntia... Alkaa olemaan aika poikki itse, kun ei saa yhtään omaa aikaa koko päivän aikana! Tätä on nyt jatkunut kohta 3 viikkoa.

Vauvamme on koliikki vaivainen, mutta olen myös epäillyt tuota maidon takaisin virtausta, koska hän pulauttelee paljon parinkin tunnin päästä, hikkailee, nieleskelee, eikä viihdy sylissä makuu asennossa. Heräämisen jälkeen hän on 30-45min hyväntuulinen, mutta sitten alkaa kiukuttelut eikä mikään auta! Mimmu87:n innoittamana mentiin tänään lääkäriin, mutta oli ihan turha reissu! Lääkärin mukaan vaivaa ei ole, koska vauva kasvaa hyvin. Muutenkin lääkäri piti mua ihan tyhmänä, ja selitti että vauva haluaa seurustella jos ei nuku, eikä vauvaa saa herättää unilta yms. 75e siitä, että tiedämme korvien olevan terveet... Hänen mukaan vauva ei myöskään missään nimessä saisi nukkua vanhempien sängyssä.
Voisikohan tuota sakeuttajaa kokeilla, vaikka ei lääkäri sitä suositellut? Onko siitä jotain haittaa jos antaa turhaan?
Kaikkea on kokeiltu, vyöhyketerapiaa, sisällä vieressä nukkumista myös päiväunilla, pystyasennossa imettamistä jne. Onkohan jollain vielä jotain ehdotuksia näihin vaivoihimme?

Mukavaa vappua teille kaikille:)!

Heetu: sakeuttajaa voit kyllä antaa vaikkei lääkäri ole sitä suositellutkaan. Toisaalta en usko että se on vaivana, refluxi siis. En tiedä kuin vanha vauvasi on, mutta yleensä tuo refluxi on ongelmana ihan pikkuisilla, kun ruokatorvi ei vielä ole kehittynyt.

Ja onpa tyhmä lääkäri joka sanoo ettei vauva saisi nukkua vanhempien kanssa!! Niinhän ollaan ikuisuudet tehty. On jopa tutkimuksia jotka sanoo että ne jotka on nukkuneet perhepedissä niin niistä tulee tasapainoisia ja itsevarmoja yksilöitä (turvallisuuden tunne jne).

Meillä ei haluttu sitten eilen nukkua, riehumista 3-4 tuntia. Joten annoin periksi, menin nukkumaan, otin pojan viereeni ja nukahdettiin molemmat. Poika nukkui makiasti klo 7 asti!

Ei meilläkään nuo päiväunet onnistu. Nyt kolme viikkoa mennyt niin että poika nukkuu hyvin sylissäni tai kun vaunut liikkuvat - mutta ei muuten. Hyvä jos ehdin syödä aamupalaa tai lounasta. Toivottavasti tämä vaihee menee ohi nopeasti, muuten tämä mamma uupuu täysin.

3kk tulee ensi viikolla täyteen. Sitä on kyllä odotettukin, kun toivotaan, että koliikki alkaisi sitten pikku hiljaa helpottamaan!
Uupuminen alkaa olla täälläkin lähellä. Onneksi ensi viikosta lähtien mieheni on vähän enemmän kotona, että voi vähän vuorotella vaunujen hytkyttämistä!

Tsemppiä ja jaksamisia sulle!!

Heetu, muista vaan ettei se koliikki välttämättä silmänräpäyksessä poistu, vaikka tyttö täyttää kolme kuukautta :)  Teidän Erikahan on päivän vanhempi kun meidän Casper :)

Jaksamista kaikille! On tää vauva-arki niin ihanaa... joskus... kun poika nukkuu... tai hymyilee ihanasti :)

Mimmu87: Kuinka paljon lypsät maitoa sakeuttajan joukkoon? Ohjeessa lukee 100ml, mutta silloinhan hän saisi kaiken taritsemansa maidon jo pullosta ja imettäminen jäisi kokonaan.

Nopea "päivitys" kun on Olivia tissillä...

Eilen 3kk neuvola, kaikki hienosti, kasvaa edelleen tasan keskikäyrillä..! Kuume nousi rokotteista, inhottavaa. Aamuyöstä oli 38,2 astetta, onneksi ei enempää. Muutenkin tyttö huusi koko illan ihan hirveästi, tuntui meistä vanhemmista niin kamalan pahalta. Piikitkin sattuivat tosi kovasti. Ensin hymyili täysillä neuvolan tädille ja isille, sitten pistettiin kipeästi. Kamala petos.

Päiväunet on olleet vaikeampia myös meillä, luulen että syynä saattaa olla lisääntyneet lämpö ja valo..? En tiedä. Mennyttä talvea ovat 3,5-4 tunnin unet parvekkeella. Nukkuu 1,5 tuntia kerrallaan max, ja pitää n.30 min. välein käydä heiluttamassa vaunuja.

Ihan älyttömästi TSEMPPIÄ kaikille sitä tarvitseville!! Koittakaa jaksaa!
emoticon

Ensinäkin kovasti voimia ja jaksamisia vauva arkeen teille mimmu87, jenni74 ja heetu!emoticon
Ikävä, jos oma vauva ei millään meina olla tyytyväinen! Ja on kyllä ollut törkeä lääkäri sinulla mimmu87!! emoticonMeidänki neidillä nous kuukaudessa  paino 1280g, eikä siitä neuvolassa kukaan valittanu! Itsekin täysimetän ja olen olettanu että lapsentahtosessa imetyksessä imetetään aina kun vauva sitä haluaa.

Ulkoiluvaatetus:
Meillä kanssa ollut pähkäilyn alla miten pukea Jessica vaunuilemaan lähtiessä. Tänään laitoin neidille sisävaatteiden (pitk.hihainen body+puolipotkarit) päälle lähes yhtä ohuet housut ja paidan sekä kypärämyssyn, ohkasen pipon, tumput ja villasukat. Sitten tyttö makuupussin sisään (laitoin vetoketjun vain jalkaosasta kiinni) ja siihen päälle ohkanen huopa. Taisi olla sopivasti päällä kun nukkui koko vaunulenkin ja jatkoi unia vielä pihallaki, yhteensä n.3h. emoticon Oletteko laittaneet mitään suojaa vaunujen suulle? Meillä on hävinny vaunujen hyttysverkko, joten olen ohkasen harson laittanu pyykkipojilla suojaamaan itikoilta ja tuulelta.

Meillä neiti on ruvennu kovasti hymyilemään ja juttelemaan. Alku oli meillä hankalaa kun tyttö oli kovin itkuinen ja siihen päälle tuo imetyksen hankaluus! Ja silloin jouduin olemaan yleensä koko päivän yksin ja myös viikonloput kun mies kävi töiden lisäksi peleissä ja treeneissä! Oma jaksaminen oli koetuksella! Onneksi nyt miehen joukkueella loppui sarja ja sen myötä pelit, joten nyt viikonloput pääosin vapaina ja treenejä "vain" 3:na iltana viikossa.

Aurinkoisia kevät/kesä päiviä kaikille!

Ulkovaatetuksesta: minä olen laittanut päälle sisävaatteet (pitkähihanen body + housut+ sukat) ja niiden päälle vaan tumput ja kypärämyssy. Joskus on ollut villis mutta yleensä poika huutaa kuumuuttaan sitten. Vaunuihin sitten äippäpakkauksen pussiin ja suoja päälle. Vaikuttaa ihan ok, poika on ollut tyytyväinen. Eilen taas ulkoiltiin cityssä jopa ilman myssyä koska myssy ja neule oli pojalle liikaa = huutoa. On nimittäin niin kuumaa jo, ja pitää muistaa että ei tuule yhtään mitään vaunujen sisään. Laitan harson alas suojaksi silloin kun poika nukkuu, ja jos kävellään niin että aurinko paistaa suoraan vaunun sisään.

Painonnousu: jännittää ensi viikon neuvola, menee varmasti 6 kg ja ehkä myös 60 cm rikki!!

Onko teistä kukaan perehtynyt vvv-touhuun, eli siis vauvan vessähätäviestintään? :) Meillä poika ei pissaa nukkuessa koskaan, joten yövaippa on aamuisin kuiva.. Ja muidenkin unien jälkeen.. Tästä intoutuneena olen käyttänyt poikaa hänen herätessään vessassa pissillä ja eilen saatiinkin jo kahdet pissit pottaan (kannattelen poikaa sylissäni potan yläpuolella ja kun pissa tulee, sanon piss piss).
Luin tästä jo muutama vuosi sitten vauva-lehdestä ja silloin pidin touhua vähintäänkin kummallisena, mutta nyt se jotenkin tuntuu luontevalta kun poika ei selkeestikkään pissaa milloin sattuu, eikä mielellään vaippaan. Me ollaan pissatettu poikaa vaan yleensä unien jälkeen, koska hän on kova pulauttelemaan, ei mulla tulis mieleenkään mennä roikottamaan poikaa täydellä mahalla ruuan jälkeen potan ylle.. Ei siis verenmaku suussa ja täysin vaipattomaks olla poikaa koulimassa :D Mutta ois ihan mielenkiintosta osata tulkita pojan viestejä vessahädästä. Toistaseks en o älynnyt kuin kakka-ähinän..

vvv: olen lukenut kirjan lapsen kehityksestä 2 vuotiaaseen asti. Siinä hyvin selkeästi kerrottiin että lapsella / vauvalla tuo pissiminen ja kakkiminen on ihan vaistomaista. Eli he eivät pysty kontrolloimaan rakkoaan tai sulkijalihasta. Jos kakki tulee, se tulee. Tämän takia ei kannata yrittääkään liian aikaisin potalle. Jos lapsi sattuisi kakkimaan pottaan (koska ajoitus on oikea), ja häntä kehuu, niin hän ei ymmärrä mitä on tehnyt niin hyvin. Sulkijalishaksen kontrolloiminen tulee vasta reilusti yli vuoden ikäisillä.

Olin itsekän ajatellut sitä vvv-tä, mutta en tuon lukemisen jälkeen. Kun lapsi ei voi sitä kontrolloida, en itse halua yrittää kontrolloida lasta.

Mutta tämähän on vaan minun mielipiteeni kun olin lukenut sen kirjan. Suosittelen (oli alessa Suomalaisessa Kirjakaupassa): Vauva, kirjoittanut Desmond Morris. Ihana, iso kovakantinen kirja jossa on paaaaljon ihania kuvia vauvoista. Kertoo pintapuolisesti vauvan kehityksestä 2-v asti. Ei kerro sitä mitä pitäisi tehdä milloinkin, vaan selittää lähinnä vauvan fysiologisen kehityksen, jättäen päätöksen vanhemmille miten tiettyjä kehitysasteita halutaan tukea.

Jenni: Kiitos vinkistä :) Täytynee lukaista kyseinen kirja.
Tuo minulla olikin jo tiedossa, että vauvat ja pienet lapset eivät kykene kontrolloimaan rakkoaan, saati sulkijalihastaan. Vvv:ssä minua kiinnostaa se, että vauvan vessahätä viestejä kuuntelemalla voi antaa mahdollisuuden tehdä tarpeensa jonnekkin muuallekkin, kuin vaippaan :) .. Saa nähdä opitaanko/ osataanko myö kuunnella pojan ähinöitä niin hyvin :D Mutta rennolla otteella mennään, niinkuin muutenkin.. Ressaamalla ja lasta väkisin "vessattamalla" ei saa kuin itkua ja pahaa mieltä ja sitähän ei kukaan tahdo! :)
Mutta hei! Oikein hyvää vappua kaikille tasapuolisesti :)

Takaisin